Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Klippa två plommonträd
          Jimmy_p
          Inlägg 27-06-2009, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 24 442

Måtte någon kunna hjälpa mig med detta. Vi är relativt nyinflyttade och har, som ni ser enligt bild, två plommonträd längs en förrådsvägg. I augusti förra året klippte jag de grenar som var i vägen. Nu hör det till saken att jag är ingen "trädklippare". Så med ett "amatörspråk" behöver jag råd när det gäller att klippa dessa träd. Jag tror det är victoriaplommon, men det kanske någon kan se på bilderna.
          Bifogad fil  SL381667.JPG ( 330.12k ) Antal nedladdningar: 80
          Bifogad fil  SL381669.JPG ( 337.57k ) Antal nedladdningar: 77

De tar för stor plats. Det är nu inför sommaren vi vill klippa ner dessa. Gärna kraftigt. Förra sommaren gav dom mycket frukt, alldelles för mycket. Det blev plommonmarmelad på stengången kan man säga. Det ser ut som att det blir mycket i år också.

1. Hur gör vi? Kan man skära av grenar? Och kan vi göra det den här tiden på året? Eller rättare sagt, även om det inte är det bästa att göra det nu, vill vi ändå göra det. Men får det katastrofala följder?

2. Jag noterade förra sommaren att vissa blad var "skrynkliga" och så inte alls bra ut (ur en amatörs ögon). Är detta någon sjukdom träden har?

Jättetacksam om någon vill ta sig tid och svara på detta.

Mvh Jimmy

Citera
          GunnellF
          Inlägg 27-06-2009, 11:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

För det första är det svårt att se vilken sort det är när det inte finns Plommon på trädet. För det andra ska man inte beskära stenfruktsträd, som Plommon är, annat än på sensommarn-hösten eftersom dessa träd tillhör blödarna dvs risk finns för att de "savar ihjäl" sig när man klipper under växtperioden. Eller rättare sagt lättare angrips av bakterios och svampsjukdomar. Man beskär direkt efter skörd.

Träden står ju väldigt tokigt till, det håller jag med om. Ni funderar inte på att ta bort dem helt och hållet? Annars kan ni ju stamma upp dem lite mer så att det inte finns kvistar så långt ner.

Ska väl tillägga att man ska vara försiktig med att beskära Plommonträd pga att de annars lätt får frostskador.

Redigerat av GunnellF: 27-06-2009, 11:13

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-06-2009, 11:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Plommon ska inte klippas speciellt mycket och man kan inte klippa in dem hårt. Jag skulle fundera på om de inte ska tas bort de ser väldigt felplacerade ut.

(+plommon/körsbär är inte blödare men de mår bäst av att klippas under samma årstid som blödarna, de flesta yrkesodlare klipper dock ändå på våren ifall de måste forma till dem och de dör inte, kanske livslängden förkortas något men en yrkesodlare behåller ju inte träden så länge ändå)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          gladepetter
          Inlägg 27-06-2009, 11:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Håller med Åsa, felplacerade träd som bör flyttas. Det primära är HUR du beskär det sekundära är NÄR du beskär. Vid osäkerhet beskär lätt efter skörden.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 27-06-2009, 12:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (gladepetter @ 27-06-2009, 12:52) *
          Håller med Åsa, felplacerade träd som bör flyttas. Det primära är HUR du beskär det sekundära är NÄR du beskär. Vid osäkerhet beskär lätt efter skörden.

Nja, alltså enligt proffsen ska Plommonträd INTE beskäras under vinter/vår, men de kanske har fel?? Det finns många träd som man kan välja beskärningsperiod (vinter/vår eller JAS), men Plommon är ett av de trädsorter man ska beskära på hösten och naturligt blir efter skörd, om man vill ta reda på plommonen.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 27-06-2009, 17:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Ifall ni vill ha träden kvar, men ogillar plommonmarmelad på gången:
          kan ni inte flytta gångstigen istället? Plommonträden ser ganska inklämda ut nu, med stenplattorna så nära.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          HelenJ
          Inlägg 27-06-2009, 23:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (GunnellF @ 27-06-2009, 13:50) *
          Nja, alltså enligt proffsen ska Plommonträd INTE beskäras under vinter/vår, men de kanske har fel?? Det finns många träd som man kan välja beskärningsperiod (vinter/vår eller JAS), men Plommon är ett av de trädsorter man ska beskära på hösten och naturligt blir efter skörd, om man vill ta reda på plommonen.

JAS-beskärning görs för att man i möjligaste mån vill undvika att plommon och körsbär drabbas av gummiflöde. Det har ingenting med sav eller "blödande" att göra.

Gummiflöde (eng. gummosis) kan uppträda såväl på grenar och stammar som på frukterna. Det förekommer i synnerhet på körsbär men ibland även på plommon och kan ofta ha ickeinfektiös orsak. Symptomen består i att en seg, något genomskinlig vätska tränger ut, som så småningom stelnar till halvgenomskinliga klumpar.

Den vanligaste orsaken till gummiflöde på grenar och stammar torde vara att träden inte trivs eller att de har skadats eller angripits av någon sjukdom. Frostskada eller dålig avmognad kan ligga bakom, vidare dålig dränering och för kraftig beskärning. Även sår eller angrepp av bakterios eller svampsjukdomar kan vara orsaker.

På frukterna kan man ibland se kåddroppar tränga ut i plommonens spets utan att skador i övrigt kan iakttas på frukt eller träd. Fenomenet uppträder mera allmänt vissa år, särskilt under somrar med ojämn väderlek, t.ex. om under senare delen av fruktutvecklingen rikligt med regn faller efter en torkperiod.

Också vid angrepp av skadedjur på eller i frukten, t.ex. av stinkflyn eller plommonvecklare, kan gummiflöde uppstå på frukterna.

Texten hämtad från ett faktablad utgivet av SLU.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-06-2009, 00:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Fågelvägen @ 27-06-2009, 18:40) *
          Ifall ni vill ha träden kvar, men ogillar plommonmarmelad på gången:
          kan ni inte flytta gångstigen istället? Plommonträden ser ganska inklämda ut nu, med stenplattorna så nära.

tummenupp.gif Håller med... synd att ta bort träden bättre lösning finns! smile.gif flytta gången... om ni vill!! smile.gif

Citera
          gladepetter
          Inlägg 28-06-2009, 09:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Jag hänvisar till Alex Shigo som hävdar att det viktiga är HUR man beskär och inte NÄR man beskär. Många av våra myter lever kvar än idag av olika skäl. Det är skillnad på på gummiflöde och savflöde. Det ena är en sjukdom och det sistnämnda är trädets försvarssystem. Det var ju inte länge sedan som vi fick intrummat att beskär era äppelträd på senvintern för det är bäst.....men den myten är väl död idag.....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-07-2025, 13:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon