Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Orolig för rådjurskid!
          orolig
          Inlägg 13-06-2009, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 24 150

I förmiddags upptäckte vi ett rådjur som låg en bit in i vår skog med sina nyfödda kid. Vi höll oss inomhus och tittade fascinerade ut genom fönstret då och då, rädda för att störa henne.
          Plötsligt for mamman iväg och när vi tittade ut såg vi en person som gick utmed vårt staket ( i en annan angränsande trädgård). Tänkte då mest att det var en klumpig nyfiken granne som ville titta närmare på dem. En stund senare tyckte jag mig se grannen hoppa över staketet från vår trädgård till sin så han måste ha varit inne hos oss. Sedan sparkade han omkring inne på sin tomt.

Vi är relativt nyinflyttade och känner inte grannarna runt oss och nu har jag fått för mig att han haft ihjäl kiden.

Min fråga är; ifall någon skadar/tar rådjurets kid, borde inte mamman komma och leta efter dem då? Hon har inte varit här på flera timmar nu.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-06-2009, 14:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Mamman kommer nog tillbaka. Hoppas verkligen inte din granne är knepig, de flesta brukar ju tycka att kid är söta. Kan du inte få syn på kidet då? Det kanske är så att mamman har lockat iväg det i ett obevakat ögonblick?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          orolig
          Inlägg 13-06-2009, 14:56
          Länk hit: #3

Medlem

Jo, visst kan det vara så. Jag hoppas det. Tyckte bara att grannens beteende var så udda, och vad var det som han sparkade på i sin trädgård undrar jag, direkt efter att han vare inne hos oss där rådjuret låg.... Jag tyckte att han såg lite vinglig ut, kanske var onykter.
          Ska försöka ta mig fram till staketet och se om jag kan se in i deras trädgård. Om de ligger där skadade/döda får man väl ringa polisen?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-06-2009, 15:16
          Länk hit: #4

Medlem

Ja det tycker jag verkligen. Han får inte lov att sparka på rådjur och han hade väl inte att göra i din trädgård heller. Försök att få syn på dem, hoppas de är oskadda. Berätta hur det går!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-06-2009, 17:00
          Länk hit: #5

Gäster

Jag hoppas verkligen att karln gjorde nåt helt annat (och tror så också)..... fear.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-06-2009, 08:44
          Länk hit: #6

Medlem

Hur har det gått?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          vildvittra
          Inlägg 14-06-2009, 12:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

undrar jag också,hoppas allt går vägen!

Citera
          orolig
          Inlägg 14-06-2009, 17:34
          Länk hit: #8

Medlem

Det har inte hänt så mycket. Vi har hållit utkik men ser ingen kid. Rådjursmamman var här i morse men försvann när hon fick syn på oss. Vad gäller grannen så försökte jag tjuvkika in i deras trädgård igår men det är svårtillgängligt så jag kunde inte se något (men fick en fästing på köpet :-S). Jag får bara hoppas att ingen kan vara så hemsk att man har ihjäl små nyfödda rådjur!
          Om de helt plötsligt dyker upp här så lovar jag att skriva!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-06-2009, 17:59
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Kan du inte prata med grannen?

Redigerat av Aqvakul: 14-06-2009, 17:59

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-06-2009, 09:21
          Länk hit: #10

Medlem

Hur betedde sig mamman? Om hon verkade lugn och normal så tyder det väl på att de ligger där någonstans, annars hade hon väl letat och varit orolig?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          amaira
          Inlägg 15-06-2009, 09:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Att se ett rådjurskid är bland det svåraste som finns! (genom fönster kan man dock få se lite mera, just när mamman är där)

Kiden trycker, gör sig osynliga, man kan i stort sett gå rakt över dem utan att se dem, fast man letar!! Vet, jag har provat.

Det är så rådjurskiden överlever. De är totalt doftlösa, och skyddsfärgade mer än man kan tro, och smälter helt in i omgivningen (marken). Och har skyddsbeteenden som funkar. Och mamman tänker inte hjälpa till att avslöja något, det kan jag lova.

Hon ger dom di kanske bara ett par gånger om dagen! Så att du inte ser henne där, är precis som det ska.

Låter otäckt det du skriver att du såg, om grannen. Förstår att fantasin och misstankarna väcks. Det kan ju vara sant, vem vet? Och det kan ju vara totalt missförstånd, vem vet?

Att gå dit och fråga, är bäddat för en evig grannfejd. Jag skulle då ha svårt att förlåta om någon granne jag inte kände (eller kände), kom och försökte ta reda om om jag sparkat ihjäl något djur... (och OM jag gjort det skulle jag knappast öppna mitt hjärta).

Jag vet inte vad jag skulle göra faktiskt. Låter som en jobbig situation att vara i.

Dessutom flyttar hon ungarna med jämna mellanrum!

De föds på en plats, men där ligger de sedan inte kvar, doften från mamman är för farlig för ungarna. Såg du dem nyfödda (vilket du väl gjorde om du såg alla kiden tillsammans med mamman, på en gång) så är de knappast kvar där!!

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          CillaM
          Inlägg 15-06-2009, 20:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (orolig @ 14-06-2009, 18:34) *
          Det har inte hänt så mycket. Vi har hållit utkik men ser ingen kid. Rådjursmamman var här i morse men försvann när hon fick syn på oss. Vad gäller grannen så försökte jag tjuvkika in i deras trädgård igår men det är svårtillgängligt så jag kunde inte se något (men fick en fästing på köpet :-S). Jag får bara hoppas att ingen kan vara så hemsk att man har ihjäl små nyfödda rådjur!
          Om de helt plötsligt dyker upp här så lovar jag att skriva!

Kan ni inte sparka boll eller spela badminton eller liknande för att sedan skjuta över en boll till grannen, ungefär där kidet sågs av er? Sedan kan ni bara knacka på och fråga om det är OK för er att hämta bollen och samtidigt kolla runt ifall några tecken finns på något vld mot ett litet värnlöst rådjuskid?

Citera
          Azur
          Inlägg 15-06-2009, 22:39
          Länk hit: #13

Gäster

Jag är glad att jag inte hittat något rådjurskid, för jag skulle verkligen vara kluven. Jag skulle inte vilja ha ihjäl det, men jag skulle inte heller vilja låta det växa upp och få ytterligare ett jätteskadedjur som förstör trädgården.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-06-2009, 23:38
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Ja, inte är dom fula i alla fall
          Bifogad fil  r_djur.jpg ( 339.42k ) Antal nedladdningar: 49

wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-06-2009, 00:29
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag skulle hellre ha 100 rådjur hos mig än sniglar. parkera dig i trädgården, inga rådjur. Snilgarna arbetar oavbrutet. Rådjur har du nytta av när det är jaktsäsong, Inte sniglar. Rådjur-lägg hönsnät runt plantorna eller över, inga problem - sniglar smaskar ändå. Välkomnar rådjur hit, de gör ingen skada jämfört med en snigel. Hoppas ditt kid mår bra!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-06-2009, 00:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Wilmer @ 16-06-2009, 01:29) *
          Jag skulle hellre ha 100 rådjur hos mig än sniglar. parkera dig i trädgården, inga rådjur. Snilgarna arbetar oavbrutet. Rådjur har du nytta av när det är jaktsäsong, Inte sniglar. Rådjur-lägg hönsnät runt plantorna eller över, inga problem - sniglar smaskar ändå. Välkomnar rådjur hit, de gör ingen skada jämfört med en snigel. Hoppas ditt kid mår bra!!

Jaa då. Det var 2 (egentligen 3 fast en var döfödd) och de skuttar runt här nu och äter allt de hittar biggrin.gif angry.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-06-2009, 00:43
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Kul! De kommer iallafall inte in i växthuset, de är välkomna smiley_small_hug.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          amaira
          Inlägg 16-06-2009, 07:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Chamomille @ 16-06-2009, 00:38) *
          Ja, inte är dom fula i alla fall
          wub.gif wub.gif wub.gif

Nää, det är väl det sista man kan anklaga dem för wub.gif

Har ni tagit hand om rådjurskid? Då hoppas jag verkligen att ni vet vad ni gör.

(Har ni tillstånd till att börja med? Inte ens viltjouren härute har! Och ni lär knappast finna någon djurpark som tar emot dem, som kid eller vuxna.)

En tam råbock, uppfödd av människor (och alltså inte helt klar över sin "identitet"), som börjar bli könsmogen ... sedan har ni en mördarapparat... Det djur som orsakat flest skador på människor i djurparker, är just råbockar.

Två kid, låter som en get och en bock, är ofta så. Men nu var det tre från början, det kanske är två getter ni har? I så fall är det ingen fara. (bara olagligt, men det bryr jag mig inte så mycket om)

Redigerat av amaira: 16-06-2009, 07:41

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Azur
          Inlägg 16-06-2009, 07:53
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Wilmer @ 16-06-2009, 01:29) *
          Jag skulle hellre ha 100 rådjur hos mig än sniglar.

Jag odlar inte grönsaker, och skulle gärna vilja kunna odla lökväxter och ha thuja-häck, så jag tar hellre sniglar. Sniglar sprider inte fästingar heller.

Visst är rådjurskid söta, men skadedjur är de. Möss, sork, hare, kanin och tillochmed råttor är söta de med, och jag vill inte ha dem i min trädgård heller.

Citera
          orolig
          Inlägg 16-06-2009, 08:06
          Länk hit: #20

Medlem

Jag är väl egentligen inte heller jätteförtjust över att ha rådjur i trädgården. Främst för att de tappar sina fästingar här som sedan förökar sig något enormt. Men vi har valt att bosätta oss där det normalt sett finns rådjur så då tycker jag att vi får anpassa vad vi odlar / planterar efter det. Allt annat blir bara jobbigt, det kommer alltid att finnas rådjur här.
          Jag skulle däremot aldrig få för mig att jaga iväg en nybliven rådjursmamma eller ens fundera på att göra kiden illa. Rådjur vet inte skillnad på mitt och ditt, gillar man inte rådjur får man väl antingen flytta eller sätta upp jättehögt staket.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 22:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon