Det är en mycket liten förening med bara 8 st som köpt övriga 3 är hyresgäster. Några är med i styrelsen och jag vet att en av dem har dragit det tyngsta lasset. Vi ska städa trapphus själva och det har väl varit lite si och så med den städningen, men jag hoppas att det blir bättre. Dessutom ska vi klippa gräset runt huset. Jag har tagit på mig att fixa med rabatterna eftersom det är jag som anlagt en del av dem tidigare.
En av våra hyresgäster är väldigt pedantisk med städningen och gräsklippningen. Hon är sjukpensionär sedan ett antal år sedan och har tidigare ringt massor av samtal till den kommunala hyresvärlden som var innan vi tog över. Hon klagade eller kom med förslag till ideliga förbättringar. En del kanske bra, men helt enkelt för mycket. Nu börjar hon maila om vår städning, vad som ska ingå där. Varför det inte är rengjort här eller där och hon informerar hur hon själv springer runt och städar och röjer. Antar att hon har någon fobi om det ser minsta smutsigt eller rörigt ut. De andra i styrelsen svarade rätt "bitchigt" på hennes inlägg. Jag skrev också ett inlägg men utan att kommentera hennes person utan mer att vi måste diskutera en norm för hur mycket vi ska städa.
Det är säkert mycket svårare när man är så få, lättare i en större förening där de lägger ut städningen eller gårdsskötseln på någon firma.
Denna granne (hyresgäst) ringer gärna mig i tid och otid. Mindre nu än förut som tur är. Det är då hur vi ska hantera städning och allt möjligt annat i huset. Hon har en del bra idéer men det blir bara FÖR MYCKET. Och de andra tål henne inte ens det minsta. Tycker bara att hon är asjobbig.
Egentligen har hon ju inte med städningen direkt att göra tycker jag, bara det är någorlunda rent. Hon drar själv in rätt mycket hundhår med sina tre hundar som hon har.
Hur ska man på bästa sätt hantera detta. Är det någon som har erfarenhet???
|