|
|
  |
Pumpa på trappen?, Halloween pynt eller ej? |
|
|
|
31-10-2003, 20:29
|

Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662

|
CITAT (Hannele @ 30-10-2003, 20:25) "men att som barnen går och tigger behövs inte, trick or tret är ju rena hotet. Det blir otrevliga om man inte ger dem något.... kastar ägg....."
Det gör väl påskhäxorna också? nja, de blir inte otrevliga och kastar ägg...... de räcker med 1ggr/år.
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
31-10-2003, 20:43
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Nej inga ägg, dom är bara glada och rara som ungar ska vara.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
31-10-2003, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947

|
Jag var väldigt emot: vi håller hårt på att åka till gravarna(tyvärr har vi många nära och kära som inte finns hos hos längre.) Detta vill jag inte skall förstöras.
Barnen vill fira och vi började med att inte fira exakt samma helg - men jag har funderat över hur svenska de traditioner som vi idag anser så svenska egentligen är tex jultomten - ett måste hos de flesta idag. Men när min mor knappt 80 växte upp var det julbocken - tomten är en tradition jag missat. Den röda tomten med svart skärp och vita kanter på rock och byxor har sin början i en reklam kampanj som coca-cola drog igång. Vi har våra tomtars rötter i folksagor om vättar och troll kryddat med jenny nyström - nu mera mixat med coca-colas tomte - något de flesta köper idag. Fler exempel finns.
När jag funderade på detta gjorde jag mitt val - att ta till mig det jag vill och på vårt sätt. Pumpa blir det ute - det var ju en av de första saker man såg från usa som var lite spännande och snyggt och det lyser upp i höstmörkret. Min dotter gör halloween teckningar, men vill ej klä ut sig, men gör massor av pynt på temat pumpa och snälla spöken á la spöket laban. Ibland bakar vi och formar el färgar så det känns halloween. Lite fina fönster målningar blev det förra året osv. Jag köpte en hel orange duk och så klippte vi spöken i vit filt som man lägger ut. Helt enkelt så skapar vi våra egna traditioner - vi vill inte köpa en tradition i färdigt kit. Och jag låter mig förändras år från år - men sakta så att det finns en röd tråd kvar värd att kalla tradition.
Vad jag är emot att barnen skrämmer gamla som ej är vana vid denna tradition. När vi tänt pumpan ikväll kom barn och då tänkte jag " tänkt om en tänd pumpa el dekoration på dörren(i hyreshus) kunde få bli en signal att det är ok att ringa på - för här firar vi också. Då skulle ingen få besök i onödan.
Väldigt viktigt så här års när det är grått är dock att fira och att tända ljus.
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala CITAT | Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Och det är ju det vi gör här! |
|
|
|
|
|
31-10-2003, 20:49
|

Medlem

|
inte alla.......
om det blir som i USA (som vi får hoppas attdet inte blir), så kommer de gjöra mera än att kasta ägg..... Det är därför jag är emot denna tradition, kolla hur det är i USA
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
01-11-2003, 00:00
|
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 1 111

|
Ja du Erik, tror inte att det har så mycket att göra med amerikanska seder i så fall, då handlar det snarare om brist på uppfostran. Och det kan man faktiskt inte beskylla barnen för...
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|
|
|
|
|
01-11-2003, 02:40
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har varit på olika ställen i USA under halloween och hur man firar skiljer sig ungefär lika mycket som det gör här. Några äggkastningar eller något ännu värre har jag inte varit med om.
Ikväll talade jag länge med ett par i 80-årsåldern som firar halloween med sina barnbarn. De har varit mycket negativa till halloween men har, liksom många andra, gjort firandet till sin egen tradition och har kommit att tycka om det. Barnbarnen karvar i pumpor så det skvätter och lär sig att koka soppa, och på kvällen sätter sig hela familjen med tända ljus och har högläsning av sagor som barnen valt och tycker är skrämmande.
Det måste vara härligt att som barn få dela det man är rädd för med hela sin familj.
Kanske kan det bidra till att skapa öppenhet med de frågor och den saknad man har vid sina anhörigas gravar också, så att de olika högtiderna berikar varandra.
--------------------
|
|
|
|
|
01-11-2003, 10:53
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
Jag hade ett gäng svartklädda "spöken" här igår kväll. Jag hade köpt läskigt godis i form av skelett, häxor, spindlar, sega ormar. Jag hade placerat levande ljus på lite skumma ställen upp till entrén. Tidigare under dagen hade jag samlat ihop lite gråsuggor, tusenfotliknande kryp och tvestjärtar och lagt i en glasburk (håller ju på att lägga om plattor så det var snabbt gjort).
När de spökande figurerna på kvällen kom uppspelta och tjoande och sträckte fram en korg och frågade "bus eller godis", tog jag fram min glasburk med räliga djur och knarrade fram "vassego!" En del av spökena var tvugna att lyfta på maskerna för att se vad det var sen skrek allihop. Det var kul! Sen låssades jag ha förväxlat "godiset" och sa att krypen var det jag själv skulle ha och sen fick de sötakerna. Spökena var så artiga att de bockade djupt när de tackade. De var jättesöta!
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
birgitek
|
01-11-2003, 11:43
|
Gäster

|
Varför är så många så väldigt negativa till USA?Ett underbart land med en fantasisk kultur och trevliga människor. Naturligtvis är inte all bra, men det är det ju inte här heller. Birgit Ek
|
|
|
|
|
01-11-2003, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Tydligen hade vi haft besök av Hallåven-typer idag för alla grindaran var öppna och dekorerade med blött toapapper - > även våra flamingos i trädgården var likaså dekorerade samt även en del annat. Nmnda papper hade farit ner i rabatterna med. undras vad de klev på för att nå dem?
Vart faktiskt sur -> även om det är områdets ungar som är trevliga....
Hälsar ingrid
|
|
|
|
|
01-11-2003, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441

|
Inte ett spöke så långt ögat når, och jag som köpt godis och tänt pumpan... trist *lockar på spöken* -Komsikomsi...
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2003, 09:53
|

Medlem
Antal inlägg: 733
Medlem nr: 64

|
What night is halloween night? A: The night of October 31. (e.g. the evening beginning October 31 through midnight November 1)
Så står det på halloween.com. det som står under kommer från en annan site
The Story of Halloween Halloween is one of the oldest holidays with origins going back thousands of years. The holiday we know as Halloween has had many influences from many cultures over the centuries. From the Roman's Pomona Day, to the Celtic festival of Samhain, to the Christian holidays of All Saints and All Souls Days. Hundreds of years ago in what is now Great Britain and Northern France, lived the Celts. The Celts worshipped nature and had many gods, with the sun god as their favorite. It was "he" who commanded their work and their rest times, and who made the earth beautiful and the crops grow.
The Celts celebrated their New Year on November 1st. It was celebrated every year with a festival and marked the end of the "season of the sun" and the beginning of "the season of darkness and cold."
On October 31st after the crops were all harvested and stored for the long winter the cooking fires in the homes would be extinguished. The Druids, the Celtic priests, would meet in the hilltop in the dark oak forest (oak trees were considered sacred). The Druids would light new fires and offer sacrifices of crops and animals. As they danced around the the fires, the season of the sun passed and the season of darkness would begin.
When the morning arrived the Druids would give an ember from their fires to each family who would then take them home to start new cooking fires. These fires would keep the homes warm and free from evil spirits.
The November 1st festival was called Samhain (pronounced "sow-en"). The festival would last for 3 days. Many people would parade in costumes made from the skins and heads of their animals. This festival would become the first Halloween.
During the first century the Romans invaded Britain. They brought with them many of their festivals and customs. One of these was the festival know as Pomona Day, named for their goddess of fruits and gardens. It was also celebrated around the 1st of November. After hundreds of years of Roman rule the customs of the Celtic's Samhain festival and the Roman Pomona Day mixed becoming 1 major fall holiday.
The next influence came with the spread of the new Christian religion throughout Europe and Britain. In the year 835 AD the Roman Catholic Church would make November 1st a church holiday to honor all the saints. This day was called All Saint's Day, or Hallowmas, or All Hallows. Years later the Church would make November 2nd a holy day. It was called All Souls Day and was to honor the dead. It was celebrated with big bonfires, parades, and people dressing up as saints, angels and devils.
But the spread of Christianity did not make people forget their early customs. On the eve of All Hallows, Oct. 31, people continued to celebrate the festivals of Samhain and Pomona Day. Over the years the customs from all these holidays mixed. October 31st became known as All Hallow Even, eventually All Hallow's Eve, Hallowe'en, and then - Halloween.
The Halloween we celebrate today includes all of these influences, Pomona Day's apples, nuts, and harvest, the Festival of Samhain's black cats, magic, evil spirits and death, and the ghosts, skeletons and skulls from All Saint's Day and All Soul's Day.
Så tydligen hänger dom ihop iaf Halloween o Allahelgon, men Halloween är 31 okt, det är ett som är säkert. Det står faktiskt i vår almanacka också Halloween på 31 okt.
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
02-11-2003, 14:33
|

Medlem

|
....fast det är så det är i USA.....
--------------------
Erik, zon II
|
|
|
|
|
02-11-2003, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
Cilla, Vore lite tokigt om vi började fira Thanksgiving som firas tack vare skörden "USAs" första immigranter (pilgrimmerna som bosatt sig i New England) fick. (Säger jag som i bästa stil springer stan runt för att hitta tranbärssylt att ha till kalkonen.  )
|
|
|
|
|
02-11-2003, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Hej MimE, Javisst, alla traditioner är väl lite tokiga men de brukar ju kunna anpassas till de lokala förhållandena. Om vi inte vill fira våra anfäders första skörd i det förlovade landet så kanske vi kan fira att vi fick våra egna skördar i nutid.
Jag är tacksam för allt som kom upp i min trädgård i somras och skördar nu de sista ätbara blommorna och örtkryddorna. Det är väl värt att firas med en rejäl tacksägelsehelg.
Smaklig måltid med kalkonen!
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2003, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
02-11-2003, 17:39
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Stackars dej!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
03-11-2003, 16:09
|
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300

|
Vi har tacksägelsegudstjänst i svenska kyrkan på hösten då många kyrkor smyckas med höstens skörd. Så ett slags tacksägelsedag har vi faktiskt redan.
--------------------
Eva i zon I
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|