Jahapp, så var det midsommar igen då. Regnet bildar en ridå utanför fönstret, blåsten ruskar om hängbjörken nere på ängen, och potatisfårorna är turligt nog djupa nog att leda undan regnvattnet (till skillnad från förra årets monsunsäsong). Fast nu tittar nästan blåa himlen fram ser jag. Men, hur det blir med potatisen i åkern är en senare fråga, idag är det hinkpotatisen som ska skördas. Minns jag rätt sattes de ca 10 april så det har gått dryga två månader. Spännande. Och, skörden blev ganska bra, bättre än förra året åtminstone.
Nackdelen med att skörden blev ok är att det räcker att ta upp ett fåtal ris...så det blir inte många olika sorter på midsommarbordet...men kan kanske kan fortsätta med upptagningen på söndag, vi får se.
Först upp var såklart rosarna, Early Rose, en gammal trevlig sort från 1800-talet. Idag finns det sorter som växer snabbare, men måste man ha så bråttom hela tiden?
Nej.
Därför har rosarna sin självklara plats på midsommarbordet fortfarande.
RosBlom090619.jpg ( 118.72k )
Antal nedladdningar: 22Blommande Early Rose
RosHinkpotatis_090619.jpg ( 181.2k )
Antal nedladdningar: 23Något överexponerade rosar tittar fram ur sitt gömsle.
Rocket_090619.jpg ( 170.03k )
Antal nedladdningar: 21Moderna sorten Rocket, snabbväxande och med fint, om än något tråkigt, utseende. Normalt sett kanske vi inte äter så mycket Rocket till midsommar, men vi tänkte satsa lite även på kvantitet i år, efter förra årets magra skörd - beroende till stor del på yttre omständigheter (skyller jag på).
Kongo_090619.jpg ( 191.35k )
Antal nedladdningar: 24Blå Kongo. Historiskt sett verkar den här sorten anses vara relativt sen, men jag tycker den snarare verkar växa våldsamt fort - nästan varje år är den både till potatis och blast bland de tidigare och större. Måhända kan man anse att sorten kommer till sin bästa rätt som mogen och mjölig, men jag tycker den är fin som färskpotatis. Fin färg också.
Potatis_090619.jpg ( 138.21k )
Antal nedladdningar: 31Sådär, där är dagens potatiskok, ska räcka till 6 personer. Hm. Kan det gå an? Måste jag inte gå ut och ta upp en hink till?...