Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 15:14
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 15:34) *
          kan det vara sköldluss du menar?

dom brukar ju dock sitta på barken och nya skott. har du bild på det?

att frukten gulnar beror på att dom inte är pollinerade( dom kan inte utvecklas) eller att den fått ohyra eller har fle klimat eller fått fel skötsel. är nåt fel så tappar den frukten då den inte orkar med att ha frukt.

Nej det är nog inte skjöldlöss, vet tyvärr alltför väl hur dessa ser ut, suck minnen från i vintras...
          Jag försöker ladda upp bilder. Kameran på mobilen är inge bra på att ta närbilder med. Hoppas man kan se upphöjningarna på bladet ändå.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Tappar_blad.JPG ( 77.04k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  Virus_eller_ej.JPG ( 44.88k ) Antal nedladdningar: 57

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 15:44
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

kan inte riktigt se. tycker den ser uttorkad ut, har du vattnat den när det varit varmt?

eller om du har vattnat för mycket så kan den ha ruttnat, har du kollat så att stammen är frisk?

annars som den står borde den inte må dåligt, mina egna får gula blad under värmeböljor om jag inte vattnar dom noga.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 15:58
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 16:44) *
          kan inte riktigt se. tycker den ser uttorkad ut, har du vattnat den när det varit varmt?

eller om du har vattnat för mycket så kan den ha ruttnat, har du kollat så att stammen är frisk?

annars som den står borde den inte må dåligt, mina egna får gula blad under värmeböljor om jag inte vattnar dom noga.

Ja den har fått vatten varje dag på kvällen. Morgon och kväll sprayar jag den med vatten. Har försökt låta den torka ut innan jag vattnade den. Skulle nästan säga att den har fått stå lite mera torrt (men ändå fuktig) än den har fått stå blöt.

Förresten jag har ett fikonträd till som nyligen köptes in. Tittade på den nu. Den har inga vita prickar på bladen. Den står åtskild från den med gula blad.

Stammen är hård och ser ut som den gjorde när jag köpte fikonet.
          Hur kollar man om en stam är frisk?

Finns det ngn sida som beskriver vilka sjukdomar fikon kan drabbas av? (Helst med bilder av symptomen).

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-07-2009, 21:45
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det är svårt att säga, men jag tycker mig se blåsor... Undrar om det kan vara cellsprängning? Kan temperaturen där den står ha gassat på rejält kanske, så cellerna "kokar". Blir möjligen bladen mörkare gröna strax innan de börjar gulna?

När man flammar ogräs med gasollåga, så får ogräsbladen såna blåsor som jag tycker det ser ut som...

Edit: temperatur vid flamning ca 98 grader. I gassande sol mot solvägg som reflekterar, kan det bli så varmt. Har själv stekt ägg på sån vägg som experiment...

Redigerat av MariaS: 01-07-2009, 21:48

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 21:57
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 22:45) *
          Det är svårt att säga, men jag tycker mig se blåsor... Undrar om det kan vara cellsprängning? Kan temperaturen där den står ha gassat på rejält kanske, så cellerna "kokar". Blir möjligen bladen mörkare gröna strax innan de börjar gulna?
          När man flammar ogräs med gasollåga, så får ogräsbladen såna blåsor som jag tycker det ser ut som...

Edit: temperatur vid flamning ca 98 grader. I gassande sol mot solvägg som reflekterar, kan det bli så varmt. Har själv stekt ägg på sån vägg som experiment...

Hmm, jag upptäckte problemet just efter att jag hade placerat fikonet mot en vit vägg (jag flyttade växten därifrån efter 3 dagar till placeringen på fotot). Det skulle kunna vara det som du beskriver men kan inte säga att jag har lagt märke till att bladen blev mörkare gröna. Senaste 7 dagarna har det dock utan tvekan varit mycket direkt sol och varmt på balkongen. Solen gassar på från 10.30 till ca 20.30.

Kan säga att stället där jag köpte plantan hade fikonet stående i ngt som närmast kan liknas vid ett orangeri (oklart hur länge det hade stått där).

Redigerat av Martin_Blomberg: 01-07-2009, 21:59

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-07-2009, 22:01
          Länk hit: #46

Medlem

Försök då att ställa fikonen närmre balkongräcket, så de står mer i skugga nu när det är så extrem värme. Ljuset och luften får de ju ändå. Söderbalkonger är som gjorda för äggexperiment och liknande!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 22:03
          Länk hit: #47

Medlem

menar du dom upphöjningar i bladet? så är det fullt normalt. som du ser så har mitt fikon samma sak på bladen (bild från förra året).

Bifogad fil  balkong_011.JPG ( 101.68k ) Antal nedladdningar: 53

det är nog inte troligt att den har kokat i cellerna, mitt ena fikon på friland står mot en SVART södervägg i ett hörn utan att må dåligt den står så att grenar och blad ligger emot väggen. och skulle den må dåligt så kommer fikonet ''sommarvila'' så innan det blir varmt hade den redan varit bladlös. plus hade det blivit +98c där fikonet står på balkongen hade det inte funnits andra växter där heller som varit gröna.

sedan kan man nog inte jämföra ägg med växtersblad.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 22:11
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 22:57) *
          Hmm, jag upptäckte problemet just efter att jag hade placerat fikonet mot en vit vägg (jag flyttade växten därifrån efter 3 dagar till placeringen på fotot). Det skulle kunna vara det som du beskriver men kan inte säga att jag har lagt märke till att bladen blev mörkare gröna. Senaste 7 dagarna har det dock utan tvekan varit mycket direkt sol och varmt på balkongen. Solen gassar på från 10.30 till ca 20.30.

Kan säga att stället där jag köpte plantan hade fikonet stående i ngt som närmast kan liknas vid ett orangeri (oklart hur länge det hade stått där).

en vitvägg blir inte lika varmt som en mörk. en solig och vitvägg är bara bra för fikon ger mycket ljus men inte så extremt varmt (även om det blir varmt).

har själv haft fikon på balkong utan problem se bild mot en vitvägg dessutom.

men som jag skrev innan fikon gulnar i extrem värme, men då gulnar den och tappar bladen. och extrem värme för fikon måste det blir över +55c. har du haft så varmt att det blir runt +50c +60c och den inte fått vatten så är det hettan som orsakat dom gula bladen och eller torkan.

jag tycker inte du ska bry dig så mycket om det, låt den tappa alla blad och därefter när den är klar kommer det garanterat komma nya blad så du behöver inte vara orolig. ha kvar där du har den och låt den ''göra sitt'' när den fäller blad så vattna inte för mycket så den ruttnar.

ja jag skulle inte vilja sitta på en balkong där växterna flammar (kokar) giggle.gif kompiskram.gif

Redigerat av flaxss: 01-07-2009, 22:12

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-07-2009, 22:13
          Länk hit: #49

Medlem

Efter granskning med förstoringsglas kan jag inte se såna bubblor i dina blad flaxss. Men OK, det är olika kvalitet på kameror också...

Jämförelden med ägg, var närmast hur varm en vägg kan bli

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 22:17
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (MariaS @ 01-07-2009, 23:13) *
          Efter granskning med förstoringsglas kan jag inte se såna bubblor i dina blad flaxss. Men OK, det är olika kvalitet på kameror också...

Jämförelden med ägg, var närmast hur varm en vägg kan bli

som sagt börjar växterna ''koka,brinna'' på en balkong är det illa. ägg och växtersblad är ju liksom inte samma ''produkt''.

Redigerat av flaxss: 01-07-2009, 22:19

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 22:23
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 23:03) *
          menar du dom upphöjningar i bladet? så är det fullt normalt. som du ser så har mitt fikon samma sak på bladen (bild från förra året).

Ja, precis sådana är det på mina blad.

Förresten tack till er båda Flaxss och MariaS. Bra att kunna köra lite brainstormning kring vad som kan vara fel. Det är liksom inte så många på mitt jobb som är intresserade av växter i allmänhet och fikon i synnerhet :-)

Redigerat av Martin_Blomberg: 01-07-2009, 22:23

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 22:26
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 23:20) *
          Ja, precis sådana är det på mina blad.

helt normalt.

hittade3 bilder till på olika fikon, ser dina blad ut som mina är dom helt normala.

Bifogad fil  balkong_009.JPG ( 289.26k ) Antal nedladdningar: 56

Bifogad fil  balkong_010.JPG ( 188.51k ) Antal nedladdningar: 49

Bifogad fil  balkong_012.JPG ( 84.61k ) Antal nedladdningar: 53

som sagt gulande blad beror på

Torka, extrem värme(över +50c +55c för fikon), övervattning, ohyra, inte avhärdats ordenligt, invintring. en annan sak jag kom på att det kan vara övergödning då kan bladen bli extremnt gröna och sedan bli gula nedtill vad tror du om det?

hur som vad det än är så kommer nya blad garanterat när förhållanden är det rätta. är den rutten eller ijhäl torkad så kommer inget nytt men det ser man på stammarna. ihjältorkat är stammarna vita och silvriga och sköra och lite ihoptorkade är den rutten är stammen mörk och mjuk.

men jag är säker på att nya blad kommer så sköt den som vanligt och låt den stå. fikon kan ockås krångla första året och bli mer ''normala'' nästa år-.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 01-07-2009, 22:58
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (flaxss @ 01-07-2009, 23:26) *
          helt normalt.

hittade3 bilder till på olika fikon, ser dina blad ut som mina är dom helt normala.

som sagt gulande blad beror på

Torka, extrem värme(över +50c +55c för fikon), övervattning, ohyra, inte avhärdats ordenligt, invintring. en annan sak jag kom på att det kan vara övergödning då kan bladen bli extremnt gröna och sedan bli gula nedtill vad tror du om det?

hur som vad det än är så kommer nya blad garanterat när förhållanden är det rätta. är den rutten eller ijhäl torkad så kommer inget nytt men det ser man på stammarna. ihjältorkat är stammarna vita och silvriga och sköra och lite ihoptorkade är den rutten är stammen mörk och mjuk.

men jag är säker på att nya blad kommer så sköt den som vanligt och låt den stå. fikon kan ockås krångla första året och bli mer ''normala'' nästa år-.

Jo, det är så mina blad ser ut. Garanterat. Dock ser bladen som sagt inte så ut på det senaste fikonträdet jag köpte för en vecka sedan. Där finns det inga vita prickar på bladen.

Övergödning skulle det faktiskt kunna vara. Dels har jag omplanterat och dels har jag gett flytande näring typ 1-2 gånger i veckan.

Kom till att tänka på dem extrema temperatursvängningarna som har varit senaste månaden (kallaste juni i mannaminnet för att sedan explodera i gassande sol). Under hela denna tid har mina fikon stått på balkongen.

Skulle detta kunna ha bidragit?

OK, följer ditt råd och ser vad som händer. Får ge upp hoppet om fikonfrukter från den plantan i år, suck.

Redigerat av Martin_Blomberg: 01-07-2009, 22:58

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-07-2009, 23:05
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 01-07-2009, 23:58) *
          Jo, det är så mina blad ser ut. Garanterat. Dock ser bladen som sagt inte så ut på det senaste fikonträdet jag köpte för en vecka sedan. Där finns det inga vita prickar på bladen.

Övergödning skulle det faktiskt kunna vara. Dels har jag omplanterat och dels har jag gett flytande näring typ 1-2 gånger i veckan.

Kom till att tänka på dem extrema temperatursvängningarna som har varit senaste månaden (kallaste juni i mannaminnet för att sedan explodera i gassande sol). Under hela denna tid har mina fikon stått på balkongen.

Skulle detta kunna ha bidragit?

OK, följer ditt råd och ser vad som händer. Får ge upp hoppet om fikonfrukter från den plantan i år, suck.

min har klarat extrema temperatur svängar också (i krukor på balkong och uteplats), men jag tror vi kan ha hittat felet övergödning 2gånger i veckan kan bli för mycket och plus omplantering (som ger näring också). jag ger mina ny näring 1månad efter omplantering och sedan 2-4gånger i månaden från april-maj till juni det funkar åtminstone på mina.

ta det lite lugnare med näring och vänta på nya blad, och vattna inte för mycket om den är utan blad.

Citera
          kossa
          Inlägg 11-07-2009, 10:41
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 159

Nu har jag läst igenom hela tråden och Oh och Åh, vad mycket bra info jag hittade! TACK!
          Jag har fått tre fikon-plantor från blomsteraffären, då de tappat nästan alla sina blad.
          När jag läser här låter det som att de kan ha gått in i sommarvila, pga att de fått torka ut för mycket (hon i affären sa att hon missat att vattna dem).
          På lappen som sitter i krukorna står det Ficus Carica Fig Tree Shamir-Nursery Family: Moraceae.
          Eftersom jag har tre små träd så tror jag att jag ska prova att behandla dem olika... Ja, får kika på hur jag ska göra!
          Bor i zon 3-4 så de kanske inte gillar att stå ute här året runt...
          Nu ska jag söka vidare här på nätet och se vad jag hittar!
          Bifogad fil  P1010178_2.jpg ( 60.11k ) Antal nedladdningar: 41

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-07-2009, 11:43
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (kossa @ 11-07-2009, 11:41) *
          Nu har jag läst igenom hela tråden och Oh och Åh, vad mycket bra info jag hittade! TACK!
          Jag har fått tre fikon-plantor från blomsteraffären, då de tappat nästan alla sina blad.
          När jag läser här låter det som att de kan ha gått in i sommarvila, pga att de fått torka ut för mycket (hon i affären sa att hon missat att vattna dem).
          På lappen som sitter i krukorna står det Ficus Carica Fig Tree Shamir-Nursery Family: Moraceae.
          Eftersom jag har tre små träd så tror jag att jag ska prova att behandla dem olika... Ja, får kika på hur jag ska göra!
          Bor i zon 3-4 så de kanske inte gillar att stå ute här året runt...
          Nu ska jag söka vidare här på nätet och se vad jag hittar!
          Bifogad fil  P1010178_2.jpg ( 60.11k ) Antal nedladdningar: 41

för att fikon ska sommarvilar så krävs en väldigt högtemp plus långtorka och då gulnar bladen är det det som hänt så kommer den med nya blad när man håller den fuktig en tid. sommarvila gör ju fikon för att överleva hetta och torkan.

sedan finns det många orsaker att dom tappar blad oftast rättar det till sig av sig själv.

hade det varit mina plantor så hade jag ställt dom i växthus eller ute och sedan när första frosten kommit tar du in dom och placerar dom svalt och mörkt och vattnar mindre. våren därpå sätter du ut dom tidigt på våren (ta in vid vårfrost) placera dom soligt och varmt direkt. då kommer nya blad komma antingen komma detta år eller nästa år. sedan när man väl haft dom över ett år och sköter dom som man ska så brukar ''bladfällingen'' funka normalt och behåller även bladen om det blir lite torrt.

när man köper dom med massa frukter och små plantor och stora fina blad är dom oftast hårt drivna i början och säljs direkt och snabbt som möjligt ''innan den blir ful''. och då räcker det att den torkar lite för att bli ful bara för den är hårt driven. oftast kan dessa plantor även tappa blad bara av miljöbyten (redan i butiken är det ett miljöbyte). men som jag skrev efter ett år rättar allt detta till sig. risken finns att den kan tappa frukterna också men nytt ko0mmer.

