Efter några dagars arbetande ute i fält så har jag lite tid att sätta mig ner. Varit ute på en promenad i ett närliggande skogsområde som när vi flyttade hit såg riktigt illa ut. Skräp, ogräs, uppslitet och mest användes som terrängbana för cyklister.
Nu så är det (iaf en del) arbetat med riktiga stigar med grus, uppröjt och nyplanterat med arter som tidigare frånvarande pga av tidigare fällningar men som nu återplanteras planteras. Kul att se att saker är på rätt väg på vissa ställen.
Ogräs växer det fortfarande på sina ställen, men det hålls nog lite efter med jämna mellanrum skulle jag tro, om inte annat så sliter jag på asparagus, ginst och annat jag ser som inte hör hemma.
Hela iden med promenaden var dock ge mig en förteckning på av de mindre växter som ormbunkar, trädormbunkar och vissa träd som förekommer naturligt i området. Dvs kustskog. Förteckningen tänkte jag använda till ett restaurerings projekt jag själv startat.
JAg har nog tidigare kanske nämnt ett område jag brukar passera till bussen som är en gångbana mellan två större vägar. Det är en zickzack stig nerför en gully. Jag vet inte exakt vad den svenska benämningen för en gully är, men det är ett typ av mindre dalgång skulle jag nog påstå.
Området är ca 1000 kvm har jag räknat ut och är delvis ganska skyddat läge från kustvindarna då det ligger på baksidan av berget mot havet. Det blåser inte särskilt mycket, relativt skuggigt under de träd som växer och är på sina ställen ganska fuktiga. Dvs ett perfekt ställe för att återskapa en stycke inhemsk natur.
Träden består mest av några stora Pohutukawa (metrosideros excelsa). En art som egentligen förekommer naturligt i norra Nya zeeland, men de är planterade överallt i parksyfte. Några stora Araucarier, eller rumsgranar. Ni kanske känner till det namnet bättre. Ganska kul att se dem i sin naturliga fullvuxna storlek även om de inte hör hemma här. Hur som helst tänker jag inte fälla dem eftersom de ger bra skugga åt små nya plantor. Flesta trädslag på nya zeeland vill gro i mörkt, fuktig skugga sina första år. Oav allt annat som inte hör hemma här är ju som jag redan sagt många ggr björnbär, fläder, bambu, lönn mfl. Och av de som växer just här så är det massor och åter massor av björnbär, en del bambu, 2 fläder, 1 japansk aralia, massor av tradescantia och murgröna.
Dessutom är det fullt av massa gammalt skrot, påsar, flaskor eller likande. Eller snarare Var!
Jag har städat upp allt.
Efter att ha gått och funderat på det här ganska länge kontaktade jag Wellington regional council, kan väl liknas med länstyrelsen hemma och tog upp det här om det här området och vad tänkte med det. Eftersom det är mitt projekt så vill jag gärna göra saker själ, men självklart med deras hjälp och för att också fråga om lov att det ens vore möjligt att ge sig på ett sådant här allmänt område. Jodå. Inga problem. De till och med står för plantering av nya inhemska växter. Om de hade några kvar. Sådna här projekt arbetas annars med på höstkanten och nu är det full vår.
Bokade upp ett möte med en snygge Officeren Joseph

, från Wellington council, park and gardens och berättade lite vad jag ville göra, vad de kanske kunde hjälpa mig med osv. Min hjälp var tydligen mer än välkommen och människor som jag var guld värda. ( jag gillar höra det )

Vi kom fram till att hela björnbärs området ska ogrässprayas. Tråkigt använda gift. Men jag vet inte om jag fixar 1000kvm björnbärssnår själv. Dessutom så stor det två träd som vi diskuterade skulle bort. En jag inte vet namnet på och en annan som kallas för brush wattle. (Paraserianthes lopantha.) Kom fram till att träden skulle ner och stammarna skulle lämnas för insekter och andra småkryp, mossor osv.
Ja, hursom helst så i torsdags på vägen hem så upptäckte jag att träden redan var fällda och ogräset har börjat sloka så de var tydligen riktigt snabba.
Triggade mig gå ut och städa upp allt bråte och jag fyllde en 500? liters säck samt metallskrot som inte gick ner.
Känns väldigt bra. Tog mig 5 timmar att plocka.
Vissa passerande människor kom fram, pratde lite och tyckte jag gjorde ett bra jobb. Andra bara tittade på mig och gick vidare. Vad jag la märke till och som många ggr andra märkt med. Varför är det bara äldre och gamlingar som kommer fram och pratar och säger att jag gör ett bra jobb, medan yngre människor, 40 och ner bara går förbi. Ett par i medelåldern frågade varför jag överhuvudtaget gjorde det här.
Jag kan tänka mig att en del skräp kommer från omgivande hus som dumpar sitt trädgårdsavfall utanför huset. Därav så allt ogräs sprider sig. NU jag nu nämner ogräs menar jag allt som inte hör hemma här naturligt vare det sig är pelargoner, murgröna, liljor osv.
Ju djupare jag dyker i skräpet och rotar hittade jag två dagstidningar som fortfarande var inslagna i plast, så som tidningsbudet skickar ut dem. De var fullt läsbara när de legat skyddade i en plastpåse och datumet gick att läsa.... JA jag trodde att det var riktigt gamla för de låg trots allt en 300 cm under jord och pinnar. tills jag läste 16 Juli2007 och 21 november 2007. Då förstod jag inte riktigt. Varför slänger man olästa tidningar i plast i trädgårdsavfall. Den äldsta grejen jag hittade var nog delar av ett gammalt skåp därav en snygg lejonfigur i trä prydde en lucka. den biten tog jag hem och ska rama in

Jag tror att den här biten som jag arbetar på kommer göra mycket nytta framöver och nu väntar jag på att ogräset ska vissna ner så jag kan rensa bort det mesta samt att vi ska göra det till mull. JAg ser mest framemot när nya växter ska planteras. Förhoppningsviss kommer vi vara kvar så länge att jag får ngt att plantera. det blir lite dyrt köpa det annars.
Fröna jag har dock gror bra. Inga rötter på mina trädfuschia sticklingar ännu, men lite fler än hälften har klarat sig än så länge. Libertia fröna har börjat gro. Där hade jag nästan ett upp hoppet. dock har nog mina kohekohe frön ruttnat, och där vet jag inte riktigt varför. Kanske får plantera ett köpt träd istället.
Skulle gärna vilja se trädfuschia, och Ponga träd ormbunkar(cyathea dealbata) samt några träd som i framtiden skulle kunna ge föda åt kererus (nz skogsduva), bellbird, hihi, tui, mfl. Men det är i framtiden det. Just nu finns inga av dessa här utom tuin. Om de heller inte hinner dö ut tills dess. men det hoppas jag inte. Det ska nog gå vägen. Även om sakta.
Av de tre bon jag övervakat i reservatet så har allt gått åt skogen. Vädret har nu sista tiden varit ca 12 grader och regn och blåst. Vilket lett till att 2 bon av hihi har övergetts med vardera 4 och 5 ägg. Enda kullen som kläckts dog första kycklingen 3 dagar efter födsel och 2 kvarvarande dog 3 dagar senare.
Holkarna töms, byts ut, och nya desinficerade holkar sätts ut.
Det var likadant förr året. Av de flygfärdiga fåglar som överlevt och blivit ringmärkta och sedan ger sig ut för att komma tillbaka till nästa häckning så blir det färre och färre fåglar per år. Detta gäller främst honor dessutom. i år har vi sett 12 honor av förra årets 19. Året innan var det 23 och året innan 34.
Dock har vi sett 2 häckningar utanför reservatets galler av två kullar bellbirds. Det är första gången sedan reservates öppnades och då fåglar flyttades hit. Både var i två olika trädgårdar. dock är ena kullen nu helt borta, inklusive föräldrarna. De andra borde vara flygdugliga snart.
Kakorna har flera bon och varav ett jag övervakar har jag 3 ägg. Ruvningen tar 23 dagar och de borde kläckas onsdagen den 13 nov

Det ska bli kul.
TYvärr kommer jag resa bort under senare oktober och december då min närmsta vän kommer hit en månad och sen min syter hit för att fira jul. Ska bli kul ha ngn från familjen hemma här under jul.
Vi kommer antagligens stanna längre än planerat nu och nu gäller det fixa nytt visum, nya papper, nya sjukundersökningar osv. det kommer kosta 5000 kr! Skittrist när man hade kunnat lägga ut det på annat kan tyckas, men jag får ju trots allt vara kvar här

Efter att ha promenerat hem och kikat på folks trädgårdar så har jag kommit underfull med att man skulle skapa en trädgårdspolis!
Ngn som tvingade folk göra ngt åt sina fördrövliga trädgårdar och i bästa fall få dem att bara hålla sig till växter som är inhemska eller inte sprider sig med att krypa iväg eller liknande.
Började fundera på gated communities som de har i usa. Hurvida det är bra eller dåligt. Det skapar ju klass skillnader typ, men samtidigt är det inte värre än bostadsrättsföreningar. samma sak, de ena har lägenheter, den andra har villor eller radhus. Isåfall har man ju ngn som sköter trädgårdar åt en och vill man vara med ja då får man sitta i en kommite eller ngt.
JAg vet inte. Jag tror mer pli på folk skulle vara bra.
varför jag nog började skriva nu med är för att jag nog behöver återigen skriva av mig för att jag irriterrar mig på folk som inte bryr sig. Blää
Det är iaf skönt att det är rent där jag städat
Redigerat av Orkidétjuven: 26-10-2009, 06:27