det mesta som ha kärnor som man hittar i frukt och grönt disken går att så, bara tvätta ordentligt och så kärnorna färska. så dom varmt och soligt. dom som behöver köldperiod sår man enklast ute i marken eller i krukor, eller i kylskåpet.
men sedan bör man ju också kunna ge växterna man sår bra förutsättningar. exempel sår man äppel, päron, körbär, persika, nektarin, valnöt m.m. bör man ju ha så man kan plantera dom i en trädgård eller har möjlighet till ett kallt utrymme som dom kan övervintra i.
Kiwi, Citrus, Passiflora, Granatäpple, Fikon, Fikonkaktus, Dadelpalm - är växter som vill ha sval vintervila men som man kan klarar sig bra även i rumsvärme med extra ljus på vintern, om man exempel kan ta ut dom under våren-sommaren-hösten och därmed ge dom en vintervila ute.
Avokado, Citrus (några), Trädtomat, Mango, Carambola, Papaya - är växter som inte behöver vintervila och trivs bra inne åretrunt vill gärna ha extra ljus för att klara vintern inne. och trivs också bra ute under den varma årstiden efter avhärdning.
Tomat, Melon, Physallis, Chili, Paprika - är det kanske enklare att istället köpa namn sorter på en fröfiram så man vet vad man får och så man köper sorter som passar förhållanden man kan ge dom. annars är det bara att så på om man inte är noga med namnsorter och så. Physallis, Chili, Paprika har jag sått frön köpe frukt och det har blivit bra resultat.
sedan tar en del lång tid på sig och är svårare än andra och en del har sterila frön. men annars är det bara att så på.
jag har lyckas väldigt bra med
Kiwi, Avokado, Passiflora, Granatäpple, Trädtomat, Dadelplam, Citrus, Mango, Carambola, Fikonkaktus, Valnöt m.f.
har inte lyckas med
Persika, Äppel, Päron, Fikon, Körsbär
CITAT (chiva @ 20-05-2009, 12:15)

GME, men attans då att jag slängde den vitlöksklyftan som hade börjat skjuta upp.
Jag får lägga undan en ny som får gotta till sig och sen plantera den och testa.
Här är vi vitlöksgalna som om vi kan äta bladen med så är det ju kanon.

Men hur blir det då? Man planterar en klyfta som börjat skjuta upp redan och sen så blir det en växt av den och kanske bildas det klyftor också. Men hur länge håller den som växt om man inte drar upp den?
Vitlök är det bättre att köpa kontrollerat ut säd på en plantskola. annars går det plantera från mataffären också, det har jag gjort. har nu några klyftor i en kruka på balkongen/uteplatsen som har övervintrat i krukorna i 3vintrar. dom får fler lökar med tiden som man kan skörda och blasten kan man ta av hela tiden. den är flerårig men behöver vintervila. exempel kan den övervintra ute (vitlök är väldigt härdigt) eller torrt inne i kylskåpet. får mycket lök så behöver dom mycket näring.
Redigerat av flaxss: 20-05-2009, 11:39