hoppas du förstod mitt långa och krångliga inlägg. tyckte det själv blev lite rörigt

Citera
          skogstroll
          Inlägg 11-07-2009, 12:24
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har två fikon från förra året som jag hoppas kunna smaska i mig, men när ungefär borde de vara klara? Jag förstår de ska mjuka och goa men... till hösten? smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-07-2009, 12:46
          Länk hit: #58

Medlem

sensommaren och hösten brukar det komma mogna frukter hos mig, vid frostfri övervintring vintern-våren.

dom ska nästan vara lätt övermogna och ''kletiga'' så smakar dom som bäst.

Citera
          kossa
          Inlägg 11-07-2009, 14:22
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 159

CITAT (flaxss @ 11-07-2009, 12:43) *
          för att fikon ska sommarvilar så krävs en väldigt högtemp plus långtorka och då gulnar bladen är det det som hänt så kommer den med nya blad när man håller den fuktig en tid. sommarvila gör ju fikon för att överleva hetta och torkan.

sedan finns det många orsaker att dom tappar blad oftast rättar det till sig av sig själv.

hade det varit mina plantor så hade jag ställt dom i växthus eller ute och sedan när första frosten kommit tar du in dom och placerar dom svalt och mörkt och vattnar mindre. våren därpå sätter du ut dom tidigt på våren (ta in vid vårfrost) placera dom soligt och varmt direkt. då kommer nya blad komma antingen komma detta år eller nästa år. sedan när man väl haft dom över ett år och sköter dom som man ska så brukar ''bladfällingen'' funka normalt och behåller även bladen om det blir lite torrt.

när man köper dom med massa frukter och små plantor och stora fina blad är dom oftast hårt drivna i början och säljs direkt och snabbt som möjligt ''innan den blir ful''. och då räcker det att den torkar lite för att bli ful bara för den är hårt driven. oftast kan dessa plantor även tappa blad bara av miljöbyten (redan i butiken är det ett miljöbyte). men som jag skrev efter ett år rättar allt detta till sig. risken finns att den kan tappa frukterna också men nytt ko0mmer.

hoppas du förstod mitt långa och krångliga inlägg. tyckte det själv blev lite rörigt

TACK!
          Ja, jag förstog ditt inlägg och nog var det långt, men inte krångligt!
          Jättebra tips du kom med!
          Jag ska fixa större krukor att plantera dem i nu då (gärna sandblandad jord har jag förstått)
          och så ställer jag nog en på vår uteplats och två i växthusen. Ska bli spännande att se hur det går med dem!
          Men vet du om det spelar någon roll om man ökar mycket i krukstorlek samtidigt, eller ska man öka succesivt?!
          Överlever de alla tre så ska nog min far få adoptera den ena plantan såsmåningom. Han har lite andra förutsättningar för odling och övervintring - är ju kul att jämföra olika sätt!
          Tack än en gång! =)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-07-2009, 14:30
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (kossa @ 11-07-2009, 15:22) *
          TACK!
          Ja, jag förstog ditt inlägg och nog var det långt, men inte krångligt!
          Jättebra tips du kom med!
          Jag ska fixa större krukor att plantera dem i nu då (gärna sandblandad jord har jag förstått)
          och så ställer jag nog en på vår uteplats och två i växthusen. Ska bli spännande att se hur det går med dem!
          Men vet du om det spelar någon roll om man ökar mycket i krukstorlek samtidigt, eller ska man öka succesivt?!
          Överlever de alla tre så ska nog min far få adoptera den ena plantan såsmåningom. Han har lite andra förutsättningar för odling och övervintring - är ju kul att jämföra olika sätt!
          Tack än en gång! =)

kalkrik och lucker och luftigjord vill dom ha.

öka storleken, plantera om dom i en kruka som är ca 3cm bredare. men jag hade nog väntat med att plantera om dom till nästa vår istället. omplantering nu kan störa dom lite med invintring till hösten.

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon