Todeloo,
I lördags kom biggaråträdet Linda äntligen i backen efter ha väntat sedan i somras. Hon fick en ny fin bädd - 1,2 meter X 1,2 meter, upphöjd 69 centimeter - cirka 30 centimeter ä rdet under innan berget tar vid. Jag hoppas det räcker för henne!
Men när jag skulle ta upp krukan/plasten fick jag en chock. Denna gräsliga torv satt som klistrad runt rötterna, och att bryta upp jordklumpen var helt omöjligt. Så jag tog till Bob Flowerdew's knep som han lärde ut i Kitchen Garden för två nummer sedan, ( Bob är välkänd författare och trädgårdsexpert inom den ekologiska rörelsen) och lade hela klumpen i blöt - efter två hinkar så kunde jag bända loss den där torven - och jag fick nästan bort allt. Vilket eländigt media den där torven är!
Nu tronar Linda i bädden och jag slog ut de två hinkarna på backen - torv -nää tack! Hoppas hon inte tog skada av sin torvvistelse innan hon hamnade ur askan i elden :-) barkmull, sand och kodynga är vad som finns i bädden nu! Till våren skall hon ev få lit ehästdynga som plåster på såren,
Hälsar Ingrid
|