Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hakonegräs + gräsmattegräs i sur jord?
          sostra
          Inlägg 25-04-2009, 23:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 16 134

Jag har köpt två uppstammade Japanska lönnar och planterat i två krukor med Rhododendronjord att ha på balkongen. Köpte även Hakonegräs som jag satte under lönnarna i samma krukor. Tror ni att gräsen klarar den sura jorden, eller måste jag rycka upp dem sad.gif ? Krukorna är ca 40x40 cm.
          Skulle så gärna vilja ha det där böljande gröna under det röda lövverket!!! Men glömde helt bort det där med pH både under shoppingrundan o vid planteringen...

Har också köpt gräsfrön för vanlig gräsmatta som jag tänkt så runtomkring Hakonegräsen så hela jordytan blir grön i krukan. Hur är det med gräsmattegräs? Funkar det i sur jord?

Citera
          Bassam
          Inlägg 26-04-2009, 02:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

Gräsmatta behöver PH mellan 5,5- 6 , om ph är mycket låg kan man ger KALK

H:Bassam

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-04-2009, 16:30
          Länk hit: #3

Gäster

Hakonegräs är ett halvhärdigt gräs som vill ha fuktighetshållande jord , rikt på näring och humus. Gräset tar gärna några år på sig innan det börjar växa ordentligt, gillar lätt skugga.

Låter inte som optimala växtbetingelser för hakonegräset att växa i kruka med rotkonkurrens från lönn.

Att så gräs i en liten kruka med träd och prydnadsgräs låter för mig iaf som att de kommer att konkurrera med varandra om näring och fukt och ingen av växterna blir som du drömmer om.

Om de tål surjord vet jag inte...

Citera
          sostra
          Inlägg 28-04-2009, 21:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 16 134

Tack för svaren Bassam o Gunilla!
          Det var intressant att få veta att Hakonegräset är lite seg i starten!
          Och visst är det som du säger att det inte är optimala betingelser. Min fundering var ändå hur det skulle funka trots de icke-optimala betingelserna... Om pH:t hindrar Hakonegräset att ta upp näring helt, eller om det kanske snarare handlar om att upptaget och därmed tillväxten inte blir lika god?
          I det senare fallet kan jag leva med det.

Apropå konkurrens om näring i liten kruka - kan man inte lösa sådant genom att tillföra näring lite oftare? Eller tillför man olika näringsämnen beroende på jordens surhetsgrad? Jag snackade med någon på handelsträdgården innan om just konkurrensen innan jag köpte gräsen, men det var enligt killen inte några problem. Hmmm.... själv var jag mer inne på din fundering Gunilla. Det verkar mest logiskt.

Jag antar att jag helt enkelt får vänta lite och se. Börjar både träd o gräs må dåligt tvingas jag väl separera dem. Återkommer här i forumet i så fall!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2025, 20:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon