Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Växthus lösning., Har tänkt att bygga ett nytt växthus.
          Åsapelle
          Inlägg 26-05-2009, 21:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 555

Jag har tänkt att bygga ett nytt växthus med en mur bakom som växthuset skall vila mot, jag tror att man kan förlänga säsongen avsevärt med det. Är det någon som har erfarenhet av liknande bygge, är tacksam för tips ! En fråga är: skall man bygga en "dubbel" mur och därmed få en luftspalt emellan och skall den i så fall vara isolerad. Jag räknar me att bygga ca 25-30 m2 stort, jag bor på landet så plats finns. Tanken är också att jag skall installera en braskamin då jag inte enbart tänker utnyttja det som växthus utan även som skön plats att tillbringa kvällar och lediga stunder med ett gott vin och kanske en bok.
          Tacksam för synpunkter
          Åsapelle

Citera
          blomkronan
          Inlägg 26-05-2009, 22:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej kul med växthusprojekt smile.gif

Hur hade du tänkt bygga? Tänkte du låta muren gå upp en bit ovan mark... eller ska du gräva ner muren i jorden?

Tänker du odla i jordbäddar eller i hinkar så du ska lägga golv?

Edit: Nu när jag läste din fråga igen... tror jag att jag missuppfatta dig! Vill du bygga en Högmur som blir en av väggarna och sen bygga ett växthus mot den?

Redigerat av blomkronan: 26-05-2009, 23:01

Citera
          LasseB
          Inlägg 01-06-2009, 10:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Ingen egen erfarenhet men skulle gärna bygga men hustrun blir nog galen då
          Tipps är dock ett TV program Samsö det finlandssvenska programet på TV1 eller TV2
          Förra året var det en här på Odla som byggde ett gigantiskt och ursnyggt växthus med kamin spiraltrappa klosterfönster m.m. sök bakåt och njut av hur deras växthusbygge utvecklades.

Dubbelvägg absolut med isolering och vänd mot norr I de engelska kungliga trädgårdarna byggde man höga murar som dels skyddade mot vind dels lagrade värme och vipps kunde man odla egna frukter som annars bara gick i Frankrike

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 01-06-2009, 11:16
          Länk hit: #4

Gäster

Hej!

Prøv at se her - måske kan de bruges til inspiration:

http://www.haven.dk/content.asp?detail=12705

mvh
          Anja

Citera
          Åsapelle
          Inlägg 01-06-2009, 22:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 555

Tack Anja och alla ni andra !
          Men Anjas länk var väldigt intressant ! Det var precis som jag hade tänkt när jag har "byggt det i huvudet"
          Men jag är tacksam för mer synpunkter för jag är trots allt amateur på området.

mvh Åsapelle

Citera
          tobias75
          Inlägg 22-06-2009, 23:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 20 516

CITAT (Åsapelle @ 26-05-2009, 22:45) *
          Jag har tänkt att bygga ett nytt växthus med en mur bakom som växthuset skall vila mot, jag tror att man kan förlänga säsongen avsevärt med det. Är det någon som har erfarenhet av liknande bygge, är tacksam för tips ! En fråga är: skall man bygga en "dubbel" mur och därmed få en luftspalt emellan och skall den i så fall vara isolerad. Jag räknar me att bygga ca 25-30 m2 stort, jag bor på landet så plats finns. Tanken är också att jag skall installera en braskamin då jag inte enbart tänker utnyttja det som växthus utan även som skön plats att tillbringa kvällar och lediga stunder med ett gott vin och kanske en bok.
          Tacksam för synpunkter
          Åsapelle

hej... jobbar med o tillverka växthus efter kundens önskemål o vi har gjort många olika modeller...
          ang muren så hade ja valt o mura upp i 20 eller 30 leca o antingen putsa eller klä den med ex vis tegel på insidan...
          30 lecan håller ett bra u värde om du ska värme i d...
          har själv byggt ett växthus mot befintlig vägg som nog skulle kunna va i stil med du vill ha... ..
          mvh Tobias

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 23:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon