Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Döda plantor i min oxbärshäck!, Vad ska jag göra med hålen i oxbärshäcken?
          jadler
          Inlägg 09-05-2009, 19:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 19 717

Hej alla experter jag undrar hur jag ska reparera min oxbärshäck.

Jag har idag en fin oxbärshäck men en planta har varit död i minst två år och nu idag fick jag för mig att jag skulle gräva bort den döda plantan och ersätta den med en ny planta. Nu upptäcker jag att även halva plantan/busken bredvid också är död.

Har oxbären drabbats av någon sjukdom som kan sprida sig till fler plantor?

Hur ska jag göra för att förhindra att fler plantor drabbas?

Kan det vara för att jorden är sämre just där? Jag kan inte se att jorden här är annorlunda än för resterande del av häcken men denna del är precis framför ytterdörren och det är mycket möjligt att det tidigare funnits en gångväg här.

Jag vet att om man ställer upp slanor (=döda grenar) mot växande träd kan det levande trädet dö. Kanske döda grenar legat mot kringväxande plantor och därmed skadat/dödat de levande oxbärsplantorna?

Vad tror ni alla allvetande trädgårdsfantaster har ni något svar?

Tacksam för svar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon