Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > En katt i trädet!, När ringer man brandkåren?
          Azur
          Inlägg 12-04-2009, 22:48
          Länk hit: #21

Gäster

OK. Slitna trampdynor (och avslitna klor) är annars ett vanligt resultat när katter blir påkörda på bil.

Redigerat av Azur: 12-04-2009, 22:58

Citera
          rosentass i Göte...
          Inlägg 13-04-2009, 03:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

Snälla. Låt oss bara inte göra en prestigeladdad "debatt" av detta. Delar spär ju på myterna: en påkörd bakdelsförlamad katt har tagit sig 15 m upp i ett träd ... och då klarar den sig upp, men möjligtvis - och i efterhand - inte ned; eller den har fått slitna trampdynor av samma påkördhet och klarar sig upp men inte ned. Etc etc etc bla bla bla. Det är inte min mening att skapa syndabockar. Istället att vi lär av "nya" erfarenheter eller kunskaper.

DEN respekten förtjänar DEN HÄR KATTEN - en innekatt som inte är van att klättra ... Det sas redan 8/4.

Det här ÄR inte så nytt och unikt. Men vi matas med solskenshistorier. Det är mediavänligt. Det känns bra. Men för varje katt som rapporteras ha vandrat från Umeå till Malmö, eller vad det nu kan vara, för att komma "hem" finns det ... hur många !!?? ... som blir dödade, lemlästade, hemlösa, övergivna ... och inte klarar sig.

Ett alternativ är väl då att anta att varje katt som sitter och jamar ynkligt i ett högt träd redan HAR blivit påkörd och skadad, så väldigt viktigt att snabbt åtgärda. Eller? Bara utifall att.

Igen, liten kämpande kisse - frid rose.gif

Citera
          Boxer
          Inlägg 13-04-2009, 09:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Arma kisse! crying.gif Stackars lilla katt!

Detta stärker min åsikt om att katter bör bo på landet och kunna gå ut om dom vill. (nu stack jag ut näsan)

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Azur
          Inlägg 13-04-2009, 10:47
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (rosentass i Göteborg @ 13-04-2009, 04:01) *
          DEN respekten förtjänar DEN HÄR KATTEN - en innekatt som inte är van att klättra ... Det sas redan 8/4.
          ---
          Ett alternativ är väl då att anta att varje katt som sitter och jamar ynkligt i ett högt träd redan HAR blivit påkörd och skadad, så väldigt viktigt att snabbt åtgärda. Eller?

Jag vet inte om det gått att göra så mycket annorlunda.
          Att agera snabbt, dvs ringa brandkåren direkt, är inte heller riskfritt för katten, eftersom den kan bli skrämd och hoppa, vilket är värre än om den försöker klättra ner själv, och att själv ta fast en livrädd katt femton meter uppe i ett träd kan verkligen gå illa. Det bästa och säkraste för alla är om katten tar sig ner själv.

Jag har haft tre-fyra innekatter uppe i träd, ynkligt jamande, och de har alla tagit sig ner igen utan trasiga trampdynor eller skador. Jag älskar katter och tycker det är hemskt att katten dog, men mitt råd kvarstår: ta ner katten om det går att göra säkert, annars vänta nån dag innan man ringer brandkåren.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 13-04-2009, 14:20
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Ja, stackars stackars kisse! Och stackars ägare! Jag tycker att det är värt ett reportage i en tidning, t.ex. Hemmets Journal - eller i vart fall på HJ:s Kattsajten http://www.kattsajten.se/

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 13-04-2009, 14:24
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Ja! JA! JA! men stackars SannaLasso som verkligen försökte!!!!
          All heder åt dig!
          Känner med dig!

Kram
          Anne-Li

Citera
          mirjam
          Inlägg 13-04-2009, 20:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 272

mina tankar går oxå till främst dig SannaLasso, en eloge för du brydde dig.......det är ett hårt slag mot oss alla, som bryr oss om katter och berörs av deras tragedi. Det är alltför ofta de behöver vår hjälp i flera situationer. Jag har själv erfarenhet i vintras, och känslor jag får ta - för att jag brydde mig om just denna katt som blev matbyte , och visst kan man tycka (och jag själv till viss del) att en trädkatt kan komma ner. men mina tankar var - varför var den är så högt uppe ? trodde den kanske blev uppjagad dit, nu var det visst något med klorna. Min grannes ungkatt, bland de goaste hankatt jag mött blev tagen i vintras av räven, hur det kändes går inte beskriva....... klandrar mig själv, att jag inte tog in honom om natten, jag visste räven sprang här, schasade bort den ett flertal tillfällen, orädd var den, , men nu var det ju inte min katt :-( det är inte lätt med katter, vi kan nog inte förhindra att det händer otäcka saker och hemska möten mot deras död hur gärna vi önskar.

Redigerat av mirjam: 13-04-2009, 20:24

Citera
          MrsVain
          Inlägg 13-04-2009, 21:28
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 15 673

Nä men fy! Vad fruktansvärt! Jag är tårögd! Finns det verkligen ingen som hämtar ner katter tidigare? Kan det verkligen gå tre dagar!?! Usch hade en av mina katter klättrat upp i ett träd hade jag campat nedanför trädet och krävt att brandkår eller ngn kom, Vilken fruktansvärd historia!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 20:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon