Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Moxie
          Inlägg 11-07-2009, 20:16
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 21 934

CITAT (Martin_Blomberg @ 23-05-2009, 20:50) *
          Här kommer en fråga till kring fikon:
          Mitt fikonträd luktar ehh, typ alltså kattpiss...
          Skall det lukta så?

Luktar jag på bladen så känns "odören" tydligt. Jag har inte katt :-)

Vad luktar bladen på era fikonträd?

Sent svar pga att jag inte varit inne på forumet....

Bladen på de flesta av mina fikonträd/buskar luktar KATTPISS vid vissa temperaturer (varmt).
          Jag har vänner vars fikon gör detsamma, så det är helt normalt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-07-2009, 20:35
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Moxie @ 11-07-2009, 21:16) *
          Sent svar pga att jag inte varit inne på forumet....

Bladen på de flesta av mina fikonträd/buskar luktar KATTPISS vid vissa temperaturer (varmt).
          Jag har vänner vars fikon gör detsamma, så det är helt normalt.

konstigt att jag inte märker nåt, men har både läst och hört att folks gör det. men jag doftade väldigt noga på mina i väldigt varmt väder också men kände inget.

men det kan nog va som jag skrev innan att jag inte märker sånt och okänslig mot sånt så att mina gör det utan att jag känner det.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 11-07-2009, 22:04
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

Tänkte bara uppdatera vad som hänt med mitt fikon vars blad gulnade. Precis som Flaxss skrev så kom det fram nya blad. Tyvärr ramlade fikonfrukten av men det lär väl komma nya till nästa sommar.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-07-2009, 23:28
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 11-07-2009, 23:04) *
          Tänkte bara uppdatera vad som hänt med mitt fikon vars blad gulnade. Precis som Flaxss skrev så kom det fram nya blad. Tyvärr ramlade fikonfrukten av men det lär väl komma nya till nästa sommar.

vad roligt att det kommer nya blad tummenupp.gif

men det var ju tråkigt med frukterna, men nytt kommer, redan tidigt på våren beroende hur den står kommer det nya ''blommor'' och frukt sen till sensommaren.

Citera
          Moxie
          Inlägg 11-07-2009, 23:42
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 00:28) *
          vad roligt att det kommer nya blad tummenupp.gif

men det var ju tråkigt med frukterna, men nytt kommer, redan tidigt på våren beroende hur den står kommer det nya ''blommor'' och frukt sen till sensommaren.

Har du fått årsfikon att mogna på friland? Jag har bara fått förra årets frukter att mogna.
          De börjar sätta en massa nya frukter nu, men jag tror inte att de hinner bli färdiga innan frosten.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-07-2009, 00:29
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Moxie @ 12-07-2009, 00:42) *
          Har du fått årsfikon att mogna på friland? Jag har bara fått förra årets frukter att mogna.
          De börjar sätta en massa nya frukter nu, men jag tror inte att de hinner bli färdiga innan frosten.

det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 12-07-2009, 00:29

Citera
          Moxie
          Inlägg 12-07-2009, 07:45
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 01:29) *
          det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif

Ok. Jag tänkte på frilandsfikon. Där har jag aldrig fått årsfikon (dvs sådana som BÖRJAT utvecklas under innevarande år) att mogna. De som suttit kvar över vintern (de små ärtorna) brukar mogna i augusti (ev slutet av juli).
          Så mina frilandsfikon ger bara en skörd om året.

Redigerat av Moxie: 12-07-2009, 07:47

Citera
          jegi
          Inlägg 12-07-2009, 20:46
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Nu klassar mitt fikonträd inte riktigt in som frilandsd:o eftersom det får lite värme och kanalplast på vintern. Men det börjar inte växa tidigare tidigare för det vad jag kan märka, och de fikon som utvecklas under förra försommaren hann åtminstone mogna klart under hösten och det ser ut att bli likadant i år.

Redigerat av jegi: 12-07-2009, 20:46

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          TheLan
          Inlägg 20-08-2009, 21:29
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Hejsan!
          har läst igenom tråden och fått massa superbra info angående fikon.
          Jag fick ett litet fikon träd idag av en vän till familjen.
          Vad jag förstod är det en stickling till hans "moder träd" som han har haft i ett antal år
          ( fick även smaka på ett moget fikon från det trädet och gud vad gott det var med färska fikon biggrin.gif )
          Vet inte vad det är för sorts fikon eller om han har köpt det i Sverige eller England då han är engelsman.
          Han sa att jag kan låta det stå kvar i krukan och plantera om det nästa vår i en större. Kalkrik jord som är valdränerad och lucker är väl vad som är bäst vad jag har förstått.
          Nu till min fråga.
          Då jag inte har något mörkt utrymme (bor i lägenhet och förråden e aldeles för varma och ljusa ) att förvara mitt fikon träd på under vintern, finns det något alternativ eller får jag leta upp någon i bekantskapskretsen som har ett mörkt utrymme?
          Kan det stå kvar på min inglasade balkong?? västerläge zon 2 ungefär

Väldigt tacksam för svar!!
          Mvh
          Therese

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-08-2009, 21:33
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (TheLan @ 20-08-2009, 22:29) *
          Väldigt tacksam för svar!!
          Mvh
          Therese

låt det stå kvar på balkongen sålänge det går, ta in ditt fikon när natttempen går ner mot -3c -5c. därefter placerar du den inne som en vanlig krukväxt. ta sedan ut den igen på våren efter frostrisken, så här övervintrar jag flertal fikon i lägenhet. och dom ger frukt även då dom har denna vinter. dom får vintervila ute som räcker för välmående plantor som ger frukt.

Citera
          TheLan
          Inlägg 20-08-2009, 21:53
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

tack flaxss!! då vet jag hur jag skall göra yahoo.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-08-2009, 22:00
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (TheLan @ 20-08-2009, 22:53) *
          tack flaxss!! då vet jag hur jag skall göra yahoo.gif

problemet är att den vaknar väldigt tidigt, redan i minsta lilla gnutta vårljus så exploderar fikonen och får nya blad. ljusgröna och ''känsliga'' dessa blad brukar inte klara när plantan tas ut och dom faller av med nytt kommer snabbt, men när du övervintrar den inne är det viktigt att det det försiktigt på våren så avhärda den ordenligt. plantor som övervintrat kallt och mörkt är tåligare när dom tas ut och kan även klara av en sen frostnatt och kan ställas direkt i sol och väder.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25807910.html

även härdiga växter som hortensia går övervintra så, full med blommor tidigt på året inne. tyvärr dog den av att jag lämnade den ute i en frostnatt på våren.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25807908.html

Redigerat av flaxss: 20-08-2009, 22:01

Citera
          Bock
          Inlägg 25-08-2009, 05:36
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

Hejsan !

Jag undrar ett par saker angående att ha fikonträd i kruka...

Går det att odla fikon i ett växthus? - blir det för varmt? - Kanske för högt? - Går hålla som en buske?

Om det nu går att ha fikon i växthuset skulle man kunna ha det som vinterförvaring? - eller är det för ljust?

Om det är för kallt så skulle man kunna ha någon form av frostvakt så att det inte fryser? - eller det kanske inte blir så kallt?

Eller bör man flytta in det i garaget? - ca +10 beroende hur kallt det är ute men det är svalt nu på sommaren!

Tack på förhand!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-08-2009, 10:37
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Bock @ 25-08-2009, 06:36) *
          Hejsan !

Jag undrar ett par saker angående att ha fikonträd i kruka...

Går det att odla fikon i ett växthus? - blir det för varmt? - Kanske för högt? - Går hålla som en buske?

Om det nu går att ha fikon i växthuset skulle man kunna ha det som vinterförvaring? - eller är det för ljust?

Om det är för kallt så skulle man kunna ha någon form av frostvakt så att det inte fryser? - eller det kanske inte blir så kallt?

Eller bör man flytta in det i garaget? - ca +10 beroende hur kallt det är ute men det är svalt nu på sommaren!

Tack på förhand!

det blir inte för varmt för ett fikon i ett växthus, fikon trivs bra där. dock kan dom växa så bra att dom blir höga (1m per säsong). men håller man dom i krukor och inte mark planterar dom så blir dom lägre. det går att beskära och hålla dom nere.

du kan övervintra fikon i ditt växthus, håll det runt 0c +10c.

Citera
          Bock
          Inlägg 25-08-2009, 11:34
          Länk hit: #75

Medlem

Tack för svaret!

Nu bär det av och kolla om det går att få tag på nått fikonträd...

Ha det!

Citera
          Bock
          Inlägg 25-08-2009, 15:39
          Länk hit: #76

Medlem

Hejsan Igen!

Det blev inget fikonträd dom var slut! Men det gick att få hem på en vecka men dem rekomenderade att vänta till våren så att det hinner bli stark inför vintern så det får bli det och då köper jag ett Borgholm ' Diamant ' ska vara ett bra och mycket härdigt men är pris ok ca 325:- beroende storlek....

Ha det!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-08-2009, 15:57
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Bock @ 25-08-2009, 16:39) *
          Hejsan Igen!

Det blev inget fikonträd dom var slut! Men det gick att få hem på en vecka men dem rekomenderade att vänta till våren så att det hinner bli stark inför vintern så det får bli det och då köper jag ett Borgholm ' Diamant ' ska vara ett bra och mycket härdigt men är pris ok ca 325:- beroende storlek....

Ha det!

ska du inte ha det ute så kan du köpa ett nu om du vill, ska du frilandsplantera det så är endast våren/försommaren som gäller. sedan kan det ju vara lättare att hitta mer och fler sorter till våren.

har du det i kruka är det ju redan ''stark'' i krukan och invintringen sker under hösten och inte på våren. så vill du så köp ett nu om du skulle ha det i kruka.

jag hade avrått dig från att köpa Bornholms fikonen. det finns mycket bättre alt Brown turkey och Desert king är alla härdigare än Ficus carica 'Précoce de Dalmatie' ( syn Bornholmsfikon, Bornholms Diamant').

och ibland fuskas det med Bornholms fikonen, man låter ett ''vanligt'' fikon säljas som Bornholmsfikon även om det inte är det.

be dom istället att beställa hem Ficus carica 'Brown Turkey' eller Ficus carica 'Desert King' , grossisten Splendor plant har den, så tar dom därifrån så kan dom få hem.

hur stor va den som kostade 325kr ?

om du kan tänka dig att beställa från England så är dessa bra, stort sortiment.
          http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Figs.html

deras fikon kostar 168kornor ( utan frakt) och jag har beställt där ifrån och det är bra kvalité och du får rejäla plantor för det priset. det blir ju billigare än 325kr.

Citera
          Bock
          Inlägg 26-08-2009, 07:23
          Länk hit: #78

Medlem

Tack för tipsen Flaxss.

Tro det var ca 30-50cm högt... sen vet jag att de är dyra på sina växter ( Lidens i Lidköping ) men det bra kvalité. Köpte 60st häckplantor i våras ingen har dött ännu... skulle det va nått så är det bara att åka tillbaka med det så får du ett nytt har jag hört.

Sen har jag ändrat mig angående Bornholms Diamant det får bli ett Desert King ( tror att det är från kalifornien om jag mins rätt ) det ska vara mera härdigt än vad bornholm är...

Ska kolla vad grossisten Splendor har att erbjuda??? Sen när du beställt från England hur lång tid har det tagit för att få hem det?

tack för alla tipsen flaxss...

Ps: är det nått mera som jag bör tänka på när jag ska köpa fikon så är jag taksam för tipsen Ds:

Citera
          MariaS
          Inlägg 26-08-2009, 09:12
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Bock @ 26-08-2009, 08:23) *
          Tack för tipsen Flaxss.

Tro det var ca 30-50cm högt... sen vet jag att de är dyra på sina växter ( Lidens i Lidköping ) men det bra kvalité. Köpte 60st häckplantor i våras ingen har dött ännu... skulle det va nått så är det bara att åka tillbaka med det så får du ett nytt har jag hört.

Sen har jag ändrat mig angående Bornholms Diamant det får bli ett Desert King ( tror att det är från kalifornien om jag mins rätt ) det ska vara mera härdigt än vad bornholm är...

Ska kolla vad grossisten Splendor har att erbjuda??? Sen när du beställt från England hur lång tid har det tagit för att få hem det?

Ps: är det nått mera som jag bör tänka på när jag ska köpa fikon så är jag taksam för tipsen Ds:

Både kvalitet och priser är bättre hos Öbergs i VArnhem. Öbergs tog i våras 195:- för samma storlek på bornholmsfikonet! Tuja häckplantor 50cm tar han 39:-/st för o.s.v. Det gör en vinst på 50:-/planta och betalar då alltså resan...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-08-2009, 11:31
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Bock @ 26-08-2009, 08:23) *
          Tack för tipsen Flaxss.

jag har beställt från dom i England i år det tog ca 1-2v, deras fikon kostade ca 168kr och då fick jag detta

http://www.pixbox.se/pic_show_id29087573.html

plantan är 90cm hög (utan kruka) med kruka är den 120cm väl förgrenad och kraftig tjockstam friska fina rötter för bara ca 168kr! det är väldigt billigt. det ända nackdel är att mitt paket hade fått en rejäl smäll på sidan i posten, så mitt fikon blev av med en gren och min ena citrus var ''söndrig'' men det skyller jag på posten för det var väldigt bra packat tyckte jag från säljaren.

men vill du ha andra sorter så rekommenderar jag dom verkligen.

ska du köpa i sverige så slå till på nåt annat än Bornholm, Desert king som du funderade på är en bra och härdig sort med bra skörd och fina frukter. har för mig att den tål ner till -16c efter etablering och i rätt läge.

Splendor plant har Desert King i sitt sortiment.

hmm vad vill du veta mer om fikon ? när du får hem det så placerar du där du vill ha det. ev beskär du det. vilket man ska göra i JAS och under vintern/tidig vår. annars finns det nog inte så mycket att göra nu än att vattna när det behövs och placera det sedan inför vintervila. köper du det på våren kan du plantera om det och ev avhärda det om du ska ha det ute eller i växthus, dom vill ha lucker och luftigjord som är kalkrik.

Citera

10 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon