Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Omplantering av vinranka - Vilken typ av jord?
          _Magnus_
          Inlägg 26-04-2009, 08:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 15 735

Tänkte plantera om min vinranka som jag har i en kruka. Men vilken typ av jord vill den ha? Och vilken typ av gödsel? Ska man bland i lecakulor? Något annat att tänka på?

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 26-04-2009, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Det beror på vilken sorts vinranka du har. En s k "baltisk staketdruva" vill gärna ha lite surare jord än normalt, samma som används till rhododendron. Europeisk Vitis vinifera föredrar mer basisk jord (häll i lite kalk eller äggskal). Gödsel kan du strunta i. Lecakulor kan vara bra om du annars har tung, lerig jord; själv använder jag färdigblandad "så- och planteringsjord" med små lecakulor. Den består ändå mest av ganska sur torv, så för ädlare druvsorter häller jag i lite trädgårdskalk.
          Vet du inte vilken druvsort det är, borde det ändå fungera med neutral, mager jord. Vinrankan är ju extremt tolerant mot de eländigaste jordar och odlas ofta där inget annat trivs.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 12:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon