Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Flytt till småland!
          Alexandra
          Inlägg 04-12-2002, 21:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Min familj ((gubben, jag, 3 barn och katten) planera att flytta från Stockholm till småland!!! Vad skönt det skall bli att slippa storstadsstressen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif !!!!!!! Nu undrar vi hur det är att bo där? Vi har tänkt oss Växjöhållet, ev. Tingsryd. Jag har ett stort trädgårdsintresse och skulle gärna bo lantligt men barnen måste bo nära en skola och kunna träffa kamrater. Det skulle vara kul att få tips av såväl "äkta" Smålänningar som "Plastsmålänningar" angående Småland, flytt, odlingsförhållanden och allt mellan himmel och jord!
          Förväntansfulla hälsningar
          Alexandra

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 05-12-2002, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Trakterna kring Jönköping ligger "mitt i Sverige" för oss söder om Dalälven. "Lika långt" till Göteborg, Stockholm och Malmö, med bra kommunikationer. Där finns lite storstadskänsla - om ni skulle få abstinens - ligger otroligt vackert vid Vättern. Däromkring befinner man sig på en högplatå med tuffare livsvillkor för trädgården, men samtidigt möjlighet att uppleva riktiga vintrar. Alltså lätt att kombinera både röda-stugidyller och stad med utbildningsmöjligheter för barnen, bra sjukvård och nöjesliv. Östra sidan av Vättern anses "finare" (= dyrare) än västra.

Annars är en del av Småland som jag upplever som "ursprungligt", men kanske lite vid sidan av, östra delen om man tänker sig en triangel från Kalmar i söder in i landet mot Växjö, norrut mot Vetlanda, fortsätt mot Eksjö (Eksjö är en idyll. Trästad som skulle kunna vara lokal för en av TV:s julkalendrar.) och upp mot Västervik.

Det ligger en ort mellan Hultsfred och Oskarshamn som heter Kristdala. En riktig Bullerby-idyll där några entusiaster har slagit sig ner och gjort bygden livaktig. Det har givits ut en bok om detta ställe (när jag kommer ihåg vad den heter ska jag tala om det).

Jag har befunnit mig precis i samma situation som ni. Ville fly storstadsstressen (= Malmö) och flytta till Småland - där jag har mina rötter. Letade omsorgsfullt och hittade till slut ett område där jag kunde tänka mig bo. Sen hände det en massa andra saker i livet som gjorde att jag återvände till Skåne – men det hör inte hit.

Men tänk på att Småland är stort! Mycket skog är det där! Men det är inte bara skog, östra kusten är annorlunda. Men har ni barn skulle jag vara extra omsorgsfull i valet med tanke på deras utbildningsmöjligheter. Ibland är det också skönt att kunna ta sig till någon stad där man kan gå på bibliotek, gå på bio, vara anonym.

Kolla Bovision och Hemnets bosidor på Nätet. Kolla på biblioteket tidningar som JönköpingsPosten, Smålansdposten, Oskarshamnstidningen och allt vad de heter. Läs bara för att få lite "smålandskänsla". Låna böcker och kolla. Tänk på att det är gott att ha lite av varje, både land och stad. Och i Småland kan man hitta goda kombinationer av båda på armlängds avstånd. Och i varje by finns ett litet kyrkligt hus. Och om jag får bjuda på en generalisering så är smålänningarna jättegulliga och hjälpsamma.

Lycka till!!

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 06:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon