CITAT (Nuttan @ 02-10-2003, 01:09)
CITAT (Posse @ 01-10-2003, 19:55)
Nuförtiden är det förhoppningvis ganska få som är så fattiga att de inte har råd att äta sig mätta på köpta äpplen. Men ändå finns det nog en slags klassklyfta.
Stämer absolut. Vi blev kallade kapitalister när vi sa till. Lätt att ta till för dom antar jag, men jag råkar känna till att de har det bättre ställt än vi, men de identifierar sig med ´de fattiga´. Tror att man kan ta till argument som stöder sina handlingar liksom. Värst är när de bryter av grenar eller tar sig andra friheter.
Jag tycker att vanlig hyfs kan man kräva av både fattig och rik.
Det är ju inte den frukt dom äter som vi missunnar dom, i stället är det all den förstörelse som dom åstadkommer som ställer til ilska.
När man har haft både uppgrävda och stulna buskar, söndertrampad stenpartimur, stulna blommor, pumpor, förstörda bärbuskar och nedrivna äpplen, och inga böner eller vänliga ord hjälper, blir det till slut en uppdämd ilska som får en att se rött. På sjuttitalet försvann allt som heter hyfs, idag får dom vuxna snällt vänta till barnen har harangerat färdigt innan dom vuxna får komma till tals och då får det gå fort för barnet tål inte att andras en sin egen röst skall höras.
Jag vet att redan på Caesars tid sade dom att "Nu är ungdomen för jäklig"
Tur att dom inte ser hur det är nu, då hade dom krupit ned i sina gravar igen ögonaböj. Jag har färskt i minnet ett program på TV om hur ungdomarna härjar på Kos. Blev jag chockad över deras uppförande, blir jag ännu mera chockad över deras föräldrar. Hur kan man tillåta att dom skickar iväg dessa småglin utan uppsikt. Finns det inga föräldrar längre? Har dom helt och hållet avsagt sig föräldraansvaret?
En gång läste jag ett inlägg i en tidning, om en mamma och hennes dotter.
Och där stod det så här. " Vi är som två väninnor"
Väninnor skall vara väninnor och mamma skall vara mamma. Men idag skall ju fyrtioåringar se ut som om dom just har klämt ur sista finnen och då blir det inte enkelt med en brådmogen tonåring.