| |
|
  |
Nu tar jag en lååång paus från Odla.nu, orkar inte längre med segheten på detta forum.. |
|
|
|
|
17-07-2009, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Nu är jag här och skriver igen, men denna gången bara för att ge ett exempel på hur det är med dessa väntetider. Det har tagit mej exakt 4 min att komma hit för att kunna skriva ett inlägg, hur länge det tar innan publicering vet jag ju förstås inte ännu.
Att jag är övertygad att problemet ligger hos Odla beror på att under dessa 4 minuter har jag kunnat öppna ett flertal andra sidor, bla swedbank och skött diverse ärenden, kollat min mail och ett annat forum...under tiden står det på Odlas flik " waiting for answer"... väntar på odla.....vem f-n är det som ska svara då? Jag eller Odla????
Jag är rätt säker på att min dator väntar på svar från Odla...
Redigerat av Monaxe: 17-07-2009, 19:11
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 19:12
|

Medlem
Antal inlägg: 914
Medlem nr: 22 185

|
CITAT (Monaxe @ 17-07-2009, 20:09)  Nu är jag här och skriver igen, men denna gången bara för att ge ett exempel på hur det är med dessa väntetider. Det har tagit mej exakt 4 min att komma hit för att kunna skriva ett inlägg, hur länge det tar innan publicering vet jag ju förstås inte ännu.
Att jag är övertygad att problemet ligger hos Odla beror på att under dessa 4 minuter har jag kunnat öppna ett flertal andra sidor, bla swedbank och skött diverse ärenden, kollat min mail och ett annat forum...under tiden står det på Odlas flik " waiting for answer"...vem f-n är det som ska svara? Jag eller Odla????
Jag är rätt säker på att min dator väntar på svar från Odla... Men... som sagt, eftersom inte alla har problem med Odla är det ändå hos dig som problemet finns nånstans: av nån anledning har din dator svårt att koppla upp mot Odlas server. Varför är ju svårt att veta, men vore det hos Odla som felet låg borde ALLA ha problem, eller hur? Har du förresten kollat med in internetleverantör om de ev kan upptäcka var problemet ligger?
Redigerat av GunnellF: 17-07-2009, 19:16
--------------------
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!Min hemsida
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
17-07-2009, 19:34
|
Gäster

|
är ingen dataexpert men odla har mycket som ska ''laddas upp'' men det är ju ändå inget fel på sidan. utan segar det på någons data är det den datan som inte klarar av sidan odla. hade det varit fel hade det varit segt för princip alla.
det är ju mycket som styr den segheten, exempel har man en hög belastad data (ny som gammal kvittar) så segar det ju ''tunga'' sidor som odla. och sedan tekniken i datan kan ju göra att det segar olika.
att det är olika på olika sidor är just det är odla är en tung sida. exempel har jag stora problem med webshots ( en album sidan) den sidan segar även på min nya bärbara data där jag har väldigt lite belastning på, det tuggar minst 5-10min varje gång men går jag in på andra albumsidor så går det på mindre än 1sek. och inte skyller jag på webshots att det är fel den är bara ''tung'' när jag var på min mammas data gick webshots snabbt som in i H-----T. denna data jag sitter på nu (en seg hemdata som inte är min men samma uppkoppling som min nya bärbara) där går odla fruktansvärt segt ibland men det är datan som inte klara av odla.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 20:28
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 24 859

|
Gunnel och Flaxss visst är det så att den egna datorn som måste strula. Varför startar ingen omröstning i hur många har problem. Det blir kanske inte så många. Glad helg alla.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 189
Medlem nr: 22 965

|
Monaxe är det lika segt för dig om du bara har odlafönstret uppe och inga andra fönster eller är det när du som du skrev är inne på flera sidor?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (iltainen @ 17-07-2009, 21:28)  Varför startar ingen omröstning i hur många har problem. Det blir kanske inte så många. Glad helg alla. Här har du en länk till en omröstning som har varit! Det här med segheten på Odla har funnits ett tag: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=71987&st=0
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:20
|
Medlem

|
Tack Irene Nu såg jag att det var bara några stycken av många tusen som har segt då måste det vara datorn som har någon inställning som gör forum segt
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Fast det är ju inte så många som svarat på den omröstningen så det är ju svårt att veta hur många det igentligen är som har det problemet! Av 80 svarande så har 44 problem...det är ju rätt många tycker jag!
Redigerat av Irene_L: 17-07-2009, 21:29
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:25
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Jag var en av dem som klagade på segheten tidigare. Då bytte jag till Firefox som vebbläsare. Läget förbättrades något. Sen fick vi snabbare bredband (äntligen...) och läget förbättrades ytterligare. Sen hände en liten olycka, som gjorde att jag var tvungen att byta dator  Den nya är exakt likadan som den gamla (som inte var så gammal) i prestanda och allt. Plötsligt går datorn som ett jehu... Och det redan vid uppstarten! Vad är då skilnaden? Jag har inte startat om mitt MSN-konto! BAra för att se om det var det som var problemet, så startade jag den gamla (halva bildskärmen trasig...) och avinstallerade MSN! Och visst var det det som var problemet!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:26
|
Medlem

|
Ja Irene det kan vara för få som röstat. Tråkigt att några har segt.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (iltainen @ 17-07-2009, 22:20)  Tack Irene Nu såg jag att det var bara några stycken av många tusen som har segt då måste det vara datorn som har någon inställning som gör forum segt En annan orsak till det låga deltagandet, kan ju vara att det finns många tusen medlemmar, men inte lika många aktiva medlemmar. Just då var det väldigt segt och många kom inte in alls.  CITAT (MariaS @ 17-07-2009, 22:25)  Jag var en av dem som klagade på segheten tidigare. Då bytte jag till Firefox som vebbläsare. Läget förbättrades något. Sen fick vi snabbare bredband (äntligen...) och läget förbättrades ytterligare. Sen hände en liten olycka, som gjorde att jag var tvungen att byta dator  Den nya är exakt likadan som den gamla (som inte var så gammal) i prestanda och allt. Plötsligt går datorn som ett jehu... Och det redan vid uppstarten! Vad är då skilnaden? Jag har inte startat om mitt MSN-konto! BAra för att se om det var det som var problemet, så startade jag den gamla (halva bildskärmen trasig...) och avinstallerade MSN! Och visst var det det som var problemet! Intressant tanke...MSN är onekligen kraftkrävande.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 23:59
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jo MSN tar mycket kraft och det finns även andra program som kan göra det segt. Till exempel Norton virusprogram och det märks väldigt väl om man är inne på någon sida och en viruskoll sätter igång i bakgrunden. Inte alltid man tänker på program som jobbar i bakgrunden. Men det ska en dator klara. Sen kan det faktiskt vara ojämn överföring på någon lina som gör att vissa sidor går trögare att ladda.
Redigerat av *Stintan*: 18-07-2009, 00:03
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 00:31
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Olika program som går i bakgrunden tar definitivt mycket kraft och minne av datorn. Förut hade jag automatisk inloggning på msn och då startade massa program samtidigt på datorn. När jag knäppte på datorn för att gå up på nätet och kolla mail, odla, andra forum och nyheter så startade både webläsare, msn och virusprogram samtidigt. På min gamla sega dator blev det olidligt seegt. Mitt virusprogram Avast uppdatera nästan dagligen och det tar ju lite av bandbredden och Firefox uppdaterar rätt ofta med.
Sen vet inte jag om dessa omröstningar egentligen visar något? De som röstar borde ange processorhastighet, cacheminne, bredbandsuppkoppling/ bandbredd, ledigt diskutrymme, webläsare, antivirusprogram, brandvägg, program i autostart mm så kanske man kan se någon gemensam nämnare???
Jag använder Firefox och med ett tillägg så kan jag stänga av mycket av den reklam som säkert tar mycket utrymme på odla.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 00:45
|

Medlem

|
Fast å andra sidan finns det ju sidor som har långt mycket mer reklam än odla. Jag frågade förut i tråden hur ofta folk kör diskrensning och defragmentering på sin dator men fick bara ett svar. Jag tror att många slarvar med detta vilket också faktiskt kan bidra till att vissa saker blir segare. Man kanske inte tänker så mycket på det eftersom man vänjer sig men man kan märka förbättring efter att man kört dessa. Själv försöker jag komma ihåg att göra det ungefär varannan månad.
Man ska inte behöva byta webläsare för att ett forum ska fungera anser jag. Åtminstone inte innan man kontrollerat alla andra möjliga orsaker.
Redigerat av *Stintan*: 18-07-2009, 00:46
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 00:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
En sida som jag har haft problem med på mina gamla datorer som har segat är aftonbladet.se. Funkar den men inte odla så är det skumt. Att rensa datorn emellanåt är bra att göra!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 01:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Ja aftonbladets hemsida var extremt seg förr. Kanske är det fortfarande, jag är aldrig där längre
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 07:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Jag tycker att många av er som svarar har låst er in på att vi som har problem med odla,har dåliga datorer eller fel vebbläsare,vilket är synd för att det känns som att det inte ger någon lösning på problemet.
Aftonbladet sida har jag inga problem att öppna,DET ÄR BARA ODLAS SIDOR SOM DET ÄR PROBLEM MED OCH INTE ALLTID UTAN I PERIODER. Det är väll så som vi som har problem uppfattar problemet.
Det skulle vara önskvärt om någon Admin för odla kan komma in i tråden och skriva några rader.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 07:33
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 18-07-2009, 08:13)  Jag tycker att många av er som svarar har låst er in på att vi som har problem med odla,har dåliga datorer eller fel vebbläsare,vilket är synd för att det känns som att det inte ger någon lösning på problemet.
Aftonbladet sida har jag inga problem att öppna,DET ÄR BARA ODLAS SIDOR SOM DET ÄR PROBLEM MED OCH INTE ALLTID UTAN I PERIODER. Det är väll så som vi som har problem uppfattar problemet.
Det skulle vara önskvärt om någon Admin för odla kan komma in i tråden och skriva några rader. Men fortfarande så borde då ALLA ha samma problem vilket bevisligen inte är fallet. Det beror inte på vilken webläsare man har. Dåliga datorer har väl ingen direkt påstått. Kanske är det en kombination av olika saker som bidrar och då är det ju bra att man kan belysa och tipsa om vad man kan komma på. Det kan väl ändå inte vara fel att man ventilerar annat som eventuellt skulle kunna bidra till segheten och inte bara snöar in på att det "bara" är Odla det är fel på.
Redigerat av *Stintan*: 18-07-2009, 07:34
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 08:04
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2009, 08:33)  Men fortfarande så borde då ALLA ha samma problem vilket bevisligen inte är fallet. Det beror inte på vilken webläsare man har. Dåliga datorer har väl ingen direkt påstått. Kanske är det en kombination av olika saker som bidrar och då är det ju bra att man kan belysa och tipsa om vad man kan komma på. Det kan väl ändå inte vara fel att man ventilerar annat som eventuellt skulle kunna bidra till segheten och inte bara snöar in på att det "bara" är Odla det är fel på. Ja det har du nog rätt i. men faktum kvarstår för mej det är "bara" odlas sidor som jag har problem med. Jag hoppas att någon ansvarig för sidan kan komma in och kommentera, men det är nog att begära för mycket.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2009, 08:04
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2009, 08:33)  Men fortfarande så borde då ALLA ha samma problem vilket bevisligen inte är fallet. Det beror inte på vilken webläsare man har. Dåliga datorer har väl ingen direkt påstått. Kanske är det en kombination av olika saker som bidrar och då är det ju bra att man kan belysa och tipsa om vad man kan komma på. Det kan väl ändå inte vara fel att man ventilerar annat som eventuellt skulle kunna bidra till segheten och inte bara snöar in på att det "bara" är Odla det är fel på. fast det är ju bara odla som segar! till och från segar odla.nu något så katastrofalt. det har något med odlas server och/eller utformning att göra. skulle dessutom tro att de som aldrig har problem inte är här just då. så var det med det.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|