Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtförslag till slänt... *sliter mitt hår*
          Ancajo
          Inlägg 26-06-2009, 07:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 23 895

Hej,

Jag har en brant liten slänt precis vid sidan av min altan som jag har en del bekymmer med. sweatingbullets.gif Just nu ser den ut som följer sett nedifrån gräsmattan upp emot huset. Altanen syns liiiite till vänster - själva slänten är ca 7 kvm.
          Bifogad fil  sl_nt.JPG ( 171.99k ) Antal nedladdningar: 71

Buxbom som "häck" högst upp mot altangång.
          Peaceros på vänster sida (mot altan) tillsammans med två pioner (som inte har tagit sig så bra hittills - de är nya för i år). Funderar på om jag skulle valt en klätterros där istället som kan klättra upp mot altanräcket...
          Gula (okänd art) buskrosor på höger kant. Låga än så länge men vackra blommor.
          Fyra vita dvärgrhododendron i mitten (som är jättefina när de blommar men sen bara ser skräpiga ut).
          Längst ned brukar jag så lite blandade sommarblommor... de har inte heller kommit upp så väl i år...

Eftersom det är svårt att komma åt och rensa i slänten (brant lutning) tänkte jag plantera buskar och perenner som skulle fylla ut så mycket som möjligt. Men eftersom jag inte är så kunnig inom trädgård vet jag inte om jag tänker rätt. Borde jag tänka om med de växter jag redan planterat där?? g.gif
          Vore JÄTTEtacksam för tips på växter och framförallt marktäckande växter som snabbt kan fylla ut i backen... Jag vill gärna ha blommor där eftersom det är precis bredvid altan där vi sitter mycket.

Zon1
          sydvästläge = mycket sol
          bra jord tror jag men eftersom det är så brant och ligger på ett berg så rinner vatten undan fort och det blir lätt torrt.

Mvh
          Anna (som har fått trädgårdsfnatt i år...)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-11-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon