Måtte någon kunna hjälpa mig med detta. Vi är relativt nyinflyttade och har, som ni ser enligt bild, två plommonträd längs en förrådsvägg. I augusti förra året klippte jag de grenar som var i vägen. Nu hör det till saken att jag är ingen "trädklippare". Så med ett "amatörspråk" behöver jag råd när det gäller att klippa dessa träd. Jag tror det är victoriaplommon, men det kanske någon kan se på bilderna.
SL381667.JPG ( 330.12k )
Antal nedladdningar: 80
SL381669.JPG ( 337.57k )
Antal nedladdningar: 77De tar för stor plats. Det är nu inför sommaren vi vill klippa ner dessa. Gärna kraftigt. Förra sommaren gav dom mycket frukt, alldelles för mycket. Det blev plommonmarmelad på stengången kan man säga. Det ser ut som att det blir mycket i år också.
1. Hur gör vi? Kan man skära av grenar? Och kan vi göra det den här tiden på året? Eller rättare sagt, även om det inte är det bästa att göra det nu, vill vi ändå göra det. Men får det katastrofala följder?
2. Jag noterade förra sommaren att vissa blad var "skrynkliga" och så inte alls bra ut (ur en amatörs ögon). Är detta någon sjukdom träden har?
Jättetacksam om någon vill ta sig tid och svara på detta.
Mvh Jimmy