CITAT (Bock @ 25-08-2009, 16:39)

Hejsan Igen!
Det blev inget fikonträd dom var slut! Men det gick att få hem på en vecka men dem rekomenderade att vänta till våren så att det hinner bli stark inför vintern så det får bli det och då köper jag ett Borgholm ' Diamant ' ska vara ett bra och mycket härdigt men är pris ok ca 325:- beroende storlek....
Ha det!
ska du inte ha det ute så kan du köpa ett nu om du vill, ska du frilandsplantera det så är endast våren/försommaren som gäller. sedan kan det ju vara lättare att hitta mer och fler sorter till våren.
har du det i kruka är det ju redan ''stark'' i krukan och invintringen sker under hösten och inte på våren. så vill du så köp ett nu om du skulle ha det i kruka.
jag hade avrått dig från att köpa Bornholms fikonen. det finns mycket bättre alt Brown turkey och Desert king är alla härdigare än Ficus carica 'Précoce de Dalmatie' ( syn Bornholmsfikon, Bornholms Diamant').
och ibland fuskas det med Bornholms fikonen, man låter ett ''vanligt'' fikon säljas som Bornholmsfikon även om det inte är det.
be dom istället att beställa hem Ficus carica 'Brown Turkey' eller Ficus carica 'Desert King' , grossisten Splendor plant har den, så tar dom därifrån så kan dom få hem.
hur stor va den som kostade 325kr ?
om du kan tänka dig att beställa från England så är dessa bra, stort sortiment.
http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Figs.htmlderas fikon kostar 168kornor ( utan frakt) och jag har beställt där ifrån och det är bra kvalité och du får rejäla plantor för det priset. det blir ju billigare än 325kr.