Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mängder med flugor, Vad gick fel och hur får jag bort dem?
          AnnikaT
          Inlägg 18-05-2009, 20:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 17 516

Hej!

Har varmkompost för första året (startade den i vintras). Det frös till under vintern, men sen såg det ut att gå bra nu när det blev varmare. Tills häromdagen då jag upptäckte att det var helt otroligt mycket flugor (helt vanliga "sommarflugor"). Inte roligt att öppna den komposten nu kan jag säga, de bara väller ut! Jag tyckte det såg lite för blött ut så jag har fyllt på med massa torra löv, äggkartong, tidningspapper etc för att det skulle bli lite torrare.

Varför blev det så många och hur får jag bort dem?

/AnnikaT, zon 5

--------------------
          You can't control the waves, but you can learn how to surf

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Eva 33c
          Inlägg 18-05-2009, 21:57
          Länk hit: #2

Gäster

Sånt där händer till och från i en kompost. Efter vintern var din kompost lite väl blöt och flugorna la sina ägg där. Se till att ströa med torrt material regelbundet när du fyller på. Rör om lite med en grep ibland så är den inte så attraktiv för nya flugägg. Men det är inget "farligt" med lite flugor iblandäven om man kan tycka att det känns lite läskigt. En kompost innehåller en hel del "läskiga" djur som hjälper till med nerbrytningen i de flesta fall. Det händer mig någon gång varje år tycker jag att komposten en dag är full med blänkande svarta flugor som just kläckts. Då brukar jag lämna locket öppet under dagen till fåglarnas glädje. Och sen se till att fylla på med strö i fortsättningen.
          Din kompost är ganska nystartad, det kan ta ett tag innan den kommit i balans.

Citera
          AnnikaT
          Inlägg 19-05-2009, 13:45
          Länk hit: #3

Medlem

Skönt att höra att det är "normalt". Och bra idé att göra fågelmat av dem :-) Ser att det redan börjar avta med flugor och dessutom luktar det lite bättre så det är nog på väg att bli en bra kompost.

/AnnikaT

--------------------

Citera
          karinmaria
          Inlägg 24-05-2009, 17:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 2 242

Täck med ett tjockt lager strö, spån eller tidningar...då förvinner de.

Citera
          AnnikaT
          Inlägg 02-06-2009, 21:04
          Länk hit: #5

Medlem

Problemet löst för denna gång. Grannen som har traktor och stora åkerarealer (och inte ville få ta del av min fluginvasion) kom och körde bort alltihopa. Så nu ska jag starta om på nytt! Men tills nästa gång vet jag ju hur jag ska göra och hinner förhoppningsvis agera lite snabbare.

Maken och barnen är lite besvikna dock, de visade glatt upp flugorna för alla som kom på beök ;-) ( Det var MÅNGA flugor!!)

Tack igen för tipsen!

/Annika

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon