Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Potatistråden 2009, Knöligt är bra! Bilder och synpunkter på årets läckerbitar
          KURT
          Inlägg 03-05-2009, 16:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Lars Åke Andersson i Eriksöre berättar hur man får färskpotatis till den 3/5!

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/ar...Artikel=2808691

Värmefläktar, dubbel plast och fostbevattning!

Citera
          Knytt
          Inlägg 04-05-2009, 10:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Mina Maris Peer har kikat upp allihop, men ingen annan synes än smile.gif

Hur går det för er?

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Laura
          Inlägg 04-05-2009, 10:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Alla mina potatisar har tittat upp nu biggrin.gif
          De i växthuset som jag planterade i baljor är redan över 30cm.
          Antagligen tack vare denna underbara varm vår vi har haft här i Norra Halland.

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          EKLO
          Inlägg 20-05-2009, 23:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag satte 5 st. Minerva i en skyddad "låda" i grönsakslandet, i påskas. Det ska vara till midsommar är det tänkt - och nu är blasten säkert 4 dm hög, det hela verkar lovande! Åtminstone ovan jord. (zon 1-2, hade täckduk nästan en månad i början)

De andra (5 av varje av Amandine, Cherie, Sparrispotatis, Rosenpotatis) satte jag 25/4 - de är ett par dm nu, ska kupa i morgon. 5 st Kullens favorit satte jag 10/5, inget livstecken än. Nu i helgen ska jag sätta några till Amandine och Minerva i tångbankar på en strand - ett rent experiment, ska bli kul att se om det funkar, synd bara att jag inte hann göra det tidigare i vår...

Citera
          ABCiV
          Inlägg 21-05-2009, 09:26
          Länk hit: #25

Gäster

Ni som odlar potatis i kruka med halm över...
          Jag har mögel under halmen! Det är ju inte så fräscht eller hur. Borde väl kasta de sättpotatisarna eller?
          Testade bara med två st. olika sorter i varsin hink, så det är försumbart. Det var ju som sagt bara en test.

Vad händer med dem på friland, kommer det att bli mögel under den halmen med?

Citera
          DisaMolin
          Inlägg 22-05-2009, 11:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 23 529

CITAT (Laura @ 16-04-2009, 22:07) *
          Jag har ett gäng färdiggrodda sättpotatis (Cherie, Amandine, Marine, Juliette) över om någon vill ha? biggrin.gif
          Jag bor i Vallda (Mellan Kungsbacka och Göteborg)

Du råkar inte ha fler till övers?
          :-D

Jag blev såå sugen på att sätta potatis nu... Jag är lite sent ute eller vad tror ni? Tänkte isånnafall sätta på friland. vi har lerjord som jag tänkte blanda ut med sand, kompost och ko/häst gödsel. Vad säger ni experter? ;-D Jag är totalt nybörjare men jag gillar att odla. Just nu har jag 4 dubbla pallkragar m sallad gurka rädisor sockerärtor ruccola spenat jordgubbar o lite kryddor o annat smått o gott.. hade ungefär samma förra året o det var första året någonsin jag odlade.. men oj så skojj!! nu är jag som sagt sugen på potatis och jordärtskockor.. :-D

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-06-2009, 13:18
          Länk hit: #27

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jahapp, så var det midsommar igen då. Regnet bildar en ridå utanför fönstret, blåsten ruskar om hängbjörken nere på ängen, och potatisfårorna är turligt nog djupa nog att leda undan regnvattnet (till skillnad från förra årets monsunsäsong). Fast nu tittar nästan blåa himlen fram ser jag. Men, hur det blir med potatisen i åkern är en senare fråga, idag är det hinkpotatisen som ska skördas. Minns jag rätt sattes de ca 10 april så det har gått dryga två månader. Spännande. Och, skörden blev ganska bra, bättre än förra året åtminstone.

Nackdelen med att skörden blev ok är att det räcker att ta upp ett fåtal ris...så det blir inte många olika sorter på midsommarbordet...men kan kanske kan fortsätta med upptagningen på söndag, vi får se.

Först upp var såklart rosarna, Early Rose, en gammal trevlig sort från 1800-talet. Idag finns det sorter som växer snabbare, men måste man ha så bråttom hela tiden?
          Nej.
          Därför har rosarna sin självklara plats på midsommarbordet fortfarande.

Bifogad fil  RosBlom090619.jpg ( 118.72k ) Antal nedladdningar: 22

Blommande Early Rose

Bifogad fil  RosHinkpotatis_090619.jpg ( 181.2k ) Antal nedladdningar: 23

Något överexponerade rosar tittar fram ur sitt gömsle.

Bifogad fil  Rocket_090619.jpg ( 170.03k ) Antal nedladdningar: 21

Moderna sorten Rocket, snabbväxande och med fint, om än något tråkigt, utseende. Normalt sett kanske vi inte äter så mycket Rocket till midsommar, men vi tänkte satsa lite även på kvantitet i år, efter förra årets magra skörd - beroende till stor del på yttre omständigheter (skyller jag på).

Bifogad fil  Kongo_090619.jpg ( 191.35k ) Antal nedladdningar: 24

Blå Kongo. Historiskt sett verkar den här sorten anses vara relativt sen, men jag tycker den snarare verkar växa våldsamt fort - nästan varje år är den både till potatis och blast bland de tidigare och större. Måhända kan man anse att sorten kommer till sin bästa rätt som mogen och mjölig, men jag tycker den är fin som färskpotatis. Fin färg också.

Bifogad fil  Potatis_090619.jpg ( 138.21k ) Antal nedladdningar: 31

Sådär, där är dagens potatiskok, ska räcka till 6 personer. Hm. Kan det gå an? Måste jag inte gå ut och ta upp en hink till?...

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-06-2009, 17:32
          Länk hit: #28

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Midsommarpotatisen blev lyckad, på en skala 1-5 (1=god, 5=superb) så rankar jag Early Rose som 5, Blå Kongo som 4 (de var nästan för stora!) och Rocket som 3. Eller, 2. Hm.

Hur potatisen smakar beror mycket på växtplats och jord såklart, vad har ni andra fått för resultat, någon sort som har överraskat?

--------------------
          zon2.5

Citera
          EKLO
          Inlägg 20-06-2009, 14:53
          Länk hit: #29

Medlem

I dag tog jag upp mina första tre stånd - minerva, ny bekantskap för mig, men flitigt odlad i grannskapet med gott resultat.

Även i år massor av skorv på mina och dessutom liten avkastning (trots helt ny "låda" med tät vattning torra perioder). Besviken som vanligt. Hoppas att mina andra sorter funkar lite bättre: amandine, cherie, rosenpotatis, kullens favorit och sparrispotatis. Men fan trot. De fyra potatis jag satt i en tångbank på stranden här i södra bohuslän kanske har störst chanser att slippa skorven - jag hoppas hårt på dem. Bara en har tittat upp än, men de är också lagda mkt senare än den andra potatisen.

Citera
          EKLO
          Inlägg 10-07-2009, 19:15
          Länk hit: #30

Medlem

Hittills har jag provat 4 av mina sex sorter (och jag har konstant problem med skorv i alla mina 7 små land (växelodlar mellan dem förstås), så detta år är inget undantag - intressantast för mig är alltså att få LITE skorv, drömmen om att vara helt befriad från skorv ha jag i princip givit upp):
          Minerva: full av skorv, och liten avkastning (beror sannolikt mest på det lilla upphöjda och därför ovanligt torra landet, särskilt under månadsskiftet maj/juni var det väldigt torrt här i södra Bohuslän)
          Rosenpotatis: lite skorv och fin avkastning och väldigt goda!
          Amandine: lite skorv och hög avkastning och välddigt goda!
          Sparrispotatis: väldigt lite skorv och väldigt hög avkastning och mycket goda! De stod i ett "nytt" land där jag lagt på extra mkt kompost i höstas och våras - vilket säkert hjälpt till

Redigerat av EKLO: 10-07-2009, 19:17

Citera
          Platinum
          Inlägg 10-07-2009, 19:22
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Här är min pallkrageskörd, sort okänd...några av fast sort inköpta på Lidl varav ett par skynklade ihop sig och åkte ut på experiment.

Tyckte de såg friska ut iallafall och goda var de, möjligt att de blivit fler om jag haft mer tålamod.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          schmut
          Inlägg 20-07-2009, 00:58
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 18 818

Min Rocket var en besvikelse. Bladmögel tog över. Grävde upp och allt som fanns var små potatis, de flesta alldeles för små. 10 plantor gav mindre än 10 kilo. thumbdown.gif
          Däremot blev det potatis av en av groddarna jag satte. Det var den största ekonomiska vinsten så nästa år kör jag budget-plantering!

Nu återstår det 8 plantor, dvs mixen jag köpte av Laura. De får nog vänta några veckor på kärlek.

--------------------
          odlingsblogg på engelska
          Never mind the greens

Citera
          sidensippan
          Inlägg 20-07-2009, 18:15
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 14 475

Jag förstår inte! Potatisarna blommar inte och nu börjar blasten gulna på sina ställen....
          Sorterna ska blomma har jag förstått, amandine, cherie, marine och juliette, någon som vet vad som hänt???

M.v.h Åsa

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 20-07-2009, 23:15
          Länk hit: #34

Gäster

Ibland blommar de inte, det beror inte bara på sorten utan också på omständigheterna. I år verkar vara ett oblommande potatisår här, om jag förstått mina odlarbekanta rätt. Undersök om det finns något under blasten!
          Mina Maris Bard är stora och fina, men Timo fortfarande ganska små. Mer än så fick inte plats i år. sad.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon