|
|
  |
Lite info om fikon |
|
|
|
11-12-2009, 15:36
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (flaxss @ 10-12-2009, 00:10)  jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis. Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
11-12-2009, 16:00
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:36)  Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske? alt 1 - ta toppskott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i lucker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe. alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit. alt 3 - ta på våren eller hösten och klipp av skott och sätt ner i marken direkt alltså ute. och så håller man fuktigt och väntar tills det händer nåt. men denna metod gäller bara om man bor milt. ett annat sätt (finns mängder med sätt) är att lägga sticklingen i ett transparant plastpåse med papper om hela utom där bladen ska utvecklas. och så lägger man påsen på ett varmt ställe (måste va varmt, du ska försöka få till ett växthus). fukta om det är torrt annars så brukar det bli mycket fukt. det ska inte vara några hål utan fyll med luft och knyt ihop allt. istället för papper kan man använda nåt annat material som grus, perlit men det ska vara sterilt får inte vara jord. en ytterligare metod är att rota dom i hydro kultur. med luftpump, doppvärmare och extra ljus. har inte själv testa med hydro men vet andra som gjort som jag läst om på andra forum. men dom andra metoderna har funkat för mig. har man tillgång till rotningshormoner så använd det.
|
|
|
|
|
11-12-2009, 18:31
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 16:00)  alt 1 - ta toppskott under våren-sommaren (dom ska ha blad) dessa planterar du i lucker och luftig och kalkrikjord på ett varmt och ljust ställe.
alt 2 - eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute i kruka. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.
alt 3 - ta på våren eller hösten och klipp av skott och sätt ner i marken direkt alltså ute. och så håller man fuktigt och väntar tills det händer nåt. men denna metod gäller bara om man bor milt.
ett annat sätt (finns mängder med sätt) är att lägga sticklingen i ett transparant plastpåse med papper om hela utom där bladen ska utvecklas. och så lägger man påsen på ett varmt ställe (måste va varmt, du ska försöka få till ett växthus). fukta om det är torrt annars så brukar det bli mycket fukt. det ska inte vara några hål utan fyll med luft och knyt ihop allt. istället för papper kan man använda nåt annat material som grus, perlit men det ska vara sterilt får inte vara jord.
en ytterligare metod är att rota dom i hydro kultur. med luftpump, doppvärmare och extra ljus. har inte själv testa med hydro men vet andra som gjort som jag läst om på andra forum. men dom andra metoderna har funkat för mig. har man tillgång till rotningshormoner så använd det. Tyckte du sa att du skulle försöka, inte att du hade lyckats med det ännu.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
11-12-2009, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 15:36)  Berätta för mig hur du lyckas med sticklingar av fikon? Min pappa har två st plantor på friland och har försökt få sticklingar att ta sig i många år men ALDRIG lyckats.... Är det verkligen så svårt, eller är det bara att man msåte veta vad man göra? Några små proffsknep kanske? Bästa sättet att lyckas med att föröka sticklingar, är att använda sterila och rena redskap! Sticklingar är mycket känsliga, då bara sårytan är det som kan försörja kvisten. Det finns ju inga rötter ännu. Ta sen fram en ren kruka, som gärna är hög och smal och fyll den med ogödslad torv, eller spagnummossa, för att så lite som möjligt ska förorena sticklingen. Spagnummossan är dessutom bakteriedödande och hjälper då sticklingen ytterligare. Ta nu och måtta din stickling, så att två tredjedelar är lika högt som krukan och plocka bort alla blad på motsvarande längd. Sitter det nu stora blad kvar på sticklingen, klipper man försiktigt utefter ena sidan på mittnerven så bara halva bladet blir kvar. Detta gör man för att bladmassan tar den lilla näring som finns lagrad i sticklingen och har man för mycke bladmassa kvar, så tar bladen hand om den, innan basen under "jord" hinner skapa rötter. Man brukar spara bladyta som motsvarar ungefär 3-5 normalstora vinbärsblad på ett fikon. Sen sticker man ner sticklingen utefter ena sidan på krukan. Ända ner i botten ska den. Nu ställer man sen sticklingen ljust, men inte i solljus och ser till att torven/mossan hela tiden är fuktig, men inte våt. Trä inte plastpåse eller något sånt över, för då får du bara mögel på din stickling. Absolut enklast är att ta sticklingar på sommaren. Man tar då ett årsskott, som precis börjar "stelna" till. Den ska alltså inte vara helt grön och mjuk. Klipp då strax ovanför ett bladfäste ungefär där sticklingen har börjat växa på våren. Just på den punkten är sticklingen som mest stark i sin tillväxt och den punkten rotar sig också fortast. Hoppas detta är dig till hjälp.
|
|
|
|
|
11-12-2009, 19:32
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 18:31)  Tyckte du sa att du skulle försöka, inte att du hade lyckats med det ännu.  herre gud alltså vad petig man kan vara. varje gång jag tar sticklingar så försöker jag. det är inte alltid att man lyckas. nu skrev jag att jag lyckas få rotade sticklingar med dessa metoder. inte att det blev 100% att alla rotade sig eller att det alltid rotar sig. och vill du veta så har jag tagit sticklingar av fikon innan och fått rötter på. dessutom afghansk fikon som jag skulle testa på har jag inte provat än afghansk fikon heter inte ficus carica dcs fikon som KRT frågade om.
Redigerat av flaxss: 11-12-2009, 19:44
|
|
|
|
|
11-12-2009, 19:52
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 19:32)  herre gud alltså vad petig man kan vara. varje gång jag tar sticklingar så försöker jag. det är inte alltid att man lyckas. nu skrev jag att jag lyckas få rotade sticklingar med dessa metoder. inte att det blev 100% att alla rotade sig eller att det alltid rotar sig. och vill du veta så har jag tagit sticklingar av fikon innan och fått rötter på. dessutom afghansk fikon som jag skulle testa på har jag inte provat än afghansk fikon heter inte ficus carica dcs fikon som KRT frågade om. Jaja...Du skrev så.. Sortnamnet skiter jag i, det var "jag ska försöka" och så gjorde jag" jag reagerade på...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:02
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 19:52)  Jaja...Du skrev så.. Sortnamnet skiter jag i, det var "jag ska försöka" och så gjorde jag" jag reagerade på... skriva kan du men inte läsa... när jag skrev så här ''jag tänkte ta sticklingar på min egen planta och försöka rota, blir där någon som rotar sig så kan jag ju skicka till dig gratis.'' till martin, så diskuterade vi afghansk fikon INGET sortnamn utan en egen art Ficus afghanistanica. vi diskutrerade inte fikon alltså ficus carica. det KRT frågade om VAR fikon - Ficus carica som jag rotat innan. Ficus afghanistanica har jag inte rotat innan. LÄS och FÖRSTÅ först och skriv därefter. alltså försåt det är två olika arter det handlar om, den ena har jag rotat och den ena har jag inte rotat.
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:47
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:24)  Spydiga komentarer, lär du inte komma långt med, och inse att andra har Andra preferenser än du har. Så dina åsikter är inte allenagörande... nu tycker jag bara att du är löjlig. läs först och skriv därefter, för det gjorde du inte nu när du skrev den kommentaren innan. du bara hittade en sak att gnälla på och vara petig och tillförde inget i tråden med den kommentar. hade du läst noga innan så hade du säkert förstått 1 att det var två olika arter 2 KRT frågade om hur jag gör med fikon 3 så gör jag med fikon och det funkade för mig 5 din onödiga kommentar hade inte behövs skrivas. jag har inte haft några åsikter, och har inte sagt något om allenagörande. vilka preferenser du menar vet jag inte. så tycker jag om det. och jag kommer inte svara dina inlägg mer om du nu inte skriver om fikonodling förstås. utan jag ska återgå till ämnet. föreslår att du gör det samma.
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:49
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 20:47)  nu tycker jag bara att du är löjlig. läs först och skriv därefter, Ett bra råd, du bör ta efter.
--------------------
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:50
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:24)  Spydiga komentarer förlåt så mycket om jag var spydig, man kanske blir spydig av sådana kommentarer. vad vet jag.
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 11-12-2009, 20:50)  förlåt så mycket om jag var spydig, man kanske blir spydig av sådana kommentarer. vad vet jag. Kanske det, men du vinner inget gehör med dom.
--------------------
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:52
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:49)  Ett bra råd, du bör ta efter.  vad bra att du tyckte rådet va bra. återgå till ämnet hur gör du när du tar fikon sticklingar ? vad använder du för metoder ?
|
|
|
|
|
11-12-2009, 20:57
|
Medlem

|
Jag tar inte sticklingar från fikon... När jag tar sticklingar, använder jag Marias metod, med vitmossa utan plastpåse.Hittills har jag inte misslyckats..
--------------------
|
|
|
|
|
11-12-2009, 21:05
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:57)  Jag tar inte sticklingar från fikon... När jag tar sticklingar, använder jag Marias metod, med vitmossa utan plastpåse.Hittills har jag inte misslyckats..  har inte testat marias metod så jag kan inte säg så mycket om det. men nu blev jag sugen på att testa så jag ska nog göra det nästa gång när jag tar sticklingar på fikon - ficus carica. när jag nu ska ta sticklingar på mitt afghanfikon så kör jag nog hellre på nåt som jag vet funkar för mig för där vill jag gärna att dom säkert rotar sig. har du några fikon plantor ? om du har, på friland eller i kruka ?
Redigerat av flaxss: 11-12-2009, 21:06
|
|
|
|
|
12-12-2009, 04:23
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 20:57)  Jag tar inte sticklingar från fikon... 
--------------------
|
|
|
|
|
12-12-2009, 18:13
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej vad är fint på den här forum som vi läsa noga på varandra och diskutera bra ,och vi skriver någon om vi hitta mera på grund att vi vänner .
H:Bassam
|
|
|
|
|
26-12-2009, 22:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Tack flaxss för de intressanta länkar du la in om sticklingförökning. Jag har misslyckats tidigare då jag försökt att sätta sticklingar av fikon i sandblandad jord. Nu har jag lagt några insvepta i fuktat papper i plastpåse. Hoppas att det fungerar.
Redigerat av cato: 26-12-2009, 22:03
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
27-12-2009, 11:22
|
Medlem

|
CITAT (cato @ 26-12-2009, 22:03)  Tack flaxss för de intressanta länkar du la in om sticklingförökning. Jag har misslyckats tidigare då jag försökt att sätta sticklingar av fikon i sandblandad jord. Nu har jag lagt några insvepta i fuktat papper i plastpåse. Hoppas att det fungerar. varsegod, berätta gärna hur du tyckte det gick. och hoppas att dom tar sig.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|