CITAT (Lovelight @ 26-04-2009, 11:34)

Har en klematis alpina som är planterad för två år sedan. Har enl instruktioner ej klippt ned den på hösten. Skall endas putsas vb har jag läst mig till...Nu kommer det skott endast högst upp, dvs högst upp i spaljen. Knappt några skott nedtill.. Är alldeles kal. Har jag gjort något fel?
Kan jag klippa ned den nu eller är det försent för i år ? Den blommar ju redan i maj månad. Tacksam för svar!
Fast det är väl alpklematisens naturliga växtsätt? Eller kanske t o m alla klematisars växtsätt, de strävar uppåt så långt spaljen räcker och tillväxten och blomningen sker i toppen och så blir de kala nertill.
Jag var nyligen på ett klematisföredrag (STA) där man tipsade om att helt enkelt inte ha för höga spaljéer så kommer de översta grenarna som blommar att istället "hänga ner" i lagom ögonhöjd.
De alpklematisar jag har mot min carport blommar i storsett uppe på taket där. De som växer utan spalje som ett trassel i ett buskage ger illusion av att blomma överallt.
Klipper du nu går du miste om blomningen, åtminstone detta år. Men du har ju inte haft din planta så länge så jag tycker du ska låta den växa i fred några år till så den växer till sig under jord. Om man klipper ner en väletablerad planta på våren så dröjer det inte länge innan den skjuter fart igen, och blommar oftast året därpå. Jag har ganska måna alpklematisar efter en frösådd jag gjorde för många år sedan som resulterade i vita, blå och rosa plantor.