| |
|
  |
Nu tar jag en lååång paus från Odla.nu, orkar inte längre med segheten på detta forum.. |
|
|
|
|
20-07-2009, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Efter att ha testat med olika datorer och sidor så är min slutsats att det är Odla som skapar problemet, ett problem som vissa datorer klarar och andra gör det inte. Förmodligen någon inställning eller något annat som stör. Nu har jag inga problem efter att ha bytt dator och då är jag på samma bredband som tidigare. Den gamla datorn har jag flyttat till sommarstugan och ringer där upp via modem, aldrig till Odla för det fungerar ännu sämre därifrån. Det är alltså inget problem med uppkopplingen.
Förmodligen är det Odlas server som vill ha nån kvittens för att sända allt eller tvärtom. Har man möjlighet att se bredbandsmodemet kan man göra som jag gjorde. När jag skulle hämta nånting kollade jag modemet. Först blinkade det som vanligt under hämtningen, sen blev det ett evighetslångt uppehåll. Om jag i det läget minimerade fönstret så kom datan direkt igen. När det var färdighämtat förstorade jag fönstret och det var klart.
Problemen började när Odla började med reklam.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 12:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-07-2009, 13:46)  Efter att ha testat med olika datorer och sidor så är min slutsats att det är Odla som skapar problemet, ett problem som vissa datorer klarar och andra gör det inte. Förmodligen någon inställning eller något annat som stör. Nu har jag inga problem efter att ha bytt dator och då är jag på samma bredband som tidigare. Den gamla datorn har jag flyttat till sommarstugan och ringer där upp via modem, aldrig till Odla för det fungerar ännu sämre därifrån. Det är alltså inget problem med uppkopplingen.
Förmodligen är det Odlas server som vill ha nån kvittens för att sända allt eller tvärtom. Har man möjlighet att se bredbandsmodemet kan man göra som jag gjorde. När jag skulle hämta nånting kollade jag modemet. Först blinkade det som vanligt under hämtningen, sen blev det ett evighetslångt uppehåll. Om jag i det läget minimerade fönstret så kom datan direkt igen. När det var färdighämtat förstorade jag fönstret och det var klart.
Problemen började när Odla började med reklam. Ja så är det nog Gossen ruda,synd att jag inte har något modem,jag har fibrer direkt i från ytterdörren,hoppas att Admin åtgärdar odlas server.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 189
Medlem nr: 22 965

|
Ja jag kan nog känna att om man han problem med att forumet är segt och då altså inte 30 sec utan 4- 5 minuter. Alla som har dessa problem kan ju ta och maila admin. bättre det än att sitta och hoppas på att dom skall titta in i en tråd av alla dessa som är på forumet och åtgärda problemet som dom kanske inte ens kan åtgärda.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 16:47
|

Medlem

|
CITAT (TheLan @ 20-07-2009, 17:11)  Ja jag kan nog känna att om man han problem med att forumet är segt och då altså inte 30 sec utan 4- 5 minuter. Alla som har dessa problem kan ju ta och maila admin. bättre det än att sitta och hoppas på att dom skall titta in i en tråd av alla dessa som är på forumet och åtgärda problemet som dom kanske inte ens kan åtgärda. Maila Admin? Du skojar? det låter sig inte göras på det här forumet. nu var det ioförsig ett par år sedan jag försökte sist, men att få svar från Admin här är nog inte vanligt eller finns det någon med någon annan erfarenhet här?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 189
Medlem nr: 22 965

|
Ja det var bara ett förslag, jag har aldrig varit i behov att maila dom så då e det ju ganska svårt att veta om det ger resultat eller inte men det är i alla fall vad jag hade gjort om jag hade haft ett problem med forumet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 17:59
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det är många av dem som har problem som mailat admin om detta och det finns massor med trådar på forumet som handlar om samma sak. Admin är inte ovetande om problemen.
För den som är intresserad kan jag tipsa om att gå in under medlemmar och söka på Göran Carlsson eller Ingemar Carlsson och sedan kolla vad dom skrivit i sina foruminlägg. Men självklart kanske det är bättre att maila dom än att sitta och tro att dom är inne och läser i varenda tråd på forumet. Rubriken på denna tråd säger ju inte att den handlar om segheten på forumet heller.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 18:08
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 20-07-2009, 18:59)  Rubriken på denna tråd säger ju inte att den handlar om segheten på forumet heller. Då är min läsförståelse sämre en vad jag vet om... i rubriken står det. Nu tar jag en lååång paus från Odla.nu, orkar inte längre med segheten på detta forum.
Redigerat av andersen: 20-07-2009, 18:09
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 18:19
|

Medlem

|
Hoppsan f´låt hade lite för bråttom där.
Men fortfarande är det så att om det är något fel med odlas server så måste det ju iså fall vara i kombination med ens egen dator/uppkoppling/program/eller jag vet inte vad som gör att det blir segt för en del men inte för andra. Eller tror ni att dom har nån sorts dörrvakt som släpper in en del men inte andra?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-07-2009, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 16 725

|
Dörrvakt? Ja, jag har faktiskt börjat fundera i de banorna. Här är forumet nästan alltid segt efter 17 på vardagskvällarna...Antar att det är rätt många inne här då... Flera av mina vänner, som inte skriver, har exakt samma erfarenhet. Trist, riktigt trist och segt forum. Och för de som inte har förstått så gäller denna tröghet ENDAST Odlas forum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 13:05
|

Medlem

|
Det finns ju några trådar som är jättelånga o säkert också väldigt tunga i Småprat. Innehållande en massa bilder som ingen någonsin har någon glädje av att gå tillbaka och kolla på. Nummertråden är ett exempel. Kan inte sådant påverka segheten. Bara en fundering.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 18 118

|
Efter att ha läst igenom tråden så min första misstanke är att det är kontakten mellan er internetleverantör och odlas serverleverantör som det skiter sig, därför så skulle det vara intressant om de med seghetsproblem skulle lista sin leverantör så kanske man kan hitta en gemensam nämnare där. Skulle felet bero på själva forumet så skulle det drabba de flesta och inte bara ett "fåtal" användare.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Tompaz @ 23-07-2009, 14:59)  Efter att ha läst igenom tråden så min första misstanke är att det är kontakten mellan er internetleverantör och odlas serverleverantör som det skiter sig, därför så skulle det vara intressant om de med seghetsproblem skulle lista sin leverantör så kanske man kan hitta en gemensam nämnare där. Skulle felet bero på själva forumet så skulle det drabba de flesta och inte bara ett "fåtal" användare. Jag har Comhem bredband (även känt som Com bort pga ofta avbrott) men det funkar bra på odla.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 14:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
ja jag håller fast vid att det måste vara fel hos den lokala användaren om det går trögt jämt. Jag surfar snabbt på jobbet, hemma och på mobilen till och med.
Hur som helst så finns inlägg sen tidernas begynnelse på Odla. Kanske det bör rensas bort några år.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 19:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Tompaz @ 23-07-2009, 14:59)  Efter att ha läst igenom tråden så min första misstanke är att det är kontakten mellan er internetleverantör och odlas serverleverantör som det skiter sig, därför så skulle det vara intressant om de med seghetsproblem skulle lista sin leverantör så kanske man kan hitta en gemensam nämnare där. Skulle felet bero på själva forumet så skulle det drabba de flesta och inte bara ett "fåtal" användare. Nej, det tror jag inte. För mig var det jättesegt men när jag bytte min gamla dator mot en ny var det full fart. Samma förbindelse, samma leverantör, samma ADSL-modem. Den datorn finns nu i sommarstugan med ett uppringt moden, allt annat än Odla fungerar skapligt, Odla är lika segt som innan.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 20:52
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Jag har också comhem, men har dom sista dagarna alternerat mellan windows och morzilla. När det segar, är skillnaden marginell,till firefox fördel, men då segar också aftonbladet samtidigt. Samband mellan server tro?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag har klagat förr över odlas seghet,slutade nästan att besöka forumet pga det.Nu funkar det som förr,vet inte varför jag har inte ändrat något på min dator.Man skall väl inte jublar för tidigt.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
24-07-2009, 20:31
|
Gäster

|
inte segt för mig vare sig hemma eller på jobbet (nån enstaka gång kanske, var 300:e gång?) Har någorlunda ny dator på båda ställena, vet inte om det beror på det?
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2009, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Min internet leverantör är BiK (bredband i Kungälv) genom KEAB (Kungälvs energi) Har fortfarande orimligt långa svarstider, och jag har prövat med att inte köra andra program under tiden. Inget MSN eller antivirusprogram. Har en hyfsad ny dator, som med jämna mellanrum rensas och sköts om genom sonens försorg. Använder IE och XP, fungerar utmärkt i alla andra fall.
Och det tråkiga faktumet kvarstår, det är BARA odla som beter sig så här.
Ja jag har PM'at och mailat adm, samt nu startat en tråd i ämnet, tycker inte det finns mer jag kan göra just nu...än att låta Odla vila...
Och till alla er som inte har några som helst problem: Kul för er, men försök att ha lite förståelse för oss som det inte flyter lika bra för, och respektera mitt/vårt problem, vi är inte mindre vetande för att vi har problem med Odlas väntetider.
Redigerat av Monaxe: 25-07-2009, 23:08
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2009, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Tycker det e så lustigt, jag har aldrig haft problem med denna sajten
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-07-2009, 00:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
Sympati? Visst  Men låter lite som ett I-landsproblem
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|