Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mera om Lidl, Till och med arbetsgivarorganistationen
          Ralf
          Inlägg 11-10-2003, 21:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Lidel kommer nog att gå samam väg som tex Bauhaus. När dom började sin verksamhet i Sverige så sade s det att nu skulle det bli billigare med byggvaror i Sverige för i Tyskland så var det så väldigt mkt billigare. Av masor med olika skäl är det dyrare att sälja varor i Sverige än i Tyskland och Bauhaus är varken billigast eller bäst i Sverige. Precis så kommer det att bli med Lidl.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Micke
          Inlägg 11-10-2003, 22:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Hmm, i Finland har vi ju haft Lidl ett tag redan nu, så kanske man kunde föra fram några reflektioner. Också här var det ju i början ett himla ståhej i medierna (och ståhejet stod ju medierna själva för och gav Lidl en drömstart - knappast har någon handelskedja lyckats etablera sig så snabbt i något land utan att satsa ett rött öre på marknadsföring). Men så etablerade sig Lidl i alla fall och därefter glömde medierna bort hela "Lidl-affären", det visade sig ju att Lidl inte var särskilt mycket sämre än de andra handelskedjorna egentligen i behandlingen av de anställda ("Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels."). Skillnaden är bara att de är nya och har en massa knasig märken som kräver en hel del "försökskonsumtion" innan man vet vad man tycker är köpvärt. Och det är inte billigt det heller. Har testat Lidl några gånger, och trots förvånansvärt fräscha grönsaker (!) har jag ingen större lust att fara dit flera gånger. Men det beror snarare på att jag är beredd att satsa ganska mycket pengar (av min surt förvärvade lön) på mycket goda råvaror, och sådana hittar jag inte mycket av på Lidl. Inte heller på någon annan billighetskedja. Fast Lidls pilsner var inte så tokig...

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 11-10-2003, 23:18
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (andersen @ 11-10-2003, 21:30)
          När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning,

I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.

- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.

Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.

- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.

Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.

Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.

Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.

Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.

Hej igen
          1 Det finns inget företag idag som erbjuder fast anställning. Alla har för det mesta provanställning
          2 De flesta får inte ta anställning i ett konkurrerande företag var det än må vara man arbetar med.
          3 Vill de som tagit dessa jobb arbeta mera tid så får de väl söka annat jobb och sluta på Lidl.
          4 Det är klart man inte kan leva på lönen men de kan få bostadsbidrag och andra bidrag om det inte skulle räcka och det blir mindre för oss att försörja om de själva hjälper till lite istället för att vara helt arbetslösa utan arbetslöshetskassa och bidrag.
          5 Centrallagrets tider och löner skall inte jämföras med butikens anställda tycker jag
          6 Har bekanta som jobbar på Rimi (ICA numera) de har oxå många deltidare för att kunna plocka in dem vid behov vid t.ex. sjukdom,semester m.m. Lönen är enligt Handels som även Lidl har

Nu ska ni inte tro att jag jobbar där eller har försänkningar där bara för att jag till en del kanske låter som jag håller med. Men jag tycker man skall bilda sig en egen uppfattning. Att de anställt unga är väl oxå bra så de inte är ute på stan och dräller. Var glada att de ungdomarna blir handplockade för där jag bor var det bara trevliga ungdomar som expiderade. Har man med folk att göra så måste rätt person vara på rätt plats.
          Var även glada att de vill arbeta. Många tar arbete med en klackspark för det är för bra att vara arbetslös idag med alla bidrag hit och dit.
          Tack för ordet denna gång/Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          zeppo
          Inlägg 12-10-2003, 08:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

Det är väl bara bra med konkurrens å billiga varor???????????
          Här öppnar Lidl nu på torsdag.......... ;-)))

Välkomna att handla billigt!

Citera
          annchapanncha
          Inlägg 12-10-2003, 10:45
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 1 506

hmmmm. giftigt läge.

JAG vill i alla fall kunna handla billigare mat, hade hoppats på att euron skulle kunna bli till hjälp, men det sket sig ju.

Maten är FÖR J****A dyr i Sverige tycker jag.

--------------------
          Annchapanncha

Citera
          lavendel
          Inlägg 12-10-2003, 12:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 316
          Medlem nr: 951

Hej!
          Men är det inte viktigt att försöka handla så miljövänligt som möjligt?
          Jag förstår visst att det finns människor som lever på marginalerna...självklart välkomnar man då ett billigare alternativ!

Men för många av oss...även om vi inte är höginkomsttagare....spelar dom där kronorna det kostar extra att köpa KRAV-produkter ingen som helst roll!

Ändå ser jag ofta människor stå vid delikatessdisken och handla massor med lyxmat....sen köper dom vanlig mjölk och ägg...och jag kan lova att det här är människor som har det gott ställt...det syns!
          Förstår inte det här fenomenet unsure.gif ...är det någon som kan förklara?
          Lavendel

--------------------
          Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus..
          Söker du lyckan för ett år....gift dej...
          Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!

Citera
          lolo
          Inlägg 12-10-2003, 15:38
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Lavendel, du har helt rätt! Jag tror det handlar om lättja och viss okunskap om vikten av att köpa kravodlat. För visst äter man hellre mat man vet är bättre..? huh.gif /Ann-Louise

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          kryddan
          Inlägg 12-10-2003, 18:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Är väl varken "för eller emot" Lidl egentligen - har inte varit där och kan alltså inte yttra mig om det än... men när det gäller arbetstider får jag väl hålla med vem det nu var som skrev wacko.gif - det förekommer alla möjliga knepiga schemaläggningar i "hederliga svenska företag"...

Själv har jag t.ex. jobbat inom hemtjänsten på ett schema där man jobbade 7-11, var sedan ledig ett antal värdelösa timmar och började igen 16-21. Samt på ett ica där man fick arbeta 8-20 med samma fåniga rastsystem mitt på dagen.

Och det där med att mertid alltid är frivilligt.... tja, efter 10 år i socialtjänsten är jag högst tveksam till det mad.gif Man jobbar tills man är färdig med det akuta ärendet - punkt.

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          andersen
          Inlägg 16-10-2003, 19:08
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

läs dagens expressen.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polo...sp?d=10&a=71424

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Posse
          Inlägg 16-10-2003, 21:05
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (andersen @ 16-10-2003, 20:08)

Tuff rubrik på artikeln: Johanna fick nog: "Jobbet var rena tortyren"

Citera
          jerpan
          Inlägg 20-03-2004, 23:43
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 2 561

CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 11:12)
          Alla minns väl vilket liv det var med Toy´s for us! bojkott hit o dit1
          De finns fortfarande och det är smockfullt i deras butiker.

Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker?
          Eller är det någon här som inte åker buss bara för att chaufförerna har dåliga arbetschema och inte hinner gå på muggen?

Gå till Lidl och titta på lokaliteterna, personalen och varorna innan ni påstår att det bara är skräp med denna butikskedja.

(Obs. är ingen butiksägare sad.gif )

Toys R Us butiker drivs inte av toys r us. Det är BR som driver butikerna under Tru´s namn.

Denna lågpris hets som finns inom handeln idag kommer att slå till mot oss själva. Dels med lägre löner på sikt och en generellt sett sänkt kvalitet då det inte lönar sig att producera varor av hög kvalité.

Nej sätt stopp innan det är för sent.

Citera
          birgitek
          Inlägg 21-03-2004, 12:12
          Länk hit: #32

Gäster

Lidl är bra, jag handlar på Lidl i Köping ca 2 ggr/månad. Tycker om deras väldigt fräscha och billiga frukter och grönsaker, smörgåspålägg, skinka ost mm. Så tycker vi mycket om tysk korv, vi köper en variant med 97% kött-
          innehåll. Dricka , juice och mjölk är billigt och bra, för att inte tala om det grova, goda tyska fullkornsbrödet, halva priset mot i "vanliga" butiker.
          Visserligen har dom enormt mycket kex, kakor och godis men det hoppar vi förbi.
          F.ö följer Lidl för svensk handel gällande avtal när det gäller personal
          Har svårt att förstå att så många är så negativa, men trots allt är det alltid smockat med folk i butiken så många tycker uppenbarligen det är bra med en uppstickare.
          Birgit Ek

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-03-2004, 12:25
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (jerpan @ 20-03-2004, 23:43)
          Denna lågpris hets som finns inom handeln idag kommer att slå till mot oss själva. Dels med lägre löner på sikt och en generellt sett sänkt kvalitet då det inte lönar sig att producera varor av hög kvalité.

Det är en myt att man får bättre kvalité automatiskt om man betalar mer.
          Varför har Sverige haft Europas högsta priser på byggvaror?

De som vill handla i 'Fina Butiken' får gärna göra det för mej.
          Men jag vill inte ha kläder som håller 20 år... tongue.gif
          Och vanliga förbrukningsvaror, typ toapapper, vill jag inte betala mer för än nödvändigt.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-03-2004, 12:29
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp jag tror också det är bra med nya uppstickare det pressar troligtvis ner priserna även i andra butiker. Jämfört med många andra länder har ju vi ganska höga livsmedelspriser. Tycker inte heller att Lidl är dåliga de som trackar ner på Lidl har oftast aldrig varit där. Även jag brukar skippa godis och liknande men jag handlar grönsaker, juice och liknande. Man ska dock inte förvänta sig att kunna göra all sin shopping på Lidl, de har ett begränsat utbud.
          Lidl har inte enbart tyska varor vilket många verkar tro de har en hel del svenska varor också + produkter från andra länder ex. finland.

(tysk grädde är dock ingen höjdare de har tillsatt gelatinmedel (vegetabilisk, en alg) så grädden får en något segare konsistens efter vispning än vad vi svenskar är vana vid, den tyska vispgrädden verkar dock inte gryna sig som vanlig svensk grädde ifall man låter den vispade grädden stå i kylen några dagar)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Posse
          Inlägg 21-03-2004, 12:41
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 12:12)
          Har svårt att förstå att så många är så negativa, men trots allt är det alltid smockat med folk i butiken så många tycker uppenbarligen det är bra med en uppstickare.

Kanske en ond cirkel - ju mer klyftorna i samhället vidgas pga massarbetslösheten, massutbrändheten m.m. med åtföljande fattigdom, ju fler känner sig nödsakade handla på lågprisställena osv, osv... unsure.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 21-03-2004, 13:13
          Länk hit: #36

Gäster

Nja, nu är det ju inte för att jag är speciellt fattig som jag handlar på Lidl, utan för att jag tycker varorna är bra och prisvärda. Samtidigt får jag ju pengar över till lite mera guldkant som hummer, löjrom och ostron t.ex
          och dom köper jag i "fina butiken. Kanske t.om en flaska skumpa i månaden. Förstår inte varför man skall betala mer än nödvändigt för en vara.
          Birgit Ek

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 21-03-2004, 13:24
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Har sverige så höga matpriser????? Det tycker INTE jag efter att ha varit i Norge, Danmark, Tyskland och Spanien det senaste året.
          Alkohol, tobak och vissa andra varor (INTE norge dock) men f.ö. slogs jag av de HÖGA matpriserna i tex Spanien. OST, bröd, pålägg, Te, Kaffe, osv var MYCKET dyrare.... (Trots att jag jämförde i större supermarkets INTE i turisthotellens affärer.)
          Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg .......

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Hannele
          Inlägg 21-03-2004, 13:40
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 13:24)
          Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg  .......

Inte rättvist eller smart att jämföra så... för i varje land köper man det som dom är bra på.
          Försöker man leta efter svensk mat utomlands, så blir det dyrt.
          I Ryssland är det rökt späck på mackan som gäller.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 21-03-2004, 14:33
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Hannele @ 21-03-2004, 13:40)
          CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 13:24)
          Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg  .......

Inte rättvist eller smart att jämföra så... för i varje land köper man det som dom är bra på.
          Försöker man leta efter svensk mat utomlands, så blir det dyrt.
          I Ryssland är det rökt späck på mackan som gäller.

jämföra så????

Hårdost görs i de flesta länder... Jag letade INTE efter Wästerbotten eller Wästgöta Kloster.....
          Bröd görs väl i alla länder och i alla städer och byar???? Men inte var det billigare än hemma inte!!!
          Liptons te görs förvisso INTE i spanien, men inte heller i Sverige. (Jag köper f.ö. bara lös-te här hemma) men det var MYCKET dyrare än hemma. OCH det fanns inga spanska "hemma-teer" att jämföra med...

Köttpålägg låg på ca samma priser som här hemma 12-20 euro/kg...

Kanske hamnar jag alltid i fel affärer oavsett vart jag hamnar här i världen huh.gif Kanske skall man pruta i snabbköpet/stormarknaden utomlands....

Kanke någon annan har andra priser ??? än de jag har fått.

Här hema kan jag gå ut och äta dagens rätt för 55-60:- INKLUSIVE bröd och dricka och ibland kaffe/te på maten...
          I vilka andra länder i Europa kan du det???

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Posse
          Inlägg 21-03-2004, 14:34
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 13:13)
          Förstår inte varför man skall betala mer än nödvändigt för en vara.

För någon vecka sedan ringde en man till "RingP1" och berättade bl.a. att pannkakor till skolor i Sverige gräddas i England, för att det skulle bli "billigare" så. huh.gif sad.gif

Men med tanke på att många hundratusentals människor går arbetslösa i Sverige och att det allmänna därför betalar ut enorma summor för att försörja dem, framstår det som om det måste vara en rent samhällsekonomiskt vansinne att inte tillvarata de möjligheter till arbetstillfällen som finns.

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 09:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon