Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-05-2009, 19:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 20:50) *
          Här kommer en fråga till kring fikon:
          Mitt fikonträd luktar ehh, typ alltså kattpiss...
          Skall det lukta så?

Luktar jag på bladen så känns "odören" tydligt. Jag har inte katt :-)

Vad luktar bladen på era fikonträd?

jag har inte märkt någon lukt på mina (är iförsig okänslig för sånt) sedan har jag ju alla mina ute ( dom i krukor ute ås mycket det går, dom på friland ute åretrunt). så då kanske man inte märker lukten.

men det skrivs/sägs att en del luktar väldigt mycket kattpiss.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 06-06-2009, 23:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

Jag köpte ett fikon idag på Hornbach. Problemet är att det på skötselanvisningen endast står Ficus Carica...
          Behöver man tillgång till CSI Miamis DNA labb för att artbestämma detta fikon eller finns det ngt lättare sätt?

Vet ju inte ens om det är självpollinerande. Det står att det skall klara temperaturer mellan +40 och -9 grader.
          Fikonet hade en lapp där det stod www.proval.es. Och på vissa av fikonväxterna som såldes fanns det redan små fruktanlag/outvecklade fikon.

Har ni några förslag på hur man kan gissa sig till vilken variant av fikon det är jag har köpt? (På Hornbach visste dem inte... och jag har mailat proval.es men förväntar mig inte ett svar från dem...)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-06-2009, 09:11
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 07-06-2009, 00:54) *
          Jag köpte ett fikon idag på Hornbach. Problemet är att det på skötselanvisningen endast står Ficus Carica...
          Behöver man tillgång till CSI Miamis DNA labb för att artbestämma detta fikon eller finns det ngt lättare sätt?

Vet ju inte ens om det är självpollinerande. Det står att det skall klara temperaturer mellan +40 och -9 grader.
          Fikonet hade en lapp där det stod www.proval.es. Och på vissa av fikonväxterna som såldes fanns det redan små fruktanlag/outvecklade fikon.

Har ni några förslag på hur man kan gissa sig till vilken variant av fikon det är jag har köpt? (På Hornbach visste dem inte... och jag har mailat proval.es men förväntar mig inte ett svar från dem...)

när den får frukt och du ser bladen på den så kan du gissa dig till vilken det är av att kolla andra bilder.

arten vet du ju redan - arten är ficus carica - det du inte vet är vilken namnsort det är. antagligen har du ingen namnsort utan en ren art av just ficus carica. fruktanlagen du ser är ju början till blommor.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 07-06-2009, 10:18
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-06-2009, 10:11) *
          när den får frukt och du ser bladen på den så kan du gissa dig till vilken det är av att kolla andra bilder.

arten vet du ju redan - arten är ficus carica - det du inte vet är vilken namnsort det är. antagligen har du ingen namnsort utan en ren art av just ficus carica. fruktanlagen du ser är ju början till blommor.

Hmm, ok, om det är en ren ficus carica. Hur är det med pollineringen (krävs det den där medelhavsstekeln)?
          Hur är det med härdigheten och övervintring (samma som för de härdigare sorterna eller ngt speciellt att tänka på)?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-06-2009, 11:12
          Länk hit: #25

Medlem

dom flesta som säljs i sverige är självfertila och behöver ingen fikonstekel.

den du har klarar sig i zon 0-2 i ett skyddat läge i väldränerad jord. men den kommer säkert frysa ner. du kan också plantera den djupare i marken ca 5-10cm. har du den i kruka så tar du in den efter dom första frostnätterna och övervintra den inne i en temp på +1c +10c och mörkt alt extra ljus och +15c +20c men då är det bra om den varit ute länge på hösten-förvintern så den får vintervila ute.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 07-06-2009, 11:16
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-06-2009, 12:12) *
          dom flesta som säljs i sverige är självfertila och behöver ingen fikonstekel.

den du har klarar sig i zon 0-2 i ett skyddat läge i väldränerad jord. men den kommer säkert frysa ner. du kan också plantera den djupare i marken ca 5-10cm. har du den i kruka så tar du in den efter dom första frostnätterna och övervintra den inne i en temp på +1c +10c och mörkt alt extra ljus och +15c +20c men då är det bra om den varit ute länge på hösten-förvintern så den får vintervila ute.

Toppen! Tack för snabbt och informativt svar :-)
          Jag uppdaterar tråden om jag skulle få svar från spanska odlaren.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 24-06-2009, 22:06
          Länk hit: #27

Medlem

Hua, nu har 80% av alla blad på mitt fikonträd i kruka gulnat/ börjar gulna (några blad har fallit ner). 2 nya blad är på G att växa fram. Det finns ca 9 fikonfrukter på trädet som växer varjer dag. Än så länge sitter alla kvar. Krukan är placerat intill en vitmålad vägg i sydvästläge med sol från ca kl 11-solen går ner. Det är kalk i botten på krukan, annars är det en blandning av rosjord och vanlig plantjord samt lite citrusjord.

Fråga: Är gulnande blad tecken på ett problem med fikonet? Om så vad kan jag göra för att förbättra situationen?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-06-2009, 03:14
          Länk hit: #28

Medlem

fikon gulnar rätt snabbt om man inte avhärdat dom för att vara ute och dom har bladen kvar och det gäller även nyinköpta plantor på plantskolan. nya kommer dock snabbt om det är det som är felet.

annars så är det näringsbrist men du ger inte näring nu utan nästa år, är det inte närings brist så har den det för kallt och tror det är höst eller för torrt och går in i sommarvilar.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-06-2009, 07:46
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag förvarade mitt lilla fikon träd under huset i vinter med en liten ljusglugg och ÄNTLIGEN tror jag det blir fikon som inte trillar av. De hänger kvar i alla fall sen förra året och är stora och fina. Vet inte om jag vågar ha det på friland (zon 2-3)... Nån som har det i Stockholmsområdet?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 25-06-2009, 10:46
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (flaxss @ 25-06-2009, 04:14) *
          fikon gulnar rätt snabbt om man inte avhärdat dom för att vara ute och dom har bladen kvar och det gäller även nyinköpta plantor på plantskolan. nya kommer dock snabbt om det är det som är felet.

annars så är det näringsbrist men du ger inte näring nu utan nästa år, är det inte närings brist så har den det för kallt och tror det är höst eller för torrt och går in i sommarvilar.

Tror jag har avhärdat den rätt bra (den har fått stå ute i en månad nu och tog in den när det var järnnätter för att sätta ut den på morgonen igen). Nu står den på varmaste och soligaste stället på balkongen.

Angående näringsbrist; jag planterade om den i ny jord för en månad sedan och har gett extra flytande näring (citrusnäring med extra järn).

Hmm, får avvakta en vecka till och se vad som händer. Tack för goda råd!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-06-2009, 18:07
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 25-06-2009, 11:46) *
          Tror jag har avhärdat den rätt bra (den har fått stå ute i en månad nu och tog in den när det var järnnätter för att sätta ut den på morgonen igen). Nu står den på varmaste och soligaste stället på balkongen.

Angående näringsbrist; jag planterade om den i ny jord för en månad sedan och har gett extra flytande näring (citrusnäring med extra järn).

Hmm, får avvakta en vecka till och se vad som händer. Tack för goda råd!

kan också va att det är för varmt och för torrt och då kan dom ibland bli ''lövfällande'' på sommaren. samma sak händer också med granatäpplet. men ska fikon tappa av värmen måste det blir rejält varmt och torrt.

en annan orsak kan vara att du inte avhärdat den för solen. men den lever och det är som sagt bara att vänta nya blad kommer garanterat.-

en annan sak är att fikon vill inte ha citrusnäring, utan fikon gillar kalk och citrusnäringen innehåller inte kalk. så när du planterar den i ny jord kan det vara bra att blanda i kalk och mineralgödsel.

CITAT (skogstroll @ 25-06-2009, 08:46) *
          jag förvarade mitt lilla fikon träd under huset i vinter med en liten ljusglugg och ÄNTLIGEN tror jag det blir fikon som inte trillar av. De hänger kvar i alla fall sen förra året och är stora och fina. Vet inte om jag vågar ha det på friland (zon 2-3)... Nån som har det i Stockholmsområdet?

jag hade fortsatt att göra som du har gjort om du vet att det funkar. men annars hittar du bara ett varmt och skyddat läge och ev täcker det så ska det inte var några problem med att den överlever. dock fryser den ner blir det lite frukt.

Redigerat av flaxss: 25-06-2009, 18:06

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-06-2009, 14:38
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ok jag ser vad som händer med fikonen, blir det bra får den köra samma vända under huset i vinter igen smile.gif Skulle vara så himla kul att äta sina egna fikon!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 27-06-2009, 17:10
          Länk hit: #33

Medlem

Nåväl, råkade gå förbi Hornbach idag och när jag kom ut hade jag plötsligt köpt ett fikonträd till (börjar uppvisa samma symptom som när jag fattade intresse för espresso-->slutade med stoort hål i plånboken).
          Denna gång köpte jag en ca 70 cm hög planta med en del halvstora fikonfrukter på (259 kr). Som vanligt visste dem inget om fikonplantan på Hornbach, dock hade de provat att kontakta odlaren i spanien för att få veta mera utan framgång. Det enda kända om plantan är att den är ficus carica och tålig mellan -5 och +40.

Min första fråga:
          Finns det ngt sätt att ta reda på om plantan jag köpte är av den självpollinerande sorten?
          (Har ingen lust att starta en fikonstekelodling hemma ;-)

Min andra fråga: Om det visar sig att fikonplantan jag köpte är av den sorten som kräver fikonstekel för pollineringen, kan man ympa kvistar av Bornholmsfikon på trädstammen för att på så sätt få fikonfrukter?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2009, 18:15
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 27-06-2009, 18:10) *
          Nåväl, råkade gå förbi Hornbach idag och när jag kom ut hade jag plötsligt köpt ett fikonträd till (börjar uppvisa samma symptom som när jag fattade intresse för espresso-->slutade med stoort hål i plånboken).
          Denna gång köpte jag en ca 70 cm hög planta med en del halvstora fikonfrukter på (259 kr). Som vanligt visste dem inget om fikonplantan på Hornbach, dock hade de provat att kontakta odlaren i spanien för att få veta mera utan framgång. Det enda kända om plantan är att den är ficus carica och tålig mellan -5 och +40.

Min första fråga:
          Finns det ngt sätt att ta reda på om plantan jag köpte är av den självpollinerande sorten?
          (Har ingen lust att starta en fikonstekelodling hemma ;-)

Min andra fråga: Om det visar sig att fikonplantan jag köpte är av den sorten som kräver fikonstekel för pollineringen, kan man ympa kvistar av Bornholmsfikon på trädstammen för att på så sätt få fikonfrukter?

du får vänta tills den ger frukt( eller blommar) kräver den steklen kommer dom trilla av rätt så snabbt (förutsatt att den får rätt förhållande och skötsel för att ha frukt, en del tappar frukt av andra orsaker men som inte ska).

annars ser du inte det, dock dom flesta som säljs i sverge kräver inte stekeln.

ja det borde gå att ympa in det är ju samma art sedan om fikon är lätta eller svåra att ympa vet jag inte, men du får ju ändå bara ''bornholms'' frukter så då ser jag ingen mening med det plantans frukter kommer du ju aldrig få. bara ympens frukt. har du ett bornholm är det bättre att låta den stå för frukt.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 27-06-2009, 18:37
          Länk hit: #35

Medlem

Tanken med att ympa inföll sig då stammen på fikonet jag köpte är rak, tjock och lång (gissade på att det är en bra stam att ympa på?). Om nu inte växten i sig kan ge frukt så spekulerade jag lite hejvillt att ympa många bornholm på stammen för att på så sätt få fikon. Tack för snabbt svar förresten :-)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-06-2009, 19:20
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 27-06-2009, 19:37) *
          Tanken med att ympa inföll sig då stammen på fikonet jag köpte är rak, tjock och lång (gissade på att det är en bra stam att ympa på?). Om nu inte växten i sig kan ge frukt så spekulerade jag lite hejvillt att ympa många bornholm på stammen för att på så sätt få fikon. Tack för snabbt svar förresten :-)

men har du en bornholm så ger ju den frukt. då behöver du ju inte ympa in på en annan planta som ev inte ger frukt.

men testa kan du ju göra och jag tror det skulle funka.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 29-06-2009, 13:16
          Länk hit: #37

Medlem

Sådär! Nu ringde jag Proval i Spanien och fick prata med en som kunde hygglig engelska.
          Han frågade vad det var för färg på identifikationslappen som hängde på plantan och vart jag hade köpt den samt hur länge sedan.

Efter det sa han att sorten var: Cuello de Dama Negra.
          Trevlig kille förresten som blev glad för att en slutkund ringde direkt. Jättebra service gav han och önskade att jag skulle fortsätta köpa växter från proval :-)

I alla fall: nu har jag letat runt på nätet och hittat detta om denna sort:
          http://www.google.se/search?hl=sv&q=Cu...3%B6k&meta=

Därifrån hittade jag att:

1: Three types of
          figs are grown commercially (Storey, 1976): the
          common-type that develops fruit parthenocarpically, the
          Smyrna-type that requires pollination with pollen from
          caprifigs (bisexual trees; caprification), and the San
          Pedro-type that produces a first crop parthenocarpically
          and a second crop only after pollination. Some common-
          type figs that produce parthenocarpic fruits also develop
          seeded fruits after pollination.

2. Cuello de Dama Negra tillhör Common-type Figs with Skin Dark (Various Shades of Red, Brown, or Violet to

Black); Pulp Various Shades of Red.

3. Beskrivningen av Cuello de Dama Negra:
          Col de Dame Noir (syns. Col di Signora Nero, or Negra, Col de Señora Negra,
          Cuello- de Dama Negra, probably Fico del Giammico of Guglielmi, Bouankirk.)
          Described by Audibert Frères (1854), Hogg (1866), G. S. (1869), Eisen (1888, 1901),
          Starnes and Monroe (1907), Guglielmi (1908), Estelrich (1910), Priego-y Jaramillo (1922),
          Mauri (1939b), Simonet et al. (1945), Delbard (1947), and Montagnac (1952). Illustration
          of fruit by Eisen; of tree, leaves, and fruit by Mann. In Spain, this black fig is not so
          common or so highly regarded as Col de Dame, although the fruit is said by Estelrich to
          be resistant to spoilage in wet weather. In France, it is a late variety of excellent quality;
          Eisen reported it as extensively cultivated near Roussillon, and as superior to Col di
          Signora Bianca. Simonet reported that the tree bears only one crop and questioned the
          statement of Eisen regarding a first crop. According to Mann, the name Bouankirk
          signifies “long neck.” The Kabyles also designate the variety by the names D’Abouch
          Takli, “breast of a negress,” and Abgait. It is widely grown in North Africa, but on
          account of thickness of skin it is not dried commercially.
          Col de Señora Negra was introduced into California from England by John Rock in
          1883; it was not included in the Chiswick collection. P.I. No. 6,467, listed as Baalie, has
          proved to be the same variety at Riverside. The following description is taken from
          that of Simonet.
          Leaves large, 3- to 5-lobed; margins undulate. Figs medium; average weight 45
          grams; body subglobular to oval; neck elongated-cylindrical, thick; ribs prominent,
          elevated; stalk very short; eye small, with dark-red scales; skin fine, but fairly resistant,
          checking crisscross at full maturity; color dark violet, greenish toward the stalk; meat
          white; pulp deep red, luscious; quality excellent. Season late

Så om jag har förstått det hela rätt så är min sort självpollinerande men fikonen utvecklas sent och det kanske inte är en hit med tanke på hur den svenska sommaren är ibland.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-06-2009, 13:29
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 29-06-2009, 14:16) *
          Sådär! Nu ringde jag Proval i Spanien och fick prata med en som kunde hygglig engelska.
          Han frågade vad det var för färg på identifikationslappen som hängde på plantan och vart jag hade köpt den samt hur länge sedan.

Efter det sa han att sorten var: Cuello de Dama Negra.
          Trevlig kille förresten som blev glad för att en slutkund ringde direkt. Jättebra service gav han och önskade att jag skulle fortsätta köpa växter från proval :-)

Så om jag har förstått det hela rätt så är min sort självpollinerande men fikonen utvecklas sent och det kanske inte är en hit med tanke på hur den svenska sommaren är ibland.

http://www.galgoni.com/ENG/Fotos_Maxi/014.htm

samma namnsort fast med olikanamn. passar bra i kruka denna sort, inget att ha på friland.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 14:28
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 24-06-2009, 23:06) *
          Hua, nu har 80% av alla blad på mitt fikonträd i kruka gulnat/ börjar gulna (några blad har fallit ner). 2 nya blad är på G att växa fram. Det finns ca 9 fikonfrukter på trädet som växer varjer dag. Än så länge sitter alla kvar. Krukan är placerat intill en vitmålad vägg i sydvästläge med sol från ca kl 11-solen går ner. Det är kalk i botten på krukan, annars är det en blandning av rosjord och vanlig plantjord samt lite citrusjord.

Fråga: Är gulnande blad tecken på ett problem med fikonet? Om så vad kan jag göra för att förbättra situationen?

Uppdatering på situationen. Äsch, nu har även fikonfrukterna på fikonträdet börja gulna. Ca 1/3 av bladen är gröna resten är gula. När jag tittar närmare på de gröna bladen ser jag små vita prickar. Ser ut som en liten upphöjning och en vit prick i toppen på upphöjningen. Dessa vita prickar täcker ca 40% av varje grönt blad. Upphöjningarna påminner om finnar som människor kan ha på huden.

Är det typ virus?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 14:34
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 15:28) *
          Uppdatering på situationen. Äsch, nu har även fikonfrukterna på fikonträdet börja gulna. Ca 1/3 av bladen är gröna resten är gula. När jag tittar närmare på de gröna bladen ser jag små vita prickar. Ser ut som en liten upphöjning och en vit prick i toppen på upphöjningen. Dessa vita prickar täcker ca 40% av varje grönt blad. Upphöjningarna påminner om finnar som människor kan ha på huden.

Är det typ virus?

kan det vara sköldluss du menar?

dom brukar ju dock sitta på barken och nya skott. har du bild på det?

att frukten gulnar beror på att dom inte är pollinerade( dom kan inte utvecklas) eller att den fått ohyra eller har fle klimat eller fått fel skötsel. är nåt fel så tappar den frukten då den inte orkar med att ha frukt.

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon