Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frösådd Eucalyptus niphophila, Övervintring, allmän skötsel?
          freddie
          Inlägg 14-07-2009, 00:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (flaxss @ 14-07-2009, 00:14) *
          den eucalyptus jag försökte övervintra på balkongen (med rejält skydd) klarade inte vintern-vårvintern en planta på ca 50cmi höjd.

Växter i kruka på balkong under vintern är mycket känsliga har jag märkt. Hade själv förra vintern en borholmsfikon som trots massor av skydd inte klarade relativt mild vinter på min balkong (zon 1, 5 meter från havet, blekinge skärgård). Jag är i detta eucalyptus-fall illa tvungen fall testa balkong - frost - november/december in i kylskåp/15 gradig kök. Jag har två frösådder som skjutit fart, testar att ta in dem vid olika tidpunkt. / f

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-07-2009, 03:57
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (freddie @ 14-07-2009, 01:24) *
          Växter i kruka på balkong under vintern är mycket känsliga har jag märkt. Hade själv förra vintern en borholmsfikon som trots massor av skydd inte klarade relativt mild vinter på min balkong (zon 1, 5 meter från havet, blekinge skärgård). Jag är i detta eucalyptus-fall illa tvungen fall testa balkong - frost - november/december in i kylskåp/15 gradig kök. Jag har två frösådder som skjutit fart, testar att ta in dem vid olika tidpunkt. / f

jo jag vet att växter klarar vintern sämre i krukor. och ibland är det inte kylan i sig som dödar utan andra orsaker då jag hade som lägst ca -10c på balkongen.

exempel dog många växter hos mig med att dom ruttnade vid jordytan men grenarna levde (hände alla mina fikon). och sedan till våren så frös en del ihjäl och/eller torkade ihjäl exempel mina rosmarin, eucalyptus. dock mina palmer klarade vintern i kruka.

men ska du ändå ta in dom så ska du inte utsätta dom för frost. utan ta in dom innan frosten kommer. skjuter dom fart inne nu så kan du likagärna ha inne dom fram tills nästa år. nytillväxt är ju också känslig mot blåst och kalltväder när det gäller fröplantor. så små plantor behöver inte vintervila första vintern.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 08:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon