Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera kärnor?
          chiva
          Inlägg 19-05-2009, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 23 444

Hej!

Jag är ny här och vill passa på att säga att det här är ett riktigt trevligt forum som jag råkade halka in på när jag ville ha lite info om hur man på bästa sätt planterar om sina växter. happy.gif

Nu till min fråga. När jag gled runt lite på internet så hittade jag en text där någon hade lyckats plantera en mangokärna och fått till ett fint träd, i en kruka. Kan man göra så med fler kärnor från frukter som man kan hitta i våra vanliga mataffärer? Vad är då förutsättningarna för att det ska lyckas?

Man kan ju också se på vitlök som legat lite länge, att det växer ut något grönt från dom. blush.gif Kan man få dom att gro? Och vad blir det i så fall av dom? Kiwi har ju också frön, kan man plantera dom? Persika? osv osv... Blev väldigt nyfiken på det här och ni kanske har någon erfarenhet av detta? Dela gärna med er isf.

Hoppas nu att jag skrev i rätt forumsdel.
          //chiva

Citera
          ingrids
          Inlägg 19-05-2009, 15:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Själv har jag lyckats få mango att gro ganska enkelt, la fröet på sidan i en kruka eftersom jag inte riktigt visste var stängel skulle komma. Minns inte hur lång tid det tog, jättefort gick det inte. Tog död på trädet inom ett år dock, men det var fint fram tills dess. Vitlök kan du odla inomhus för det gröna som du kan klippa ner i sallad.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          chiva
          Inlägg 19-05-2009, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem

Oh, då ska jag be sambon köpa hem en mango när han ändå är i affären.
          Man kan ju alltid testa. happy.gif
          Jag funderar på att försöka med tomat och kiwi med. Det jag har hemma helt enkelt.

Oj, växer det salladstillbehör av vitlök? Det måste jag testa. Vitlökssmak på det? biggrin.gif

Tack för snabbt svar.

Citera
          KURT
          Inlägg 19-05-2009, 17:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Passionsfrukt tillhör annars de enklare, som man har möjlighet att både få att blomma och ibland att få frukter på. Kiwi är det bättre att köpa plantor, eftersom de liksom tomat mycket äl kan odlas utomhus, tomat vill man knappast odla inomhus ändå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-05-2009, 20:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Man kan skrapa frön ur det mesta i fruktdisken.

Avokado blir ett fint träd, men kan ta väldigt lång tid på sig att gro. Mina lyckas bäst, när jag sätter dem i en kruka med befintlig växt.

Citrusar gror fort och gärna, dessvärre är det inte säkert att man får det man satt, men det är ändå vackra växter.

Fikon, kiwi, sharon, mango, nektariner är alla frukter som redan testats i olika trådar, här på forumet.
          Kika gärna i denna tråden.

Citera
          Liten77
          Inlägg 20-05-2009, 05:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 22 254

Jag vill gärna rekommendera granatäpple. Jag tog kärnorna, tvättade bort fruktköttet och la dem i en burk på fuktigt papper. När de sedan började gro stoppade jag ner dom i jorden (ha för mig att det gick ganska fort). Nu har jag en superfin liten buske här i fönstret, som jag dessutom kan ta sticklingar av när den ska beskäras. Enkelt och fint.

Ett par övriga tankar. Vissa kärnor vill statifieras, dvs ligga kallt under en period, innan de gror. Tror att det bl a gäller äpple, plommon, körsbär.

Tomatkärnor ska först tvättas (allt fruktkött bort, gäller alla kärnor) och sedan torka, innan du kan så dom.

Lycka till, det är så kul att experimentera. Och inte hela världen när det inte lyckas kanske.

MvH

Lena

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 10:26
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för alla svar. Jätte roligt med lite förslag på vad man kan börja med att försöka sig på.
          Jag är ju ingen expert precis... än! laugh.gif

Jag köpte hem passionsfrukt, mango och körsbär igår. Läste dock sen att körsbär måste ligge kallt (som ni sa här att bla äpple måste göra, kommer inte ihåg vad ni sa att den tiden kallades) så då struntade jag i dom och åt upp dom. biggrin.gif Men jag ska iaf försöka mig på mango och passionsfrukt idag när jag fått köpt lite krukor.

Ni som har erfarenhet, vad för krukor ska jag köpa hem som passar bäst till dessa? Läste ju att man borde ha en djup och rymlig kruka åt mangon men vad ska man ha till passionsfrukten? Fick köpt såjord igår iaf, får hoppas den är bra. smile.gif

Det här med mina små tomatfrön som jag satte, jag läste ju det sen att dom behövde torkas. Haha, det är kanske bara att kasta nu då och försöka sig på med en ny bunt frön? Den här gången tog jag små "cocktail tomater" men det kanske går lättare att ta vanliga, stora?

Hoppas ni har en bra dag och sen en skön långhelg. smile.gif
          //chiva

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-05-2009, 10:33
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tomatfröer behöver ej torkas men man bör tvätta bort det geleaktiga höljet runt fröerna. Det är lite väl sent att så tomatfröer nu, ca 6-8v innan utplantering är lagom att så.

De flesta tomater i matbutiken är hybrider = de är inte fröäkta så det är inte helt säkert att du får en planta med exakt lika frukter som den du tog fröerna ifrån. +Körsbärstomater innebär inte att plantan blir mindre ofta blir körsbärtomater stora plantor + de sorter man använder kommersiellt är sorter man bör tjuva.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          AddAnna
          Inlägg 20-05-2009, 10:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 23 402

Tidigt i våras (kanske januari-februari) torkade jag kärnorna från en paprika på ett fat i några veckor, och la dem sedan i jord och ställde bakom gardinen i köksfönstret och vattnade lite var dag. Efter inte allt för länge började små gröna livstecken titta upp ur jorden. Jag som bara chansat - UJ så glad jag blev! :D

Jag fick gallra för fullt, och planterade om några stycken i varsina krukor och ställde ut på altanen när nattfrosten var borta.

Vette hundan om det kommer att växa några paprikor från dem, men idag dag ser de i alla fall ut så här!

Bifogad fil  HPIM3068.JPG ( 227.13k ) Antal nedladdningar: 170

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 10:39
          Länk hit: #10

Medlem

Ja, tvättade dom gjorde jag, det var ett himla pill. Haha.
          Jag hade inte tänkt plantera dom ute i någon trädgård, utan ha den inne men ute på balkongen under sommaren. Det kanske kan bli bra? Vet att sambons föräldrar gör så även om dom har hus. smile.gif

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 10:44
          Länk hit: #11

Medlem

Åh så fina AddAnna. smile.gif Så avundsjuk jag blir här, jag vill ju också ha men någon gång måste jag väl ha lite tur och få dom små sötnosarna att sticka upp. Jag har inga gröna fingrar nämligen men jag hoppas att ändra på det. ^^

Personligen är det ingen jätte big deal för mig om det inte kommer frukt på mina småttingar, bara att få dom att växa är en bedrift för mig. Haha. Om jag lyckas få till det några gånger så kanske jag blir mer sugen på att få fram frukt. Men till en början så ska det bli fina små växter. smile.gif

Citera
          GME
          Inlägg 20-05-2009, 11:08
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

CITAT (chiva @ 19-05-2009, 16:24) *
          Man kan ju också se på vitlök som legat lite länge, att det växer ut något grönt från dom. blush.gif Kan man få dom att gro? Och vad blir det i så fall av dom?

Javist smile.gif

Vitlök kan man odla ute på friland zon 1-2, dom planteras gärna mycket sent på hösten men du kan plantera dem på våren också, inte säkert att de hinner utveckla klyftor av/i löken. blasten kan man norpa lite på och den smakar vitlök den med smile.gif

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 11:15
          Länk hit: #13

Medlem

GME, men attans då att jag slängde den vitlöksklyftan som hade börjat skjuta upp.
          Jag får lägga undan en ny som får gotta till sig och sen plantera den och testa.
          Här är vi vitlöksgalna som om vi kan äta bladen med så är det ju kanon. smile.gif

Men hur blir det då? Man planterar en klyfta som börjat skjuta upp redan och sen så blir det en växt av den och kanske bildas det klyftor också. Men hur länge håller den som växt om man inte drar upp den?

Citera
          AddAnna
          Inlägg 20-05-2009, 11:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 23 402

CITAT (chiva @ 20-05-2009, 11:44) *
          Åh så fina AddAnna. smile.gif Så avundsjuk jag blir här, jag vill ju också ha men någon gång måste jag väl ha lite tur och få dom små sötnosarna att sticka upp. Jag har inga gröna fingrar nämligen men jag hoppas att ändra på det. ^^

Personligen är det ingen jätte big deal för mig om det inte kommer frukt på mina småttingar, bara att få dom att växa är en bedrift för mig. Haha. Om jag lyckas få till det några gånger så kanske jag blir mer sugen på att få fram frukt. Men till en början så ska det bli fina små växter. smile.gif

Jag har heller inga som helst gröna fingrar :S Och tycker som du att frukt är inte det viktigaste - kul bara att det gror! biggrin.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-05-2009, 11:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det mesta som ha kärnor som man hittar i frukt och grönt disken går att så, bara tvätta ordentligt och så kärnorna färska. så dom varmt och soligt. dom som behöver köldperiod sår man enklast ute i marken eller i krukor, eller i kylskåpet.

men sedan bör man ju också kunna ge växterna man sår bra förutsättningar. exempel sår man äppel, päron, körbär, persika, nektarin, valnöt m.m. bör man ju ha så man kan plantera dom i en trädgård eller har möjlighet till ett kallt utrymme som dom kan övervintra i.

Kiwi, Citrus, Passiflora, Granatäpple, Fikon, Fikonkaktus, Dadelpalm - är växter som vill ha sval vintervila men som man kan klarar sig bra även i rumsvärme med extra ljus på vintern, om man exempel kan ta ut dom under våren-sommaren-hösten och därmed ge dom en vintervila ute.

Avokado, Citrus (några), Trädtomat, Mango, Carambola, Papaya - är växter som inte behöver vintervila och trivs bra inne åretrunt vill gärna ha extra ljus för att klara vintern inne. och trivs också bra ute under den varma årstiden efter avhärdning.

Tomat, Melon, Physallis, Chili, Paprika - är det kanske enklare att istället köpa namn sorter på en fröfiram så man vet vad man får och så man köper sorter som passar förhållanden man kan ge dom. annars är det bara att så på om man inte är noga med namnsorter och så. Physallis, Chili, Paprika har jag sått frön köpe frukt och det har blivit bra resultat.

sedan tar en del lång tid på sig och är svårare än andra och en del har sterila frön. men annars är det bara att så på.

jag har lyckas väldigt bra med

Kiwi, Avokado, Passiflora, Granatäpple, Trädtomat, Dadelplam, Citrus, Mango, Carambola, Fikonkaktus, Valnöt m.f.

har inte lyckas med

Persika, Äppel, Päron, Fikon, Körsbär

CITAT (chiva @ 20-05-2009, 12:15) *
          GME, men attans då att jag slängde den vitlöksklyftan som hade börjat skjuta upp.
          Jag får lägga undan en ny som får gotta till sig och sen plantera den och testa.
          Här är vi vitlöksgalna som om vi kan äta bladen med så är det ju kanon. smile.gif

Men hur blir det då? Man planterar en klyfta som börjat skjuta upp redan och sen så blir det en växt av den och kanske bildas det klyftor också. Men hur länge håller den som växt om man inte drar upp den?

Vitlök är det bättre att köpa kontrollerat ut säd på en plantskola. annars går det plantera från mataffären också, det har jag gjort. har nu några klyftor i en kruka på balkongen/uteplatsen som har övervintrat i krukorna i 3vintrar. dom får fler lökar med tiden som man kan skörda och blasten kan man ta av hela tiden. den är flerårig men behöver vintervila. exempel kan den övervintra ute (vitlök är väldigt härdigt) eller torrt inne i kylskåpet. får mycket lök så behöver dom mycket näring.

Redigerat av flaxss: 20-05-2009, 11:39

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 12:25
          Länk hit: #16

Medlem

flaxss, oj vilken bra och informativ text du skrev. Tack så mycket. smile.gif
          Enkelt och bra beskrivet så jag kan kika där när jag vill så nya frön eller kärnor. smile.gif

Föresten tänkte jag passa på att fråga. Jag köpte ju en mango igår och den är röd/grön. Men jag läste någonstans att man ska vänta tills den är väldigt mogen, alltså ganska gul, innan man försöker sig på att så kärnan. Ska jag vänta eller kan jag göra det redan nu?

//chiva

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-05-2009, 12:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Du kan sätta den nu, men det kan ta lite tid.

Ta ut kärnan ur frukten. Ta sedan en sax och klipp försiktigt utefter sidan, så öppnar sig kärnan och innehållet gror snabbare.

Citera
          chiva
          Inlägg 20-05-2009, 12:54
          Länk hit: #18

Medlem

Tack så mycket, det ska jag testa. smile.gif

Citera
          chiva
          Inlägg 21-05-2009, 11:18
          Länk hit: #19

Medlem

Nu måste jag bara få tipsa om en rolig sida om olika fröer som jag stötte på.
          Kanske är ni fler som har sett den men jag passar på att lägga in den, om det är okej? smile.gif

Det kanske finns någon här som är lika nyfiken på att så fröer som jag, och nybörjare. ^^
          Finns råd om en massa olika frukter på den sidan. Här kommer den.

http://paulaz.se/?page_id=204

Citera
          yaowsa
          Inlägg 19-07-2009, 14:01
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 19 422

Jag måsta hoppa in här och fråga om körsbären. Vadå ligga kallt? hela bäret? eller bara kärnan. Hur kallt, kylskåpskallt och hur länge? Kan man inte bara stoppa ner hela bäret? kan någon vara snäll och förklara lite? Tack! confused.gif smile.gif

Min komis har ett Bigaråträd som jag skulle vilja "så" ifrån cool.gif

Redigerat av yaowsa: 20-07-2009, 09:47

--------------------
          Hälsning/ Yaowsa

"Failure is not an option" /Gene Kranz: Apollo 13

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 04:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon