Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lite info om fikon
          Martin_Blomberg
          Inlägg 29-08-2009, 13:39
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

CITAT (flaxss @ 12-07-2009, 01:29) *
          det beror ju mycket på hur sommaren är plus hur fikonet är efter vintern. fryser den ner så kan den börja rätt tidigt och då hinna få mogna frukter till hösten. jag har fått årsfikon att mogna på friland.

större än ärtor klarar inte vintern hos mig. och karten(blomknopparna) som är kvar efter vintern börjar inte utvecklas(blomma) förens till våren-försommaren och dom mognar under sommaren-hösten. en del ger ju bara en skörd om året medan andra kan ge 3skördar.

mitt svar var ju dock inte menat på frilands odlade plantor utan krukodlade då jag har för mig Martin's har sina på balkong ? och då kan dom vara tidigare beroende på hur dom övervintras/står. tummenupp.gif

Hej! Har inte varit här inne på ett tag utan varit utomlands länge. Nu märkte jag att mitt fikonträd där bladen gulnade och fikonfrukterna/blommorna ramlade av har fått nya fruktknoppar. Likaså på ett som redan har rätt stora fikon, nya frukter växer fram där med (ärtstora). Har inte tid att läsa genom hela tråden igen så frågar direkt: Dessa nya frukter som bildas, är det dem som kommer att mogna till nästa år? Eller är det typ en andra skörd detta år (men som aldrig kommer hinna mogna)?

PS. Det stämmer, jag har mina i kruka på balkong.

Citera
          rehn
          Inlägg 29-08-2009, 20:19
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 22 279

Bifogad fil  IMG_2544.jpg ( 110.84k ) Antal nedladdningar: 66
          Jag fick en fikonkvist förra sommaren( 2008) som jag gjorde 2 sticklingar av. Dom har stått inne hela vintern. Den ena har fått vara ute sen i maj den andra står i växthus. Uteplantan har nu mogna fikon( se bild ), växthusplantan har bara kart. Frågor, Är detta en tillfällighet eller är utevistelsen "mogningsbefrämjade" ? Vet ej vad det är för sort, kan någon indentifiera sorten mha bilden ??

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-08-2009, 08:42
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Martin_Blomberg @ 29-08-2009, 14:39) *
          Hej! Har inte varit här inne på ett tag utan varit utomlands länge. Nu märkte jag att mitt fikonträd där bladen gulnade och fikonfrukterna/blommorna ramlade av har fått nya fruktknoppar. Likaså på ett som redan har rätt stora fikon, nya frukter växer fram där med (ärtstora). Har inte tid att läsa genom hela tråden igen så frågar direkt: Dessa nya frukter som bildas, är det dem som kommer att mogna till nästa år? Eller är det typ en andra skörd detta år (men som aldrig kommer hinna mogna)?

PS. Det stämmer, jag har mina i kruka på balkong.

fikon för ''ny'' fruktsättning under sommaren/sensommaren som sedan övervintrar och mognar till våren/försommaren.

dock kan olika fikon få olika många skördar, en del ger 3skördar per år och andra bara en.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-08-2009, 17:47
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (rehn @ 29-08-2009, 21:19) *
          Bifogad fil  IMG_2544.jpg ( 110.84k ) Antal nedladdningar: 66
          Jag fick en fikonkvist förra sommaren( 2008) som jag gjorde 2 sticklingar av. Dom har stått inne hela vintern. Den ena har fått vara ute sen i maj den andra står i växthus. Uteplantan har nu mogna fikon( se bild ), växthusplantan har bara kart. Frågor, Är detta en tillfällighet eller är utevistelsen "mogningsbefrämjade" ? Vet ej vad det är för sort, kan någon indentifiera sorten mha bilden ??

det kan nog var en tillfällighet eller att plantorna mår olika. dock brukar frukten bli fin och av hög kvalité om dom odlas i växthus åretrunt.

Citera
          MariaS
          Inlägg 30-08-2009, 20:43
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 30-08-2009, 09:42) *
          fikon för ''ny'' fruktsättning under sommaren/sensommaren som sedan övervintrar och mognar till våren/försommaren.

dock kan olika fikon få olika många skördar, en del ger 3skördar per år och andra bara en.

Vilka är vilka?

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 30-08-2009, 22:54
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:43) *
          Vilka är vilka?

Gör en sökning på "three crops" i detta dokument så får du fram namnen på några fikonsorter som kan ge 3 skördar per år:
          http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/391-296.pdf

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-08-2009, 23:30
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (MariaS @ 30-08-2009, 21:43) *
          Vilka är vilka?

ja ficus carica är det allt, vilken namnsort kan jag inte säga då jag inte vet alla.

sedan kan även sorter som ger två skördar per år ge 3 om dom växer i ett varmt eller gynnsamt klimat.

odlar man dom i växthus så kan frukten bildas snabbt på namnsorter som ger tidig skörd, och därmed utveckla 3skördar en som mognar under våren (från vinterknoppar) och en som mognar under sommaren och en som mognar under hösten-förvintern, räknar man så blir det TRE.

annars är det ju bara läsa Johan Lemte Kulturväxter i kruka eller Kerstin Park bok som heter FIKON.

CITAT (Martin_Blomberg @ 30-08-2009, 23:54) *
          Gör en sökning på "three crops" i detta dokument så får du fram namnen på några fikonsorter som kan ge 3 skördar per år:
          http://ucce.ucdavis.edu/files/datastore/391-296.pdf

väldigt intressant läsning , ser det ut som. orkar inte läsa det nu för nu ska jag sova men i morgon kanske.

tack för länken.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 13-09-2009, 18:27
          Länk hit: #88

Medlem

Ny fråga:
          Jag tror inte dem fikon jag har på mina plantor kommer hinna mogna. Har öppnat den som såg mest mogen ut och den såg ut att behöva ngn vecka till med sol och +20 grader eller mera.

1. Kan jag ställa dem inomhus i fönstret för att på så sätt få mera värme till fikonen och därmed få frukten att mogna?

2. Kan jag gassa på med en metallhalogenlampa (inomhus) för att få dem att mogna?

3. Finns det några andra sätt att få frukten att mogna? (Jag bor i lägenhet så har inget växthus...)

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-09-2009, 18:53
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (MariaS @ 23-05-2009, 16:25) *
          Rosjorden fungerar bra på fikon, om man frilandsplanterar den. Annars bör man blanda lika delar P-jord och rosjord om man har fikonet i kruka.

Vad är det i rosjorden som är bra? Mitt fikon står i helt vanlig lokal plantjord och har vuxit bra. Jag ska ta sticklingar för att kunna stamma upp en till ett träd då detta fick toppen avbruten i starten. Kommer nog att använda samma jord till dem. Tror jag ska ta en nu i höst o se om den klarar sig.

Tack för all info, Pelle! (Glömde ditt alias men kom ihåg ditt namn! tongue.gif )

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-09-2009, 18:58
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Maggan H @ 13-09-2009, 19:53) *
          Vad är det i rosjorden som är bra? Mitt fikon står i helt vanlig lokal plantjord och har vuxit bra. Jag ska ta sticklingar för att kunna stamma upp en till ett träd då detta fick toppen avbruten i starten. Kommer nog att använda samma jord till dem. Tror jag ska ta en nu i höst o se om den klarar sig.

Tack för all info, Pelle! (Glömde ditt alias men kom ihåg ditt namn! tongue.gif )

Det är kalkhalten i rosjorden som fikonen gillar, fast rosjorden är dåligt anpassad för krukodling bara...

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-09-2009, 19:01
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (MariaS @ 13-09-2009, 19:58) *
          Det är kalkhalten i rosjorden som fikonen gillar, fast rosjorden är dåligt anpassad för krukodling bara...

Tack Maria! Vi har hårt vatten här, kanske är det det som har gjort att det trivs oavsett 'fin' jord.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-09-2009, 19:04
          Länk hit: #92

Medlem

Förmodligen. Fikonen gillar när det är högre pH och det får de ju då....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-09-2009, 20:08
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 13-09-2009, 19:27) *
          Ny fråga:
          Jag tror inte dem fikon jag har på mina plantor kommer hinna mogna. Har öppnat den som såg mest mogen ut och den såg ut att behöva ngn vecka till med sol och +20 grader eller mera.

1. Kan jag ställa dem inomhus i fönstret för att på så sätt få mera värme till fikonen och därmed få frukten att mogna?

2. Kan jag gassa på med en metallhalogenlampa (inomhus) för att få dem att mogna?

3. Finns det några andra sätt att få frukten att mogna? (Jag bor i lägenhet så har inget växthus...)

ha den ute så länge det går, innan frosten kommer tar du in den och placerar den inne i rumstemp då kommer frukterna mogna inne.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 13-09-2009, 20:29
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (flaxss @ 13-09-2009, 21:08) *
          ha den ute så länge det går, innan frosten kommer tar du in den och placerar den inne i rumstemp då kommer frukterna mogna inne.

Och sedan ut igen med växten? Så att den får sin vintervila.

Eller kommer det att bli en chock för växten att abrupt sätta den ut igen (jag är rädd för att de nya fikonfruktanlagen då ramlar av)?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-09-2009, 20:45
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 13-09-2009, 21:29) *
          Och sedan ut igen med växten? Så att den får sin vintervila.

Eller kommer det att bli en chock för växten att abrupt sätta den ut igen (jag är rädd för att de nya fikonfruktanlagen då ramlar av)?

nej du har den inne tills den ska ut på våren, även om du tar in den innan frosten (för att inte förstöra frukterna) så kommer den hinna få vintervila ute. för fikon räcker det att det är ca +5c +10c i 1-2månader vilket dom oftast får när man har dom ute under hösten.

den kommer säkert få nya blad och sånt inne men det är ingen fara om du kan ge den extra ljus.

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 13-09-2009, 20:53
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (flaxss @ 13-09-2009, 21:45) *
          nej du har den inne tills den ska ut på våren, även om du tar in den innan frosten (för att inte förstöra frukterna) så kommer den hinna få vintervila ute. för fikon räcker det att det är ca +5c +10c i 1-2månader vilket dom oftast får när man har dom ute under hösten.

den kommer säkert få nya blad och sånt inne men det är ingen fara om du kan ge den extra ljus.

Aaa, då förstår jag. Toppen, tack så mycket för hjälpen!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-09-2009, 15:27
          Länk hit: #97

Medlem

fin fina frukter

Bifogad fil  PICT0138.JPG ( 755.32k ) Antal nedladdningar: 47

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 14-09-2009, 21:14
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (flaxss @ 14-09-2009, 16:27) *
          fin fina frukter

Bifogad fil  PICT0138.JPG ( 755.32k ) Antal nedladdningar: 47

Grattis med skörden! En dag skall väl jag också klara av det :-)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-09-2009, 21:56
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Martin_Blomberg @ 14-09-2009, 22:14) *
          Grattis med skörden! En dag skall väl jag också klara av det :-)

tack visst är det härligt, och mer pågång.

fikonet i trädgården har fått ny kart som sedan ska mogna nästa år

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353991.html

Citera
          Martin_Blomberg
          Inlägg 25-09-2009, 14:57
          Länk hit: #100

Medlem

Här kommer en fråga om belysning för fikon under vintern.
          Jag har köpt en metallhalogenlampa på Jula. Det är en 70 W. Jag har 30 dar öppet köp på den.

Lampan i fråga:
          http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp...mID%40EQ=427576
          (om länken inte fungerar så är beskrivningen: Metallhalogenstrålkastare 70 W IP44
          Motsvarar ca. 250 W vanlig halogenarmatur!
          En slagkraftig lampa med slagkraftigt pris! Armaturhus samt ställbar fästbygel i formgjuten aluminium. 4 mm härdat glas fäst med clips som enkelt lossas vid t.ex. lampbyte. Metallhalogenlampa ingår. Sockel: R7S. Kabellängd: 500mm. IP44. Effekt: 70 W. 230 V. Vikt: 3,7 kg. B240xH345xD90 mm. (Artnr: 427576) )

Jag vet inget om Kelvinantalet på lampan som följer med.

Frågan: Kan jag använda den som extrabelysning på vintern/våren inomhus för mina fikon?

Citera

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon