Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nu har jag hittat hit igen.
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-08-2009, 10:16
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

På flesta av bilderna syns Den enda inhemska palmarten Nikau, Rhopalotylis sapida.
          Flera trädormbunkar i släktena dicksonia och Cyathea.
          Flera inhemska gräsarter och gräsliljor.
          Manuka och Kanuka syns på nåra av bilderna och likaså en Totara, ( barrträd).

Femte bilden uppifrån är ingen native trädgård utan planteringar av citrus växter växandes på terrasser, samt oliver.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-08-2009, 20:52
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Orkidétjuven @ 12-08-2009, 11:11) *
          Mitt volunteer arbete ute på Matui/Somes island slutade idag med att jag slog huvudet i en stor tjock trädgren så pass illa att jag slog upp ett sår.
          Gjorde inte jätteont, men plötsligt kände jag hur det började rinna ngt nerför tinningen. Blod! Jag blev förvånad över hur mycket man kan blöda egentligen. Det var blod överallt. Slutade med att jag fick en Ranger som stod och tvättade rent min hårbotten och torkade bort allt blod. Nu är mitt hår fortfarande ihopptorkat av blod och jag vågar inte riktigt duscha och tvätta ur det. Rädd att jag ska råka öppna det igen. Ngt förslag kanske?
          Lite lätt huvudvärk med.

-fear-.gif Men du får ju vara rädd om dig!! rtfm.gif Jag kan inte sånt, men huvudvärk, kan det inte vara en hjärnskakning? Då ska du väl vila dig! Kanske bättre om din sambo tvättar håret åt dig, lite svårt att se själv liksom?! Men det har väl löst sig nu, var ju i förmiddags eller vad det nu är för tid hos dig. Hoppas det läker bra. trostar.gif Eller oj förlåt, dumt att klappa på huvudet slap.gif

Kul med bilder, så exotiska trädgårdarna ser ut!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-08-2009, 03:29
          Länk hit: #63

Medlem

Har lite fler bilder nu på hus och gårdar.

Ngra hus är dock fina. Som det första som vi bor granne med lite drygt 50 meter bort.
          Eller fint och fint, mer trendigt designaktigt. Men jag gillar hur de har använt gräset i terrasserna. Det ser ut som vågor när det blåser på dem och de svajar i vinden.....
          Bifogad bild

Här är det utanför weta digital studios. De har en Komodovaran i trädgården. Den är faktisk en kopia av en varan som bodde på Wellington zoo tidigare som de gjorde en slags hyllnings staty av.
          Bifogad bild

Här gillar jag hur man har användt sig av inhemska växter. Riktigt fint hus.
          Bifogad bild

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-08-2009, 03:34
          Länk hit: #64

Medlem

Här har ngra anlagt en damm precis intill altanen. Riktigt fint och kul ide. Man får känslan av en brygga eller att man bor vid vattnet. Ormbunkarna döljer marken bakom så det ger en lummig och nästan lite regnskogs känsla.
          Bifogad bild

Det sista får prata för sig själv......
          Bifogad bild

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-08-2009, 06:35
          Länk hit: #65

Medlem

Blir det inte en massa mygg (nästsista bilden)? Men fint var det.

CITAT (Orkidétjuven @ 13-08-2009, 04:29) *
          Här gillar jag hur man har användt sig av inhemska växter. Riktigt fint hus.
          Bifogad bild

Det var snyggt gjort. De röda i bakgrunden och den mjuka gröna längst fram är så fina, vad är det?

Och hur är det med skallen?!

Redigerat av Myosotis: 13-08-2009, 06:36

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-08-2009, 08:14
          Länk hit: #66

Medlem

De mjuka kuddarna heter Scleranthus biflorus.
          Om jag inte misstar mig så är det ljusgröna gräsliknade a costal iris eller Libertia perigrinans.

Det röd aktiga i bakgrunden är Flax. Phormium cookanium av sorten "Dark delight"

Bularna bakom det skulle kunna vara ngn coprosoma eller möjligen Corokia. Tror nästan mer på den sista. Jag får ta mig förbi ngn dag och kika lite närmre tongue.gif

Jo, det är bra, lite öm. Men inte ont i huvudet iaf.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 17-08-2009, 10:52
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Tack för alla fina trädgårdsbilder! Ser verkligen exotiskt ut! .....och så många fina orginella byggnader!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 17-08-2009, 12:13
          Länk hit: #68

Medlem

Kommer fler bilder snart. Måste bara förminska dem..

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 18-08-2009, 09:36
          Länk hit: #69

Medlem

Meriona och Bettis undrade varför man ville räkna råttor. Ja vi kanske inte riktigt räknar de en och en, men så här går det till.
          I ett område som har en möjlighet till i framtid utplacering av tidigare förekommande fågelarter så vill man veta förekomsten av råttor, vesslor, hermeliner, possums och eventuellt igelkottar innan man placerar ut fåglar.
          Är det så att det helt enkelt är för mycket pest djur kommer fåglarna kommer aldrig ha en chans att återhämta sig, utan att det blir snarare som att servera de på silverbricka ( dvs ingen inplantering)
          Dessa trackingtunnels har vida, vita papper på var sin sida och en bit svart stämpel i mitten en bit jordnöts smör som ohyran lockas av.
          Ett område har flera tracks varav varje track har mellan 30 till 60 tunnlar. Genom att placera inventera och se hur många tunnlar som besöks, (tack vare svarta fotavtryck av stämplen för man ett överslag på hur mycket ohyra som eventuellt rör sig i området på en natt.
          Är det många tunnlar som ger utslag med fotavtryck sätts vidare åtgärder in som nya fällor, nytt eller annat märke på råttgift och i storskaligt utrotning så släpps ett gift ut med helikopter och sprids som äts däggdjur.
          1080 som de kallar det här. Det är ofarligt för vattenlevande organismer och fåglarna äter det inte.
          Flera öar i kusten och vissa landområden har tack vare detta sätt rensats på pestdjur och nu frodas tidigare utrotningshotade fågelarter där- Kokakon är en av dem och de häckar bättre än förväntat. Man räkande med att ha 2000 häckande par år 2020, men redan nu är man uppe i 1500 häckande par. Så det går bättre än förväntat.
          (Lustigt nog så verkar det som att hannarna föredrar att häcka med varann, men det är nog bara en fas tongue.gif haha)

De här tunnlarna är i ett område som är så otroligt fint som en orörd urskog.
          I en inte alltför avlägsen framtid ska både kokakos och robins, samt ngn annan art jag nu inte minns vilken det var inplanteras på nytt.
          Ett reservat där allmänheten inte har tillträde och som aldrig har skövlats. Stora hundraåriga rimuträd, miro, rata, trädormbunkar, kristallklara vatten och fisk samt lite ovanliga fåglar som riffleman. En släkting till gärdsmygen.

Jag kan inte släppa hur underbart vackert det var. Och det är ändå 6 timmar sen jag kom hem.
          Skulle skogen återigen få sjudas av fågelsång från Kokako, så då kommer jag aldrig komma därifrån.
          Jag ska berätta mer om Kokako´s och myterna runt dessa snart.
          Bifogad bild

Riktigt spännande fågel. smile.gif
          Men nu säger min partner att vi ska se på film.
          Återkommer snart igen med fler bilder både från skog och trädgårdar.

Redigerat av Orkidétjuven: 18-08-2009, 09:38
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-08-2009, 20:14
          Länk hit: #70

Medlem

wub.gif Vackra bilder!!

CITAT (Orkidétjuven @ 18-08-2009, 10:36) *
          ...men det är nog bara en fas tongue.gif haha

giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 21-08-2009, 20:18
          Länk hit: #71

Gäster

Himmelåjösses Orkidetjuven, du spiller bara vatten på kvarnen! Jag har som ljuv önskan efter Mexicoresan i vinter att spara till en NyaZeelandresa och därefter Afrika.....stressa mig inte snälla..... blink.gif

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-08-2009, 23:01
          Länk hit: #72

Medlem

Haha, sorry.
          Kanske inte är läge nu då att säga att om 5 timmar sitter jag på flyget mot 2 veckors semester på Tonga, närmare bestämt i Ha ápai gruppen på ön Foa.

Sorry att jag inte har hunnit lägga in sista bilderna som lovat

Vi ses om 2 veckor.

Tjohej!!!!
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 07-09-2009, 08:23
          Länk hit: #73

Medlem

NU är man tillbaka efter två veckors semester i ögrupppen Tonga och Haápai.
          25 grader och strålande sol.[attachment=41702:cocos.jpg]
          23 grader i havet och kristallklart vatten med korallträdgårdar och fiskar i alla möjliga former och färger.
          Svajande kokospalmer och vita stränder.

Lite förvånat öve rhur fattigt folket var och hur skräpigt det oxå var.
          Finns tydligen inte sophantering och skräpåtervinning på ön i ögruppen vi bodde på. Haápai.
          Allt hamnar längst ner på öns syd del och sen så blåser det ju runt osv. Men det en fantastisk resa iaf.

Var på valsafari och tittade på knölvalar. Skulle snorkla med dem med, men vattnet var lite för skumpigt så det var bara första gruppen som hann med snorklingen. Dessutom blev jag sjösjuk. ( första gången trots båtvana)
          så medans jag ligger längst bak och matar fiskarna med mina kräkningar så hör jag hur folk hurrar och applåderar åt valarna och deras hopp och danser. Haha. Ja jag kommer iaf alltid se tillbaka och le även om jag mådde så dåligt att min partner trodde jag var död emellanåt.

Gjorde lite fågelskådning, men det fanns inte mycket fåglar alls. Några tärnor, en häger, ngn slags sångare, kungsfiskare och en fruktduva.

Mycket av öns naturliga växtlighet är borta , utan nu är dte mest uppodlat. Taro, banan, kokospalmer, mullbär och lite annat.
          Mycket växter frön övriga världen som är förvildat med. Hibiskus, bougainvillea, västindisk syren och massa annat smått och gott.
          Stora spindlar och massor med fjärilar.
          Ja en härlig Semester var det.

Och nu är man hemma igen i Wellington efter inställda flyg och förseningar. Fick stanna en natt extra i Nukuálofa efter att planet vänt i hårt väder. Fick köpa nya biljetter med sad.gif

. Ska aldrig mer gnälla på att det är skräpigt här eller i Sverige heller för den delen.
          Det är full vår här dock. fortfarande 10-14 grader men lärkan drillar högt i skyn.
          Första cikadan hörde jag idag med och det blommar överallt. smile.gif

Även ogräset. Kallor, olika solanum, vårlök, agapanthus, raps osv. Man ser vad som är ogräs lättare nu när dte blommar.
          Annars blommar både körsbär och äpple. Magnolia och kamelior smile.gif
          Man lär sig upskatta hem mer när man är ute och reser smile.gif

Har varit ute och inventerat jätte wetor idag men det var mest geckos och skinkar i träboxarna. Dock idmärkte jag 6 nya wetor.

Frånochmed 1 september är det officiellt vår här och då börjar bla conservation weeks.
          Fyra weckor av bevarande projekt.
          Allt från allmäna strandstäd dagar, ogräsrensingar, återplantering och andra projekt hålls runt om nya zeeland och wellington av bla wellington council och department of conservation.
          Nu kommande helg är det ogräsrensning.
          Plocka ogräs och ta med det till allmäna samlingsplatsen och få det artbestämt och slängt. För varje ogräs man tar med sig får man dessutom en inhemsk art tillbaka att plantera av DOC.
          Hittar man dessutom ett riktigt sällsynt ogräs så vinner man ett fint pris.
          Bra initiativ tycker jag.

Så nu är jag tillbaka till mina volunteer arbeten och nya tag smile.gif

Redigerat av Orkidétjuven: 07-09-2009, 08:27

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2009, 08:37
          Länk hit: #74

Medlem

Kul att se dig! kompiskram.gif

Så jobbigt med sjösjuka, själv har jag bara mått lite illa någon gång på en liten fiskebåt utanför Lofoten sick.gif . Och så när jag åker bil förstås. Men jag har förstått att när man är riktigt sjösjuk så tror man först att man ska dö, sen hoppas man att man kommer att dö snart.

CITAT (Orkidétjuven @ 07-09-2009, 09:23) *
          ...lärkan drillar högt i skyn....

Vadå för lärka? Är det sånglärka?

CITAT (Orkidétjuven @ 07-09-2009, 09:23) *
          Och nu är man hemma igen i Wellington efter inställda flyg och förseningar. Fick stanna en natt extra i Nukuálofa efter att planet vänt i hårt väder. Fick köpa nya biljetter med sad.gif

rtfm.gif Så där kan de väl inte göra!? De ställer in och du ska betala?!

Förresten såg jag ett program från Australien där de fångade in hundar som sprang lösa. Ägarna fick böter och tredje gången hamnade de i fängelse. Kom att tänka på hundarna du berättat om, är de herrelösa och avlivas eller hittar man ägarna ibland eller hur funkar det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 07-09-2009, 09:32
          Länk hit: #75

Medlem

Ja, det här var så jag nästan blev rädd.
          Jag tappade typ känseln i händerna och fötterna. Ungefär som när de somnar.
          Händerna kändes tunga som stenar och jag kunde inte röra mina fingrar.
          Jag låg mest utslagen på båtdäcket och nästan grinade. Inte för att jag gjorde det, men jag ville nästan det. Men jag visste att det inte skulle hjälpa. haha.
          Läskigt, men intressant. Kände mig dock lustigt hjälplös och fick nästan tanken om jag skulle förskt krypa överbord och hamna i vattnet. Men tanken på att hajar ibland kan dras till uppkastat maginehåll fick mig på andra tankar.- Nu när jag tänke rpå det kanske jag druknat istället???

Hursomhelst. Jag överlevde.

Jupp. Sånglärka.

Det var tre olika flygbolag så det har inget med varann att göra . Lite halvsurt, men så är det.

Hundar, grisar, hästar, kor osv. allt går lösa på Tonga.
          Jag är inte så förstjust i grisar och hundar går lösa då de går hårt på naturen och de få djur som finns. Där man inte vill ha dem där är det instängslat. Dessutom så äter man ju hund. Så man har det inte som husdjur direkt.

Det var just ett fall i Auckland där en tonga familj hade en hund som husdjur i många år tills de åt upp den. De grillade den.
          Fallet var hurvida det var lagligt eller inte. Många andra tog sig illa vid, men det är ju deras tradition så vad gör man?
          Jag vet dock inte hur det slutade, men jag är säker på att de fick antagligen böter. (Jag tycker nog dock inte det är ngt fel. det är deras tradition och deras hund-) Skulle dock aldrig äta min hund därhemma hos pappa, men jag skulle inte tacka nej om jag blev bjuden på grillad hund av en ngn från tonga. (bortsett från att deras hundar dock såg en aning skabbiga ut. Grisarna var nästan lika magra som en normal hund-

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-09-2009, 09:38
          Länk hit: #76

Medlem

Verkar vara en underbar semester du varit på, undantaget sjösjukan då förstås!
          Här är hösten på god väg , så jag är lite avundsjuk! Jag vill också ha vår nu!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 07-09-2009, 09:41
          Länk hit: #77

Medlem

Ni har ju kantareller och massa annan god svamp ni kan plocka. Hösten är en av mina favoritårstider smile.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-09-2009, 09:46
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 07-09-2009, 10:41) *
          Ni har ju kantareller och massa annan god svamp ni kan plocka. Hösten är en av mina favoritårstider smile.gif

Ska vi byta? smile.gif

Vad för svamp har ni där då?

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 08-09-2009, 07:26
          Länk hit: #79

Medlem

Det finns en hel del god matsvamp har jag fått höra här omkring, men jag vågar inte plocka ngt ännu.
          Men en hel del goda soppor verkar det finnas samt ngn röksvamp. Kantareller får jag på burk hemmifrån smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-09-2009, 14:42
          Länk hit: #80

Medlem

Bifogad bild

--------------------
          Det ska gå.

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon