Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Björnloka eller jättebjörnloka, Artbestämning?
          T&H
          Inlägg 11-07-2009, 14:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 23 041

Hej på er,

Mitt första inlägga på dett forum. Hoppas man kan få lära sig mycket här. Nu till min fråga:

Har sedan två år haft en slags björnloka på min tomt som jag ser som ett ogräs. Fått bort nästan allting men grannen har kvar lite vid tomtgränsen. Han har inte hunnit fått bort allting, mest blivit lite nedtrampning och jag hade tänkt hjälpa honom att gräva bort det åt honom, fast detta får jag ta nästa gång i språkas, och jag vet att han vill bli av med dem lika mycket som jag. Nu har jag råkat få stänk av saft på mig och samtidigt fått sol på området vilket verkligen fick mig att inse vilket hemskt otyg detta är. Se bloggen: http://blabbrapport.wordpress.com/2009/07/...-och-bjornloka/

Har försökt att googla om exakt vilken art det är, men funnit det lite knepigt att avgöra. Lästa att Jättelokan dessutom är cancerframkallande. Kan ni hjälpa mig att bestämma om det är Jätteloka-Heracleum mantegazzianum eller om är björnlokan, Heracleum sibiricum?

xxx-loka-2

xxx-loka-1

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Eva 33c
          Inlägg 11-07-2009, 18:18
          Länk hit: #2

Gäster

Det är jättebjörnlokan (Heracleum mantegazzianum) du har. Den vanliga björnlokan blir omkring en meter hög, är ofta bara tvåårig och inte så stor och grov.
          Du kna jämföra de två arterna här i Virtuella floran:
          Björnloka
          Jättebjörnloka

Citera
          T&H
          Inlägg 11-07-2009, 19:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 23 041

CITAT (Eva 33c @ 11-07-2009, 19:18) *
          Det är jättebjörnlokan (Heracleum mantegazzianum) du har. Den vanliga björnlokan blir omkring en meter hög, är ofta bara tvåårig och inte så stor och grov.
          Du kna jämföra de två arterna här i Virtuella floran:
          Björnloka
          Jättebjörnloka

Ok, tack! Då skall jag se till att den utrotas. "Trifiderna" är inte att leka med! Fram med spaden och på med diskhandskarna och innebandyglasögonen. smile.gif

Redigerat av T&H: 11-07-2009, 20:02

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 05:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon