Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> skugga/halvskugga
          Ulla-Maija
          Inlägg 14-05-2009, 08:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 6 172

Om jag har sol i rabatten på förmiddagen - står den då i skugga eller halvskugga?

Jag har försökt att slå i alla trädgårdsböcker men hittar inget bra svar. Kanske någon av er har kunskap och kan svara på min "dumma" fråga!

Tack på förhand!
          Ulla-Maija

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Lotta22
          Inlägg 14-05-2009, 08:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Det beror på hur många timmar sol rabatten får under förmiddagen. Jag har en rabatt som får sol mellan 07-11. Resten av dagen skyms rabatten av ett gigantiskt träd så att det i princip blir helskugga på sommaren.
          I den rabatten trivs fingerborgsblomma, flox, stormhatt, daglilja, akleja, löjtnantshjärta, astilbe, vårkrage m m.
          Får din rabatt sol i 5-6 timmar på förmiddagen, så är det nog att betrakta som halvskugga.
          Man får prova sig fram till vilka växter som trivs bäst.
          Lycka till!

Citera
          Thé
          Inlägg 14-05-2009, 08:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

I rosvärlden räknas minst 6 timmar som full sol (det är där gränsen går för de solälskande sorterna). 3 timmar är halvskugga. På ett ungefär, naturligtvis. Man kan tänka sig att någon eller några av dess 3 respektive 6 soltimmar bör infalla mitt på dagen, eller i varje fall inte väldigt tidigt eller sent, för att resonemanget ska fungera.

Redigerat av Thé: 14-05-2009, 09:01

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          ingrids
          Inlägg 14-05-2009, 09:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Då kommer onekligen frågan - finns halvskugga utom i undantagsfall i Norrland sommartid? Eller räknar man in hur högt solen står? Jag hade en schersmin som fick sina sex timmar tidigt på morgonen men den surade och tyckte att den hade för mörkt genom att blomvägra (eller så gjorde jag något annat fel med den).

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Lotta22
          Inlägg 14-05-2009, 09:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Min erfarenhet är att 5-6 timmar på morgonen-förmiddagen inte ger samma resultat som samma antal timmar dag-eftermiddag men, som sagt, växterna brukar vara bra på att säga ifrån om det blir för mörkt eller ljust. coolgleam.gif

Citera
          ingrids
          Inlägg 14-05-2009, 09:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Läste visst bara halva Thés inlägg i hastigheten, ser nu att det står lika som i Lottas inlägg, men då verkar det som att jag egentligen bara har "sol" i väster fast jag som sörlänning tycker att det är massor av sol även i norrläge. Har misstänkt att enbart soltimmar utan hänsyn till tid på dagen var lite fel.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Bee
          Inlägg 14-05-2009, 10:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Thé @ 14-05-2009, 09:56) *
          I rosvärlden räknas minst 6 timmar som full sol (det är där gränsen går för de solälskande sorterna). 3 timmar är halvskugga. På ett ungefär, naturligtvis. Man kan tänka sig att någon eller några av dess 3 respektive 6 soltimmar bör infalla mitt på dagen, eller i varje fall inte väldigt tidigt eller sent, för att resonemanget ska fungera.

Men beror det inte också på hur det ser ut runt växterna? I radhusområdet där jag bor ligger våra framsidor mot ost-sydost. Så här års kommer solen fram vid 05.30-06.00 och försvinner framåt 11-12. Många har underbart vackra rosor på sin framsida! Dom frodas verkligen. Läget är relativ skyddat mot vinden då förrådsväggen täcker in norrsidan (det blåser nästan alltid från det hållet) och har man sen sten/betongplattor närmast huset så blir det väldigt varmt där. Vi kan tex lätt ha +25 och på baksidan huset +8 på morgonen.

Med det som ledning har jag planterat Crown Princess Margareta och Little White Pet i stoora krukor för någon månad sen. Bladen spirar vackert och löftesrikt...

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Thé
          Inlägg 14-05-2009, 11:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Jo naturligtvis. I trädgårdsvärlden finns det så många olika parametrar att man omöjligt kan täcka in dem alla. Det är därför man måste prova och se. Men man vill förstås gärna veta i förväg...

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 19:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon