Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Bassam
          Inlägg 28-12-2009, 22:09
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det beror på svamp skador , svampen gör röta på jord eller på alla delar som skada .

H Bassam

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-12-2009, 00:17
          Länk hit: #142

Medlem

Hej

Man ska inte ge växter näring mycket ,

H:Bassam

Citera
          cato
          Inlägg 21-01-2010, 15:40
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Hej!
          Vill bara meddela att idag har jag upptäckt de första rötterna på fikonsticklingarna som jag har inlindade i fuktigt papper i en uppblåst plastpåse.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-01-2010, 16:18
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (cato @ 21-01-2010, 15:40) *
          Hej!
          Vill bara meddela att idag har jag upptäckt de första rötterna på fikonsticklingarna som jag har inlindade i fuktigt papper i en uppblåst plastpåse.

grattis till rötterna bravo.gif , nu är det bara att låta den ut veckla mer rötter och sedan fortsätta med rotningen tummenupp.gif

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 23-01-2010, 20:18
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (flaxss @ 27-12-2009, 11:22) *
          varsegod, berätta gärna hur du tyckte det gick. och hoppas att dom tar sig.

Här är bild på Bornholnmsfikon som jag fick som sticklingar förra sommaren (svarta krukorna i mitten). Dem sattes i sin krika med såjord och har stått där sedan. Av 3 sticklingar överlevde 2 och det är dem som ni ser här.

En annan fråga. Jag hade tagit in mina fikon från balkongen när köldknäppen slog till (dvs jag tog in dem vid ca -1 C). Dem står nu med extra belysning i fönstret. 2 av de stora fikonen har många blad och verkar spänstiga. men på en av dem stora fikonen har bladen börjat slockna lite. Börjar bli lite bekymrad.
          Vad kan det vara och hur skall jag åtgärda problemet?

Alla förslag tas tacksamt emot :-)

Redigerat av Martin_Blomberg: 23-01-2010, 20:18
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Fikonsticklingar.JPG ( 57.21k ) Antal nedladdningar: 36

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-01-2010, 20:38
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 23-01-2010, 20:18) *
          Här är bild på Bornholnmsfikon som jag fick som sticklingar förra sommaren (svarta krukorna i mitten). Dem sattes i sin krika med såjord och har stått där sedan. Av 3 sticklingar överlevde 2 och det är dem som ni ser här.

En annan fråga. Jag hade tagit in mina fikon från balkongen när köldknäppen slog till (dvs jag tog in dem vid ca -1 C). Dem står nu med extra belysning i fönstret. 2 av de stora fikonen har många blad och verkar spänstiga. men på en av dem stora fikonen har bladen börjat slockna lite. Börjar bli lite bekymrad.
          Vad kan det vara och hur skall jag åtgärda problemet?

Alla förslag tas tacksamt emot :-)

har du en bild på de stora plantorna, alltså hela plantan med bladen och allt.

den som slokar hur vattnar du den ? vad har den för jord ? ser du ohyra ? ser stammarna/ barken/ rötterna bra ut ?

dina sticklingar ser jätte fina ut.

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 00:22
          Länk hit: #147

Medlem

Hej

Det är naturligtvis att de har dåliga blad just nu , men de behöver mera vatten och mera ljus och värme.

H;Bassam

Redigerat av Bassam: 24-01-2010, 17:02

Citera
          Preussen
          Inlägg 09-02-2010, 20:20
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

hej

mitt brown turkey, 2år varav 1år i min ägo, har börjat utveckla nya blad. det står nere i källaren som håller i runda tal +5 c. det står ej under någon belysning utan ljuset det får är när någon rör sig i källaren. jag satte ner trädet någon gång i slutet av november och har vattnat det ca 1 gång i veckan med ca 3-4dl vatten. hur ska jag göra för att inte driva på det för mycket eller är det en oundviklig utveckling? vad bör jag tänka på?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-02-2010, 20:34
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (Preussen @ 09-02-2010, 20:20) *
          hej

mitt brown turkey, 2år varav 1år i min ägo, har börjat utveckla nya blad. det står nere i källaren som håller i runda tal +5 c. det står ej under någon belysning utan ljuset det får är när någon rör sig i källaren. jag satte ner trädet någon gång i slutet av november och har vattnat det ca 1 gång i veckan med ca 3-4dl vatten. hur ska jag göra för att inte driva på det för mycket eller är det en oundviklig utveckling? vad bör jag tänka på?

vill du inte att den ska ge tillväxt så sänker du tempen ner till 0c +2c. och vattnar mindre. dock i ditt fall är tempen rätt men du ger nog för mycket vatten. dock är det ingen fara om den skjuter blad nu, har du haft den ute så länge som i november så har den fått nödvändig vila då.

och blad som kommer i ett mörkt utrymme nu typ i en källare brukar oftast trilla av vartefter eller när man tar ut den. vill man att den ska behålla bladen när man tar ut den får man avhärda dom ordenligt. jag brukar dock låta ''inne'' bladen trilla av när jag tar ut mina fikon nya kommer snabbt. mina övervintras nu i en mörk källare som håller över +10c och dom får då massor med nya blad och skott efter ett tag.

Citera
          Preussen
          Inlägg 10-02-2010, 08:26
          Länk hit: #150

Medlem

tackar för svaret.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          cato
          Inlägg 16-02-2010, 14:55
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

I dag gjorde jag noggran inspektion av mina fikonstiklingar.

Resultatet var väl inte riktigt vad jag väntat.
          Den tjockaste har utvecklat bra med rötter. Dels längst ner men även en bit upp.
          Något grönt synns ej på den. Men det beror kanske på att det inte är ett toppskott som de övriga.
          Av de tre övriga (toppskott) har endast den ena utvecklat några rottrådar att tala om längst ner på stjälken.
          De två öriga har däremot utvecklat rötter högt upp strax under toppen.
          Noteras kan att att sämst är den med klack.
          Bifogar bilder.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Fikon_1.jpg ( 203.18k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  Fikon_2.jpg ( 190.04k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  Fikon_3.jpg ( 212.39k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2010, 15:12
          Länk hit: #152

Medlem

jag tycker det ser bra ut med rötterna, även om dom kommit på konstiga ställen. dom andra kommer ju såklart utveckla mer rötter med tiden. men jag ser flera rotanlag.

det du ska göra nu när rötterna har kommit är att plantera över dom i jord, gärna en lucker jord i om du har höga krukor. dom som fått rötter i toppen måste du ju plantera djupt. jag har faktiskt aldrig fått rötter i toppen så jag kan inte säga hur dom kommer att utvecklas senare.

så nästa steg för dig nu är att plantera dom i jord och få dom till att rota sig i jorden. placera sticklingarna ljust och lagom varmt och lagom med vatten (för mycket kan göra så att dom ruttnar och för lite kan göra så att dom torka ihjäl). men viktigt att jorden är lucker och luftig.

förresten dom som fått rötter i topparna, dom borde du ju kunna korta in. så blir det kanske lättare att hanterar dom i krukor.

Citera
          Bassam
          Inlägg 16-02-2010, 21:08
          Länk hit: #153

Medlem

Hej

Du kan borta rötter som kommer högre sidan .

H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2010, 21:18
          Länk hit: #154

Medlem

fast det är ju bra att det kommer rötter på två sidor (flera sidor) då blir plantan stadigare om det utvecklas rötter på flera sidor än en.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-03-2010, 17:31
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Fikonstickling

I vatten el jord?

Nu i Mars el senare närmre sommaren?

4 nodder under jord, 3st ovan. Rätt?

Lucker & luftig jord, vad innebär det att jag ska göra?

Kan nog inte vänta längre, är det helt galet att ta sticklingen imorn?

Varför vid kanten på en kruka?

Placera stickling som ska i jord enda längst ner till botten på krukan, rätt?

edit. Glömde en sak. Jag är så snurrig. Fått hjälp tidigare men glömmer hela tiden. Ska jag ta sticklingen/snittet just över el just under en nod/bladpar? Menar ska nodden med sticklingen el sityta kvar på trädet?

Redigerat av BigDaddy: 05-03-2010, 17:42

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-03-2010, 18:55
          Länk hit: #156

Medlem

Hej

Bättre sticklingar från frukt träd , de som ett år gamla och sticklingar som kommer från över rötter på gamla träd , sticklingar är lång mellan 12 - 15 cm , vi ska klippa 1cm under knopp för att knoppen rik på kol|hydrat som är lätt att ger rötter , men det är bättre om vi behandlar dom på rötter hormon .

obs

1- knoppen ska lägga i jord .

2- väldränerad jord .

3- varm jord ,

4 fukt omkring rötter och i jord men inte så mycket.

5 sticklingar ska ta när växter sover och före vaknar ( under höst till början av vår ) för att sticklingar har mycket näring som hjälper rötter för att komma .

H;Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 05-03-2010, 19:29
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (BigDaddy @ 05-03-2010, 17:31) *
          Fikonstickling

I vatten el jord?

Nu i Mars el senare närmre sommaren?

4 nodder under jord, 3st ovan. Rätt?

Lucker & luftig jord, vad innebär det att jag ska göra?

Kan nog inte vänta längre, är det helt galet att ta sticklingen imorn?

Varför vid kanten på en kruka?

Placera stickling som ska i jord enda längst ner till botten på krukan, rätt?

edit. Glömde en sak. Jag är så snurrig. Fått hjälp tidigare men glömmer hela tiden. Ska jag ta sticklingen/snittet just över el just under en nod/bladpar? Menar ska nodden med sticklingen el sityta kvar på trädet?

ska du rota i jord, så tar du sticklingarna (när du vill med eller utan blad). plantera utmed kanterna då där oftast är varmare. skaffa såjord som du ev blandar upp extra med grov sand, grus, leca. du måste inte plantera sticklingen ända ner i krukan dock så kvittar det hur du gör.

när du tar stickling ska du ta 5mm under en nod. det är vid noderna som rötterna kommer därför måste du ha en nog med på ''slutet''.

beskär man så klipper man istället ovanför noden. så tar du en stickling så får du kvar en topp bit utan nod alltså den biten som är i mellan noderna. den mellan biten kan du kasta. då den mellan biten kommer att vissna ner till den understa friska noden. hoppas du förstod.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-03-2010, 21:37
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Ja tack så mycket båda!
          Jag har ju säkert fått all denna info förut så ber om ursäkt om det blev ytterligare upprepningar.
          Är så mycket nytt & även om jag lär mig mycket så fastnar inte allt riktigt direkt.
          Nu kör jag imorn!
          2st ska jag försöka ta.
          Skiter i såjorden då jag inskaffat 4 säckar olika jord just men inte såjord. Jag kör på planteringsjord & hoppas på det bästa.

Kan man ta reda på vilken sort det kan vara av fikon tro?
          Den har ett 30-tal stora frukter just nu.

Började idag med smultron. 2 blomlådor.
          I helgen blir det stora såhelgen.
          Hur mycket fröer som helst ska sättas.
          Kommer placera ut de viktigaste i lgh:en.
          En himla massa på jobbet lite överallt.
          Även i trapphus, källarlokaler & övriga utrymmen här i huset.
          Om 2 veckor sätter jag ut en del på landet med Mamma får sköta vattningen med.
          De som försvinner el ej orkar överleva får bli så. Jag satsar på kvantitet & vill se hur allt blir. smile.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 11-03-2010, 10:46
          Länk hit: #159

Medlem

hej. kliar i fingrarna här. ser på 5dygnsprognosen att det kommer att ligga lite över och stundtals under 0an. vad tror ni, ska jag lyfta upp fikonträdet från källaren? ska stå på en balkong och jag har möjlighet att natttäcka det.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-03-2010, 11:15
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Preussen @ 11-03-2010, 10:46) *
          hej. kliar i fingrarna här. ser på 5dygnsprognosen att det kommer att ligga lite över och stundtals under 0an. vad tror ni, ska jag lyfta upp fikonträdet från källaren? ska stå på en balkong och jag har möjlighet att natttäcka det.

vill du ha längre prognos kan du kolla här också
          http://www.yr.no/sted/Sverige/Sk%C3%A5ne/L...tidsvarsel.html

tycker yr.no stämmer rätt så bra.

är det över 0c och ingen annan yttre väderpåverkan som vind eller snö/hagel. så kan du ta upp det och sätta ut det.

men din hade väl nya blad och skott ? dessa är väldigt känsliga och dessa skott plus växten tål inte frost alls, tror även med skydd att den kommer bli skadad när det blir frost. dock brukar ju balkongen i sig hålla lite varmare så några nätter runt noll eller strax under kanske inte gör så stor skada ändå.

sedan måste du ju också avhärda det mot solen om du vill behålla bladen som utvecklas inne. så det kan vara bra att placera den i skuggan och ev ta väv på även dagtid.

har bladen den fick inne redan trillat av så tål den solen bättre och likaså vind.
          annars får du sätta ut den och prova och placera den nära väggen under natten ev tända några värmeljus runt om. sedan får du bära ner den igen till källaren vid riktigt kalla nätter.

vill du inte bära den fram och tillbaka så är det antigen att ta upp den och se hur det går eller ha kvar den nere och vänta tills det verkligen är frostfritt.

Citera

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon