Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu har jag hittat hit igen.
          Myosotis
          Inlägg 29-03-2010, 05:55
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Gruvdrift i nationalpark duh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-04-2010, 10:41
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

lite mer bloggande.
          http://jliman.blogspot.com/2010/04/mokihinuis-ode.html

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-05-2010, 06:35
          Länk hit: #143

Medlem

Länge sen du skrev här så jag tänkte lyfta upp tråden och tjata lite om att jag vill läsa mer wink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 17-05-2010, 11:18
          Länk hit: #144

Medlem

Haha, tack.
          Jag blir ibland lite för lat för att hänga framför datorn, men å andra hållet är det mest för jag inte hinner och orkar med. Det har varit tokmycket nu sista tiden, Far som en tätting fram och tillbaka.
          Förbereder på denna säsongs planteringar. Här planteras allt på vintern, när det är som blötast.
          En av mina nya arbetsupgifter ute på ön handlar om skogshälsovård. Mycket intressant och lärorikt.

Jag bloggade lite häromdagen om du vill läsa om ett av de nya projekten jag är involverade i. Fortfarande samma Pingvinprojekt, men numera sitter jag i kommitten med och kommer ansvara över att häcknings säsongen ska övervakas. Dvs mellan Juli-mars typ.
          Bloggar just nu lite om fastlands öar. Vad är det???

Mina odlingar växer mig ur huset nu. Min partner börjar prata om att det inte är så fint med 4 st sålådor på köksbordet/vardagsrummsbordet.
          Har tagit lite bilder på mina sådder och sticklingar som jag hade tänkt föröska lägga upp snart. Men jag vill hinna plantera och så så mycket som möjligt innan vi åker hem, när nu det blir? NAtagligen i februari.
          Jag saknar familj och en del väner, men jag älskar skogen och djuren här. Ska föröska ta med mig så mycket växter och frön hem som möjligt. Självklart på laglig väg.
          Undrar om botaniska i gbg och sthlm skulle vara intresserade av vissa saker?

Just nu har en kackerlacka bosatt sig i den digitala klockan på mikrovågsugnen. Jag ser siluetten i det gröna ljuset från klockan. Hur får man ute den därifrån. Har aldrig haft ngra sådna kryp inne. Får gärna flytta ut.
          Ska jag behöva skruva isär den???

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-05-2010, 13:05
          Länk hit: #145

Gäster

CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2010, 12:18) *
          .......

Just nu har en kackerlacka bosatt sig i den digitala klockan på mikrovågsugnen. Jag ser siluetten i det gröna ljuset från klockan. Hur får man ute den därifrån. Har aldrig haft ngra sådna kryp inne. Får gärna flytta ut.
          Ska jag behöva skruva isär den???

Nämen vad sött... giggle.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-05-2010, 07:05
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2010, 12:18) *
          ...Jag bloggade lite häromdagen...

slap.gif Jag klickade på fel länk hela tiden så jag trodde du inte hade skrivit sedan 13.4.

Hihi, kackerlacka i klockan tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-05-2010, 13:13
          Länk hit: #147

Medlem

Nytt Inlägg just nu för er som vill läsa biggrin.gif
          http://jliman.blogspot.com/2010/05/vad-ar-...astlands-o.html

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 25-05-2010, 08:26
          Länk hit: #148

Medlem

Ytterliggare nytt inlägg smile.gif
          http://jliman.blogspot.com/

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 27-05-2010, 01:19
          Länk hit: #149

Medlem

Nu har jag varit hemma och inne i fyra dagar tack vare min förkylning. Inga arbeten ute i skogarna. Dåligt väder har dessutom gjort att vi ställde in utlpaceringen av de 40 pingvinholkar vi bygge i lördags i djuraparken på den biologiska mångfaldens dag.
          Bifogad bild

Jupp det var i lördags. Kan tänka mig att det är nog många som inte vet att det var den biologiska mångfaldens dag.
          Jag firade det med att onsdagen, par dagar innan lördagen plantera ut en del av mina införskaffade buskar och träd samt en del av de plantor jag drivit upp från frö i mitt lilla "egna" reservat.
          Tarata- pittosporum eugenioides
          Mapou- Myrsine australis
          Putaputaweta- Carpodetus serratus
          Carex testacea
          flax- Phormium cookianum
          Tororao- Muehlenbeckia astonii
          manuka Leptospernum

För nu har ju vintern satt igång och nu har det mer eller mindre regnat i 10 dagar. Det är ju vad jag gått och väntat på. Yes. Men inte att jag skulle bli förkyld och sitta inne med elementet under borde så jag håller mig varm. Det bärbara elementet är enda värmekällan vi har och huset har ingen isolering heller. Surt.
          Får se hur jag känne rmig i helgen. Hoppas plantera de större individerna då. En 15 år gammal Rimu jag köpte på kommunens plantskola för bara 20 dollar. Typ 70 spänn!!!!!
          Bifogad bild

De har öppet hus en gång om året då privatpersoner kan köpa växter som blivit "över". Jag köpte 5 manuka Leptospernum, 4 dianella (giftiga blåbär som liknar liljor), en flax, rimu och lite till och det gick på 70 dollar. SUveränt
          Blir jag hyfsat ok så ska jag plantera ut
          Rewarewa Knigthia excelsa
          Kohekohe Dysoxylum spectabile
          Rimu Dacrydium cupressinum
          och trädfuschia Kotukotuku- Fuschia exicorticata

Nu stor just allt och blåser omkull på altanen då våran hyresvärd bygger om våran framsida.
          Jävla byggande. JAg som flyttade hit för att jag trodde jag skulle få tyst och lugn ro. Nej nu ska det byggas en pool över en stup. VAdfan ska man med pool till när man redan har strandtomt till havet?
          Kowhai som de flyttade på med en stam på 20 cm har nog dött, men v får se till våren.
          Ju mer träd de sågar ner ju mer planterar jag runt om. Igår fick jag höra att den damen jag studerar måleri hos att hennes granne ska ta ner en 100 årig gammal bok. TRädet var ca 1 meter när hon föddes. Hon är ganska gammal. Nu försker hon hitta alla möjliga ursäkter för att trädet inte ska fällas. Orsaken är att det kommer skymma solen för ett nytt hus som ska byggas.
          Kommunen kan inte hjälpa eftersom det är privatmark och trädet inte är av skyddande art. Trots det att det är enda bokträdet på 3 km radie. Dessutom utsöndrar den Honungsdagg från löss som utgör föda till nektarätande fåglar.
          Ngt ideer på hurman kan förhindra att det fälls? Alla ideer välkomna.

Karta över hur vegetationen har ändrat sig sedan europeerna kom hit tills nu!
          Bifogad bild

planterade om mina rengarenga lijor till större krukor igår. Även ngra små taupata coprosma repens som jag provade så. Trodde inte jag skulle lyckas, men alla verkar ha grott.
          Även mesta av manukan har tittat upp.
          Har hittat två st inhemska clematis ute i backen. Hur tar jag sticklingar på dem lättast? Samma sak gäller för
          Muehlenbeckia astonii och C. complexa.

Det var lite från mig...Just nu sitter en koltrast ute i regnet och blåsten och äter ett äpple jag satte ut.
          Hoppas ni njuter av försommaren.

Redigerat av Orkidétjuven: 27-05-2010, 01:29

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 08:42
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 02:19) *
          Ngt ideer på hurman kan förhindra att det fälls? Alla ideer välkomna.

Är boken inhemsk där?!
          Kan det finnas möjlighet att skydda det som "monument" eller vad det kan tänkas heta på svenska? Det är brukligt i Tyskland i alla fall. Länk men det finns kanske inte stöd i lagen för det i nz.

CITAT (Orkidétjuven @ 27-05-2010, 02:19) *
          Karta över hur vegetationen har ändrat sig sedan europeerna kom hit tills nu!

blink.gif Oj! Det var verkligen inte mycket kvar. no.gif

Inte kul med förkylning Bifogad bild

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 28-05-2010, 12:18
          Länk hit: #151

Medlem

Den bok som finns här är inte samma vi har på norra halvklotet. Det här är ett släkte som heter Notofaghus som förekommer i NZ, tasmanien och sydamerika. Fanns tidigare på antarktis med då detta är ett riktigt gammalt släkte från det gamla Gondwana, då flera av dessa kontinenter satt ihopp.

Jag håller på att kolla upp det för om jag inte misstar mig så står trädet med 20 % på hennes tomt samt att en stor del av rötterna är på hennes tomt.
          Vad tror ni?
          jag ska prata med henne och be henne ringa till kommunen igen. Jag tror inte hon har tänkt på att den står en lite liten del på hennes tomt. och hur är det egentligen med rötter och liknande. De går faktiskt på ytan på marken. Så egentligen så står trädet på hennes mark med?
          Ngra ideer?
          tack för länken, jag ska kolla upp det.

Ang kartan.
          Jag vet. Tittar man över hela landet finns det mindre än 5 % av all låglandskog kvar.
          Men jag hoppas att vi är på rätt väg iaf smile.gif
          Det regnar fortfarande vilket är bra om jag kan komma ut och plantera imorgon.
          Det är internationella trädens dag den 5 juni och här har man använt den och få människor att plantera träd i snart 40 år smile.gif
          Kanske ngt folk kan föröska komma ihåg hemma med. smile.gif Min mor ska plantera ekar på sin tomt som annars bara är stor onödig gräsmatta!

Har precis sett en väldigt bra "må bra" film. Julie&Julia. Baserat på en sann historia.
          Kan starkt rekommendera den smile.gif Meryl streep.

Köpte en bok idag. Cultivation of new zealand native grasses. Jag är lite dålig på gräs, tuvor, men de är fina och viktiga komponenter i naturen. Många är utrotade pga introducerade gräs. Man kan tex INTE göra gräsmattor av ngn av de inhemska arter som finns, så därför är alla gräsmattor av arter som är introducerade.
          Nu vet ni det.
          Trevlig helg smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-05-2010, 12:38
          Länk hit: #152

Medlem

Meryl Streep är alltid bra yes.gif

Hoppas att man kan göra något för trädet, de får väl inte bara fälla det om det står på annans mark också? Däremot har de säkert ett intresse av att göra det och det så snabbt som möjligt, för när det väl är borta kan de ju vara nöjda sen.

CITAT (Orkidétjuven @ 28-05-2010, 13:18) *
          ...Min mor ska plantera ekar på sin tomt som annars bara är stor onödig gräsmatta!...

Men starar och sädesärlor behöver ju gräsmattor nu när det knappt finns några beteshagar kvar. Det är inte automatiskt dåligt med gräsmattor. Jag har t.o.m. orkidéer i min smile.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 28-05-2010, 13:07
          Länk hit: #153

Medlem

Jo visst är lite gräsmatta bra med smile.gif
          Vad är det för orkideer?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-05-2010, 13:13
          Länk hit: #154

Medlem

Nattviol. De kom hit självmant och blir fler för varje år smile.gif Jag simulerar bete omkring dem, det verkar de trivas med. Stararna har inga problem med när jag håller på precis under holken, jag måste vara väldigt lik en betande kossa giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-05-2010, 14:01
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Myosotis @ 27-05-2010, 09:42) *
          Är boken inhemsk där?!
          Kan det finnas möjlighet att skydda det som "monument" eller vad det kan tänkas heta på svenska? Det är brukligt i Tyskland i alla fall. Länk men det finns kanske inte stöd i lagen för det i nz.
          blink.gif Oj! Det var verkligen inte mycket kvar. no.gif
          Inte kul med förkylning Bifogad bild

Jag tror att du menar det som heter "naturminne" på svenska. Man kan få tex enstaka jätteträd förklarade som naturminne och då ge dom ett juridiskt skydd. Det är ungf som "fridlysning" men för enstaka individer istället för arter.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-05-2010, 14:29
          Länk hit: #156

Medlem

Ja det kan det nog heta. Det jag menade är mer som kulturarv eller vad man ska säga, man skyddar inte eken av naturskyddsskäl enbart utan går den här vägen. Precis som en gammal byggnad kan skyddas som kulturminne.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-05-2010, 14:36
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

hm ja, jag tror vi har ett sånt k-träd här hemma (eller hur Chamomille)... snuseken fick jag alltid höra om när man skulle på julotta i kyrkan eller midsommar vid slottet. Senare har jag hört nåt annat namn "snusbullraeken"... vet inte om det stod nån liten guma som kallades Bullran där och sålde till de som skulle till kyrkan smile.gif stor rackarns ek

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 30-05-2010, 13:07
          Länk hit: #158

Medlem

Tack för informationen. Jag sa kolla upp om det finns ngt liknande här. Mycket möjligt att det finns, men tyvärr så har jag en bad feeling och antagligen kommer även det här trädet ryka.

Nu har jag iaf beställt växter för ett av mina restaurerings projket. Här är listan.
          Bifogad bild

samt 75 st muehlenbeckia complexa i 1 liters krukor. Flesta känner väl det som flygande plättar hemma.?
          Här är de inhemska och utgör bra habitat mot skinkar och geckos, samt att fåglar äter bären och dessutom är den värd åt kopparfjärilens larver.
          Ngra andra saker som några podocarper är redan på plats.

I övrigt var dte uppehåll med regnet så vi fick ut några plantor i mitt lilla reservat med smile.gif

Satte även nya frön i helgen av en Schefflera digitata "Pate" och en sk five finger "Puahou" Pseudopanax arboreus.
          Borde ta runt 2 månader innan de tittar upp så det blir lagom tills vi kommer hem från våran semester i norra Australien tongue.gif
          Vi ska på 10 dagars fågelsafari i regnskogarna smile.gif Ska bli oerhört spännande.
          Hoppas folket har trevlig helg och glöm inte att det är mors dag idag.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 31-05-2010, 13:23
          Länk hit: #159

Medlem

Hann blogga lite ikväll. Hoppas ngn tycker dte är intressant smile.gif

http://www.jliman.blogspot.com/

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 06-06-2010, 22:49
          Länk hit: #160

Medlem

Vid närmare titta på den stora gamla Nothofagus "boken" så stor den med 25 % på hennes mark med med stammen. Den har liksom tryckt undan staketet, men markgränsen är likaväl rakt iaf.
          Hoppas det kan hjälpa.
          Vid ett närmare prat med grannen så skulle han tänka på saken. Men så säger alla och vips så är den fälld. SÅ nu hoppas vi att hon kan hitta fler orsaker varför det inte får fällas. Hon har kopplat in en advokat med tongue.gif

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon