Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dagens fjärilsbild
          ängsvädd
          Inlägg 28-07-2009, 20:04
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 20:31) *
          Inte för mig, att fånga en fjäril i kameran är fortfarande jäkla omöjligt.... help.gif Kan det vara för att jag står kvar och glor förlänge innan jag börjar fippla med kameran??? sad.gif

smile.gif Jag tycker också det verkar helt omöjligt, men Olle bl a har ju spridit ut lite tips så nå´ngång ska jag gå in för det lite mer målmedvetet.

Mitt nuvarande fotoprojekt är att hinna med att fånga mina flygande undulater på bild - och lära mig välja rätta kamerainställningarna - men troligtvis får det bli en ny kamera.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-07-2009, 20:08
          Länk hit: #62

Gäster

Jösses Mimmi det verkar ju lika omöjligt som att få bra kort på mina gerbiler! wacko.gif
          Och Olles tips gick ju mest ut på att sitta still och vänta, jag vet inte i vilket skede i livet jag skulle lyckas med det.... laugh.gif

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-07-2009, 20:41
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

biggrin.gif OK - ja, då blir det ju lite besvärligare förståss smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-07-2009, 20:45
          Länk hit: #64

Gäster

Jag vet - jag är nog inte av det rätta virket... unsure.gif

Citera
          smajlizz
          Inlägg 28-07-2009, 20:50
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

När det gäller sådana bilder har jag lärt mig att antigen får man sitta och vänta på rätt ögonblick, eller så får man vara riktigt snabb och fota när tillfället kommer! smile.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 28-07-2009, 21:06
          Länk hit: #66

Gäster

CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 21:45) *
          Jag vet - jag är nog inte av det rätta virket... unsure.gif

Jodå, om du riktigt gärna vill kan du säkert lära dig tålamod! kompiskram.gif Som jag har skrivit förr är det väldigt bra att sitta och vänta vid någon lämplig blomma (t ex buddleja, kungsmynta eller röd solhatt) där en fjäril säkert kommer att landa förr eller senare. Fjärilar ser färger, så det är bra att vara neutralt klädd i mörkt grönt eller brunt. I hög värme är det mer fart på fjärilarna än vid svalare väder, så det är lättare att smyga på en fjäril i 20 än i 30 grader. Men viktigast är alltså att ta det lugnt, och det är inte omöjligt att lära sig! smile.gif

Olle

Citera
          amaira
          Inlägg 29-07-2009, 07:05
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 21:08) *
          Och Olles tips gick ju mest ut på att sitta still och vänta, jag vet inte i vilket skede i livet jag skulle lyckas med det.... laugh.gif

Haha!! Sitta och vänta, nä, detta skede har inte kommit till mitt liv heller, än. Som tur är blir jag ibland så "fångad av stunden" att jag liksom "fastnar i tiden" - stilla. Och då händer många fantastiska saker omkring en, när tiden liksom fortsätter runt omkring.

Men annars är ett tips att hålla sig till fjärilar som inte flyger sin väg! Det är olika med olika arter nämligen, och även i olika skeden i deras liv.

En nykläckt fjäril (de är vackrast för de är ännu inte slitna av livet) kan ibland vara ganska orädd innan de har lärt sig att livet är farligt. En gammal fjäril orkar inte alltid bry sig så mycket. Krafterna har avtagit, och moderskapet eller faderskapet är utfört. De har fullföljt sina livsuppgifter, och orkar inte "bry sig" så mycket längre.

Men, det är som sagt olika med olika arter. Och så är det olika i olika väder också! Fjärilar flyger inte så gärna när det är mulet, till exempel. Fast då gäller det att hitta dem.

Den allra vackraste svenska fjärilen av alla, påfågelögat, är ganska lugn att fota. Den kan flyga iväg några gånger, men smyg fram igen och igen, följ efter helt enkelt, så bryr den sig inte till slut. Lugna, sakta rörelser bara.

Fjärilar (småkryp över huvud taget) som har kamoflage-färg, brukar vara mindre skygga än de andra. Och påfågelögat har ju sina stora ögon på vingarna. Ibland ser jag fjärilar som saknar en V-formad del av vingen, just där "ögat" satt. En fågelnäbb trodde ögat var ögat, så att säga, och fjärilen kunde flyga vidare med sin trasiga vinge.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 29-07-2009, 07:47
          Länk hit: #68

Medlem

En nässelfjäril på vitklöver. Några "detajler".

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-07-2009, 12:21
          Länk hit: #69

Gäster

Vet ni vad Olle och Amaira, jag låter nog er stå för fotandet av fjärilarna, det verkar alldeles för invecklat att fråga fjärilarna om deras ålder och dagsform... giggle.gif Jag kan hålla mig till att fotografera svampar och sånt, de springer sällan iväg... laugh.gif Jag tror att Olle fångade mig lite där med "om du riktigt gärna vill"... blush.gif jag är väl inte lika hängiven som ni...

Vilken vacker detalj av vingen, man ser verkligen fjällen! wub.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-07-2009, 06:47
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det här påfågelögat gäckade mig hela eftermiddagen i går. Jag lyckades få en bild när den slog sig ner på taket till vår jordkällare. Det gick inte att komma närmare än så här.

Det är tur att den är så lätt att skilja från andra fjärilar, annars skulle den vara svårbestämd i det här formatet. giggle.gif

Påfågelöga

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          amaira
          Inlägg 01-08-2009, 11:30
          Länk hit: #71

Medlem

Påfågelögat tycker jag är Sveriges vackraste fjäril!! Tur den är så vanlig wub.gif så man får njuta mycket av den!
          Även en blå blåvinge, och hanen av vitfläckig guldvinge är extra hänförande vackra.

I hagen min vimlar det av fladder. Underbar tid! (Fler arter än jag orkar rabbla upp)

Men denna skogspärlemorfjäril, varför der den ut såhär? Den är inte sliten!

Från undersidan syns ingen direkt skillnad.

--------------------

Citera
          Monarda
          Inlägg 02-08-2009, 17:13
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

En del fjärilar är faktiskt mycket fladdriga och sitter nästan aldrig stilla, som den här:

Bifogad fil  P8020344a.jpg ( 397.21k ) Antal nedladdningar: 25

I motsats till denna, som villigt poserar:

Bifogad fil  P8020347a.jpg ( 392.25k ) Antal nedladdningar: 30

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-08-2009, 19:01
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

SVD har en dyster artikel om våra fjärilar idag sad.gif Så anlägg en ny eller restaurera och sköt en äng för fjärilarnas skull! (för övrigt fick jag 9 rätt av 10 på SVDs fjärilsquiz)

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-08-2009, 19:25
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Markus_H @ 02-08-2009, 20:01) *
          SVD har en dyster artikel om våra fjärilar idag sad.gif Så anlägg en ny eller restaurera och sköt en äng för fjärilarnas skull! (för övrigt fick jag 9 rätt av 10 på SVDs fjärilsquiz)

Har märkt det hos mig har inte alls lika många som förra sommaren trots att jag har samma blommor m.m. Det som har kommit i år är många humlor.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-08-2009, 20:22
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det är lustigt hur olika det kan vara! Här hos oss fladdrar dom omkring överallt. En otrolig mängd tistelfjäril, nässelfjäril och påfågelsöga, uppblandade med en och annan Amiral och flera vita rapsfjärilar. Samt humlor...på vår vita trädgårdshibiskus nu ca 2, 5 m med 1000-tals blommor? surrar det dagen i ända. Kul att peta på dom - dom försvarar sig och sin plats med att sträcka ut benet och försöker mota bort fingret..."-Försvinn! Detta är min blomma!"
          Vi har Rudbeckia/Röd solhatt som blommar och ibland kan det sitta 3-4 st fjärilar på samma blomma, och slåss om utrymmet.

Redigerat av Bengalow: 02-08-2009, 20:27

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 03-08-2009, 07:05
          Länk hit: #76

Gäster

Jag försöker mig på några till:

Är detta en mindre tåtelsmygare (hanne, för visst är det doftfjällslinjen man ser?)?

[attachment=39636:mindre_t...lsmygare.jpg]

Här gissar jag på slåttergräsfjäril (lite sliten):

[attachment=39637:sl_ttergr_sfj_ril.jpg]

Och så en pärlemorfjäril -- kan det möjligen vara ängspärlemorfjäril den här gången?? (Brukar kanten på nedre vingparet vara så vågig?)

[attachment=39641:_ngsp_rlemorfj_ril.jpg]

Tistelfjärilen känner jag mig ganska så säker på (peppar peppar); detta måste väl vara en andra, inhemsk generation, så här i slutet av juli:

[attachment=39639:tistelfj_ril.jpg]

Den hade för övrigt en kompis som såg riktigt trött ut, men var still going strong:

[attachment=39640:tr_tt_tistelfj_ril.jpg]

Och så till sist en närbild på en citronfjäril sugröret långt ner i tisteln:

[attachment=39642:n_rbild_...onfj_ril.jpg]

Redigerat av Tulipanaros: 22-07-2011, 21:17

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 07-08-2009, 17:55
          Länk hit: #77

Gäster

Fina bilder, Tulipanaros! Du har rätt om den mindre tåtelsmygaren och slåttergräsfjärilen (en hona) men pärlemorfjärilen är en silverstreckad hona.

Tistelfjärilar är det mycket gott om nu när den inhemska sensommargenerationen har kommit fram. I dag har säkert tio fladdrat omkring bland de röda klintarna på min äng.

Bifogad fil  Tistelfj_rilar.jpg ( 387.7k ) Antal nedladdningar: 41

Här har en blivit kompis med en storfläckig pärlemorfjäril.

Bifogad fil  P_rlemorfj_ril.jpg ( 422.49k ) Antal nedladdningar: 18

En blomfluga (Eristalis) och en jordhumla hör också till tistelfjärilens kompisar.

Bifogad fil  Humla_mm.jpg ( 481.78k ) Antal nedladdningar: 29

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 07-08-2009, 17:56

Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 07-08-2009, 20:10
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

Bifogad fil  IMG_5883.jpg ( 605.85k ) Antal nedladdningar: 24

Dagens fjäril från mej, en Pärlemorfjäril (osäker om vilken). Den satt på mitt finger nån minut, innan den flög iväg.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 07-08-2009, 20:32
          Länk hit: #79

Gäster

Ingela, vad roligt att fjärilen ville sitta på ditt finger! wub.gif Den är lätt att ta för en pärlemorfjäril, då den har ett liknande färgmönster. Dock är den inte lika prickig som pärlemorfjärilarna utan mera nätmönstrad. Därför heter den nätfjäril, närmare bestämt skogsnätfjäril.

Olle

Citera
          zaaritha
          Inlägg 07-08-2009, 21:31
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Sorgmanteln är en av de vackraste fjärilarna--för mej!
          Förutom nattsvärmare, förstås!

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-12-2025, 00:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon