Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Danskt griskött, köper ni det?
          Danskt griskött
          Köper ni danskt griskött
          Ja jag köper danskt griskött [ 17 ] ** [30.36%]
          Nej, jag köper inte danskt griskött [ 39 ] ** [69.64%]
          Visste du om att det var så illa med den danska grisuppfödningen?
          Ja [ 23 ] ** [41.07%]
          Nej [ 33 ] ** [58.93%]
          Totalt antal röster: 56
          Gäster kan inte rösta 
          Nauti
          Inlägg 27-05-2009, 12:46
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Stod ju på nyheterna, var femte svensk gris som kommer till slakterierna har svåra skador. Så nej, svenskt griskött är inte särskilt mycket bättre det. Men det kvittar ju, det tillfredställer ju smaklökarna under måltiden. Så det är värt det smile.gif Det är ju trots allt inte jag som lider av det.

Redigerat av Nauti: 27-05-2009, 12:49

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2009, 13:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Här köper vi bara svenskt kött !och ja man anade väl att det var illa med det danska grisköttet efter som de producerar så stora mängder för ett så litet land.Såg föresten på Willys att de hade oxfile från Uruguai då undrar man ju confused.gif kan det va lönsamt att frakta oxfile runt halva jordklotet ?och hur många gånger har det varit halvtinat under resans gång.

Citera
          Alba
          Inlägg 27-05-2009, 13:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Efter att ha hört ett program om hanteringen av grisar i Danmark för många år sedan bojkottar jag danskt griskött.
          Säkert köper jag andra produkter som jag inte fått ögonen på och som tillverkas under vidriga förhållanden så jag kan inte påstå att jag är konsekvent. Hänger inte alls med på alla larmrapporter.

Under en tid köpte jag bara vissa ägg...också då efter program jag hört. Vilka ägg det var ?.....ja se det har jag glömt biggrin.gif

Redigerat av Alba: 27-05-2009, 13:56

Citera
          Nauti
          Inlägg 27-05-2009, 16:11
          Länk hit: #24

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=DoY4om5qnH0

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 27-05-2009, 16:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Nu har jag inte läst något (nyligen) om slakttransporterna av grisar i Sverige, men jag vet hur det kunde gå till i början av 80-talet. Jag gick jordbrukslinjen då, det var mycket praktik i stallarna och när dom slaktfärdiga grisarna hämtades hjälpte dom som hade "Grishuset" till. Föraren var alltid stressad och det var få av dom som hanterade grisarna varsamt... Inuti lastbilen står burar i flera våningar och det hände alltid att några grisar ramlade ner innan buren hann stängas. Diskussionerna gick heta genom skolan...

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-05-2009, 06:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pag...mp;ssoid=102447

"Danska grisuppfödarnas organisation Danish Meat Association ger i ett pressmeddelande svar på tal när det gäller Ekots inslag om dansk grisuppfödning. Man hävdar att man följer EU:s direktiv om djurskydd och att det finns en stark myndighetskontroll."

Säkert sant att man följer följer EU:s direktiv.... men vad säger det... speciellt om EU

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          gunilla146
          Inlägg 28-05-2009, 07:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 23 738

Det är stor skillnad mellan svensk grisuppfödning och dansk.

Danska smågrisar avvänjs när de är ca 3 veckor svenska grisar får inte avvänjas förän tidigast 5 verckors ålder. Danska smågrisar sätts in i batterier som är tre våningar höga. Där de som är överst skiter på de som är längst ner. de sätts in i dessa system eftesom de fortfarande behöver mjölken. De har ett stort sugbehov så de är några stycken som stryker med i varje fack pga att de blir sugna på. Detta är inte tillåtet i Sverige. Avvänjning vid 2 veckor senare ger inte alls sådana problem som vid 3 veckors avvänjning. Anledning till att avvänja tidigt är att suggan kommer i brunst 4 dagar efter avvänjningen och man ökar antalet kullar som man hinner på ett år och därmed antalet slaktsvin.

Danska suggor står hela livet i en bur Burarna får inte användas i Sverige utom i undantagsfall dagarna runt grisningen. Många suggor under sintiden (när de inte har smågrisar vid sidan) går i en lösdrift med halmbädd med 10-20 andra suggor. Om de inte gör det så går de i en box med ca 3 andra suggor. OM de går i en lösdrift med totalt 10 suggor ska den totala ytan vara 25 kvm om de går i en box med totalt 4 suggor i gruppen så har de en total yta på nästan 10 kvm. Det är en stor skillnad mot de danska suggorna som står på en total yta på ca 1,5 kvm hela livet. Svenska suggor som har smågrisar vid sidan har en box som där liggdelen är minst 4 kvm och totala ytan 6 kvm.

Danska grisar står spaltgolv svenska grisar har ett helt golv att ligga på. Svenska grisskötare får skrapa mer skit än vad en dansk grisskötare behöver eftersom grisarna trampar ner gödseln genom golvet. Men det betyder att danska systemet är uppbyggt så att det är ett "fanskap" att använda halm. Halmen proppar igen spalten.
          Alla grisar får halm i Sverige för lite i de flesta fall men de får i alla fall. Sinsuggor i lösdrift har hur mycket som helst.
          Danska svansar kuperas regelmässig på grund av mycket stora problem med svansbitning Svansbitning är oftast miljöbetingat Dålig miljö t,ex dåligt med halm ger mycket svansbitningar I Sverige är det inte tillåtet med svanskupering med anledning och vi har inte jättestora problem med svansbitning.

MVH
          gunilla

Citera
          Nauti
          Inlägg 28-05-2009, 07:40
          Länk hit: #28

Medlem

Hur som helst så behandlar djuren mycket illa. Det är inte rätt bara för att det är mindre fel än i Danmark. Storskalighet går inte ihop med god djurhållning och djuren blir lidande, oavsett om det är i Sverige eller Danmark.

Det är ju helt enkelt så att ju mer kött och andra animaliska produkter folk köper, desto mer lidande och onödigt dödande blir det.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 28-05-2009, 07:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Nauti @ 28-05-2009, 08:40) *
          ---
          Det är ju helt enkelt så att ju mer kött och andra animaliska produkter folk köper, desto mer lidande och onödigt dödande blir det.

Och jag tror lite tvärtom, ju mer det säljs ju mer koll blir det på producenter och hanteringen öht.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Nauti
          Inlägg 28-05-2009, 07:59
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Berith @ 28-05-2009, 08:56) *
          Och jag tror lite tvärtom, ju mer det säljs ju mer koll blir det på producenter och hanteringen öht.
          Även fast de dragit ner på resurserna och det görs inspektioner allt för sällan? Tycker du det ser ut så i Danmark för övrigt? De exporterar ju massor av kött och måste väl egentligen följa EU:s lagar och regler? Tycker du det följs?

Inte för att vara elak men det där låter bara som någonting du intalar dig själv för att kunna köpa kött med gott samvete.

Redigerat av Nauti: 28-05-2009, 08:00

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 28-05-2009, 08:20
          Länk hit: #31

Medlem

Jag pratade om Sverige.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 28-05-2009, 08:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT
          CITAT (Berith @ 28-05-2009, 08:56)
          CITAT
          CITAT (Nauti @ 28-05-2009 08:59)
          Även fast de dragit ner på resurserna och det görs inspektioner allt för sällan? Tycker du det ser ut så i Danmark för övrigt? De exporterar ju massor av kött och måste väl egentligen följa EU:s lagar och regler? Tycker du det följs?

Inte för att vara elak men det där låter bara som någonting du intalar dig själv för att kunna köpa kött med gott samvete.

men dom som utför kontollerna av djurskyddet har ju fullt upp med att hänga dom bönder som inte har "hunnit" se till att det sitter öronmärken i alla öron..

Citera
          Nauti
          Inlägg 28-05-2009, 09:37
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Berith @ 28-05-2009, 09:20) *
          Jag pratade om Sverige.
          Och jag menade att det fungerar inte så i Danmark, så varför skulle det nödvändigtvis fungera så i Sverige?

Jag ser inte hur storskalighet på något sätt kan leda till förbättring av djurhållningen.

Redigerat av Nauti: 28-05-2009, 09:38

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2009, 09:43
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Nauti!
          Eftersom du helt är emot djurhållning för konsumtion, så tycker jag faktiskt inte du har något att bidra med i den här diskussionen om djurhållningen i olika länder. Det känns som du bara är ute efter att ge oss "köttätare" en känga.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 28-05-2009, 09:44
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Nauti @ 28-05-2009, 10:37) *
          Och jag menade att det fungerar inte så i Danmark, så varför skulle det nödvändigtvis fungera så i Sverige?

Jag ser inte hur storskalighet på något sätt kan leda till förbättring av djurhållningen.

Vilken djurproduktion har du inblick i?

--------------------

Citera
          gunilla146
          Inlägg 28-05-2009, 15:16
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 23 738

De som kontrollerar djurskyddet och de som kontrollerar öronmärkning är oftast olika personer. Kontroll av öronmärkning etc tar inte tid från djurskyddskontrollen.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-05-2009, 15:34
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

En hög konsumtion av kött innebär - självklart - att fler djur föds upp och slaktas. Det måste ju finnas en övre gräns för hur många djur som får plats att beta. Djuren måste erbjudas bete utomhus med lagom många djur så att de mår bra och inte stressas.

Jag har iaf minskat mitt köttätande rejält efter alla rapporter om att djur far illa vid slakthantering exvis, samt även pga klimatskäl.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 28-05-2009, 15:43
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

ursäkta, men vad har bete med fläskproduktion att göra..
          btw, så räcker betesmarkerna troligen till för att expandera köttproduktionen med det dubbla, om inte grisarna ska ut på bete förstås...

Citera
          Berith
          Inlägg 28-05-2009, 15:47
          Länk hit: #39

Medlem

Undrar också lite hur du menar där MimmiH - menar du att grisarna ska ut på bete?

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-05-2009, 15:54
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag spann bara vidare på den diskussion om djurhållning som pågått i de senare inläggen smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon