CITAT (Bassam @ 11-12-2009, 00:14)

Hej
Även om fickon som planterar i kruk tålig mot frost, det är bra om tar dom inne under svårt frost tiden för säkerhet skull.
H : Bassam
fikon i kruka tål dom första rejäla frostnätterna (när det kryper neråt -5c -7c tycker jag det är en rejäl frostnatt) därefter brukar jag ta in dom för då har dom oftast redan fällt bladen.
har man dom ute hela vinter så kan dom dö, nästan alla mina som jag hade i krukor i vintras dog. vinterns lägsta -18c. men grenarna och stammen levde och vara grönt under barken, nu undrar kanske alla varför jag skriver att dom var döda men levde i grenarna. ju för att mina ruttnade vid stambasen och i rötterna så grenarna torkade ihjäl på våren-sommaren.
tar man då in dom under hösten-förvintern så har man säkrat deras överlevnad. men första frostnätter i okt-dec tål dom (i zon 0-1 utmed kusterna har det knappt varit så mycket frost än, så det beror ju på vart man bor när dom tas in). så det som du skrev är det jag gör dvs tar in dom.
men så kommer ett annat problem, att tar man in dom och har dom varmt i extra så får dom nya blad och ny tillväxt och nya knoppar, då måste man ha kvar dom inne tills frostrisken ute är förbi. för då kan man inte ta ut plantorna igen under milda perioder på vinter utan då får man hålla dom inne och avhärda plantorna senare tills det blir värmare.
har man däremot svalt-kallt inne under vintern. så kan man bära dom ute och in under vintern om man nu orkar.