Brukar ni byta jord i kragarna? Jag har haft mina i 6 år och har bl.a. haft problem med en slags svamp i dom som kommer på hösten. Nu ska vi flytta dom o då funderar jag på om jag ska byta all eller delar av jorden. Dom är klädda med markväv inuti då dom stått direkt på gräset, nu ska vi dock gräva ur för dom på nya stället. Har en med bara kryddväxter och sockerärtor i, det är den som svampen kommit i och även en del mossa som verkar växa bara uppepå jorden. De andra har jag haft lök, rödbetor, morötter, brytbönor, mangold sallad o en del blommor i gm åren (inte samtidigt) sen har vi en med bara månadssmultron. Dill o persilja har jag sått i olika kragar varje år. En del persilja har kommit flera år men i år verkar den tagit slut likaså är gräslöken borta. Nu funderar jag på att sätta rabarbern i en, hur många måste jag stapla för den tror ni? Funderar på om 2 räcker?
Ska nu köpa matjord direkt från en bonde, tidigare har jag alltid kört med blandningen 2 delar plantjord (u-jord från hasselfors) och 1 del kogödsel från säck. Har haft tre kragar på höjden o till dom har det gått 7 säckar.
--------------------
|