Jag bor och odlar på en liten radhustäppa intill en skogsdunge. Skuggan från träden har varit ett ständigt problem de senaste åren. Nyss fick vi föreningens tillåtelse att hugga ner en megabjörk och när den försvann kändes framtiden ljus!
Men nu har löven slagit ut...och visst sjutton är det mest skugga i alla fall. Jag går ut på min lilla altan och ser alla andra tomter ligga i gassande sol, och vill bara gråta..Deras växter blommar medan mina knappt orkat ta sig ur jorden. Efter 13 är min tomt helt i skugga och kyla förutom en bit av altanen där solen gassar - men det är ju inte där mina växter är!! Krukor i all ära, men det är ju i rabatten man vill ha sol och blomning! Önskar att jag var en lat soldyrkare själv för då kunde jag ligga på min altan, sola och och vara supernöjd
Finns det blommor som ger någotsånär rik blomning i vandrande sol från morgon till ca 13.00? Med vandrande sol menar jag att varje enskild blomma kanske bara har någon enstaka timme i full sol. Och jag som har två rosor

När jag flyttade in hade jag inte alls detta problem. Sol mest hela tiden. Det måste vara så att träden runt omkring har nått någon 'kritisk' höjd så att solen försvinner.

Tyvärr är ju folk generellt 'träddyrkare' så mer än björken kan jag inte hoppas på att få hugga ner.
Sorry, jag var bara tvungen att beklaga mig lite. Är så himla ledsen just nu....
Snart flyttar jag trots att jag annars trivs så bra i huset.....