Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > humlebon, hur populerade blir de?
          Danne031
          Inlägg 11-05-2009, 20:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Vi har en gammal tillbyggd hall med snedtak ute och platt innertak. Mellan dessa 2 tak så att säga, har humlor flyttat in. Nu är deras ingång rakt över vår primära entré idag, men eftersom det är just humlor så bryr vi oss inte så mycket. De är ju så söta och dumsnälla att kika på trots allt smile.gif

Men, saken är den att under sommaren så ska denna hall rivas och då blir det ju synd om humlorna sad.gif

Frågan är, hur 'farligt' kan det bli om vi låter boet växa 1-2 månader och sedan river ner det?
          Hur många humlor kan det tänkas bo där?

Hade det varit getingar eller bin så hade vi absolut gjort oss av med det omgående, men humlor känns ju så ofarliga..

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-05-2009, 20:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det borde gå att flytta det, kan du komma åt det nu innan ni börjar riva? Ju snartare ( wacko.gif det ordet finns nog inte) du flyttar dem, desto lättare. Såg på tv en gång hur humlebon flyttades pga vägbyggen, har själv varit med och flyttat humlor med sin holk. Men nu gäller det ju först att stoppa in hela boet i en holk eller liknande.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Danne031
          Inlägg 11-05-2009, 21:04
          Länk hit: #3

Medlem

Jag kommer inte åt att flytta det den närmsta månaden eller snarare 2 innan semesterdags tyvärr.
          Om det inte visar sig vara absolut nödvändigt, då kanske vi får tänka om.. Fast iofs det blir ingen höjdare, får vi måste i så fall riva utifrån annars kanske man får boet i skallen om man river inifrån..och river vi utifrån så står vi med kyla och läckage..

--------------------
          y

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-05-2009, 21:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Trist om boet förstörs innan samhället är klart. Jag misstänker att det är Hushumlor, dom brukar bygga på såna ställen. Dom har brunröd mellankropp och vit bakkroppsspets. Just nu har den ensamma honon fått hjälp av dom första små arbetarna, det sker ungefär vid äppleblomstid för denna arten. Sen växer samhället för att ungefär vid skiftet juni-juli börja producera könsdjur. Hur många dom blir vet jag inte, kanske något eller några hundratal. Skulle boet förstöras blir dom nog inte särsklit aggressiva, dom sitter nog mest och gråter. crying.gif

Jag ser att Myosotis förslår att flytta boet. Det är nog ganska svårt för att inte säga omöjligt i detta fall. Husflytt? rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-05-2009, 21:11
          Länk hit: #5

Medlem

Vad synd, det är ju taskigt mot humlorna. Tycker du ska satsa på att flytta dem till ett säkert ställe sen när du kommer åt dem.

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 22:06) *
          Jag ser att Myosotis förslår att flytta boet. Det är nog ganska svårt för att inte säga omöjligt i detta fall. Husflytt? rolleyes.gif

Går det inte att ta tag i hela boet och lyfta över det till en holk på natten när alla sover? Går det att gräva ut bon i jorden och flytta dem borde väl det här vara enklare?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Danne031
          Inlägg 11-05-2009, 21:32
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 22:06) *
          Trist om boet förstörs innan samhället är klart. Jag misstänker att det är Hushumlor, dom brukar bygga på såna ställen. Dom har brunröd mellankropp och vit bakkroppsspets. Just nu har den ensamma honon fått hjälp av dom första små arbetarna, det sker ungefär vid äppleblomstid för denna arten. Sen växer samhället för att ungefär vid skiftet juni-juli börja producera könsdjur. Hur många dom blir vet jag inte, kanske något eller några hundratal. Skulle boet förstöras blir dom nog inte särsklit aggressiva, dom sitter nog mest och gråter. crying.gif

Hushumlor stämmer bra med färgerna.
          Vi har sett ett par stora (eller kanske en och samma) exemplar, 3-4cm, och några riktigt små, en tredjedel av de stora kanske. Trodde att de små var ynglingar då de liksom har svårt att landa på väggen för att krypa in. Lite som vingliga bebisar.

Hur stora blir bona?
          Byggs de upp som getingbon eller hur ser de ut?
          När under boets livscykel hade varit den bästa perioden att flytta på det? Jag tänker då för humlornas skull, och för hanterbarhetens skull så att säga.
          Vart flyttar man ett sådant här bo till, alltså vilken typ av plats hade varit bra?

Vi bor ju på landet med skogen runt hörnet.

--------------------
          y

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-05-2009, 21:41
          Länk hit: #7

Medlem

Den stora är drottningen, det finns bara en. Det är hon som har övervintrat och sen startat samhället. Dom små är arbetare, dom är så små för drottningen har inte hunnit med att samla ordentligt med mat till dom. Men nu hjälper dom till att samla pollen och nektar så snart kommer det större arbetare.

Humlebon är olika getingbon, dom består av en massa krukliknande celler där ungarna föds upp och andra krukor för att spara mat i. Jag anser nog att det inte går att flytta ett hushumlebo, det måste göras när humlorna vilar på natten men jag tror att dom är på sin vakt och reagerar på flyttförsök. Det vore annat om dom fanns i en holk eller en låda, då kan man flytta allt på en gång. Då kommer också humlorna att kolla in den nya boplatsen för att hitta tillbaka. Flyttar man ett bo utan sina medlemmar kommer dom inte att hitta hem sen.

--------------------

Citera
          Danne031
          Inlägg 11-05-2009, 21:50
          Länk hit: #8

Medlem

Vad synd, det känns ju så tråkigt att låta dom bo och frodas halva sommaren bara för att veta att man måste demolera det så småningom sad.gif
          Det bästa kanske är att stoppa in lite gift eller nåt så snart som möjligt..eller korka igen hålet när drottningen är ute och flyger.. usch känner mig så elak.

--------------------
          y

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-05-2009, 07:29
          Länk hit: #9

Medlem

Om drottningen är ute och flyger och boet fortfarande är litet är det väl humanare att korka igen hålet så får hon leva och grunda en ny stat. Gift är väl det sämsta alternativet. sad.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2009, 07:48
          Länk hit: #10

Medlem

Jag vet inte helt säkert men jag misstänker att drottningen är så präglad på boplatsen att hon inte kan starta på nytt nån annanstans. Låt samhället fortleva så länge det går, det kommer ju ändå att försvinna framåt hösten. Har du tur kanske drottningen förolyckas ändå under tiden.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-05-2009, 07:53
          Länk hit: #11

Medlem

Jaha. sad.gif Men vad skulle drottningen göra under sommaren då? Försöka komma in till boplatsen tills hon svälter ihjäl?

Förresten, om man tog henne långt bort skulle det kanske underlätta?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2009, 07:58
          Länk hit: #12

Medlem

Hon kommer nog bara att driva omkring, det är för sent att starta ett nytt samhälle.

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 12-05-2009, 09:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Men ... är det verkligen ett så stort problem egentligen? Humlors samhällen går mot anarki (samhällsupplösning) relativt tidigt.

Som Ruda skriver, så föds könsdjuren redan i skiftet juni - juli. Det är ju liksom syftet med humleboet, att producera hanar och drottningar för att säkra nästa års bestånd.

Danne, du ska ju ändå vänta till semestern som väl blir nån gång in i juli förstår jag det. Försök bara skjuta upp rivningen så länge du kan, så kanske du inte behöver vara ledsen över att förstöra något. De blir hemlösa lite tidigare än de tänkt sig, men visst klarar de det?

Vad säger du Gossen Ruda?

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2009, 10:07
          Länk hit: #14

Medlem

Jo, något ditåt är nog det bästa.

--------------------

Citera
          Danne031
          Inlägg 12-05-2009, 20:15
          Länk hit: #15

Medlem

Okej det låter ju lite bättre för det kommer definitivt dröja till en bit in i Juli innan något rivs.

Tack ska ni ha, mycket intressant att lära sig såhär mycket nytt smile.gif

--------------------
          y

Citera
          Danne031
          Inlägg 14-05-2009, 15:51
          Länk hit: #16

Medlem

Jag har ju glömt bort att en gång för alla klargöra en eventuell myt..

Kan humlor stickas?

--------------------
          y

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2009, 16:27
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Danne031 @ 14-05-2009, 16:51) *
          Jag har ju glömt bort att en gång för alla klargöra en eventuell myt..

Kan humlor stickas?

För svar, tag en humla i handen och kläm på den. laugh.gif Kallas för empiriska studier. Jo, dom kan stickas. Jag har trampat på en en gång så jag vet av erfarenhet. Det är drottningarna och arbetarna som kan stickas, hanarna kan det inte. Det gör jä---igt ont. Beträffande hanarna är det kul att visa sig på styva linan. En mycket vanlig humleart är den ljusa jordhumlan, Bombus lucorum. Det finns ett par liknande arter med vackert med gula och vita band på den svarta kroppen. Fast hanarna av lucorum skiljer ut sig på flera meters håll pga en stor ljus hårtofs i ansiktet. Dom är helt ofarliga att ta i handen.

--------------------

Citera
          Hilma
          Inlägg 14-05-2009, 18:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 6 432

Ursäkta trådkapning! Måste bara fråga en sak. Förra sommaren, vid min kompost, kom en väldigt stor och mörk humla och var jättearg. Jagade mig kanske 10 meter och "stack" mig. Ett stort "bett" som besvärade mig,
          mer eller mindre i 14 dagar. Vilken humlesort kan det ha varit? Varför var den så arg på¨mig?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-05-2009, 20:47
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Hilma @ 14-05-2009, 19:15) *
          Ursäkta trådkapning! Måste bara fråga en sak. Förra sommaren, vid min kompost, kom en väldigt stor och mörk humla och var jättearg. Jagade mig kanske 10 meter och "stack" mig. Ett stort "bett" som besvärade mig,
          mer eller mindre i 14 dagar. Vilken humlesort kan det ha varit? Varför var den så arg på¨mig?

Kanske en stenhumlehona, dom är svarta med röd bakkroppsspets och riktigt maffiga. Kanske hade du skadat boet eller trampat för nära det, dom bor nere i jorden.

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 15-05-2009, 22:49
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Synd att du inte accepterar bi o getingar!
          De är ju så lugna o trevliga!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 22:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon