Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Studielitteratur för trädgårdsmästare, Läsning under sommaren
          Killensomvillhag...
          Inlägg 03-06-2009, 08:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Förhoppningsvis studerar jag till trädgårdsmästare i vinter och 2 år frammåt.
          Då jag kommer vara ute och segla med familjen i sommare behöver jag en massa litteratur att förkovra mig när jag sitter i sittbrunnen.

Tänkte att det är lika bra att börja studera aktivt redan idag så jag undrar vilka böcker ni kan rekomendera för mig?

Inriktningen har jag inte riktigt bestämt mig för men en bra början borde väl vara att växtlära?

Så perenner, buskar, träd samt en massa latin vill jag ha.
          Beskärning, plantering borde jag lära mig mer om med.

Ja kom med så mycket tips ni bara kan så stänger jag av tv´n from nu och bara lär mig en massa yahoo.gif

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera
          flower
          Inlägg 03-06-2009, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 3 971

lignosskivan är bra om man vill plugga vedartade växter, men kräver då att man har en bärbar dator...
          Lignosskivan

Vill du lära dig latinska namnens betydelse så är Växternas namn, skriven av Jens Corneliuson väldigt bra.

När det gäller perenner så tycker jag att boken Perenner, skriven av Marie och Björn Hansson är bra.
          De har även skrivit boken Gräs och bambu som är i mitt tycke den boken som innehåller mest gräs och bambu av alla böcker jag har sett på marknaden.

Perenner
          Gräs och bambu

Sen är ju SLU:s pärmar (prenumeration) ganska så bra läromedel, finns oxå en cd-rom-skiva som heter perenner och lökväxter som är ganska användbar i mitt tycke..

Ja,det var lite tips från mig!

Redigerat av flower: 03-06-2009, 19:26

--------------------
          Många kramar / Flower zon 4

Citera
          Ciczi
          Inlägg 03-06-2009, 11:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

På trädgårdsingenjörsprogrammet läste vi massor med biologi (cellkunskap) och mycket växtlära (dvs artkunskap). Det ingick skadegörare och ogräskunskap. Man läser även postharvest (behandling efter skörd). Beskärning, plantering, sticklingar m.m. Det brukar vara en hel del praktiska moment också. Kurslitteraturen bestod rätt ofta av kompendium med plock från olika böcker och artiklar.

När det gäller artkunskapen sätter skolorna ihop vad de tycker är lämpligt att kunna men om du vill studera arter så är en flora riktigt bra för att få lite kunskap om mycket.

Det är svårt att tipsa om böcker men just beskärning så finns ju Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht. Mycket bra och lättbegriplig. På skadegörarsidan finns Växtskydd i trädgård av Majlis Pettersson.

Gå in på jordbruksverkets hemsida och kolla under blanketter och trycksaker. Där finns massor att ladda ner och att beställa.

Sedan beror det också på vad man har för egna intressen. Jag gillar ju frödrivning så jag kollar rätt mycket i Hartmann & Kesters Plant Propagation. (Tung och dyr klump så den rekommenderas inte att börja med.)

Lycka till med läsningen!

//Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          GunnellF
          Inlägg 03-06-2009, 12:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Det finns ju massor att läsa och det är väl mer upp till dig att bestämma vad du vill fokusera på så länge. Växtnamn, växtgrupper och odlingsanvisningar dvs växtkännedom, är ju en stor del och kanske det som är mest komplext, eftersom det finns så otroligt många olika växter av alla de slag, med olika krav.

Beskärning kan man till viss del läsa sig till, men man måste praktisera det för att verkligen lära sig hur man ska göra. Likaså plantering...

Växtskydd är en stor och komplex del också och nåt som man kanske aldrig kan lära sig riktigt. Även experter är tveksamma ibland. Inom det ämnet kan man läsa mycket, men även där att praktisk erfarenhet väldigt viktig.

Sen är det ju jord man ska lära sig, med allt vad det innebär - också ett stort ämne både praktiskt och teoretiskt.

Jag skulle nog satsa på växtkännedom som förberedelse till utbildning. Det är ett så stort ämne att man aldrig kan lära sig för mycket, nånsin. Därefter växtskydd.

Några böcker som jag gillar:
          'Våra trädgårdsväxter' är ett bra lexikon när det gäller växtnamn och en del annan information.
          Trädgårdens Växtskydd av Nilsson, Pettersson, Tunblad, Åkesson
          Beskärningsboken av Alm, Veltman, Vollbrecht
          Jordbruksbok av Inger Källander är en mycket bra bok om jord och odling

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 04-06-2009, 08:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Tack så hemskt mycket för tipsen, blir inköp idag smiley_small_hug.gif

Tänkte först att jag skulle låna dem på biblioteket men insåg att det är lika bra att bygga upp ett eget bibliotek att ha i bilen när man är ute på jobb.

Finns inget bättre än vältummade gamla böcker med minnesmarkeringar överallt.

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-07-2025, 20:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon