Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Danskt griskött, köper ni det?
          Danskt griskött
          Köper ni danskt griskött
          Ja jag köper danskt griskött [ 17 ] ** [30.36%]
          Nej, jag köper inte danskt griskött [ 39 ] ** [69.64%]
          Visste du om att det var så illa med den danska grisuppfödningen?
          Ja [ 23 ] ** [41.07%]
          Nej [ 33 ] ** [58.93%]
          Totalt antal röster: 56
          Gäster kan inte rösta 
          Berith
          Inlägg 28-05-2009, 15:56
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (MimmiH @ 28-05-2009, 16:54) *
          Jag spann bara vidare på den diskussion om djurhållning som pågått i de senare inläggen smile.gif

Men menar du att grisarna ska ut på bete?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          netaave
          Inlägg 28-05-2009, 16:04
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag köper inte utländskt kött överhuvudtaget, försöker hålla mig till så närproducerat som möjligt o griskött köper jag från Strömsberg här i Uppland eller från Vendelgrisen. Grisarna lever utomhus i en naturlig miljö, får böka o grisa ner sig ohmy.gif hur dom vill i gyttjan.
          Dom tas bara in vid slakt o på vintern förstås. Men dom föds, lever med o slaktas av samma personer o jag inbillar mig att dom mår bra o är trygga. Kanongott kött är det iaf.
          Skulle nog hellre låta bli att äta den dagen än att äta dansk fläskfilé m.m.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-05-2009, 19:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Berith @ 28-05-2009, 16:56) *
          Men menar du att grisarna ska ut på bete?

Ja, jag menar att grisarna ska få gå på bete med bökmöjligheter, som i KRAV:s djurhållningsregler:

CITAT
          Hur är betesgången för grisar?

Grisar ska ha tillgång till en rastgård utomhus under vintern, som kan vara delvis övertäckt. När grisar hålls på hårdgjorda rastgårdar är det ibland oklart hur länge de kan gå kvar där på sommaren. Under betesperioden ska alla djur gå på beväxt mark för att beta och för grisarnas del även böka i marken. Grisar ska ha tillgång till bete eller annan beväxt mark under minst en fyra-månadersperiod. Växande grisar som ska slaktas i juli eller senare under betesperioden ska gå på bete senast 1 juni. Grisar får alltså inte hållas ”inne” på rastgård under sommaren.
          http://www.krav.se/Foretag/Certifieringar/...gen-for-grisar/

Tyvärr tror jag inte det alltid sker i praktiken att KRAV-grisarna får gå på bete enligt reglerna. Vet ej vad det beror på.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 28-05-2009, 20:12
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

det är där KRAV-grisarna faller på..
          hur ser en hage ut som t ex. 50 grisar har fått roa sig med i ett par veckor..
          dessutom så hävdar jag att det är djurplågeri, hur ska man kunna skydda dessa stackare mot solbränna då, smörja in dom med solskyddskräm kanske?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-05-2009, 20:24
          Länk hit: #45

Medlem

Solen behöver du nog inte bekymra dig om - för det första ska alla betesdjur ha tillgång till sol- och regnskydd, för det andra antar jag att grisarna reglerar det där själva genom att rulla sig i jorden.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-05-2009, 20:56
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Källtorpet L&T @ 28-05-2009, 21:12) *
          dessutom så hävdar jag att det är djurplågeri, hur ska man kunna skydda dessa stackare mot solbränna då, smörja in dom med solskyddskräm kanske?

man har inte utegrisar i hagar man använder dom till att jordbearbeta och samtidigt ogräsrensa och gödsla åkermark.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          netaave
          Inlägg 28-05-2009, 21:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Källtorpet L&T @ 28-05-2009, 21:12) *

På de ställen jag handlar från har dom små "kojor" till skydd för väder o vind, men jag tror också att dom skyddar sig rätt bra från solen gm det lerlager dom får på huden av att rulla sig i dyn.

--------------------

Citera
          gunilla146
          Inlägg 28-05-2009, 22:55
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 23 738

Det finns inget direkt krav i djurskyddslagstiftningen på att djur ska ha tillgång till sol- och regnskydd. Djur ska skyddas mot sjukdom. Om det är mycket heta sommardagar så kan eventuellt ett skydd behövas men vi har ytterst få sådana dagar under en normal sommar. Regnskydd under sommaren är inte behövligt.

Och helt rätt grisar geggar ner sig mestadels med anledning av att de varken svettar eller hässjar. Och geggan får en sekundär solskyddeffekt.

Citera
          Berith
          Inlägg 29-05-2009, 05:05
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (MimmiH @ 28-05-2009, 20:53) *
          Ja, jag menar att grisarna ska få gå på bete med bökmöjligheter, som i KRAV:s djurhållningsregler:
          ---
          Tyvärr tror jag inte det alltid sker i praktiken att KRAV-grisarna får gå på bete enligt reglerna. Vet ej vad det beror på.

Ok.

Finns det regler mot hur många - som mest! - grisar det får finnas i såna besättningar? Eller hur stora markerna måste vara för att alla ska få plats ute? Hur stor yta varje gris måste ha när dom går ute alltså? Eller är alla KRAV-besättningar mindre än andra?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          gunilla146
          Inlägg 29-05-2009, 06:19
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 23 738

Det finns krav att i slaktsvinsstallar som man inte tömmer helt någon gång får det finns maximalt 200 slaktsvinsplatser och i ett stall som man tömmer helt mellan omgångarna 400 slaktsvinsplatser. Sedan oavsett hur många sugg- och slaktsvinsplatser som det finns så faller det hela tiden tillbaks på att djuren sköts med djurskyddslagen som miniminivå. maximeringen av djur på en gård styrs annars mest av avsättningen av gödsel. T.ex Holland har inte det kravet utan skulle man smeta ut gödselproduktionen över hela landet så skulle marken täckas av några dm gödsel.
          Antal djur/hektar regleras av miljöbalken med tanke på näringsbelastningen. KRAV kan eventuellt ha regler. Men jag ogillar KRAV eller rättare sagt resultatet i djurhållningen så jag har inte detaljkontroll annars finns deras regler på nätet.

Skillnaden mot Danmark är också (om det inte har ändrats de senaste åren) och även många länder i Europa gentemot Sverige. är att i Sverige har vi en någorlunda regelbunden kontroll med utbildat folk men t.ex Danmark så var det för några år (troligen inte ändrat) sedan polisen som kontrollerade djurhållningen och efterlevnad mot Eu-lagstiftningen.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 29-05-2009, 07:00
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Berith @ 29-05-2009, 06:05) *
          Ok.

Finns det regler mot hur många - som mest! - grisar det får finnas i såna besättningar? Eller hur stora markerna måste vara för att alla ska få plats ute? Hur stor yta varje gris måste ha när dom går ute alltså? Eller är alla KRAV-besättningar mindre än andra?

Vet ej.

KRAV kan ge svar:

http://www.krav.se/

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 29-05-2009, 07:09
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (MimmiH @ 29-05-2009, 08:00) *
          Vet ej.

KRAV kan ge svar:

http://www.krav.se/

Men du sa ju så här tidigare, vilket gav iaf mej intrycket av att du visste hur det funkade med utegrisar.

CITAT (MimmiH @ 28-05-2009, 20:53) *
          ---

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 29-05-2009, 07:14
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Berith @ 29-05-2009, 08:09) *
          Men du sa ju så här tidigare, vilket gav iaf mej intrycket av att du visste hur det funkade med utegrisar.

Jag vet inte ALLT om KRAV:s djurhållningsregler - bara en liten del - nu vet du det - hoppas du är nöjd med svaret.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 29-05-2009, 07:47
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (MimmiH @ 29-05-2009, 08:14) *
          Jag vet inte ALLT om KRAV:s djurhållningsregler - bara en liten del - nu vet du det - hoppas du är nöjd med svaret.

Jaadå, jag frågade bara för att jag undrade. biggrin.gif

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon