Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu har jag hittat hit igen.
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-06-2009, 22:33
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Just ja,
          jag glömde bifoga bilden på pingvinholken, skickar även med en ritning.
          De kan antingen ha slutande eller platta tak. de är väl lite drygt 50x 50 cm.
          Första bilden har jag inte jag tagit. De är nattaktiva på land och tillbringar dagarna ut till havs. Kommer iland igen vid solnedgång.
          Little blue penguin.
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 29-06-2009, 05:31
          Länk hit: #42

Medlem

Idag skulle jag åkt ut till Matui/Somes island och inventerat jättewetor. Men det blev så dåligt väder så jag ställde in allt.
          Det har regnat och blåst ca 27kmh sen igårkväll. Det är ca 7 grader inne/ute.
          Dels blir det inte många wetor att idmärka och notera, dessutom så är det jobbig terräng, mycket lera, klättrande, snårig skog och jag har fortfarande ont i armen sen två veckor tillbaka då jag sträckte mig när jag halkade och grabbade tag i en gren för att inte halka omkull.
          Nåväl. Jag kan ta upp lite om Wetorna jag inventerar.

Det finns lite drygt 11 arter av jättewetor, varav arten Deinacrida rugosa eller Cook Strait giant weta som den heter är den jag inventerar.
          Wetorna tillhör familjen Anostostomatidae, med undantag grottwetorna som tillhör familjen Rhaphidophoridae.
          Generellt sett så finns wetorna endemiskt bara på Nya zeeland även om närbesläktade ordningar och släkten finns i Sydafrika, Australien, Tasmanien och Nordamerika.
          De Nya Zeelänska wetorna indelas i fem grupper.
          Jättewetor
          Trädwetor
          Groundwetas frittöversatt till markwetor.
          Betewetor Eng Tuskwetas
          Och grottwetorna då.

Wetor var tidigare mycket vanliga innan människan kom till Nya Zeeland och utgjorde den ekologiska nischen som möss, råttor och andra däggdjur motsvarar i övriga världen. Wetor tillhör en urgammal grupp som levde redan under Gondwanatiden då Nya Zeeland bröt sig loss och isolerades. Wetfossil har dock hittats i Australien med, men där finns inga nulevande så i bemärkelsen är även Wetorna här "levande fossil" Jättewetorna är dessutom ett bra exempel på Gigantism som uppstår på isolerande öar. Innan människorna kom hit var wetornas enda naturliga fiender ugglor. I nuläget Ugglearten morepork eftersom en andra arten laughing owl, Sceloglaux albifacies är utdöd sedan 1914. Även världens största nattskärra, the New Zealand owlet-nightjar, Aegotheles novaezealandiae jagade dem med. Även den är utdöd sedan 1960-talet. Även de "levande fossilerna" Tuararor äter wetor. Urgamla reptiler som liknar ödlor, men tillhör en helt annan ordning. Kan även tänkas att den numera utdöda??? Kawekaweau jättegeckon, Hopolodactylus delcourti (världens största gecko) även åt wetor.

Jättewetorna är viktiga fröspridera då de äter matrial och fröer som passerar genom matsmältningen och sedan gror. De är alla nattaktiva och tackvare goda tepraturhållningar kan de hittas från allt till alpina områden, till grottor, träsk och sandstränder. De saknar även vingar, men vissa arter som ground wetas hoppar bra, i övrigt kryper alla arter.-

Jättewetorna, släktet Deinacrida som betyder typ förskräcklig gräshoppa är större till storkelen än ngn i de övriga grupperna. De är bland världens tyngsta insekter och blir upp till 10 cm. Stört är arten, Little barrier island weta. Jättewetorna är förövrigt växtätare, ganska långsamma och generellt sett mindre sociala än övriga släkten av wetor.

Flesta arter av jättewetor är utdöda på fastlandet och numera lever på små isolerade däggdjursfria öar. Detsamma gäller flesta övriga wetor med. Även om det förekommer ett fåtal. Vi har bla trädwetor här hemma runt husknuten och jag ska bygga ett sk Wetahotel med så fort jag har lite matrial att bygga med.

Ngra ggr i månaden åker jag som jag tidigare skrivit ut till Matui/Somes island och Inventerar the cook straight giant weta. 30 st trälådor utplacerade runt om på ön där varje låda är indelade i olika fack, ingen låda likt dne annan. TAnken är att se om Wetorna föredrar ett särskilt mönster att ligga i under dagtid, samt idmärka alla och ev få reda på antalet wetor. Hittar man döda wetor ska de skickas in till en wetaexpert som tar dna prover på alla för att särskilja släktmönster. Honom har jag inte fått träffa ännu så jag är inte hundra på vad han vill visa ännu. Det är dock märkt att många ggr när det ligger fler wetor i lådorna så ligger alltid honorna på hannar och inte tvärtom. Honorna är för det mesta större med och känns lätt igen på sitt äggläggningsrör.-

Rolig fakta är att deras avföring som liknar 1 cm små korvar luktar hyacint.
          Första gången bajs luktar gott tror jag? Hahaha.
          Förövrigt så bor det andra djur som skalbaggar, spindlar, och olika ödlor i lådorna med biggrin.gif
          Matui/Somes är ett underbart ställe att volunteer arbeta på. Får man möjligheten att komma till Wellington så ska man inte missa det.

Så de stora runda wetorna är jättewetor varav en ätandes på en inhemsk liljeart, sen har vi 2 bilder på tree wetas varav en bild när en äter på en blommande koromiko, Hebe stricta om jag inte misstar mig.

Förövrigt blev det en varm choklad nere på trädgårdsmarknadens cafe och en inköpt King fern, Marattia salicina. Upp till 4 meter stor. Tidigare ganska vanlig på Nya Zeeland, men numera ovanlig och bara i gamla orörda dalgångar. Ska bli kul och se hur stor den kan bli biggrin.gif
          Hoppas ni haft en skön helg hemma i värmen biggrin.gif
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-06-2009, 13:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vad är wetorna närmast släkt med?

CITAT (Orkidétjuven @ 29-06-2009, 06:31) *
          Hoppas ni haft en skön helg hemma i värmen biggrin.gif

Nej. angry.gif Först fotbollen från Sydafrika där det är 10° och alla springer omkring med handskar, och nu börjar du prata om varm choklad. Det är orättvist! Jag får nog skaffa en sommarstuga på Antarktis eller nåt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 30-06-2009, 04:26
          Länk hit: #44

Medlem

Wetor tillhör ordningen Orthoptera som även inkluderas gräshoppor, syrsor och sånt. De indelas senare i underorningen Ensifera där syrsor delar plats med vårtbitare. Namnet Ensifera hänvisas till honans ägglägningsrör som på latin betyder svärdbärare. Därifrån indelas ordningen till superfamiljerna Grylloidea, Hagloidea, Rhaphidophoroidea, Schizodactyloidea, Stenopelmatoidea och Tettigonioidea.

Wetorna tillhör familjen Anostostomatidae som utgår ifrån Stenopelomatoidea som de delar tillsamman med sina närmsta släktingar King crickets från sydafrika. Deras närmsta släktingar i sin tur är antagligen arterna i familjen Stenopelmatidae från Nordamerika.

Fick ta wikipedia lite till hjälp där. Annars blev det en del felstavningar tongue.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-07-2009, 12:10
          Länk hit: #45

Medlem

Även om jag kanske inte alltid kommenterar, läser jag med intresse allt du skriver. Fortsätt gärna berätta för oss! kompiskram.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 15-07-2009, 09:34
          Länk hit: #46

Medlem

Hallo hemma i Sommar Sverige.
          Jag har inte varit här på ett litet tag, dels för jag tänkte att jag skulle komma på ngra intressant och nytt skriva om och dels för att jag numera kör mina voluntär program på fulltid!

Mycket nytt här hänt sista veckorna.
          Men jag kan börja med att det var en mörk helg för dvärg pingvinerna i trafiken. Tre stycken fick sätta livet till när de blev påkörda natten mellan lördag och söndag. Två dog omedelbart ( de var ganska platta) den tredje fick tyvärr avlivas efter att ha fått underkäken krossad och halva sidan av ansiktet bortslitet. Han var förövrigt en pigg och annars glad kille. sad.gif
          Varningskyltar för pingviner sitter utmed kusterna, men få verkar visa hänsyn. Vägarna används speciellt för gäng som racear ikapp nattetid och ofta i områden där polisen inte kontrollerar särskilt ofta. Pingvinerna är ju dessutom nattaktiva och rör sig på land efter solnedgång. de häckar gärna en bit ifrån havet och måste så sätt ta sig över vägen.
          Jag har fått tillstånt att sätta upp flertal holkar på havsidan av vägen för att förhindra att pingvinerna går över vägen då de föredrar holkar framför naturliga bon. En holk nedanför mitt hus är redan bebodd. Nu väntar jag bara på att resten av holkarna ska tillverkas av skolbarn biggrin.gif Barnarbete hahaha tongue.gif

Kan också berätta att 9 bruna kiwis i ett reservat i Northland fick sätta livet till helgen den 4-5/7 av en lösspringande hund.

Annars är det ju nu vinter och det händer inte särskilt mycket i naturen.
          Inte många wetor att inventera, knappt inga insekter ute överhuvudtaget utom ngn enstaka humla.
          VAlarna har börjat migrera i havet här utanför så jag väntar med spänning att det ska dyka upp ngn fena eller liknande biggrin.gif

JAg har fått erbjudan av Department of Conservation att starta upp en plantskola i Rimutaka reservatet. Vet inte ännu om det är volunter arbete eller inte. Dessutom ville de ha mig som sommarvikare ute på en ö i en månad. Samma ö som jag inventerar wetor förövrigt. Där får jag dock betalt. Inte mycket, men det gör inte mig ngt. De står för mat så då är jag nöjd. smile.gif
          Jag stannade över natten i ett av gästhusen och det var bara 2 grader. Jag sov med 3 lager kläder och mössa och vantar.
          Dessutom har jag börjat inventera historiska träd. Dvs träd som planterades där av första nybyggarna och vi hittade faktiskt en gammal trädgård bestående av fem äppleträd och 4 päron. Dokument visar att de planterades i slutet av 1800 talet då de donerades av botaniska trädgården här., Små , men gamla träd så vi nu ska få lite fart i smile.gif Dessutom ett olivträd och en valnöt.
          Jag återkommer mer om dessa är framrensade ur allt ogräs.

JAg har dessutom börjat arbeta mer i karori sanctuary. Reservatet där jag stödutfodrar bellbirds och Hihi´s.
          Nu är det 2-3 dagar i veckan och numera ingår allt från kontroller av musfällor, utläggning av bete för eventuella possums. Reservatet är ju annars däggdjursfritt sedan många år tillbaka undantag möss. Där vi nu kontrollerar populationerna med hjälp av fällor och jordnötssmör. Så det kan vara ngt nytt att prova istället för ost där hemma.
          Har satt upp och renoverat Kākāholkar. Ungfåglarna har en tendens att mer eller mindre tugga söner holkarna för skojs skull.
          Kākāorna (Nestor meridionalis) är stora kopparfärgade papegojor endemiska till Nya Zeeland,
          utom Nordfolk island Kākā som dog ut 1851.

Ska arbeta där imorgon igen och när jag kommer hem kan jag berätta lite mer om Kākāor:)

Hur Nya Zeeländarna är med trädgårdsskötsel och design förresten?
          Tänkte om jag skulle fotografera lite trädgårdar här om någon är intresserad att se.
          Det är ju trots allt ett trädgårdsforum det här.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-07-2009, 15:55
          Länk hit: #47

Medlem

yahoo.gif Där är du ju!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-07-2009, 16:42
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 15-07-2009, 10:34) *
          ...den tredje fick tyvärr avlivas efter att ha fått underkäken krossad och halva sidan av ansiktet bortslitet. Han var förövrigt en pigg och annars glad kille.

sick.gif Sånt där är ju inte särskilt kul. trostar.gif
          Hur väl känner du dem? Låter nästan som om de är lite halvtama eller nåt?

Kan också berätta att 9 bruna kiwis i ett reservat i Northland fick sätta livet till helgen den 4-5/7 av en lösspringande hund.

crying.gif Har hunden fångats in?

...en gammal trädgård bestående av fem äppleträd och 4 päron. Dokument visar att de planterades i slutet av 1800 talet...

Fint med så gamla träd. Hur är policyn när det gäller sådana? De är ju inte inhemska heller men några gamla träd gör ju ingen skada. Ser man till att de inte föröker sig bara och låter dem stå tills de dör en naturlig död?

...när jag kommer hem kan jag berätta lite mer om Kākāor...

Ja! bravo.gif

Tänkte om jag skulle fotografera lite trädgårdar här om någon är intresserad att se.

Ja, det skulle vara intressant!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 17-07-2009, 22:15
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Tack för att du delar med dej av din spännande vardag. Vilken upplevelse att få vara med om något sådant!
          Lite trädgårdsbilder hade varit kul att se tycker jag.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-07-2009, 01:16
          Länk hit: #50

Medlem

Nu har jag suttit i närmare 1,5 timme och skrivit ett inlägg om Kākās och de conservation arbeten jag gör.... och vad gör jag?
          Trycker på krysset på ena sidan och innan jag han förstå vad gjort var hela sidan borta.
          Jag skulle ju bara växla mellan fönstren. sad.gif

Surt sa räven.

Jaja, nu har jag inte tid med att skriva ett nytt inlägg så jag bifogar ngn trevlig bild tills nästa gång. Ska föröska hinna med det ikväll istället.
          Första beviset jag har sett efter vilda kiwis biggrin.gif[attachment=38979:kiwisp_r.jpg]

Det andra är kiwi stödutfodring.
          En del nötfärs blandat med banan, havregryn, kattpellets och ngt som kallas för kiwimix som liknar mjöl som jag tror innehåller lite mald mask, insekter, vattenloppor mineral och vitaminer och lite annat smått och gott. Läggs ut i små plaströr som byts ut varje dag.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-07-2009, 02:01
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

om du surfar med Mozilla Firefox och råkar trycka väck en flik så kolla under "historik" - "nyligen stängda flikar". Vet inte om man kan få tillbaka text man skrivit men det borde ligga cachat?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-07-2009, 04:04
          Länk hit: #52

Medlem

Blev ngt struligt här nu....

Redigerat av Orkidétjuven: 24-07-2009, 04:08

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-07-2009, 04:11
          Länk hit: #53

Medlem

Ser man på!!!! Det funkade faktiskt. "Sweet as" som de säger här...

Idag har jag ledigt och tanke på vädret så är det ganska skönt.
          Har regnat nonstop i 2 dagar nu och med vindstyrkor på 50 km/h.
          Jordbävning hade vi häromdagen med. Söderut var det största jordbävningen på över 100 år med 7,8 på ritcherskalan. Förövrigt starkaste jordbävningen i år i hela världen.
          För det mesta är det tre till sju jordbävningar omdagen på NZ, men flesta är för små för att märkas.
          Men 7,8 kände vi även här.
          Wellington ligger ju dessutom precis över en förkastningszon, dvs två kontinentalplattor som möts och krockar.

Lustig känsla när man just upplevt en jordbävning.

Jag skulle ju skriva lite om Kākās skrev jag ju sist. Jag väntade lite med att skriva lite ihopp om att hitta lite bilder och information .

Kākās (Nestor meridionalis) är stora papegojor som tillhör familjen nestorinae tillsammans med kean och den nu utdöda Norfolk island Kākā år 1851. Även en utdöd form från Chatham island finns, men är ännu inte beskriven.
          Bifogad bild

Kākās var tidigare mycket vanlig papegoja och inom maorikulturen sades det att de var trädens kungliga akrobater. De fanns tidigare spridda över både nord och sydön men sedan 1930 talet fanns bara ett fåtal kvar på spridda platser. Även om ett stort antal vilda Kākās förekommer på platser som Whirinaki och Pureora forest park, så minskar i antal. Kākās kräver stora skogar med höga träd och dessa finns det inte mycket kvar av heller idag.
          De är dessutom viktiga pollinerare av flera träd och blommor. Födan består av nektar, frön, frukt och frön främst från bla flax, kōwhai och rātā.
          De har en stor stark kraftigt böjd näbb som de använder för att öppna frön och nötter. Näbben används även som en tredje fot vid klättring. De går även ner på marken för att gräva efter insekter och larver som utgör bra protein tillskott.
          De är nyfikna och väldigt högljudda, men blir de skrämda så klättrar de ivrigt högre upp i träden där de senare stannar och nyfiket tittar på.
          De häckar i djupa ihåliga stammar ibland mycket nära marken, i ett fall jag känner till så hade ett par även sitt bo på marken under en övertäckt rishög. (kanske trodde de att de var kiwis ? ).
          Äggen ruvas i ca 3 veckor och ungarna stannar i boet i ca 2 månder innan de lämnar det. Dock ännu inte flygfärdiga. Detta medför även en stor risk då de är lätta byten för bla hermeliner, katter och possums.

Minsking av antalet Kākās beror troligen mest på förloring av naturliga miljöer till kalhygge och utbredning av odlad mark. Tävlandet av föda med introducerade djur som possums, hjortar och grisar, men även introducerade getingar som i vissa fall faktiskt dödar fullvuxna fåglar med tävlandes om bladlusdagg från löss som Gossen Ruda tidigare i tråden frågade om.
          Bladlussdaggen är en viktig del av födan och vidare häckning och kan vara ända orsaken till att Kākān häckar i det området.
          Att utvecklats i en miljö utan rovdäggdjur gör de också sårbara vid häckning. Att häcka i djupa hålor med bara en utgång gör att både ägg och ungar är sårbara för råttor, hermeliner, possums. Ruvande honor är dessutom extra sårbara för hermeliner och vilket leder till att förhållande honor och hanar resulterar i flest hannar.
          Bifogad bild

Bifogad bild

översta bilden visar resterna av en radiomärkt Kākā i ett hermelin bo. Andra bilden visar resterna av en ruvande hona som antagligen blivit hermlin mat.
          Department of conservation har flera nationella projekt varav två huvudprojekt:

* To maintain a viable population of South Island kākā in the beech honeydew forests of the northern South Island. (The Rotoiti Nature Recovery Project aims to establish a mainland island reserve on the doorstep of Nelson Lakes National Park. This project will assist kākā by controlling predators within the reserve.)

* To study the effects of pest control on North Island kākā in the Waipapa ecological area with the aim of maintaining a viable population within a central North Island podocarp forest.

Kan tillägga att North Island och South island kākā är två olika underarter.

De kākā jag arbetar med härstammar ifrån ett gäng juvenila kākās som släpptes ut 1996 i området Mt Bruce. Numera ett reservat och centrum för conservation med flera utrotningshotade arter som Takahe, Kokako och kākā. Tidigare sträcke sig skogen från Mt Bruce över hela rimutakas som i ett bälte hela vägen till Wellington kallat the Forty Mile Bush.
          . Hela skövlades tyvärr under början av 1900 talet, men en man L.O. Falkner, och hans familj ville bevare en bit urskog. Den biten är inte mer än 225 hektar om jag inte minns fel.

Ett urklipp av L.O. falkner när han beskriver sin första morgon at Mount Bruce, November 1888.

"Tired after our journey we slept soundly in our tents, being awakened to a gloriously fine morning by a chorus of tuis and bellbirds. Undisturbed by human interference the stately forest giants majestically dominated the scene while beautiful mamaku ferns stood in groups overhanging the river and reflected in the water.

The whispering of the breeze in the tree tops, the flutter of innumerable birds in the branches above all presented to us a picture of natural beauty never to be forgotten by those privileged to see it."

De kākās vi har i Karori sanctuary som reservatet heter här har ca 56 st numera vilt flygande. De stannar och häckar i reservatet med ses då och då flygande även över stan och botaniska trädgården. Helt underbar syn.
          De stödutfodras dessutom med papegoj pellets och madlar. samt sockervatten.

Numera byter vi ut de gamla holkarna i trä vartefter till nya i stora plast av ngn slag. Dels hindrar de rovdjur från att ta sig in och det hindrar även ungfåglarna, kākātonåringar från att förstora holkarna genom att tugga sönder dem. Det blir mer eller mindre bara flis och spån kvar. Dessa nya holkar har gett stora framgångar i Mt Bruce, så vi hoppas att de ska ge samma resultat även här.

Väntar med spänning till i vår när de nya kullarna ska ringmärkas smile.gif

Ska snart fixa lite trädgårdsbilder när vädret är bättre. Vissa trädgårdar bryr sig ingen om eller så har de ingen stil alls. tex familjen som har låtit asfaltera hela framsidan och numera har 3 st 40 cm krukor i rokokostil ? med halvissna fuschior i full brännande sol stående utmed huset.
          Andra har helt underbara native trädgårdar smile.gif Sånt vill vi se mer av smile.gif

Redigerat av Orkidétjuven: 24-07-2009, 04:16

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-07-2009, 17:21
          Länk hit: #54

Medlem

Skönt att du hittade texten igen, sånt är ju bara så förargligt!!! Skriver alltid i word när jag skriver längre inlägg ock kopierar alla inlägg innan jag skickar iväg.

De där plastholkarna, har de inga nackdelar? Typ sämre isolering eller fukt som samlas på insidan?

CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 05:11) *
          ...tex familjen som har låtit asfaltera hela framsidan och numera har 3 st 40 cm krukor i rokokostil ? med halvissna fuschior i full brännande sol stående utmed huset.

sick.gif ja de slipper i alla fall klippa gräsmattan... rotfl.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 25-07-2009, 08:03
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-07-2009, 18:21) *
          De där plastholkarna, har de inga nackdelar? Typ sämre isolering eller fukt som samlas på insidan?

Inte vad jag vet och hade de det skulle de nog inte användas.

De klarar stänga ut regn och väta. De har dessutom flera ventilationshål på sidorna.
          Insidan är klädd i räfflat trä så gojorna kan klättra ut på insidan. dessutom ligger det är 6 cm tjock lager spån i botten och under det ligger det 1 cm tjockt lager kattströ.

Och de har ju använts med framgång i Mt Bruce.
          Bifogad bild

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-07-2009, 08:56
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Det är jätteintressant att läsa det du skriver och vilka roliga bilder! Du är rena Odla attenborough (hur han nu stavar) bravo.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-07-2009, 11:11
          Länk hit: #57

Medlem

Smart med kattströ för att suga upp fukten.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 25-07-2009, 11:35
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Myosotis @ 15-07-2009, 17:42) *
          sick.gif Sånt där är ju inte särskilt kul. trostar.gif
          Hur väl känner du dem? Låter nästan som om de är lite halvtama eller nåt?
          crying.gif Har hunden fångats in?
          Fint med så gamla träd. Hur är policyn när det gäller sådana? De är ju inte inhemska heller men några gamla träd gör ju ingen skada. Ser man till att de inte föröker sig bara och låter dem stå tills de dör en naturlig död?
          Ja! bravo.gif
          Ja, det skulle vara intressant!

Nej, det är väldigt tråkigt och upprivande att se de små när de nästan söker efter tröst.
          Man får lite den känslan iaf.
          Jag skulle inte säga att de är tama, men snarare orädda.
          Jag har ett par som bor nu i holken som är på bild högre upp i tråden. Hoppas det blir en unge eller två smile.gif
          Jag har precis satt ut en holk till en bit ifrån och förhoppningsviss så blir det kanske ett par som flyttar in dit med. Jag hittade ett gammalt ägg där så jag tror att det är en plats de iaf passerar.

Jo jag tror hunden har fångats in och förhoppningsviss avlivats med.

Vet inte hur policyn ser ut när det gäller gamla frukträd, men i det här fallet så har de en historia i sig eftersom de planterades av de första bosättarna på Matui/Somes island. Olivträdet och valnöten planterades av italienska krigsfångar som inkvarterades under andra världskriget.
          I övrigt så ligger nu ett förslag i regeringen att inga inhemska träd med en diameter som överstiger 15 cm får fällas eller beskäras utan tillstånd.
          Ngt jag tycker är väldigt bra och jag hoppas förslaget går igenom.

Förövrigt har jag haft ett pratat med grannen som bygger nytt hus på sin tomt med tillhörande trädgård och jag var lite sur att han kapat en del mindre träd, men han sa att han är väldigt noga med vad som kapats och vad som ska planteras på nytt och bara främst för att tänka på fåglar som tui osv. Han fick just lite pluspoäng av mig. Han fixade just våran ytterdörr som kilat fast sig pga av att den svält upp av all fukt.
          Jag ska dessutom få hjälpa till plantera och fixa för nya trädgården när den har kommit en bit på vägen. Just nu är bara själva terraserna utbyggda och från översta terrasen till botten är det en höjdskillnad på ca 6-7 meter. Kan bli intressant. Blir lite som babylons hängande trädgårdar. Vi bor på översta terrasen och har altanen på den sidan. så just nu är den över 10 meter ner till botten. Så vi har altan i trädtopparna typ tongue.gif

En bild inifrån vardagsrummet precis när vi flyttat in så inga personliga grejer eller så. numera har jag två fågelbad på altanräcket precis där karakan växer. Används flitigt även som gömställe åt trädwetor och geckos smile.gif
          Det enda som jag sätt bada och dricka ännu är koltrasten.

Blir bara vädret lite bättre ska jag ut och se om jag kan fotografera lite trädgårdar åt er smile.gif

Bifogad bild

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-08-2009, 07:45
          Länk hit: #59

Medlem

Idag har det varit strålande sol, nordliga vindar från stilla havet och ca 15-16 grader. Känns nästan som svensk sommar smile.gif
          Har hunnit med en hel del idag. Har varit ledig från mina volunteer arbeten, men vilar man för det? Nej jag har varit och rensat ogräs utmed vägkanterna och planterat flax utmed ngra slänter för att förhindra jorderosion.
          Blev ungefär ca 30 kg slingerkrasse som jag rensade bort samt en lagerblads buske. Jag märker redan att flera Rārahu (ormbunkar) har börjat samla kraft sen jag rensade sist för ngra veckor sedan. Glädjer mig.
          Ormbunken Rārahu, (pteridium esculentum) liknar våran svenska örnbräcken. Förövrigt samma släkte.

Rārahu är viktig som ett förstadie till bildandet av nya skog. Så de vårdar jag lite extra ömt. Den finns dessutom både i Australien och flera stilla havs öar. Den var bla föda för tidiga Maorikulturen. Man kunde äta både rötter och skott, efter tillagning, men har nu visat sig innehålla ämnen som kan orsaka magcancer..

(I Japan äts unga skott av örnbräken som grönsak, 'sawarabi')

Som jag nog tidigare sagt så är jag inofficiellt utnämd som Watchman over beaches av Organisationen Forest&bird.
          Nu var det ngn som hörde rykten om att jag fått en strand utnämd efter mig, men det tror jag inte på än. Men kul vore det iaf biggrin.gif
          Watchman som jag är iaf så betyder det att jag ser över stranden ett par ggr i veckan. Det är mellan två stora stränder och antal mindre strände roch klippor emellan.
          Letar efter döda eller skadade djur, plockar skräp eller bara ser till att allt är iordning.
          Det blev en och en halv kasse skräp idag. Ändå städade jag bara lite drygt förra veckan.
          Mest skräp består av plastkorkar( typ colaflaskor)
          Sugrör (tror jag samlade ihopp över 100 idag.
          Klädnypor????
          3 pennor
          två tändare
          ngra plastflaskor och trasiga alliminium burkar
          listan kan göras ganska lång tyvärr.

Nya Zeeland har dessutom inte återvinning av all typ av plast. Utan bara två stycken. Under varje plastförpakning finns en triangel med ett nummer i och jag är osäker, men det finns nog på svenska förpackningar med. Om inte så finns det på alla plastförpackningar. Triangel med 1 och 2 är återvinningsbara. De utgör dock bara 8 % av alla olika sorters plastförpackningar. Resten slängs. Varför? Nya Zeeland har inga återvinningsfabriker för övriga plastsorter här. Hur är det i Sverige? Är det skilland på 1 och 2 mot 3,4,5,6,7,8,9,1,och 11 osv? Ngn som vet?

Hursom så förösker jag nu välja produkt efter plastförpackningen och flesta egentillverkade produkter från NZ har 1 eller 2. Så jag väljer inag produkter som skickas över halva världen för att sen inte ens kunnas återvinnas. Här är dessutom mjölken och grädde i plastförpackningar. Vore inte isåall glas så mycket smidigare om man nu vill ha lock på det? Skulle en glasflaska hamna i havet så kommer den krossas och bli till sand, glas är ju trots allt sand. Tillskillnad från plast som bryts ner, men aldrig försvinner och som tillslut hamnar i näringskedjan.

Ngra av er har nog hörtalas om sopptipparna som flyter omkring ute i stilla havet? Om inte så läs detta!

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch

och vad Algalita Marine Research Foundation gör för forskning runt detta.
          http://www.algalita.org/Maps_Home.html

Bilderna längre ner på sidan är ganska läskiga.
          Jag har hört likande rapporter från östersjön med med mer plastpartiklar än plankton mer kubikmeter vatten (eller ngt likande iaf)

Nåväl nog om tråkigheter. Jag har tagit ngra bilder från trädgårdar här, men nu ringder telefon och jag måste rusa. Ska försöka lägga upp dem här senare ikväll smile.gif Typiskt.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-08-2009, 10:11
          Länk hit: #60

Medlem

Mitt volunteer arbete ute på Matui/Somes island slutade idag med att jag slog huvudet i en stor tjock trädgren så pass illa att jag slog upp ett sår.
          Gjorde inte jätteont, men plötsligt kände jag hur det började rinna ngt nerför tinningen. Blod! Jag blev förvånad över hur mycket man kan blöda egentligen. Det var blod överallt. Slutade med att jag fick en Ranger som stod och tvättade rent min hårbotten och torkade bort allt blod. Nu är mitt hår fortfarande ihopptorkat av blod och jag vågar inte riktigt duscha och tvätta ur det. Rädd att jag ska råka öppna det igen. Ngt förslag kanske?
          Lite lätt huvudvärk med.

Jaja, jag har iaf lite trädgårdsbilder jag tänkte jag kunde dela med mig.

vissa är bara tagna i farten från bil så de är inte jättebra.
          Sen vågar jag inte stå och fota folks hus och trädgårdar hur som helst heller...

Jag har för det mesta föröskt hålla mig till planteringar och trädgårdar där det handlar om att plantera native plants, eller inhemska arter till Nya Zeeland.
          Att välja planteringar och trädgårdar till rätt miljö ger också en balans till naturen isig. Allt finner sin plats.
          Men också i conservations syfte. Naturlig miljö är sällsynt idag på nya zeeland och inte bara djurarter är utrotningshotade, utan många växtarter med. Att välja inhemska växter ger dessutom djurlivet en chans att klara sig med.

Arten Three kings island kakabeak är idag utdöd i naturen, sista exemplaren på three kings island dog under en storm. Dock han den inte dö ut innan man han ta frön och numera finns den att få tag i bland utvaldad trädgårdsmarknader.

Även arten tecomanthe speciosa från three kings island är numera möjlig i att få tag i utvalda butiker. I naturen finns bara ett enda exemplar kvar som man känner till.

Listan kan göras ganska lång på utrotningshotade växter. Framförallt många orkideér.
          Tex denna orkideé Calochilus paludosus. Denna art växte i utkanten av Wellington området och har inte setts till sedan början av 2000 talet och är troligen utdöd enligt flera orkideé experter.

Flesta bilder är taget på Wahiki island utanför Auckland. Några är tagna i området där jag bor i Karaka bay.

Ngra är tagna i Makara beach. Södra delen av nordön.

Redigerat av Orkidétjuven: 12-08-2009, 10:12
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 01:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon