Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu har jag hittat hit igen.
          Orkidétjuven
          Inlägg 08-10-2009, 05:26
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Jag har nog upptäckt idag att det är två olika pterostylis det handlar om. Trodde den ena var bara mindre för att den var senare i tillväxt, JAg har funderat på det idag, men nu tycker jag att de har kommit så långt i sina stadier att den första bilden är en
          blommande Pterostylis graminea.

Ja du resedagboken kanske vore ngt. Dagbok har jag funderat på och försökt, men det blev inte mer än tre meningar den dagen. hehe.

Tråkigt att höra Biggan om både din sambo och pterostylis. kompiskram.gif

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-10-2009, 09:28
          Länk hit: #102

Medlem

Jag skulle ju lika gärna göra en ny tråd och lägga upp bilderna där, men jag tycker det är onödigt att skapa massa nya trådar hela tiden, som rör till och eventuellt bara överbelastar forumet. Om det dessutom är bara 2 kommentarer så är den ju onödigt. Well. Sak samma.
          Eftersom min lilla rabatt jag nu gjort iordning är en del av att skapa en naturlig trädgård med växter ifrån samma lokal och min tråd här har blivit ngn slags conservationtråd om vad jag gör här så tar jag det här.

Jag ville ju få rabatten på andra sidan staketet ut mot gatan att få en känsla av att vara en slags fortsättning på berget på andra sidan gatan. Jag valde ut några lämpliga stenar i samma bergart )(sandsten) en bit bort som jag sen drog med mig hem. Tyvärr var de största lite för tunga för att bära själv så jag valde några mindre.

Ni ser ju hur rabatten såg ut innan jag jag började längre bak i tråden.

Planterade små grupper av gräset Carex testacea samt några spridda krypande Fuschia procumbens.
          Bifogad bild

Jag grävde dessutom ner en bit stam delvis av en Pohutukawa (metrosideros excelsa)
          som några ifrån vägvärket fällde för att den rasade ner en slänt över vägen en bit bort, Nu är det bara ett stort tomt gapande hål och slänten är numera en cementvägg, vilket ser riktigt tråkigt ut. Hoppas att det iaf ska växa mossa, men liknande äldre cementklädda väggar har ingen mossväxt alls så jag vet inte om de helt enkelt inte kan växa på denna typ av cement??

Hursom tog jag en bit av stammen när de fällde den och sparade den och nu har jag grävt ner den. Alltid ngt litet småkryp som kanske gläds över den.
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Grannen hade satt för en tid sedan bla manuka (Leptospermum scoparium) och ngn mer jag ännu inte identifierat , men de är iaf inhemska till landet så de får väl sitta kvar. Dessutom skymtar två st Cabbage trees or Ti kouka (Cordyline australis) Jag slet bort de två kamelior som satt planterade där. De får växa i kruka istället. Lade på lite täckmull för att fylla upp ochskapa bättre förutsättningar till att hålla fukt och sånt.

Jag tycker jag gjorde ett ganska okay jobb ändå, eller vad tror ni?

Dessutom har jag införskaffat två st Ngaio (Myoporum laetum) uttalas "Najoo" som jag funderar plantera på slänten av motsatt sida. Blir upp till 10 meter.
          Bifogad bild

De har fina små vita blommor. Två fuschior blev över och de funderar jag även de plantera där så rabatten och slänten för en mer sammanhängande känsla.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-10-2009, 11:02
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Orkidétjuven @ 12-10-2009, 10:28) *
          Jag skulle ju lika gärna göra en ny tråd och lägga upp bilderna där, men jag tycker det är onödigt att skapa massa nya trådar hela tiden, som rör till och eventuellt bara överbelastar forumet...

Nej, gör inte det. Jag tycker det är jättebra med en lång och sammanhängade tråd som man kan gå tillbaka i om man letar efter något. Finns det flera trådar så försvinner de bara ner i glömska vilket skulle vara jättesynd med tanke på alla fina bilder och intressanta berättelser.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 16-10-2009, 06:33
          Länk hit: #104

Medlem

Lite nyheter från några av arbetena jag är involverad i smile.gif

Hoki fishery discards turn up on South Coast – following the rough weather we experienced recently, south coast residents and visitors were shocked to see the beaches strewn with dead fish. What were they are where did they come from? The media reported that they were hoki, but our local experts at Te Papa and NIWA have confirmed them to be other middle depth fish caught as bycatch in the hoki fishery (javelinfish, rattstails and spinyback eels). As a fishery using trawl nets, the hoki fishery, which operates off our coast in the Cook Strait, has a broad range of non-target bycatch. Literally sweeping up everything in its path, the hoki trawlers keep valuable fish and discard what is unwanted. A common practice, but still not a favourable one. The weekends wash up helps raise awareness of this annual practice off our coast. (TÄNK PÅ DET NÄR NI KÖPER FINDUS HOKI!!! Det är mycket onödig bifångst.!

_smallSea lions – how many can we kill this year? Every year the Minister of Fisheries has to set a limit for the number of New Zealand sea lions that can be killed in the southern squid trawl fishery. Last year he set a limit of 110 sea lions (a 40% increase on the previous year). However, since then DOC has reported a 31% drop in the number of pups born – an alarming blow to this already depleted and declining population. Consultation for this year’s decision is now out. For more information or to make a submission, please click here.

· Best Fish Guide 2009-2010 – It’s back,… well almost. Forest & Bird’s guide to New Zealand’s commercially caught seafood has been updated and is shortly going to be launched here in Wellington. The launch is being held at Brooklyn’s Burger Wisconsin to mark its commitment to using a more sustainable fish species in its burgers. If you’d like to get a copy of guide, join us post launch at the Brooklyn store, 5pm Tuesday 3rd November.

· walkers_Sept2009The Big Evans Bay Clean up – Held on 19th September, Blue Wellington’s big above and below the waves clean up was a huge success. Over 50 bags of rubbish was collected from the beach along with a truck load of marine debris, including bicycles, a scooter, shopping trolleys, tyres, traffic cones, bottles, plastic and fishing hooks and lines. The strangest - and scariest - item was a sheep found in a shopping trolley!!!!!!

VAd gjorde ett får i en kundvagn????

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 26-10-2009, 06:21
          Länk hit: #105

Medlem

Efter några dagars arbetande ute i fält så har jag lite tid att sätta mig ner. Varit ute på en promenad i ett närliggande skogsområde som när vi flyttade hit såg riktigt illa ut. Skräp, ogräs, uppslitet och mest användes som terrängbana för cyklister.
          Nu så är det (iaf en del) arbetat med riktiga stigar med grus, uppröjt och nyplanterat med arter som tidigare frånvarande pga av tidigare fällningar men som nu återplanteras planteras. Kul att se att saker är på rätt väg på vissa ställen.
          Ogräs växer det fortfarande på sina ställen, men det hålls nog lite efter med jämna mellanrum skulle jag tro, om inte annat så sliter jag på asparagus, ginst och annat jag ser som inte hör hemma.
          Hela iden med promenaden var dock ge mig en förteckning på av de mindre växter som ormbunkar, trädormbunkar och vissa träd som förekommer naturligt i området. Dvs kustskog. Förteckningen tänkte jag använda till ett restaurerings projekt jag själv startat.

JAg har nog tidigare kanske nämnt ett område jag brukar passera till bussen som är en gångbana mellan två större vägar. Det är en zickzack stig nerför en gully. Jag vet inte exakt vad den svenska benämningen för en gully är, men det är ett typ av mindre dalgång skulle jag nog påstå.
          Området är ca 1000 kvm har jag räknat ut och är delvis ganska skyddat läge från kustvindarna då det ligger på baksidan av berget mot havet. Det blåser inte särskilt mycket, relativt skuggigt under de träd som växer och är på sina ställen ganska fuktiga. Dvs ett perfekt ställe för att återskapa en stycke inhemsk natur.

Träden består mest av några stora Pohutukawa (metrosideros excelsa). En art som egentligen förekommer naturligt i norra Nya zeeland, men de är planterade överallt i parksyfte. Några stora Araucarier, eller rumsgranar. Ni kanske känner till det namnet bättre. Ganska kul att se dem i sin naturliga fullvuxna storlek även om de inte hör hemma här. Hur som helst tänker jag inte fälla dem eftersom de ger bra skugga åt små nya plantor. Flesta trädslag på nya zeeland vill gro i mörkt, fuktig skugga sina första år. Oav allt annat som inte hör hemma här är ju som jag redan sagt många ggr björnbär, fläder, bambu, lönn mfl. Och av de som växer just här så är det massor och åter massor av björnbär, en del bambu, 2 fläder, 1 japansk aralia, massor av tradescantia och murgröna.
          Dessutom är det fullt av massa gammalt skrot, påsar, flaskor eller likande. Eller snarare Var!
          Jag har städat upp allt.
          Efter att ha gått och funderat på det här ganska länge kontaktade jag Wellington regional council, kan väl liknas med länstyrelsen hemma och tog upp det här om det här området och vad tänkte med det. Eftersom det är mitt projekt så vill jag gärna göra saker själ, men självklart med deras hjälp och för att också fråga om lov att det ens vore möjligt att ge sig på ett sådant här allmänt område. Jodå. Inga problem. De till och med står för plantering av nya inhemska växter. Om de hade några kvar. Sådna här projekt arbetas annars med på höstkanten och nu är det full vår.
          Bokade upp ett möte med en snygge Officeren Joseph tongue.gif, från Wellington council, park and gardens och berättade lite vad jag ville göra, vad de kanske kunde hjälpa mig med osv. Min hjälp var tydligen mer än välkommen och människor som jag var guld värda. ( jag gillar höra det ) smile.gif
          Vi kom fram till att hela björnbärs området ska ogrässprayas. Tråkigt använda gift. Men jag vet inte om jag fixar 1000kvm björnbärssnår själv. Dessutom så stor det två träd som vi diskuterade skulle bort. En jag inte vet namnet på och en annan som kallas för brush wattle. (Paraserianthes lopantha.) Kom fram till att träden skulle ner och stammarna skulle lämnas för insekter och andra småkryp, mossor osv.
          Ja, hursom helst så i torsdags på vägen hem så upptäckte jag att träden redan var fällda och ogräset har börjat sloka så de var tydligen riktigt snabba.
          Triggade mig gå ut och städa upp allt bråte och jag fyllde en 500? liters säck samt metallskrot som inte gick ner.
          Känns väldigt bra. Tog mig 5 timmar att plocka.
          Vissa passerande människor kom fram, pratde lite och tyckte jag gjorde ett bra jobb. Andra bara tittade på mig och gick vidare. Vad jag la märke till och som många ggr andra märkt med. Varför är det bara äldre och gamlingar som kommer fram och pratar och säger att jag gör ett bra jobb, medan yngre människor, 40 och ner bara går förbi. Ett par i medelåldern frågade varför jag överhuvudtaget gjorde det här.
          Jag kan tänka mig att en del skräp kommer från omgivande hus som dumpar sitt trädgårdsavfall utanför huset. Därav så allt ogräs sprider sig. NU jag nu nämner ogräs menar jag allt som inte hör hemma här naturligt vare det sig är pelargoner, murgröna, liljor osv.
          Ju djupare jag dyker i skräpet och rotar hittade jag två dagstidningar som fortfarande var inslagna i plast, så som tidningsbudet skickar ut dem. De var fullt läsbara när de legat skyddade i en plastpåse och datumet gick att läsa.... JA jag trodde att det var riktigt gamla för de låg trots allt en 300 cm under jord och pinnar. tills jag läste 16 Juli2007 och 21 november 2007. Då förstod jag inte riktigt. Varför slänger man olästa tidningar i plast i trädgårdsavfall. Den äldsta grejen jag hittade var nog delar av ett gammalt skåp därav en snygg lejonfigur i trä prydde en lucka. den biten tog jag hem och ska rama in tongue.gif

Jag tror att den här biten som jag arbetar på kommer göra mycket nytta framöver och nu väntar jag på att ogräset ska vissna ner så jag kan rensa bort det mesta samt att vi ska göra det till mull. JAg ser mest framemot när nya växter ska planteras. Förhoppningsviss kommer vi vara kvar så länge att jag får ngt att plantera. det blir lite dyrt köpa det annars.
          Fröna jag har dock gror bra. Inga rötter på mina trädfuschia sticklingar ännu, men lite fler än hälften har klarat sig än så länge. Libertia fröna har börjat gro. Där hade jag nästan ett upp hoppet. dock har nog mina kohekohe frön ruttnat, och där vet jag inte riktigt varför. Kanske får plantera ett köpt träd istället.
          Skulle gärna vilja se trädfuschia, och Ponga träd ormbunkar(cyathea dealbata) samt några träd som i framtiden skulle kunna ge föda åt kererus (nz skogsduva), bellbird, hihi, tui, mfl. Men det är i framtiden det. Just nu finns inga av dessa här utom tuin. Om de heller inte hinner dö ut tills dess. men det hoppas jag inte. Det ska nog gå vägen. Även om sakta.

Av de tre bon jag övervakat i reservatet så har allt gått åt skogen. Vädret har nu sista tiden varit ca 12 grader och regn och blåst. Vilket lett till att 2 bon av hihi har övergetts med vardera 4 och 5 ägg. Enda kullen som kläckts dog första kycklingen 3 dagar efter födsel och 2 kvarvarande dog 3 dagar senare.
          Holkarna töms, byts ut, och nya desinficerade holkar sätts ut.
          Det var likadant förr året. Av de flygfärdiga fåglar som överlevt och blivit ringmärkta och sedan ger sig ut för att komma tillbaka till nästa häckning så blir det färre och färre fåglar per år. Detta gäller främst honor dessutom. i år har vi sett 12 honor av förra årets 19. Året innan var det 23 och året innan 34.
          Dock har vi sett 2 häckningar utanför reservatets galler av två kullar bellbirds. Det är första gången sedan reservates öppnades och då fåglar flyttades hit. Både var i två olika trädgårdar. dock är ena kullen nu helt borta, inklusive föräldrarna. De andra borde vara flygdugliga snart.

Kakorna har flera bon och varav ett jag övervakar har jag 3 ägg. Ruvningen tar 23 dagar och de borde kläckas onsdagen den 13 nov smile.gif Det ska bli kul.
          TYvärr kommer jag resa bort under senare oktober och december då min närmsta vän kommer hit en månad och sen min syter hit för att fira jul. Ska bli kul ha ngn från familjen hemma här under jul.
          Vi kommer antagligens stanna längre än planerat nu och nu gäller det fixa nytt visum, nya papper, nya sjukundersökningar osv. det kommer kosta 5000 kr! Skittrist när man hade kunnat lägga ut det på annat kan tyckas, men jag får ju trots allt vara kvar här smile.gif

Efter att ha promenerat hem och kikat på folks trädgårdar så har jag kommit underfull med att man skulle skapa en trädgårdspolis!
          Ngn som tvingade folk göra ngt åt sina fördrövliga trädgårdar och i bästa fall få dem att bara hålla sig till växter som är inhemska eller inte sprider sig med att krypa iväg eller liknande.
          Började fundera på gated communities som de har i usa. Hurvida det är bra eller dåligt. Det skapar ju klass skillnader typ, men samtidigt är det inte värre än bostadsrättsföreningar. samma sak, de ena har lägenheter, den andra har villor eller radhus. Isåfall har man ju ngn som sköter trädgårdar åt en och vill man vara med ja då får man sitta i en kommite eller ngt.
          JAg vet inte. Jag tror mer pli på folk skulle vara bra.

varför jag nog började skriva nu med är för att jag nog behöver återigen skriva av mig för att jag irriterrar mig på folk som inte bryr sig. Blää
          Det är iaf skönt att det är rent där jag städat smile.gif

Redigerat av Orkidétjuven: 26-10-2009, 06:27

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-10-2009, 11:17
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2009, 06:21) *
          ..nu väntar jag på att ogräset ska vissna ner så jag kan rensa bort det mesta samt att vi ska göra det till mull...

Giftet då? Försvinner det så snabbt?

CITAT (Orkidétjuven @ 26-10-2009, 06:21) *
          ...Det var likadant förr året. Av de flygfärdiga fåglar som överlevt och blivit ringmärkta och sedan ger sig ut för att komma tillbaka till nästa häckning så blir det färre och färre fåglar per år...

Vad beror det på? Det låter som det var vädret i år, men konstigt om det är en trend. Klimatförändring eller andra orsaker? Och varför just honor? Är de i sämre kondition redan vid ringmärkningen eller är det något som händer sen (typ hannarna tar de bästa reviren - honorna svälter)?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-10-2009, 10:03
          Länk hit: #107

Medlem

De sprutar med roundup, så hur länge brukar det ligga? Han sa till mig att jag kan rensa redan dagen efter.

Vårvädret har varit ganska dåligt sista åren. MEn vi hoppas på kull nr 2 smile.gif Honan i en av holkarna har redan börjat bygga igen..

Idag radioövervakade jag en kiwi som vi har lite specialbevakning på. Han heter flipflop och är hjärnskadad. Ätit frukterna av Karaka, (corynocrapus) De är giftiga del en viss del och han hade tydligen ätit en hel del.
          JAg kikade försiktigt in med en ficklampa med rött ljus för att inte väcka honom i sitt hål och längst in ser jag en liten hårliknande boll av fjädrar. SÅ grymt söt.
          Har man väl sätt en kiwi finns det inget sötare djur.

Kolla in Tahi, här med. Han fastnade i en rävsax och fick sitt ben amputerat. Nu tog de senare bort protesen, men jag kan inte se denna video utan att både le och gråta.

http://www.youtube.com/watch?v=sz4jhvhq8M0...feature=related

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-10-2009, 11:52
          Länk hit: #108

Medlem

wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 08-11-2009, 23:26
          Länk hit: #109

Medlem

Efter en 5 timmars vandring genom urskog i Rimutakas området så satt den där. Hade det inte varit för en intressant mossa som fångat min blick hade jag antagligen missat orkideén med. Den är så liten, ca 2 cm stor bara.

En grön form av Simpliglottis cornuta, the "green bird orchid"...

Bifogad bild

Varsegod Biggan, Du ville se lite orkideér smile.gif
          De andra flesta jag har funnit är ännu inte i blom så jag ger det nog 2-3 veckor till om vädret håller i sig.
          Igår var första sommardagen
          Med 23 grader och strålande sol. Idag 12 C med vindar från antarktis., grått och mulet. Det växlar verkligen snabbt.

Redigerat av Orkidétjuven: 08-11-2009, 23:28

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-11-2009, 17:15
          Länk hit: #110

Medlem

w00t.gif Två centimeter?! wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-11-2009, 17:17
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Orkidétjuven @ 08-11-2009, 23:26) *

Bifogad bild

verkligen riktigt vacker skönhet wub.gif wub.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 10-11-2009, 12:43
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Orkidétjuven @ 08-11-2009, 23:26) *
          Efter en 5 timmars vandring genom urskog i Rimutakas området så satt den där. Hade det inte varit för en intressant mossa som fångat min blick hade jag antagligen missat orkideén med. Den är så liten, ca 2 cm stor bara.

Bifogad bild

Varsegod Biggan, Du ville se lite orkideér smile.gif
          De andra flesta jag har funnit är ännu inte i blom så jag ger det nog 2-3 veckor till om vädret håller i sig.
          Igår var första sommardagen
          Med 23 grader och strålande sol. Idag 12 C med vindar från antarktis., grått och mulet. Det växlar verkligen snabbt.

Tack så mycket för bilden! thanks.gif
          Den gröna fågelns orkidé, så poetiskt och vilken vacker blomma denna pytteväxt har! wub.gif Du får gärna återkomma med fler orkidébilder efter hand som dom blommar.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 15-11-2009, 10:25
          Länk hit: #113

Medlem

Ville bara säga att jag har startat min blogg nu för er som är intresserade smile.gif
          Jag har inte börjat skriva direkt ännu utom en kort presentation, men nu finns den där iaf. Så spara den i bokmärken så kan ni läsa vartefter hand det händer saker smile.gif

http://jliman.blogspot.com/

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 15-11-2009, 11:32
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Kul - jag försökte skriva kommentar - men det funkade inte.

Denna blogg ska jag följa biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 13:35
          Länk hit: #115

Medlem

bravo.gif

CITAT (ängsvädd @ 15-11-2009, 11:32) *
          Denna blogg ska jag följa biggrin.gif

Jag med! Det blir den första och förmodligen enda så du kan känna dig hedrad. flirting.gif

Men du slutar väl inte skriva här på odla?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 14:01
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 15-11-2009, 11:32) *
          ...jag försökte skriva kommentar - men det funkade inte...

no.gif inte för mig heller.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 15-11-2009, 19:44
          Länk hit: #117

Medlem

Vad var det som inte fungerade?

Nej, klart jag inte ska sluta skriva här smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 23:33
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 15-11-2009, 19:44) *
          Vad var det som inte fungerade?

Tja - man skriver en kommentar och den försvinner till de ensamma strumpornas land! Inte vet jag vad det var som hände!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-11-2009, 23:36
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Myosotis @ 15-11-2009, 23:33) *
          Tja - man skriver en kommentar och den försvinner till de ensamma strumpornas land! Inte vet jag vad det var som hände!

Den kanske måste godkännas av bloggaren först innan den publiceras?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 16-11-2009, 10:05
          Länk hit: #120

Medlem

Det verkar som man måste ha ngn slags profil i google, livejournal, wordpress eller liknande för att man ska kunna skriva ett svar. Konstigt.
          Det var ju inte så kul, ingen kan ju svara typ.

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-09-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon