Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Surte växtmarknad 2010, Planeringstråd
          Meriona
          Inlägg 11-05-2010, 19:38
          Länk hit: #161

Gäster

Vet inte hur Solstorm tänkt sig lotteriet iår, men i fjol så var det både allmänhetens lotteri och så utställarnas dito som hölls efter stängningsdags.

Citera
          Laura
          Inlägg 12-05-2010, 07:33
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Jag kommer gå på marknaden för första gången i år - bara som köpare än så länge smile.gif och jag ser verkligen fram emot att få träffa några IRL som jag pratat med här på odla.nu biggrin.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 12-05-2010, 11:02
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Jag tycker att det räcker med 5 kr styck för lotterna. Man behöver inte sälja 10 för 40 kr. De kommer att gå åt ändå. En ring med hundra lotter räcker.
          Gräv upp något och kruka in nu direkt så tar det sig till den 22 maj. Sätt en lapp på krukan om vad det är. Gärna en utskrift på en bild av hur den ser ut när den blommar.
          Detta är ett uppskattat inslag som jag tror köparna gillar och kommer ihåg. Det kommer vi att ha nytta av till nästa år. Jag tror också att växter uppskattas mer som vinster än prylar.

CillaM: Vi talar nu bara om det allmäna lotteriet. Det vi har haft internt efter stängning har vi inte pratat om ännu. Där håller jag med dig. Jag är inte heller jätteförtjust i att få en växt som jag inte frågat efter eller känner för. Men lotteriet för allmänheten skänker jag gärna till så att köparna får en positiv bild av vår marknad.

/p

CITAT (Laura @ 12-05-2010, 08:33) *
          Jag kommer gå på marknaden för första gången i år - bara som köpare än så länge smile.gif och jag ser verkligen fram emot att få träffa några IRL som jag pratat med här på odla.nu biggrin.gif

Kul Laura, då ses vi igen. Hur gick det för din dahlia och chili du fick förra året i utbyte mot rödlök?

Citera
          Laura
          Inlägg 12-05-2010, 11:09
          Länk hit: #164

Medlem

CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 12:02) *
          Kul Laura, då ses vi igen. Hur gick det för din dahlia och chili du fick förra året i utbyte mot rödlök?

-cry-.gif
          Det säger väl allt va? sad.gif Jag var totalnybörjare med stora ambitioner och en jätteträdgård att ta hand om och jag lyckas drunkna din fina dahlia och torka ut den lille chiliplantan crying.gif jag har sååå mycket ångest för det.

Blev det några rödlök? Jag lyckades med bara några där också.

Jag har lärt mig otroligt mycket av mina misstag i fjol och hoppas lyckas lite lite bättre i år blush.gif

Skulle jag kunna bota min ångest med att skänka en liten körsbärschiliplanta eller en '1cm' chiliplanta till dig?

--------------------

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 12-05-2010, 11:30
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Laura @ 12-05-2010, 12:09) *
          -cry-.gif
          Det säger väl allt va? sad.gif Jag var totalnybörjare med stora ambitioner och en jätteträdgård att ta hand om och jag lyckas drunkna din fina dahlia och torka ut den lille chiliplantan crying.gif jag har sååå mycket ångest för det.

Blev det några rödlök? Jag lyckades med bara några där också.

Jag har lärt mig otroligt mycket av mina misstag i fjol och hoppas lyckas lite lite bättre i år blush.gif

Skulle jag kunna bota min ångest med att skänka en liten körsbärschiliplanta eller en '1cm' chiliplanta till dig?

Oj oj oj, kan en chiliplanta bota din ångest så vill jag absolut ha en. Men du behöver inte skämmas för min skull. Dina rödlökar tog sig bra. I år lyckades jag vara tidigt ute och köpte på mig massor av sättlök.
          Du kan få en dahlia till att öva dig på om du kommer till marknaden.
          /p

Citera
          Laura
          Inlägg 12-05-2010, 12:06
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 12:30) *
          Oj oj oj, kan en chiliplanta bota din ångest så vill jag absolut ha en. Men du behöver inte skämmas för min skull. Dina rödlökar tog sig bra. I år lyckades jag vara tidigt ute och köpte på mig massor av sättlök.
          Du kan få en dahlia till att öva dig på om du kommer till marknaden.
          /p

Åh vad bra smile.gif Och ja! det skulle jag gärna vilja ha! Jag skall verkligen försöka helhjärtat denna gång. Jag har en liten dahlia som står under belysning just nu som jag fick av Knytt som jag håller på öva på. Pga av bristen förra året var jag också ute tidigt med lök och satt ett gäng rödlök för ungefär en månad sedan och de har börjat att titta upp redan biggrin.gif Är det något annat du saknar? Jag har några tomatplantor (gardener's delight, tiny tim och en pärltomat) över, några purjolök och ett gäng små sallader. Jag har även vildvuxen vintergröna, citronmeliss och gräslök som jag kan gräva upp en bit av...

--------------------

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 12-05-2010, 15:57
          Länk hit: #167

Medlem

CITAT (Laura @ 12-05-2010, 13:06) *
          Åh vad bra smile.gif Och ja! det skulle jag gärna vilja ha! Jag skall verkligen försöka helhjärtat denna gång. Jag har en liten dahlia som står under belysning just nu som jag fick av Knytt som jag håller på öva på. Pga av bristen förra året var jag också ute tidigt med lök och satt ett gäng rödlök för ungefär en månad sedan och de har börjat att titta upp redan biggrin.gif Är det något annat du saknar? Jag har några tomatplantor (gardener's delight, tiny tim och en pärltomat) över, några purjolök och ett gäng små sallader. Jag har även vildvuxen vintergröna, citronmeliss och gräslök som jag kan gräva upp en bit av...

Jag saknar massor men behöver absolut ingenting, och skall ingenting ha, ingenting, ingenting (måste öva på detta).
          Jag tycker att du ska ta med dina plantor och sälja dem på marknaden.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 12-05-2010, 20:11
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

En bra förslag med att alla sätter det de vill skänka på ett bord.

Att sätta pris på sina växter är svårt.
          Som vanligt går jag ut hårt så här finns redan en massa krukade växter

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-05-2010, 20:22
          Länk hit: #169

Gäster

Kul Ingrid! smile.gif

Jag tycker att ni som säljer ska ta betalt så att det går ihop och ger vinst, varför skulle man annars hålla på? Kruka och jord och näring och annat kostar, vill folk inte betala så får de vara utan tycker jag. Inte kan de begära att få Lidl-priser för kärleksfullt hanterade växter?

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-05-2010, 22:47
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2010, 21:11) *
          En bra förslag med att alla sätter det de vill skänka på ett bord.

Att sätta pris på sina växter är svårt.
          Som vanligt går jag ut hårt så här finns redan en massa krukade växter

Spännande! Tyvärr kan jag inte ta med en jul/påsk kaktusen jag lovade dig till för länge sedan, för jag har dödat dem alla under vintern. Eventuellt lyckas jag få en skrumpen stickling att ta sig.. (Den skulle du fått för två år sedan tror jag det var).

Jag ska kruka det sista i helgen, men vad hände med vädret????

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Laura
          Inlägg 13-05-2010, 08:34
          Länk hit: #171

Medlem

CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 16:57) *
          Jag saknar massor men behöver absolut ingenting, och skall ingenting ha, ingenting, ingenting (måste öva på detta).
          Jag tycker att du ska ta med dina plantor och sälja dem på marknaden.

Ha ha ha, det börjar jag känna också biggrin.gif
          Ja, jag kanske skall göra det då...

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-05-2010, 11:08
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag känner att jag behöver förtydliga lite kring lotteriet.

Detta är inget lotteri säljare emellan utan vänder sig till alla. Lotterna ska börja säljas direkt marknaden öppnar. Lottköparna kommer direkt att kunna se om de har vunnit. Det kommer att finnas några olika prisgrupper och skylt där det står lotter med slutsiffa xx, xx och xx har vunnit pris ur grupp 1, slutsiffra xx,xx och xx har vunnit pris ur grupp 2 oxv. Jag har lagt ut några krokar om fler kanske vill skänka priser men det är ännu oklart om det blir något.

Det kommer att finnas några hundra lotter att köpa och jag kommer att köpa in priser till lotteriet för de pengar som vi hoppas få in. Det är en liten ekonomisk risk som jag tar personligen och som ingen annan behöver tänka på.

Självklart är det frivilligt att köpa lotter. Jag avskyr alla påtvingade lottköp och har svurit ve och förbannelse över alla bingolotter jag har tvångköpt genom åren när barnen har idrottat. Detta lotteriet är avsett för dem tycker det är roligt att köpa lotter och som tycker att vinsterna lockar. Man ska absolut inte köpa föar att man känner sig tvingad att stödja någon god sak. Eventuell liten vinst kommer att gå till inköp av vinster för nästa års lotteri och inget annat. Jag överlämnar den vinsten nästa vår till den som håller i lotteriet då och som får lägga upp lotteriet på sitt eget vis. OBS jag lämnar bara över pengarna till någon som varit med på tidigare odlaträffar och som träffat åtminstone några IRL.

Eftersom det kommer att bli ett lotteri med större värde på vinsterna än vad intäkterna från själva lotterna kommer att ge så tror jag att lotteriet kan ge goodwill inför kommande år. När jag ber alla säljare skänka en växt till lotteriet så vill jag att ni ser det som att ni bidrar till marknadsföringen inför kommande år.

Att jag vill veta i förväg vad som skänks till lotteriet beror på att det jag har ansvar för vill jag också ha kontroll över. Det enda ni behöver göra är att bestämma er för vad ni vill skänka och meddela mig via pm.

Eftersom det ändå är svårt att förutse precis hur det kommer att bli så använder jag mig själv och mina växter som buffert.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-05-2010, 11:30
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Anne-Li i Olofstorp bidrar med flera krukor trots att hon inte ens kommer att vara säljare! Yippie! yahoo.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 13-05-2010, 11:37
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (toreij @ 09-05-2010, 20:12) *
          ... och ser fram emot en dag med Odlar vänner i väst:-)

wacko.gif Hur ska man tolka det?

Redigerat av Chamomille: 13-05-2010, 12:43

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-05-2010, 17:46
          Länk hit: #175

Gäster

Går säkert bra med odlarvänner i kavaj också... giggle.gif

Nån som tänker sälja kryddväxter? Jagvar på Blomsterlandet idag men gick missnöjd därifrån, allt såg ut som skämtet själv. sad.gif

Oregano och citrontimjan köpte jag på Tirup, men jag vill ha fler skojiga kryddor!

Citera
          Olle A
          Inlägg 13-05-2010, 18:33
          Länk hit: #176

Gäster

Då kan du få en isop av mig för att du kör. smile.gif

Olle

Citera
          Chamomille
          Inlägg 13-05-2010, 18:40
          Länk hit: #177

Medlem

Jahapp. Jag tror att jag gömmer mig bakom en gran eller nåt.

Svar till Meriona alltså...

Redigerat av Chamomille: 13-05-2010, 18:42

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 13-05-2010, 20:14
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Meriona @ 13-05-2010, 18:46) *
          Går säkert bra med odlarvänner i kavaj också... giggle.gif

Nån som tänker sälja kryddväxter? Jagvar på Blomsterlandet idag men gick missnöjd därifrån, allt såg ut som skämtet själv. sad.gif

Oregano och citrontimjan köpte jag på Tirup, men jag vill ha fler skojiga kryddor!

Vad vill du ha?
          Om du kommer med önskemål ska jag se om det finns i min örtagård - visst låter det fint, nu är där mest maskrosor men ....

CITAT (Solstorm @ 13-05-2010, 12:30) *
          Anne-Li i Olofstorp bidrar med flera krukor trots att hon inte ens kommer att vara säljare! Yippie! yahoo.gif

Om så önskas kan jag skänka ett antal fyrkantiga plastkrukor - har ju minst 2 000 stycken.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-05-2010, 20:32
          Länk hit: #179

Gäster

CITAT (Chamomille @ 13-05-2010, 19:40) *
          Jahapp. Jag tror att jag gömmer mig bakom en gran eller nåt.

Svar till Meriona alltså...

Kommer du? Himmelåjösses harjag missat detta? Va kul! smiley_small_hug.gif

CITAT (Olle A @ 13-05-2010, 19:33) *
          Då kan du få en isop av mig för att du kör. smile.gif

Olle

Jättegärna! smiley_small_hug.gif

CITAT (ingrid fuxwall @ 13-05-2010, 21:14) *
          Vad vill du ha?
          Om du kommer med önskemål ska jag se om det finns i min örtagård - visst låter det fint, nu är där mest maskrosor men ....
          Om så önskas kan jag skänka ett antal fyrkantiga plastkrukor - har ju minst 2 000 stycken.

Körvel, dragon och såklart gräslök.... *drägel* Och allt annat som sätter piff på tillvaron! smiley_small_hug.gif

Fyrkantiga krukor borde varenda människa bli glad för att vinna, de är ju så himla praktiska! Måste ladda upp med femkronor..... smile.gif

Chamo, om du kommer och behöver övernattning så säg till! tummenupp.gif Gäller även Blomkronor och Nostalgior och alla andra Odlaiter som inte är råttallergiska. smile.gif

Citera
          Chamomille
          Inlägg 14-05-2010, 05:06
          Länk hit: #180

Medlem

Vi har redan en övernattningsplats ordnad yes.gif Men tack så mycket iaf smiley_small_hug.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera

15 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-12-2025, 16:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon