Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > solrosor i skogen?
          niklas828
          Inlägg 26-06-2009, 20:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 24 433

Jag som bor i lägenhet utan balkong i stan, funderar på att plantera en sjuhelvetes massa solrosfrön i en liten skogsdunge vid vattnet (sötvatten), där jag ofta sitter och fiskar, grillar och allmänt filosoferar.
          Fungerar detta i barrskog?
          Och växer det upp nya solrosor efter vintern utan att man behöver plantera nytt? (eller fungerar det bara så med lökar??)

--------------------
          "hellre en svamp mellan tårna, än tio i skogen"

Citera
          Platinum
          Inlägg 27-06-2009, 08:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Till att börja med så tycker jag nog du ska fråga markägaren om tillstång innan du får för dig att plantera ner några växter där.

Vanligast är ettåriga solrosor, men det finns även perenna. http://www.odla.nu/artiklar/solrosor.shtml

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          kollonikompis
          Inlägg 27-06-2009, 10:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 22 797

Nej, jag hade inte frågat markägaren...

Jag har själv funderat på att plantera fläderbuske i samma anda. Detta på kommunens mark.

Men i ditt fall antar jag att markägaren är antingen kommunen, någon bonde i närheten eller någon jätte i stil med SveaSkog eller Skogsägarna (kanske är samma sak??).

Min gissning, utan att alls veta nåt om nåt är att bonden säger ja, han skiter i solrosor. Kommunen och skogsjätten säger nej enligt deras policy att någon inte får plantera nåt i deras mark.

Smyg dit med lite frön... finns fortfarande i affären, även om vissa butiker plockar bort fröerna nu.

Den vanliga varianten från Nelson får du nog så om varje år, om inte fåglarna glömmer nåt frö som självplanterar sig... vilket trots allt kan inträffa. Men en påse kostar typ 15-20 kronor så det är inga stora investeringar det rör sig om!

Kul bus, verkligen! Lycka till och glöm inte att vattna i början!

Av denna anledning kan det vara vettigt att du börjar hemma.

Förresten, KÖP INTE BLOMJORD!!!! Det är värsta kraft-anabola-jorden och växterna får osunt mycket näring. Köp det som kallas planteringsjord som är magrare... Jag gjorde INTE det och har förlorat närmare 20 påsar med spännande fröer på grund av denna blomsterjord! :-(((

Nåja. Om du planterar plantor så ser du var dom är och det är lättare att vattna. Du får smyga dit med en sån vattenflaska som alla idrottare av rang har...! :-)

--------------------
          Nässjö, zon ??. Frilansande trädgårdsmästare till hyreshuset där jag bor.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-06-2009, 11:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (niklas828 @ 26-06-2009, 21:15) *
          Jag som bor i lägenhet utan balkong i stan, funderar på att plantera en sjuhelvetes massa solrosfrön i en liten skogsdunge vid vattnet (sötvatten), där jag ofta sitter och fiskar, grillar och allmänt filosoferar.
          Fungerar detta i barrskog?
          Och växer det upp nya solrosor efter vintern utan att man behöver plantera nytt? (eller fungerar det bara så med lökar??)

du kan ju så fröna inomhus på våren varje år, man vet ju inte om de inte fröar av sig eller var, och plantera ut på ditt ställe. Vem blir inte glad av solrosor smile.gif Men de vill nog ha bra jord och gödsel också! Lycka till flirting.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          blomkronan
          Inlägg 27-06-2009, 13:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Solroser är OK!!... det kan ju en fågel så utan att fråga whistling.gif Kör på... tycker jag smile.gif
          Men det kan vara försent nu sad.gif men till nästa år...

Citera
          niklas828
          Inlägg 28-06-2009, 07:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 24 433

äh, jag skiter väl i vem som äger marken, 200 sparvar kanske satte sig precis på samma ställe och kände sig ovanligt hårda i magen!
          Någon får gärna ta lien och dra ner mina fula blommor, om tycker gräs är mer tilltalande att titta på, grönska är ju alltid grönska smile.gif

--------------------
          "hellre en svamp mellan tårna, än tio i skogen"

Citera
          gladepetter
          Inlägg 28-06-2009, 09:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Kan hålla med några av er ...när jag äter mina äpplen, plommon eller päron så helt medvetet slänger jag skrutten i skogen eller i närheten...förr eller senare händer det något.

Redigerat av gladepetter: 28-06-2009, 09:51

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 02:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon