Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 14 893
Någon som vet vad det här är? Den satt i en julgrupp, vilket gjorde att någon gissade på myrten. Om det är myrten - vad gör jag med den då? Kan jag plantera ut den nånstans?
Medlem
Då återstår frågan vad det är. Kan tilläggas att den vill ha mycket vatten och har stam/grenar som är vediga, som en liten buske. Bladen är små, de största nån dryg centimeter. /susanne
Medlem
CITAT (MariaS @ 18-05-2009, 22:07)
det är nog en vaktelbär (Gaultheria shallon). I så fall kan du plantera ut den i ett skuggigt surjordsparti.
Fast när jag kikar på bilder på vaktelbär verkar de ha rätt spetsiga blad med tydliga ådringar (i alla fall här: http://www.loppmarknaden.se/www.melandersb.../Vaktelbar.htm). Den här har väldigt mycket rundare blad, som om man tittar noga kanske har små,små "taggar" på kanten. De är så små att det är svårt att se. Men det kanske finna olika sorter? /susanne
Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409
Nej, tror inte det är vaktelbär. Har dock inget förslag på vad det kan vara. Misstänker att det är något som inte klara det svenska klimatet (inte på vintern i alla fall).
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Lite suddig bild men jag tycker det påminner om en ung planta buxbom (klipp lite i busken + krossa något blad, har den en lätt ton av kattpiss?? isåfall kan det nog snarare vara buxbom)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)