Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har katter rättigheter?
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2009, 12:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det gick på tv för några veckor eller månader sen, minns inte vad det hette. Ska försöka komma på det.

Nu har jag sökt på svt och tv4 och inte hittat nåt. Det gick på någon av de kanalerna.

Redigerat av Myosotis: 21-05-2009, 12:38

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-05-2009, 19:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Myosotis @ 21-05-2009, 12:56) *
          Får och kor har det ofta riktigt bra, medan höns och grisar nog är de som har det värst. Normal höns- och grishållning är rätt och slätt djurplågeri som dessutom är alldeles laglig. Var har du fått det ifrån att höns skulle ha det bra? De lider!!!
          blush.gif sorry... jag tänkte inte på hönserihöns när jag skrev det där... jag tänkte på våra höns som vi ska få om en vecka wub.gif . De kommer absolut få det bättre än de katter som jag har skrivit om i tråden.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-05-2009, 11:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

yes.gif Dina kommer att få det mycket bra!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gunilla146
          Inlägg 30-05-2009, 21:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 23 738

Hull på djur känner man genom att lägga handflatan utmed revbenen och då ska man "skymta" dem under handen. Som djurägare har man vissa grundläggande skyldigheter som gäller även katter enligt djurskyddslagstiftningen.

Om katten är mager oavsett om det är pga att för lite mat eller ingen avmaskning ring till länsstyrelsen i länet och gör en anmälan till djurskyddshandläggarna så åker de ut och gör en bedöämning av läget.

Det behövs människor som är aktiva i sitt "bryende" :-)

Citera
          Motti
          Inlägg 30-05-2009, 21:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Katter är skyddade enligt lag vilket betyder att man inte får skjuta katter som man tycker är besvärliga.Katter kan inte enbart leva på möss och råttor,en gammal skröna!Det finns en ny lag efter Nyår som säger att katter ska ha tillsyn minst två gånger om dagen vilket innebär att det är ett lagbrott om du åker ifrån din katt över en helg utan tillsyn,finns att läsa om på Jordbruksverkets site.Kattens status har blivit bättre sista åren ,men det är skit att inte folk fattar att man inte kan åka ifrån en katt över en helg eller ändå värre över en semester och tro att katten kan klara sig själv,därför tvingas man att införa lagar för katthållning dunno.gif Hoppas det var lite svar på din fråga rolleyes.gif Kan nämna att vi har en kastrerad hankatt sen sju år som är Id-märkt och försäkrad.

Redigerat av Motti: 30-05-2009, 21:33

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 31-05-2009, 00:41
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

En katt ska ha tillgång till mat och färskt vatten, den ska ha tillsyn minst två gånger om dagen. Är det en innekatt ska den ha en låda att göra sina behov i, lådan ska hållas tillfredställande ren, rek rengöras en gång om dan.
          En utekatt ska ha tillgång till en plats att gå undan där den är skyddad för kyla och dåligt väder. Både innekatter och utekatter har rätt till den veterinärvård dom behöver.

Citera
          Miro
          Inlägg 02-06-2009, 08:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Jag bor i södra stockholms förorter och har den senaste veckan sett en katt tjej som är otroligt uppmärksamhetssökande. Hon är huskatt/bondkatt och saknar halsband och tatuering. Jag tyckte hon var åt det smala hållet (men å andra sidan tycker veterinärer ofta att det de flesta ser som "normalviktiga" är för knubbiga)

Vad skulle ni gjort?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon