Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bygga bäddar av tryckimpregnerat?, Läcker de gift?
          Boel z4
          Inlägg 10-10-2003, 07:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 1 434

Jag menar det där grönaktiga impregnerade virket. Skall man undvika det i grönsakslandet?

Citera
          Micke
          Inlägg 10-10-2003, 15:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Det ska man nog (undvika det alltså), speciellt i ett grönsaksland, impregneringen består av salter som lakas ur träet till omgivningen. Numera får man heller inte ha tryckimpregnerat virke i lekparker...

Några tips om du istället använder vanligt virke: använd grovt virke (håller längre), se till att det finns bra dränering under virket (t.ex. grovt grus) och skydda virket mot kontakt med jorden (t.ex. med plast). På så sätt fördröjer du angrepp av röta och har längre nytta av virket.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-10-2003, 20:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Jag har alla mina grönsaksbäddar av tryckimpregnerat. Och har haft det i ett antal år nu.

Bra elelr dåligt - javisst är de impregnerade och javisst lakas impregneringsmedlet ut långsamt i jroden. Frågan är hur mycket och hur mkt sedan tas upp av växterna och hur mkt får jag i mig. Vetenskapliga studier visar på att det sk läckaget är mkt litet och än mindre tas upp av växterna.
          Använder plast på insidan i nästan alla bäddar.

Däremot så vill jag lägga andra aspekter på användningen av tryckt virke - bl a att själva processen inte är ett dugg miljövänlig även om det finns miljövänligt tryckt virke nuförtiden. Många avstår av rent känslomässiga skäl.
          I avdelningen ' Småprat' har 'Gossen Ruda' lagt in en länk till en mkt inressant utredning hur gifter i marken påverkar det vi odlar.

Så Boel, inga enkla svar utan det är upp till Dig och hur Du resonerar. Själva användningen av tryckt virke vill jag fortfarande påstå inte är speciellt farligt, men det är ju upp till Dig hur Du vill tänka. Man kommer väldans långt med 'vanligt' virke, t ex med Platonmatta på insidan av bäddarna för att för länga livslängden. Eller annat material - betongsten kansek - leca-block etc- det finns många alternativ och mkt beror ju på hur högt Du vill ha Dina upphöjda bäddar.

En snabbstart kanske är pallkragar - kika gärna in på pallkragsforumet, och de är itne impregenrade men det är itne dumt att måla dem annars varar de så lite länge då de oftast är tilverkade av 'skräpvirke'.

Detta har diskuterats många gånger förrut, gör gärna en sökning såkan Du läsa forna diskussioner och många fler synpunkter än de som Du har fått här.

hälsningar firån ingrid

Citera
          Micke
          Inlägg 10-10-2003, 23:18
          Länk hit: #4

Medlem

Jo, Ingrid har ju en poäng där: man är tvungen att tänka själv - och ta reda på. Själv är jag inte någon "eko-nisse" direkt, men jag använder inte gifter av något slag eller impregnerat virke i närheten av det jag vill äta. Vill jag ha upphöjt där jag odlar något för att äta använder jag natursten eller grovt icke impregnerat virke. Men det är ju mitt val. Det som ingår i det "gröna" virket vill jag nämligen inte ha i närheten av min mat, men Ingrid tycker att det går bra. Vem har rätt? Tja, det kan bara du Boel bestämma.

Ingrid har också en annan bra poäng, det handlar mycket om känslor i de här frågorna. Och ingen kan heller säga att känslor är fel - eller rätt.

Micke

PS. Men i dagens "ekovärld" är mycket ganska sjukt egentligen. Hemma på vår lantgård på Åland har vi inte använt konstgödsel eller sprutat några som helst gifter på grödorna på över 20 år, trots att gården bedrivits enligt konventionellt snitt (vi har inte ens en spruta på gården och hyfsat har det gått ändå...). Men när vi skulle gå över till eko (KRAV kallar ni väl det i Sverige) måste vi ändå ha en tre år lång övergångsperiod. Samtidigt har vi i grannbyarna ekoodlare som sprutar hej vilt med allt vad krav-reglerna tillåter (och de tillåter en hel del, har ni tänkt på det?). Ironin ligger i det att grödorna från vår gård är renare än vad kravreglerna förutsätter (och renare än vad som får kallas för krav eller eko), men ändå ska vi vänta tre år för att ens få kalla oss eko...

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 11-10-2003, 19:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Micke - skulle vara intressant att veta hur resonemangen går kring tre års karenstid för att få vara med i finska Eko-organisationen. Vad heter den förresten, finns den på nätet?

Här är det inte endast växtgifter som gör att karensen är tre år, det är att jorden inte ska konstgödslas på denna tid också, om jag inte minns fel. Sedan ska det växelodlas och vara balans i djurhållningen. Svenska KRAV-regler finns här www.krav.se.

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-10-2003, 20:11
          Länk hit: #6

Medlem

Det som är lit ehemskt tycker jag apropos KRAV är att det också kostar pengar - och många har itne råd att kunna säga KRAV elelr ekologiskt för det man odlar.

Själv använder jag gifter nån enstaka gång - men inget används utan att vi har tittat noga på vad det är vi använder och hur det är gjort och hur karensdagen är. Och så gör vi skillnad mellan prydnadsväxter i växthus tex samt grönsaker som skall ätas.
          Under årens lopp har vi funnit att lökflugan är nästan helt omöjlig att komma undan utan en applicering med pyrethrin är vad som krävs för att itne ha en helt fördärvad skörd. Däremot är jag stolt över att vi inte använt snigelgift en enda gång i år :-) kanske har vi fått ner populationen så mkt på vår lilla bergstomt att vi i fortsättningen enbart kan handplocka - det hoppas jag verkligen.

Javisst :-) är man det minsta rädd för att bli påverkad av tryckt virke då skall man inte använda det för oavsett vilka undersökningar vi kan citera och allting så är det svårt att komma runt det känslomässiga.

Konstgödsel har vi nästan eliminerat - igen så gör jag skillnad på prydnadsväxter i kruka och odling å friland i bäddar, där är det enbart stallgödsel, hönsgödsel samt nytt för i år algomin......och jag tror ju på att stallgödsel är 'svaret på allt' :-)) och så kompost och gräsklipp - just nu löv också.

Mera bäddmaterial - förutom trä så betong, leca, man kan också smälla ner tjocka pålar och göra en'palissad-bädd' - det fnns tegel också men det är dyrt och tar tid - men det beror ju på vilken trädgård man har. pallkragar kör vi mkt med också - > snabb bra lösning!

Så *skratt* förutom bädden då så antar jag att även jag har blivit väldans 'ekologisk' i mitt odlande. Till krukväxter och andra växter i olika kärl använde rjag konstgödning men jag resonerar att det inte är ett naturlig tsätt att odla dem och ingen naturlig miljö, ikaså odling i växthus av mina kaktusar - de är ganska känsliga för löss - rotlöss bomullslöss etc och där anvädner jag gifter - men igen ingen naturlig miljö och tyvärr trivs odjuren mkt väl då.....spinn också.

Hur många bäddar skall du göra Boel? Och hur ser 'budgeten' ut?
          Avänder Du virke så tänkt på att klent smalt virke tar mkt virke för att bygga på höjden och att tjockt virke gör att man även kan sitta på kanten och t o m gå på den. Våra första två bäddar är gjorda i byggtimmer - dyrt men mkt snyggt och stabilt att sitta på och att gå på.
          45X195 ( två tum åtta) har vi använt till våra senaste bäddar och den fungerar bra att gå på kanten med - itne att sitta på men där kan man smacka på en planka för det. Och det bygger snabbt på höjden två plankbredder högt så har Du en mkt bra höjd på bädden, ca 40 cm!
          Åsså gör vi med hörnpålar ibland - och utan ibland - beror på hur marken är och om man skall göra något såsom att sätta belysning. Nästan alla bäddar har belysning för itne vill man snava i mörkret när man skall hämta salladen ;-)

Hälsar ingrid

Citera
          Micke
          Inlägg 11-10-2003, 22:05
          Länk hit: #7

Medlem

Hej, Cilla. Förstår inte riktigt din fråga om "hur resonemangen går kring tre års karenstid för att få vara med i finska Eko-organisationen." Har för mig att här finns en viss EU-standard bakom det hela och då resoneras det ju inte. Också här gäller att det ska vara giftfritt och fritt från konstgödsel under tre år o.s.v. Alltså samma regler. Här heter organisationen Luomuliitto, men om du inte kan finska har du ingen större glädje av att känna till deras hemsida: http://www.luomu-liitto.fi/

Micke

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-10-2003, 08:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

KRAV eller EKO eller vad nu heter är ju systerorgansiationer som samarbetar över hela jorden. Jag är väldigt säker på att reglerna tillämpas likadant i Sverige och Finland.

Nackdelen med KRAV är att hela kedjan för en kravmärkt produkt skall vara godkänd av KRAV.
          Jag hade en kamrat som bakade bröd. Hon fick tag i KRAV-godkända råvaror men hennes bageri måste oxå vara KRAV-godkänt. Det hade hon ej råd med. Då ville hon skriva "bröd bakat med KRAV-råvaror" på påsarna men det fick hon inte för KRAV.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Boel z4
          Inlägg 13-10-2003, 08:13
          Länk hit: #9

Medlem

Hej! Tack för alla svar! Där fick jag lite att tänka på...men som det känns just nu så kanske jag bygger av ohyvlade plank istället. Jag föredrar att hålla budgeten till 0 kr *s* så jag funderar på att använda gamla rödfärgade plankor från en utomhuspanel som vi tog ner inne i uterummet. De är ganska kraftiga, borde bli stadigt. Vet inte dimensionen dock. Så följdfrågan blir: Läcker Falu rödfärg gift? Skulle ni använda det i grönsakssammanhang? (tycker att det skulle vara snyggt! Fast man kan ju bli röd i baken om man sätter sig på dem förstås)
          Eller också skaffar jag några pallkragar... men jag gillar att såga och spika så det var därför jag tänkte smälla ihop dem själv. Det är ju också lätt att göra nya när de börjar bli mjuka...

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-10-2003, 08:20
          Länk hit: #10

Medlem

Hej Boel, nu är jag besvärlig :-)

Definiera 'gift'...självklart är alla färger giftiga - det är ju därför vi använder dem bl a som skydd förutom en rad andra saker också. Allting 'läcker' :-) så är beskaffenheten med allting färg som tryckimpregnerat. Gammel panel torde däremot 'läcka' mindre än nymålad panel. Iofs användes det värre grejer i gammel färg än i ny färg......

Ja om vi pratar med 'känslor' så hade jag inte tvekat. Kikar man med andra hjärnhalvan hade jag inte tvekat heller, men det får DU avgöra :-)))) hur Du känner det själv. Att återanvända är ju aldrig 'fel' :-)
          Du kan ju annars tjära vanliga plank med om Du vill ha en mera 'naturlig' look och god doft :-)

Varför itne begagna både och? Pallkragar och bäddar - bygga geometriska mönster :-)

Hälsar Ingrid

Citera
          Boel z4
          Inlägg 13-10-2003, 08:29
          Länk hit: #11

Medlem

Ja! Tjära är ju fint! Bra idé, sen när jag har gjort slut på återvinningsvirket! Jag tror inte heller det är nåt läbbigt med rödfärg, men ville ändå slänga ut frågan ifall någon "expert" skulle hojta till. Blir sugen på att sätta igång att spika direkt, men först måste jag bygga en mur och fulla upp med jord etc... det är inte helt slätt här heller, nämligen!
          Kollade på bilden på Linnés föräldrars trädgård på pallkragesidan. Det är SÅÅÅ fint!

Citera
          uno
          Inlägg 13-10-2003, 10:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

mina kompostbehållare är gjorda av oimpr. brädor men blev väl mättade med linolja innan de spikades ihop. funkar bra.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          Boel z4
          Inlägg 14-10-2003, 07:27
          Länk hit: #13

Medlem

Ja, det har du rätt i, man kommer säkert långt med olja. När jag tänker på saken har jag nog nån flaska stående...

Citera
          Terese på Ingarö
          Inlägg 14-10-2003, 15:56
          Länk hit: #14

Medlem
          Medlem nr: 193

Hej Boel wink.gif
          Vår gamla skärgårdskryssare är mättad med linolja både inifrån och utifrån vid det här laget ...och den är ju blöt jämt...och linolja är ju typ nyttigt! Använd rå linolja och pensla in flödigt ngr gånger. Skepparn Kjell hälsar!
          Vad ska du bygga muren av förresten och hur?

Nyfiken

--------------------
          Terese

Citera
          Boel z4
          Inlägg 14-10-2003, 17:02
          Länk hit: #15

Medlem

Nämen tjenare! Linolja är ju supernyttigt! Jo, jag skall göra nån sorts grönaksland bakom huset, bakom vedbon, har kommit på att det är soligt där... vi har använd det stället som skräpupplag hittills. Muren tänkte jag göra av gamla slaggstensblock som vi har liggande... bara det att de väger typ 20 kg styck. De är av glas! Var just ute och bar på ett och insåg att jag måste ha en säckkärra annars kan jag säga goodbye till ryggen...
          Hälsa Kjell tilbaka, seeya!

Citera
          Ingo
          Inlägg 14-10-2003, 17:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Otroligt läckert att bygga av slaggstensblock! Jag har barndomsminnen av hus i Furudals Bruk i Dalarna, murade av block av blå och grön slagg...hoppas du kan lägga ut bilder när det är klart så man får titta!

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Boel z4
          Inlägg 14-10-2003, 18:03
          Länk hit: #17

Medlem

Ja, såna block är det! Grönblå, fast det är ju bara här och där som de fina färgerna syns. Vi har inte så många tyvärr.
          Jag har planer på att lägga ut lite bilder så fort jag får en digitalkamera, vilket bör inträffa i morgon!

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-10-2003, 13:35
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Oj ja, det här var min barndoms favoritstenar. Jag plockar fortfarande, men har inte haft lyckan att hitta block än.

Om linolja - nyttig skulle jag verkligen inte säga att den är, för människan iallafall. I träbåtsvärlden är det inte ovanligt att man bli allergisk efter års blaskande. Jag har själv en släng av det, och måste efter 15 års intensivblaskande av min skuta numera använda ansiktsmask när jag oljar.

Om den ska fungera som impregnering (rå linolja) bör man spä ut den med balsam- eller kinesisk terpentin. Nytt trä kräver kraftigare spädning än gammalt virke. För normalgammalt virke brukar det vara lagom med hälften av varje, och sedan flera påstrykningar. Terpentinet är än mer allergiframkallande än oljan. Båda doftar himmelskt gott!

Vill man ha yta använder man kokt linolja, utspädd med terpentin. Stryker man tunt kan det räcka med utspädning med en tredjedel terpentin.

--------------------

Citera
          Eld
          Inlägg 15-10-2003, 20:56
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 2 044

Linolja är mums för mögel.
          Mögel i båtar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 02:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon