Nu har jag varit hemma och inne i fyra dagar tack vare min förkylning. Inga arbeten ute i skogarna. Dåligt väder har dessutom gjort att vi ställde in utlpaceringen av de 40 pingvinholkar vi bygge i lördags i djuraparken på den biologiska mångfaldens dag.
Jupp det var i lördags. Kan tänka mig att det är nog många som inte vet att det var den biologiska mångfaldens dag.
Jag firade det med att onsdagen, par dagar innan lördagen plantera ut en del av mina införskaffade buskar och träd samt en del av de plantor jag drivit upp från frö i mitt lilla "egna" reservat.
Tarata- pittosporum eugenioides
Mapou- Myrsine australis
Putaputaweta- Carpodetus serratus
Carex testacea
flax- Phormium cookianum
Tororao- Muehlenbeckia astonii
manuka Leptospernum
För nu har ju vintern satt igång och nu har det mer eller mindre regnat i 10 dagar. Det är ju vad jag gått och väntat på. Yes. Men inte att jag skulle bli förkyld och sitta inne med elementet under borde så jag håller mig varm. Det bärbara elementet är enda värmekällan vi har och huset har ingen isolering heller. Surt.
Får se hur jag känne rmig i helgen. Hoppas plantera de större individerna då. En 15 år gammal Rimu jag köpte på kommunens plantskola för bara 20 dollar. Typ 70 spänn!!!!!
De har öppet hus en gång om året då privatpersoner kan köpa växter som blivit "över". Jag köpte 5 manuka Leptospernum, 4 dianella (giftiga blåbär som liknar liljor), en flax, rimu och lite till och det gick på 70 dollar. SUveränt
Blir jag hyfsat ok så ska jag plantera ut
Rewarewa Knigthia excelsa
Kohekohe Dysoxylum spectabile
Rimu Dacrydium cupressinum
och trädfuschia Kotukotuku- Fuschia exicorticata
Nu stor just allt och blåser omkull på altanen då våran hyresvärd bygger om våran framsida.
Jävla byggande. JAg som flyttade hit för att jag trodde jag skulle få tyst och lugn ro. Nej nu ska det byggas en pool över en stup. VAdfan ska man med pool till när man redan har strandtomt till havet?
Kowhai som de flyttade på med en stam på 20 cm har nog dött, men v får se till våren.
Ju mer träd de sågar ner ju mer planterar jag runt om. Igår fick jag höra att den damen jag studerar måleri hos att hennes granne ska ta ner en 100 årig gammal bok. TRädet var ca 1 meter när hon föddes. Hon är ganska gammal. Nu försker hon hitta alla möjliga ursäkter för att trädet inte ska fällas. Orsaken är att det kommer skymma solen för ett nytt hus som ska byggas.
Kommunen kan inte hjälpa eftersom det är privatmark och trädet inte är av skyddande art. Trots det att det är enda bokträdet på 3 km radie. Dessutom utsöndrar den Honungsdagg från löss som utgör föda till nektarätande fåglar.
Ngt ideer på hurman kan förhindra att det fälls? Alla ideer välkomna.
Karta över hur vegetationen har ändrat sig sedan europeerna kom hit tills nu!
planterade om mina rengarenga lijor till större krukor igår. Även ngra små taupata coprosma repens som jag provade så. Trodde inte jag skulle lyckas, men alla verkar ha grott.
Även mesta av manukan har tittat upp.
Har hittat två st inhemska clematis ute i backen. Hur tar jag sticklingar på dem lättast? Samma sak gäller för
Muehlenbeckia astonii och C. complexa.
Det var lite från mig...Just nu sitter en koltrast ute i regnet och blåsten och äter ett äpple jag satte ut.
Hoppas ni njuter av försommaren.
Redigerat av Orkidétjuven: 27-05-2010, 01:29