Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2009, 19:08
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Martin_Blomberg @ 25-09-2009, 15:57) *
          Frågan: Kan jag använda den som extrabelysning på vintern/våren inomhus för mina fikon?

har aldrig använt den/det så det vet jag inte.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 25-09-2009, 21:43
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (flaxss @ 25-09-2009, 20:08) *
          har aldrig använt den/det så det vet jag inte.

Vad använder du som extrabelysning? Hur många Watt?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-09-2009, 21:58
          Länk hit: #103

Medlem

jag använder lysrör, 30W. det håller dom vid liv ialalfall.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 11-10-2009, 22:45
          Länk hit: #104

Medlem

Fråga om mina fikon i kruka på balkong som fortfarande är grönbladiga och endast har tappat några få blad.
          Planen är att låta dem stå ute så länge som möjligt, sedan inomhus i rumstemp + extra belysning.

Hur skall man veta när de har fått tillräckligt med vintervila på balkongen och det är dags att ta in dem?
          Skall man ta in fikonen först när dem har tappat bladen?
          Eller är det när det är 0 gradigt även dagtid som man skall ta in dem?
          Finns det ngn bra tumregel för när det är dags att ta in fikonen om planen är att övervintra dem inne med extra ljus?

Redigerat av Martin_Blomberg: 11-10-2009, 22:49

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-10-2009, 22:57
          Länk hit: #105

Medlem

desto mer du kan ha dom ute nu desto vitalare blir dom nästa år och mer frukt får du.

mina har börjat förstå att det är höst (det är jag glad för)
          http://www.pixbox.se/pic_show_id29518024.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29518044.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29518050.html

men jag tror mina har det kallare och öppnare än dina? balkongen kanske är mer skyddad och då får dom en ''varmare'' höst och fäller bladen senare.

men du kan nog ha dom ute i nov beroende hur kylan kommer och hur högt upp din balkong är. är det milt kanske också dec. och sedan tar du in dom. och när du tar in dom så kan dom vakna och få nya blad ( se upp för ohyra) men du kan låta dom få blad inne.

för fikon brukar det räcka med 1-2månaders med vintervila dvs neråt +10c +1c. men det skiljer för olika sorter och även inom samma sort kan det var olika skillnader.

CITAT (Martin_Blomberg @ 11-10-2009, 23:45) *
          Hur skall man veta när de har fått tillräckligt med vintervila på balkongen och det är dags att ta in dem?
          Skall man ta in fikonen först när dem har tappat bladen?
          Eller är det när det är 0 gradigt även dagtid som man skall ta in dem?
          Finns det ngn bra tumregel för när det är dags att ta in fikonen om planen är att övervintra dem inne med extra ljus?

har dom tappat alla bladen så är dom i vila, och sedan ska dom också ha sin vila som är som jag skrev innan.

du ska ju inte utsätta dom för allt för mycket frost. men när det regelbundet blir runt -5c -3c på nätterna kan du ta in dom. det finns igen exakt tid att säga att då ska du ta in dom då det beror på hur vädret/klimatet är. nåt år kan det va väldigt milt och nåt annat kan det vara tidig frost och vinter kommer tidigt.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 12-10-2009, 09:20
          Länk hit: #106

Medlem

Tack för snabbt svar!
          Min balkong är ca 7 meter upp från markhöjd. Det är många trädkronor runtom i samma höjd så det skyddar nog också en del.
          Men då gör jag som du föreslog och väntar tills det blir utdragna frostnätter innan jag tar in dem.

Förresten, kan sådana lysrör duga som extrabelysning till fikonen?
          Watt:21
          Färg: 865 Dagsljus
          Lumen:2000
          Färgtemperatur: 6500
          T5

Tänkte ha 2 sådana rör.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-10-2009, 10:23
          Länk hit: #107

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 12-10-2009, 10:20) *
          Tack för snabbt svar!
          Min balkong är ca 7 meter upp från markhöjd. Det är många trädkronor runtom i samma höjd så det skyddar nog också en del.
          Men då gör jag som du föreslog och väntar tills det blir utdragna frostnätter innan jag tar in dem.

Förresten, kan sådana lysrör duga som extrabelysning till fikonen?
          Watt:21
          Färg: 865 Dagsljus
          Lumen:2000
          Färgtemperatur: 6500
          T5

Tänkte ha 2 sådana rör.

sedan beror det ju på hur mycket frukt du har och vill spara, desto större frukter desto känsligare blir dom för frost.

jag tror det blir bra som extra ljus.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 09-12-2009, 22:47
          Länk hit: #108

Medlem

Nu säger långtidsprognosen att det kommer att bli -5 till -9 grader. Så nu tänkte jag ta in fikonen från balkongen. De har tappat alla blad men fruktanlagen (blommorna) är kvar.
          Frågan nu:
          Kan jag bara ta in dem bums i lägenheten?
          Eller skall jag på ngt sätt gradvis vänja fikonen vid varmare temperatur gradvis?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-12-2009, 22:57
          Länk hit: #109

Medlem

det kan nog vara dags nu att ta in, mina åker in direkt. dock så skadar det inte om du vänjer den.

hos mig har afghan fikonet vaknat, står nu i fönstret innan stod det i källaren som håller ca +15c +16c. då den stod mörkt och ändå ville växa så blev bladen bleka, men nu i fönstret växer den på snabbt och blivit grön och blommorna utvecklas fint, hoppas nu bara att den är självfertil så det blir frukt.

bilder på när jag tog upp den till fönstret.
          http://www.pixbox.se/pic_show_id29970346.html

mina vanliga ficus carica - fikon har jag tagit in och dom är nu i källaren mörkt och +15c +16c. och även där bryter nya blad fram. men dom får inte plats i fönstret där jag har extra ljus så dom får gilla läget där nere.

Redigerat av flaxss: 09-12-2009, 22:58

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 09-12-2009, 23:15
          Länk hit: #110

Medlem

Hur fick du tag på afghanfikonet? Det låter intressant efter lite läsning på nätet. Klarar kyla och torka bättre än andra varianter av fikon står det.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2009, 00:10
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 09-12-2009, 23:15) *
          Hur fick du tag på afghanfikonet? Det låter intressant efter lite läsning på nätet. Klarar kyla och torka bättre än andra varianter av fikon står det.

min hade runt -7c i kruka som lägst i okt tror jag det var och det var även frost under dagen. så ett par kalla nätter i kruka klarade den. har läst på andra fikon forum och amerikanska forum att den rätt så härdig, kanske du lästa samma som jag?

ett problem dock som jag läst på andra forum är att den vaknar och växer i väldigt låg temperatur vilket kan göra den känslig om det skulle bli en mildperiod eller bli någon sen frostnatt på våren.

jag köpte dock min för bladens skull och inte för ev härdighetens skull.

jag köpte min från england från readsnursery.
          länk - http://www.readsnursery.co.uk/

har handlat rätt mycket från dom och jag tycker kvalitén är väldigt bra och bra priser.

jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 10-12-2009, 08:34
          Länk hit: #112

Medlem

Ja bladen är verkligen intressanta på denna sort. Jag läste om den på flera ställen men stängde browsern utan att spara länkerna. Förutom denna länk:
          http://www.arthurleej.com/p-o-m-Aug08.html

Vore toppen om du kunde avvara några framtida sticklingar :-) Skicka PM om du lyckas få till sticklingar. Jag lovar att ta hand om en raritet som denna efter bästa förmåga :-)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2009, 12:01
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 10-12-2009, 08:34) *
          Ja bladen är verkligen intressanta på denna sort. Jag läste om den på flera ställen men stängde browsern utan att spara länkerna. Förutom denna länk:
          http://www.arthurleej.com/p-o-m-Aug08.html

Vore toppen om du kunde avvara några framtida sticklingar :-) Skicka PM om du lyckas få till sticklingar. Jag lovar att ta hand om en raritet som denna efter bästa förmåga :-)

ja den länken har jag nog också sparad.

japp jag hör av mig om jag får fram nåt, men det blir nog såfall längre fram i vår-sommar. tummenupp.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-12-2009, 20:36
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Filon kommer från medel havet så de tycker inte om frost :

1 blommor KNoppar skadad vid -12.

2 grenar dog vid -18 .

3 träd dog vid -22 till -20 .

Obs frost skador beror på hur länge står frosten , skador blir mindre om frost stanna kort tid.

H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2009, 21:03
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Bassam @ 10-12-2009, 20:36) *
          Hej

2 grenar dog vid -18 .

Obs frost skador beror på hur länge står frosten , skador blir mindre om frost stanna kort tid.

beroende var man är i medelhavsområdet så blir det frost, i norra delarna riktigt kallt och utmed kusterna frostfritt eller frost vart andra-tionde år.

som med många andra fikon så finns det olika namnsorter en del känsliga fryser ihjäl vid -10c medan en del riktigt härdiga tål neråt -23c. knoppar som är i storleken av ärtor klarar vintern oftast och utvecklas till frukt under sommaren. när trädet fryser ihjäl eller fryser ner beror på namnsort och när/hur frosten kom. exempelvis kommer frosten när den inte är bredd på det så skadas bladen och ny tillväxt. om ett fikon är av bra häridghet för svenskt klimat så ser man det igenom att den fäller bladen tidigt och för gula blad tidigt, då vet man att den är i vila och är redo för vintern. sorter som fäller bladen sist och är gröna när frosten kommer är inte bra material att ha ute.

fikon finns i sverige på friland i dom sydligaste delarna som växer där utan skydd och har säkert gjort sedan 17-18talet.

http://www.coplfr.org/articles39a44/article41pag1.html

http://gardener.blogg.se/2009/november/fikon.html

har sett flera fikon på friland (i verkligheten) i skåne och i danmark och i göteborg.

bilder från mig

bilder från fikon i Göteborg
          http://www.pixbox.se/pic_show_id29441241.html

bilder på mina fikon
          http://www.pixbox.se/pic_show_id29863257.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353927.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353926.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353991.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353987.html

samtliga av mina fikon såväl som i kruka och i marken verkar vara tåliga. dom i krukor tar jag in efter ett par rejäla frostnätter (bevsilingen tål dom det då dom i nuläget lever och bildar ny tillväxt och nya blomknoppar). dom som jag har på friland i marken ute åretrunt klarar vintern utan att frysa ner och dom får heller ej skydd längre.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 10-12-2009, 23:00
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Bassam @ 10-12-2009, 20:36) *
          Hej

2 grenar dog vid -18 .

Jag tar in dem imorgon. Ser att minusgraderna i Stockholm dröjer till måndag nästa vecka. Tänkte ta in dem på kvällen och ställa dem vid balkongdörren som får vara öppen under natten

Det har förresten varit några nätter med -5 hos oss tidigare. Men jag har klätt in bordet fikonen står på med väv, isolerat runt om med hopkrullad tidningspapper och slängt dit ett antal PET-flaskor med varmt vatten. På så sätt har temperaturen hållt sig kring 0 för fikonen. Bordet står förstås intill lägenhetsväggen.

Citera
          Bassam
          Inlägg 11-12-2009, 00:14
          Länk hit: #117

Medlem

Hej

Även om fickon som planterar i kruk tålig mot frost, det är bra om tar dom inne under svårt frost tiden för säkerhet skull.

H : Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-12-2009, 11:01
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Bassam @ 11-12-2009, 00:14) *
          Hej

Även om fickon som planterar i kruk tålig mot frost, det är bra om tar dom inne under svårt frost tiden för säkerhet skull.

fikon i kruka tål dom första rejäla frostnätterna (när det kryper neråt -5c -7c tycker jag det är en rejäl frostnatt) därefter brukar jag ta in dom för då har dom oftast redan fällt bladen.

har man dom ute hela vinter så kan dom dö, nästan alla mina som jag hade i krukor i vintras dog. vinterns lägsta -18c. men grenarna och stammen levde och vara grönt under barken, nu undrar kanske alla varför jag skriver att dom var döda men levde i grenarna. ju för att mina ruttnade vid stambasen och i rötterna så grenarna torkade ihjäl på våren-sommaren.

tar man då in dom under hösten-förvintern så har man säkrat deras överlevnad. men första frostnätter i okt-dec tål dom (i zon 0-1 utmed kusterna har det knappt varit så mycket frost än, så det beror ju på vart man bor när dom tas in). så det som du skrev är det jag gör dvs tar in dom.

men så kommer ett annat problem, att tar man in dom och har dom varmt i extra så får dom nya blad och ny tillväxt och nya knoppar, då måste man ha kvar dom inne tills frostrisken ute är förbi. för då kan man inte ta ut plantorna igen under milda perioder på vinter utan då får man hålla dom inne och avhärda plantorna senare tills det blir värmare.

har man däremot svalt-kallt inne under vintern. så kan man bära dom ute och in under vintern om man nu orkar.

Citera
          Bassam
          Inlägg 11-12-2009, 15:14
          Länk hit: #119

Medlem

Hej

Om dina ruttnade vid stambasen , det är inte från frost sidan , det betyder att de har Svamp nya generationen som kommer på gång , du har mycket bra praktiken på trädgården , men räcker det inte att säga eller skriva någon som tjag träffa en gång i mina växter.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-12-2009, 15:28
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Bassam @ 11-12-2009, 15:14) *
          Hej

Om dina ruttnade vid stambasen , det är inte från frost sidan , det betyder att de har Svamp nya generationen som kommer på gång , du har mycket bra praktiken på trädgården , men räcker det inte att säga eller skriva någon som tjag träffa en gång i mina växter.

det var ju det som var min poäng.

att det var inte kylan i sig som dödade dom utan en kombination av för mycket väta/fukt under vintern och växlande förhållanden i rötterna. men även väldigt härdiga zon 5 växter dog av samma sak bara för dom var i kruka.

Citera

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 18:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon