Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sätt igen en damm och göra stenparti
          Lillaoliv
          Inlägg 16-04-2009, 09:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 22 390

Hej!
          Är ny här på odla.nu och jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Vi flyttade in i ett hus med vacker fruktträdgård i höst och nu är det dags att ta tag i trädgården.
          På gården finns en damm, som vi ska sätta igen (på grund av säkerhetssjäl..) och tänkte göra ett litet stenparti där dammen är nu. Eftersom det är två stora stenar där redan och så tänkte vi använda de små för att göra ett litet stenparti runt de stora stenarna..
          Hur hade ni gjort?
          Fyller man bara igen dammen med vanlig matjord efter att ha tagit bort duken?Eller ska man ha någon annan fyllningsmassa?
          Ska man tänka på nåt speciellt när man gör ett stenparti? Jag tänkte bygga upp partiet med jord och stenar och odla lite växter emellan. Går det eller kommer jorden att sippra bort under stenarna?

ALLA tips och råd är välkomna. Känner mig helt novis på området =)
          Tack på förhand!
          Såhär ser dammen ut idag..eller ja förra sommaren =)
          Bifogad fil  DSC00121.JPG ( 818.39k ) Antal nedladdningar: 107

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 16-04-2009, 10:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej och välkommen hit!
          Bra idé att utnyttja de stora stenblock som redan finns vid dammen. Men det behövs mycket mer stora stenar. Ett konstgjort stenparti kan lätt se futtigt ut, som en jordhög med lite små stenar på ytan.
          Stenpartiväxter vill ha det väldränerat. Jag skulle i ert ställe ta bort gummimattan (som du föreslog) och fylla dammen med småsten och grovt krossgrus. Kantstenarna ser rätt små ut, så de kanske kan göra tjänst som dränering. Sedan skulle jag skaffa/hitta mycket fler STORA stenar, gärna kantiga.
          Känns detta för jobbigt kan ni ha kvar de stora stenblocken som dekoration, fylla igen dammen och göra om den till gräsmatta, plats för ett fruktträd eller perennrabatt istället.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Lillaoliv
          Inlägg 16-04-2009, 10:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 22 390

Ja jag tänkte ju inte göra något stort stenparti utan göra gräsmatta där dammen är nu och bygga ett litet stenparit vid de stora stenarna.
          Men som du säger, det kanske ser futtigt ut. Jag tror det blir så att stenarna får tjänstgöra som kantstenar runt övriga rabatter.Det är nog smart det du säger... Tack för tipset! =)

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 16-04-2009, 16:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

har du någon grusgrop eller bergtäkt i närheten så haka på släpkärran på bilen och åk dit och fråga om du får "ta" lite sprängsten i varierande storlek, oftast så nöjer dom sig med nå´n hundring till personalens kaffekassa.
          tänkte du fylla igen dammen och så gräsmatta så kan du ta reda på om det finns nå schaktmassor i närheten, ex. dikesrens ifrån vägdiken. det är ett billigt kanonmaterial att göra gräsmatta av tackvare att det är grus inblandat i jorden så det blir bra dränering. enklast är ju om du har kontakt med någon åkare, dom brukar kunna komma med bra tips på schaktjobb som är igång..

Citera
          edenborn
          Inlägg 11-05-2009, 14:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 21 966

jag är inte på något vis någon anläggare och vet egentligen inte hur resten av trädgården ser ut förrutom det som vsas på bilden men min spontana reaktion när jag såg bilden var:

ta stenen runtom dammen och lägg på följande sätt för att förstora upp rabbaten, om du väljer att lägga sjösten innanför i anslutning till befintlig rabatt hade också fungerat. som ni ser är jag ingen konstnär heller. flirting.gif

tanken var väl mer för att skapa idéer.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC00121.JPG ( 506.33k ) Antal nedladdningar: 65

Citera
          Peztis
          Inlägg 15-05-2009, 21:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Varför vill du ta bort dammen av säkerhetsskäl? Har ni småbarn?

Är du rädd för att de ska trilla i så kan man ju säkra dammen genom att t ex lägga ett nät (av t ex armeringsjärn el liknande) precis vid vattenytan eller staket runt omkring.

Dammen ser ju jättefin ut så jag tycker att det är synd att ta bort den.

Vi har en liten damm - en fontän, egentligen - och den la jag stora stenar i för att göra den säkrare och det blev jättefint! OK, den är bara ca 1 m i diameter så det är lite andra förhållanden.

Jag förstår din oro med dammen om ni har småbarn (har själv en vild fyraåring), jag bara tänker på att ni inte ska göra något permanent nu som ni sedan kommer ångra om några år när säkerheten inte kommer att behöva vara lika stor.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon