Ibland undrar man över sig själv. Är det jag som inte är klok eller har folk blivit fräckare. Vi har en trädgård med mycket äpplen. Allt kan vi inte ta till vara och vi ger gärna bort äpplen. Jag har dock bara en liten idé. Jag gillar inte när folk kliver in i min trädgård och plockar själva utan att be om lov. Jag blir fullkomligt ursinnig när man hittar främmande människor i trädgården med kassar i högst hugg. Ni ska inte tro att de plockar fallfrukt heller utan ruskar ner de bästa äpplena från träden, dom äpplen som skall vinterförvaras och vi brukar plocka nästan med silkesvantar. Man varje höst ser man arga insändare i lokalblaskan om giriga trädgårdsägare som inte kan dela med sig. Har till och med sett en korkad insändare där man begär att villaägare skall plocka äpplena och sätta ut i korgar med tillhörande skylt "Varsågod och ta". Inte orkar jag som har så dålig rygg plocka äpplen åt friska människor heller. Ringer någon på dörren och ber att få plocka äpplen så blir de vänligt bemötta och ett varsågod. Jag talar också om att jag vill att de alltid ringer på dörren när de vill plocka. Alltså inte fri lejd alla evigheter framöver. Är det jag som är knäpp eller har begreppet folkvett försvunnit?
|