Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En katt i trädet!, När ringer man brandkåren?
          SannaLasso
          Inlägg 08-04-2009, 14:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Hej.

Sen några timmar sitter det en jättestor katt (lik en skogkatt) i ett träd utanför tomten. Jag har aldrig sett den förr så jag har ingen aning om varifrån den kommer. Det kan möjligen vara en innekatt som smitit ut, eller en som tillhör någon som är här i trakten på påsklov.

Det satt INTE där vid 11-snåret, det vet jag för då såg jag "årets första rödhake" som satt ungefär just där katten sitter nu i just det trädet. Hunden markerade katten vid 12-tiden och nu är klockan lite över 15.00.

Den sitter på en ganska rättuppstående gren (ca 20 graders vinkel mot lodplanet) ca 15 m upp i en jättestor alm (med många "lodräta" grenar/stammar) och den jamar med mer eller mindre jämna mellanrum.

Det har regnat några droppar men det verkade den inte bry sig om.
          Hade den inte suttit så högt upp, och om det inte varit så brant, hade jag försökt skrämma ner den genom att spruta vatten mot den med vattenslangen men jag är rädd att den grips av panik då och kanske skadar sig på väg ner.

Jag har ingen aning om ifall den skulle kunna klara att klättra ner själv, man hör ju ofta att "om katten kommer upp så kommer den ner, om inte förr så när den blir hungrig". Men kan man lita på det? Hur länge kan man låta den sitta däruppe innan man kontaktar brandkåren? Tills i morgon?

Det är ju inte köldgrader och katten ser ut att ha mycket päls så den kanske klarar något dygn i trädet? Men om det är en förrymd innekatt så kanske den både fryser och är för oerfaren för att kunna ta sig ner?

Har någon något råd att komma med? Tackar på förhand!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          pejori
          Inlägg 08-04-2009, 14:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Dom kommer i mån om tid, men det bör gå några dygn innan. tummenupp.gif
          Avvakta till i morgon kväll, så har pisse säkert tagit sitt förnuft tillfånga och klivit ner igen. rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 08-04-2009, 14:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag tror inte du behöver vara rädd för att han fryser, har en halvskogis som är utekatt och han gick gärna ut när det var minus tjugo grader, pälsen är ju väldigt tjock på en skogis.Har du testat med att försöka locka ner den med lite härligt doftande Tonfisk ?oftast svårt för katter att motstå rolleyes.gif Har han inte tagit sig ner i morgon tycker jag du kan ringa till Brandkåren och höra med dom vad dom tycker .
          Du kan väl berätta hur det gick !

Mvh Motti

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 08-04-2009, 14:41
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svar. Jag lovar att jag ska berätta hur det går!

Hoppas på ett rejält regn... laugh.gif

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 08-04-2009, 17:40
          Länk hit: #5

Medlem

Suck.

Nu har det gått några timmar till och katten sitter där den sitter. Det har regnat en stund och den ser rätt blöt ut men den sitter kvar och den jamar när man pratar med den. Det verkar som om den vill ner men inte törs och nu är den väl både kall och stel. Jag har en dubbelkopplingsbar långstege men den är ändå för kort för att man ska ha nån användning av den.

ÄGAREN dök upp för en stund sen. Katten är en "innekatt" som på nåt sätt har lyckats ta sig ur sin inhägnad. Den är van att vara ute, men bara när det är "bra" väder och då i sin inhägnad eller i koppel. Den är inte van vid att klättra i trän och den avskyr regn.

Det enda räddningsnummer som går att ringa är 112. Det finns också ett "icke akut"-nummer men det går till en växel som redan har stängt. Det går f.ö. inte att hitta något nummer till brandkåren - ambulans, sjukhus och polis kan man tydligen ringa direkt till men inte till någon brandstation trots att dom brukar ha folk inne dygnet runt. Det hade varit bra att få något tips från dem, eller be att dom körde förbi om de ändå var ute. Dagtid åker dom gärna ut på diverse icke livsviktiga uppdrag för att träna - eller det kanske var förr det var så?

Hursomhelst så har jag lovat ägaren att hålla lite koll tills imorgon och hon ska gå förbi och locka på kissen lite då och då under kvällen.

Citera
          Boxer
          Inlägg 08-04-2009, 18:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Kanske en arborist eller en bergsklättrare har lust att hjälpa till!

Annars är jag av den åsikten att katter kan komma ner om dom vill flirting.gif

Hoppas i alla fall att det löser sig och att hon återfår sin kisse välbehållen.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          mirjam
          Inlägg 08-04-2009, 21:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

jag har själv en inneskogis. Min skulle nog varken våga sig upp högt, desto mindre komma ner. Det gäller vara lite tuff och våga klättra baklänges, har man inte gjort det förr samtidigt som det är mycket högt den sitter kan det ju bli problem....... Det är ju bra du kan vara en stor trygghet till den genom ditt lugnande prat - fortsätt med det..... Finns ingen som har nån skillift eller traktor i närheten som man kan klättra upp på och försöka locka den dit, kanske tycker att det känns inte så farligt då..... stegen kan man ju använda upp till skopan eller skiliften. Vet med mig många kattöden som inte blivit någon bra utgång när ras- skogkatter rymmer, och det händer många - men det här ska nog gå vägen - den utgångspunkten måste man ha, men visst nån hjälp behövs nog..... Min rymmer på somrarna men är såå feg, högst runt huset, eller 1-2 timmar som mest har den varit borta om jag inte ser att han tagit sig ur inhängnaden, och sååå orolig man då varit då........

Citera
          Azur
          Inlägg 08-04-2009, 21:29
          Länk hit: #8

Gäster

Katter tar sig ner när de blir tillräckligt motiverade, de stannar inte i trädet tills de dör.

Hämta för all del ned katten om ni kan göra det utan risk, men gör det inte om ni inte kan göra det säkert. Det är ingenting att riskera livet för - katten är inte i fara.

Redigerat av Azur: 08-04-2009, 21:29

Citera
          Ciczi
          Inlägg 09-04-2009, 06:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

I Malmö utspelade följande historia sig för ungefär ett år sedan. Katt i träd

Om man inte orkar läsa länken så slutkontentan var att en arborist ryckte ut och plockade ner katten eftersom brandkåren inte gjorde det eftersom ingen ville betala för det. Denna katten hade dock ingen ägare.

//Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 09-04-2009, 09:50
          Länk hit: #10

Medlem

Uppdatering

Katten ligger/sitter kvar på exakt samma plast på grenen och jamar ynkligt när man tittar till den.
          En trevlig katt-i-träd-van farbror med räddningstjänstjour har nyss varit här och kollat läget.
          Katten BÖR enligt den expertisen kunna ta sig ner själv och det är hursomhelst för riskabelt för en människa att försöka ta ner den i nuläget.
          Grenen är för lång och tung för att de ska våga såga av den utan risk för katten.
          Att försöka komma åt den med långstege lär bara få den att ta sig längre upp.

Kissen ser förvånansvärt torr ut trots att det har regnat och det ska ju bli varmare och torrare över helgen. Alltid en liten tröst.

Sitter den kvar i övermorgon så ska dom eventuellt försöka ta ner den med kranbil m korg.

Citera
          Boxer
          Inlägg 10-04-2009, 11:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Hur går det? unsure.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          pejori
          Inlägg 10-04-2009, 22:20
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Boxer @ 10-04-2009, 12:11) *
          Hur går det? unsure.gif

Undrar jag med... unsure.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 11-04-2009, 15:05
          Länk hit: #13

Medlem

Nu är katten nere ur trädet.

Tyvärr gick det inte så bra.
          Kråkorna upptäckte den i förmiddags och innan vi kunde få bort dem hade de gått på katten så hårt att den försökte fly. Den hade suttit på exakt samma ställe, fastklamrad på grenen, i nästan exakt tre dygn och verkade inte få in bakbenen under sig längre (cirkulationsrubbning?), den tappade greppet bak, hängde ett tag i framtassarna men föll sen handlöst i backen och bröt ryggen eller nåt. En granne kom och sköt den strax efter.

Tråkigt att inte kråkorna kunde ha hållit sig undan ett tag till eftersom det var idag som räddningstjänsten hade lovat att ta ner katten om den inte hade kommit ner självmant innan dess.

Hade det varit ett rådjur på ett isflak eller en fågel som fastnat i en fiskelina i ett träd hade det nog varit full rulle från början men nu var det ju bara en katt som hade råkat lite illa ut... sad.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 11-04-2009, 15:32
          Länk hit: #14

Gäster

Hm... Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har har aldrig ens hört om nåt liknande. Det är nästan så man undrar om katten kanske satt i trädet för att den redan var skadad. Påkörd kanske.

Citera
          pejori
          Inlägg 11-04-2009, 16:07
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Azur @ 11-04-2009, 16:32) *
          Hm... Det var väldigt tråkigt att höra. Jag har har aldrig ens hört om nåt liknande. Det är nästan så man undrar om katten kanske satt i trädet för att den redan var skadad. Påkörd kanske.

Låter troligt, med tanke på att det verkade vara något med bakkroppen... unsure.gif
          Tråkigt är det ialla fall. -cry-.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 11-04-2009, 16:54
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Men fy så hemskt.... -cry-.gif
          Stackars er och stackars ägare,...
          OCH stackars katt....... fear.gif

Citera
          rosentass i Göte...
          Inlägg 12-04-2009, 03:39
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

All heder SannaLasso som försökt. Det här kan kanske hjälpa till att ta bort myter som att katter har nio liv eller alltid klarar sig - ned, upp, bort, hem ... Arma älskade kräk. Skräckdygn i trädet och så långa skräcksekunder i handlöst fall. Min egen liten klunsa tappade också taget en gång, men fallet var inte så långt.

Aldrig mer vänta!
          Vi tänker på dig kissen ... rose.gif

Citera
          Azur
          Inlägg 12-04-2009, 09:26
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (rosentass i Göteborg @ 12-04-2009, 04:39) *
          Det här kan kanske hjälpa till att ta bort myter som att katter har nio liv eller alltid klarar sig - ned, upp

I alla fall inte en katt med förlamad bakkropp.

Jag har dåligt samvete för att jag sa att katten inte var i fara, för det var den ju uppenbarligen, men en katt som bara klättrat för högt brukar också kunna ta sig ned när de väl försöker. Den här katten däremot kunde antagligen inte ens styra fallet så den landade på benen.

Citera
          SannaLasso
          Inlägg 12-04-2009, 20:57
          Länk hit: #19

Medlem

Nu vet vi lite mer.
          En granne hade sett katten klättra upp i trädet efter några fåglar. Det var kort efter det att den hade smitit ut och den var INTE skadad.

Katten var en innekatt, en 3-årig skogkatt, på ca 8 kilo. Grenen den klamrade sig fast vid var bara drygt 1 dm bred, ganska lodrät, katten satt några meter ut på grenen högt över marken och vågade/kunde inte vända. Klorna, särskilt på baktassarna hade blivit ganska hårt nedslitna och några av trampdynorna hade fått skavsår. Stackarn hade alltså suttit fastklamrad på samma ställe på grenen i två dygn och fått hålla i sig så mycket att klorna och benstyrkan tydligen inte fungerade så bra längre. Arma stackars katt!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-04-2009, 21:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-fear-.gif Men stackars katt!!! crying.gif Jag tänkte också att "den kommer väl ner igen", har aldrig hört talas om något sådant. Så gräsligt!

--------------------
          Det ska gå.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 08:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon