Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Älgjakt
          pejahren
          Inlägg 22-10-2003, 18:27
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 117
          Medlem nr: 2 384

CITAT (Saiai @ 22-10-2003, 13:53)
          Men jag får ändå inte ihop köttätares, kaffedrickares, rökares mm argument för att endast deras sätt att leva är det naturliga.
          Inte en enda har svarat på, hur man får ihop det här, förbjuda jakt och dödande av oskyldiga djur (vad har tamboskap gjort för ont?) men fortsätta äta kött, inte importera livsmedel men ändå dricka kaffe mm...

Som köttätare, kaffedrickare och rökare (Fy vilken vidrig människa!) vill jag svara på detta. Jag anser inte att mitt sätt att leva är det naturliga, eller enda rätta. Men det är ett faktum att människan är allätare, och att vi har jagat och ätit utbytet från jakten sedan urminnes tider.

Aldrig har jag förespråkat att förbjuda jakt eller slaktverksamhet, jag är tillräckligt realistisk att inse att om jag skall få min biff, måste detta ske genom att man slaktar. Jag har aldrig hört nån påstå att tamboskap gjort nåt ont, hällre, men man kan ju fråga i samma anda, vad har frukt och grönsaker gjort för ont?

När det gäller import av livsmedel är väl situationen att vi antigen måste importera mat, eller exportera människor? Den inhemska produktionen av livsmedel i Norge och Sverige är, så vitt jag vet, otillräcklig för att täcka konsumptionen, speciellt om man tar bort all köttproduktion.

Citera
          zeppo
          Inlägg 23-10-2003, 08:09
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 2 324

Förra året läste jag i tidningen att en hund sköt sin husse på ett jaktpass. (Den råkade komma på avtryckaren med tassen på nåt vis)

Bra nyhet, en jägare mindre å älgen fick leva......................

Annars brukar jägarna ju skjuta på allt möjligt, traktorer, bilar, stenar bärplockare, sina fruar mm...................

rolleyes.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 23-10-2003, 08:35
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (zeppo @ 23-10-2003, 09:09)
          Förra året läste jag i tidningen att en hund sköt sin husse på ett jaktpass. (Den råkade komma på avtryckaren med tassen på nåt vis)

Annars brukar jägarna ju skjuta på allt möjligt, traktorer, bilar, stenar bärplockare, sina fruar mm...................

rolleyes.gif

Kanske hunden visade solidaritet med de andra djuren?

Jag hoppas det fanns vittnen, hur vet man annars att inte jägaren själv (eller en annan) avlossade skottet? unsure.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-10-2003, 12:10
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (zeppo @ 23-10-2003, 09:09)

rolleyes.gif

Jag tar dig fortfarande inte på allvar. En någorlunda normalt funtad människa kan inte säga att det är en bra nyhet att en annan är död.
          Och en annan människas död är defenitivt inte något att skämta om eller fråga efter vittnesuppgifter. Enbart dålig smak.

Jag misstänker att du är en forumsprängare dvs en sådan som utger sig för att vara någon annan än vad den personen är och försöker skapa konflikter i forumet. Helst så mycket konfliket att forumet kollapsar.

Jag respekterar jaktmotståndre så länge de håller sig på en saklig nivå och lyssnar på moståndarens argument.

Eftersom jag inte vill medverka till forumsprängning så avslutar jag min medverkan på den här tråden. Den har annars varit intressant och hade kunnat fortgå länge. Forumet är alldeles för bra för att riskeras.
          Vi såg ju hur det kan gå för ett par veckor sedan. Det vill jag inte skall hända igen.

Det kan ju hända att jag får skit för det här inlägget men det kan jag ta. Alltifrån att hämma debatten osv. För mig är debatt inte detsamma som att försöka vinna slaget till varje pris eller försöka såra mäniskor.
          Debatt kan ju även innebära att man tar upp sin debattmotståndares åsikter.
          Men att glädjas över en annans människas död är en åsikt jag aldrig kommer att ta till mig.

Ha det gott Zeppo.

Citera
          Posse
          Inlägg 23-10-2003, 18:48
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (Bettson @ 23-10-2003, 13:10)
          Jag misstänker att du är en forumsprängare dvs en sådan som utger sig för att vara någon annan än vad den personen är och försöker skapa konflikter i forumet. Helst så mycket konfliket att forumet kollapsar.

Jag respekterar jaktmotståndre så länge de håller sig på en saklig nivå och lyssnar på moståndarens argument.

Eftersom jag inte  vill medverka till forumsprängning så avslutar jag min medverkan på den här tråden. Den har annars varit intressant och hade kunnat fortgå länge. Forumet är alldeles för bra för att riskeras.
          Vi såg ju hur det kan gå för ett par veckor sedan. Det vill jag inte skall hända igen.

Det kan ju hända att jag får skit för det här inlägget men det kan jag ta. Alltifrån att hämma debatten osv.  För mig är debatt inte detsamma som att försöka vinna slaget till varje pris eller försöka såra mäniskor.
          Debatt kan ju även innebära att man tar upp sin debattmotståndares åsikter.
          Men att glädjas över en annans människas död är en åsikt jag aldrig kommer att ta till mig.

Jag tycker det var hårda ord... mot Zeppo. Personangrepp? unsure.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-10-2003, 20:56
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Inte för hårda ord alls, en person som gläds åt en annan människas död förtjänar sånt. Clownen Zeppo kan utgå.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Posse
          Inlägg 23-10-2003, 21:31
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Bettson @ 23-10-2003, 13:10)
          Och en annan människas död är defenitivt inte något att skämta om eller fråga efter vittnesuppgifter. Enbart dålig smak.

Varför i allsindar skulle det vara "dålig smak" att fråga efter de närmare omständigheterna??? huh.gif

Hursomhelst måste någon varit mycket vårdslös med vapnet.

En annan historia: Jägaren sköt Magnus hund

Citera
          Skatmor
          Inlägg 25-10-2003, 07:59
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

Genom jakten manifesterar jägarna det vedertagna manlighetsidealet som sällan ifrågasätts från något håll. För att leva upp till manbarhetsidealet krävs det av mannen att han är stor, stark och modig. Detta tuffhetsideal tar sig uttryck hos många jägare i ett avhumaniserat skämtlynne, rå jargong och hårresande jakthistorier. För att leva upp till detta ideal krävs att mannen-jägaren undertrycker sitt känsloliv. Nöjesjaktens utövare finner en tillfredställelse genom upphinnandet och dödandet av villebrådet som förutsätter en inre dramatik hos jägaren vilket ger ett spänningutlösande nöje för jaktens utövare.
          Jägaren får en "kick" när han avlossar skottet mot villebrådet.

Citera
          katti
          Inlägg 25-10-2003, 17:53
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Skatmor, hur är det då med de kvinnliga jägarna? unsure.gif

Citera
          Skatmor
          Inlägg 26-10-2003, 18:04
          Länk hit: #70

Medlem

De kvinnliga jägarna utgör en försvinnande liten del av jägarkåren. Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen. Jakten är inte en kvinnlig umgängesform. Däremot är jagande kvinnor oftast välkomna i manliga jaktlag. De anses käcka och duktiga.

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-10-2003, 18:28
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Ja skatmor jag vet inte vad jag ska säga när jag läser dina inlagor o av att dömma av den frånvarande svaren så vet vår kamrater här på odla lika lite...

Men den 25/10 skrev en massa saker
          näe jag struntar i att bemöta dina texter, jag oxå.....

Med skatmors resonemang kan man se mig som grottmannen när jag släpar hem maten från stormarkanden till min avkomma. Ungefär som grottmannen som släpar hem bytet till grottan.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Posse
          Inlägg 26-10-2003, 23:35
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Skatmor @ 26-10-2003, 18:04)
          Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen.

Jag tror att de få kvinnor som jagar och dödar, gör det av samma drift som männen....

Citera
          katti
          Inlägg 27-10-2003, 09:53
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 607

Jag vet inte jag... Det känns som om de senaste två inläggen av Skatmor är gode förlegade och full av fördomar om jägare och jägarinnors underliggande anledningar till jakt.

Citera
          Skatmor
          Inlägg 27-10-2003, 13:53
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Posse @ 26-10-2003, 23:35)
          CITAT (Skatmor @ 26-10-2003, 18:04)
          Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen.

Jag tror att de få kvinnor som jagar och dödar, gör det av samma drift som männen....

Det är säkert så att det fåtal kvinnor som har jakt som hobby drivs av samma jaktinstinkt som männen. Men av de 300 000 jägarna i landet är det bara ca 4000 som är kvinnor. Detta ointresse för att jaga ett villebråd har säkert många förklaringar varav en kan vara att kvinnor har svårare att koppla bort känslan för viltet vid det dödande skottet.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-10-2003, 21:53
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Skatmor är full av generaliseringar. Min svägerskas bror har slagit sig ner i Norrland, närmare bestämt i Åsele. Han jagar för att fylla frysen med billigt kött och inget annat och nån Rambotyp är han definitivt inte. Så är det nog ofta.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          estet
          Inlägg 27-10-2003, 23:07
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

Jag känner många jägare i alla åldrar. Min sambo bla. fast han är inte aktiv just nu. Tycker att det ofta är en familjetradition i att jaga.
          När jag var yngre hade jag en tjejkompis, vars mamma, pappa och äldre bror jagade. Detta var tidigt 80-tal, då var de inte så många de kvinnliga jägarna.
          Så småningom så tog min kompis också jägarexamen. Tror vi hade tre tjejer i min klass som läste jägarexamen, man kunde ha det som fritt valt ämne.

--------------------
          Zon 6

Citera
          Skatmor
          Inlägg 28-10-2003, 08:36
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2003, 21:53)
          Skatmor är full av generaliseringar. Min svägerskas bror har slagit sig ner i Norrland, närmare bestämt i Åsele. Han jagar för att fylla frysen med billigt kött och inget annat och nån Rambotyp är han definitivt inte. Så är det nog ofta.

Vem har pratat om Rambo-typer, inte är det då jag. Ville med mitt inlägg ge en förklaring till att jägarna-männen finner ett nöje i jakten.

Citera
          Ralf
          Inlägg 28-10-2003, 08:52
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Skatmor @ 25-10-2003, 07:59)
          Genom jakten manifesterar jägarna  det vedertagna manlighetsidealet  som sällan ifrågasätts från något håll. För att leva upp till manbarhetsidealet krävs det av mannen att han är stor, stark och modig. Detta  tuffhetsideal tar sig uttryck hos många jägare i ett avhumaniserat skämtlynne, rå jargong och hårresande jakthistorier. För att leva upp till detta ideal krävs att mannen-jägaren undertrycker sitt känsloliv. Nöjesjaktens utövare finner en tillfredställelse genom upphinnandet och dödandet av villebrådet som förutsätter en inre dramatik hos jägaren vilket ger ett spänningutlösande nöje för jaktens utövare.    
          Jägaren får en "kick" när han avlossar skottet mot villebrådet.

Är inte detta en Rambo-typ? Det är inte en Terminator?
          Rambo var en soldat som inte kunde låta bli att jaga och sedan "mådde bra" när han slutfört en jakt.

Jag diskuterar gärna filmkunskap. Är gammal biografägare som INTE körde Rambo filmer men har sett dessa några gånger.

Men
          Nu är vi väl rejält långt borta från urspunget om det borde skyltas när älgjakten pågår eller ej.
          Själv var jag ute i helgen, såg skyltar om jag o promenerade i skogen högts pratandes i färglada kläder helt obehindrat. ok Älgjägarna såg inte så glada ut...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 15:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon